Vedle sériových modelů byly k vidění speciály, které nemají asi nikde na světě obdobu. Na tři z nich jsme si posvítili trochu více a dostali jsme k zajímavým exponátům kromě fotografií i zajímavé popisy.
Jezevčík,
ArmyJumbo a
On-road Jumbo se vám v technických přehledech představují.
1) Gladiator 510 XXL neboli “Jezevčík”:
Naprosto jedinečná XXL čtyřkolka, pravděpodobně jediná svého druhu na světě. Jezevčík je dílem posledního československého Mistra světa v Motocyklové Šestidenní, šéfmechanika Journeyman CZ, pana Jiřího Císaře, řečeného „Car“
- Nasazení/použití: 2007 – 2014: vyrobeno na výstavu Motocykl 2008, marketingové, firemní akce a prezentace, předváděcí akce, dětské dny, svatby a spousta dalších zábavných a vtipných aktivit…
- Úpravy: v zásadě jen kompletní „natažení“ všeho :)
Vše zcela původní, repase 2014 – nové plasty, nový lak rámu, komaxit kol, nosičů, přečalounění sedla, zakázkové polepy
- Náhon kol – extraprodlouženými kardanovými hřídeli
- 4x4 pohon - elektronicky odpojitelné, možnost uzávěrky předního diferenciálu
- Převodovka - variátor (automatická převodovka - převody H - klasická rychlost, L – terénní redukce, N - neutrál, R - zpátečka)
- Obsah motoru - 493 cm3, (39 Nm/5500 ot/min)
- Brzdy – kompletně hydraulické
- Objem nádrže - 19 l, palivo bezolovnatý benzín 95
- Rozměry - délka 3555 mm, šířka 1140 mm, výška 1230 mm, rozvor 1290 mm
- Nehomologace pro 1 až 12 osob :), řidičské oprávnění sk.B (automobil)
- CENA: z historického a nostalgického pohledu nevyčíslitelná , přesto je na prodej...
2) FR-ATV GUARDIAN – JUMBO 720R LONG:
Fast Response - All Terrain Vehicle je multifunkční vozidlo konstruované na základě komerčního typu čtyřkolky pro provádění vojenských, policejních a záchranných akcí v nepřístupném terénu. Je koncipováno jako lehký, vysoce pohyblivý prostředek s extrémní průchodností terénem a vysokým stupněm využitelného zatížení. Je transportovatelný vzdušnými prostředky včetně vrtulníků typové řady
Mi-17. Posádka vozidla je dvoučlenná, kdy řidič/jezdec se věnuje řízení vozidla a sledování terénu před sebou, policista/spolujezdec sleduje okolní terén, naviguje a je schopen reagovat na nepředvídatelné situace za jízdy.
Vozidla stejné koncepce byla používána Skupinou speciálních operací
SOG v Afghánistánu v operaci ISAF v letech 2007 – 2009. Nasazení čtyřkolek s lafetovaným granátometem AGS – 17 ráže 30 mm a kulometem MINIMI ráže 7,62 mm bylo vyhodnoceno jako jedno z neúspěšnějších v historii této operace.
Parametry výzbroje, výstroje a vybavení:
- Lafetované zbraně: granátomet AGS-17 30 mm, granátomet Mk 19, 40 mm, kulomet M240/ MINIMI 7,62 mm NATO, kulomet M2HB ráže 50.
- Vezené zbraně: protitanková střela RPG 7, útočné pušky Bushmaster M4 5,56 mm NATO, odstřelovací puška CheyTac 408. Chey
- Speciální úpravy: Blackout mode a IR světla (IR light Stealth III Gen, přídavná IR C-NITE), ochrana podvozku (STORM), výfuk s tichým provozem, zesílené rámy a nosiče, zadní ochranný rám, přední a zadní naviják, přídavná světla, přepravní systém, záložní baterie 12V, výplň pneu SLIME a další (kompletní přehled pro vážné zájemce)
- Cena: individuální, základní model ATV plus vybavení dle zakázky (orientační cena konkrétního vybavení na model SMC Jumbo 720R Long včetně lafety na granátomet AGS-17 cca 180.000,-)
Tento konkrétní model byl úspěšně odzkoušen a testován pro potřeby armády v roce 2013. V rámci terénního testování byla odzkoušena i ostrá střelba z granátometu AGS-17 30 mm. Pro potřeby výstavy (
autentická dekorace) bylo Jumbo vybaveno lehkými kulomety
UK-59 7,62 a PKT 7,62.
Technické parametry ATV:
- Plnění motoru - EFI Delphi (USA)/karburátor Mikuni
- Náhon kol - kardanovými hřídeli
- 4x4 pohon - elektronicky odpojitelné, možnost uzávěrky předního diferenciálu
- Převodovka - variátor (automatická převodovka - převody H, L, N, R, P)
- Točivý moment - 60 Nm/5500 ot/min) – EFI, 57 Nm/5500 ot/min - karburátor
- Výkon motoru - 39 kw (53 Hp) - EFI, 38 kw (51 Hp) - karburátor
- Objem nádrže - 24 l, palivo bezolovnatý benzín 95
- Rozměry - délka 2225 mm, šířka 1195 mm, výška 1245 mm, rozvor 1490 mm, výška sedla – 930 mm, světlá výška 300 mm
- Barvy - dle zakázky (Mil Green, Coyote)
3) SMC Jumbo 720R - expediční a ON-ROAD verze:
Expedičí stroj a následná přestavba na silniční speciál Jumbo 720R on-road
- 2012 – 2013 – expediční stroj organizátorů ATV-Expedice.cz – více jak 4500 km na náročných expedicích v ČR, Rumunsku, Slovinsku, Chorvatsku,
- 2013 – 2014 - totální přestavba Koncáka na silniční speciál a dalších 7500 km v ČR, SR, Maďarsku. Úpravy pro ATV – expedice: nic, sériový stroj.
Úpravy pro přestavbu na on-road:
- Úprava hlavy motoru (kanály, sedla, ventily, použití závodních ventilových pér, snížení hlavy)
- Odlehčení pístu
- Výměna CDI (odblokované + 1500 otáček)
- Procentuální změna vyvážení klikového mechanismu
- Úprava obohacovače karburátoru
- Odlehčení bubnu spojky + segmentu spojky
- Úprava vodní pumpy
- Úprava variátoru (výměna válečku, úprava plochy řemenice + výměna řemene)
- Změna převodového poměru na 4,20
- Úprava sacího traktu
- Výměna tlumiče výfuku + svody
- Termoizolace výfuku + odstínění karburátoru
- Snížení světlé výšky (přemístění držáků tlumičů, výměna tlumičů za nitrogeny s progresivní charakteristikou)
- Změna geometrie přední nápravy
- Vyvážení kardanové hřídele
- Montáž otočné plynové rukojeti
- Změna průměru pístů hlavní brzdové pumpy
- Úprava elektroinstalace
- Facelift karoserií a vlastní design polepů, komaxit kol, ramen, krytů, zakázkové čalounění sedla
- Silniční pneu
Parametry
- Rok výroby - 2012
- Náhon kol - kardanovými hřídeli
- 4x4 pohon - elektronicky odpojitelné, možnost uzávěrky předního diferenciálu
- Převodovka - variátor (P, N, H, L, R)
- Obsah motoru - 675 cm3, (57 Nm/5500 ot/min),
- Výkon motoru - 38 kw (51 Hp)
- Objem nádrže - 24 l, palivo bezolovnatý benzín 95
- Hmotnost - 316 kg
Homologace pro silniční provoz pro 2 osoby, řidičské oprávnění sk.B (automobil), možnost odpočtu DPH
- CENA expediční verze: jako běžné Jumbo 720R/EFI
- CENA on-road verze: buď Vám jí sdělí přímo majitel (Koncák) nebo můžeme všichni hádat...
Každý model byl na výstavě v častém obležení a všechny speciály vzbudili i návštěvníků nebývalý zájem. Zajisté se jednalo o pěkné zpestření výstavy Motocykl 2014. Uvidíme, co přinese další ročník...