Trakkard je hudba budoucnosti, kdy se bude jednat o všestranného opásance: terénní záchranář, utility vozidlo i sportovní vozidlo. S nepřekonatelnou trakcí, budete moct
Trakkard použít velmi efektivně v oblastech, jako je zemědělství, lesnictví, záchranné služby, údržby, tahání... Ale to jsme ještě daleko, tady si ještě pár let budeme muset počkat na finální verzi.
Celý projekt vznikl před
třemi lety, když se vyvíjely ilustrace do kalendáře pro jednu firmu s nádechem Sci-fi. Jedno z témat obsahující poutavý kalendář obsahovalo dva kluky, kteří se honili na vozítkách Segway. Toto téma mělo velký úspěch a z hecu vznikly další ilustrace, které v tu chvíli byly jen pro představu. Z hecu se pomalu vyvíjel projekt, který časem dostával vizualizace, nejdřív počítačové poté i technické studie, a tak se dospělo k jasné odpovědí, že se jedná o technicky proveditelný projekt.
Ačkoliv je
Michal Jelínek duchovním otcem celého projektu, bez pomoci
Petra Šimůnka by těžko prototyp vznikl. V typicky českém prostředí většina poptaných firem totiž zakázku předem
![](https://www.quadmania.cz/upload/images/cache/clanky/14071/20130602185400-bb_jpg_resize_85x99__type_jpg_.jpg)
vzdala se slovy o nesmyslnosti a vysokých nákladech. Michal říká: "
Petrovy zkušenosti a odvaha se na tomto projektu podílet byly určitě rozhodující při realizaci mých nápadů. Bez něj by to asi fakt nešlo." Na oba dva modely vlastní Michal patenty a průmyslové vzory, které vrtají hlavou i zahraničním firmám. První prototyp byl poskládán z Linhaie s převodovkou
CVT, z komerčních pásů typu
TJD, které prvnímu opásanci propůjčili maximální trakci a stabilitu. Tento 120 x 140 x 130 cm prototyp nahradila novinka, která do budoucna přinese více účelovější využití spolu s lepší manipulací a jízdními vlastnostmi. Od sebe se oba dva modely liší v mnohém: design, pohon, zavěšení pásů, řízení, předurčení.
Bohužel se nacházíme v ČR, kde jsou prostředky omezené, investoři okolo druhého prototypu krouží, ale zatím se projekt financuje a dotuje z vlastní kapsy a po celou dobu si musí vystačit bez zásahů a dotací EU. Proto se používají komponenty, které jsou běžně dostupné, přesto že by si je konstruktéři mohli nechat vyrábět. Na druhém prototypu jsou
již sériové jen pásy, uložení, páčka ze čtyřkolky plus bovden a celý mechanizmus včetně mikrospínače, hefty a multifunkční přepínač plus baterie a elektrické motory, které vyvíjí 3.7 KW tak aby každý z pásů mohl pracovat samostatně. Řídítka jsou z duralové trubky, jinak všechno ostatní už je dělané na zakázku.
- Pásy TJD X-GEN
- 2x motor 3.7 KW
- Baterie 36V, 73Ah řízení třemi řídícími jednotkami, které jsou ovládány nakláněním řídítek
- Materiál dural/hliník
- Váha 100 Kg
Prototyp bude do budoucna určený díky své potencionální velké trakci a ovladatelnosti pro záchranáře, pro zemědělství a užitkovému zařízení. Budoucnost přinese i použití elektromotorů a také dostane nový design spolu se sedlem, madly, jiné barvy…
Zatím je prototyp stále ve zkušebně, ale jakmile vyjede ven, budeme u toho a přineseme vám první jízdní dojmy spolu s podrobnějším zaměřením tohoto prototypu do kterého jsou použity i nějaké ty čtyřkolkové komponenty.