QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Čtyřkolkové novinky na veletrhu EICMA: CFMoto a Segway

Text: Jan Rameš | Foto: Jiří Jevický | Datum: 11.12.2023 | Zobrazeno: 2329×

Čtyřkolkové novinky na veletrhu EICMA: CFMoto a Segway Na začátku minulého měsíce proběhl v italském Miláně tradiční veletrh EICMA, který je zaměřený především na motocykly, ale své expozice zde měly i vyloženě čtyřkolkové značky. Co ukázali vybraní výrobci?


Kapitoly článku

  1. Novinky na výstavě Eicma
  2. Kompletní fotogalerie

EICMA je vyloženě jednostopou záležitostí, ale i tak se čtyřkolové exponáty našly. Ne vždy to ale byly prodejní kusy, třeba QJMotor vystavoval čtyřkolky, které nemají evropskou homologaci, a k produktům další čínské značky Benda s velmi zajímavým designem nemáme informace vůbec žádné (fotky najdete ve fotogalerii). Zásadními čtyřkolkovými značkami, které v Miláně prezentovaly své novinky pro nadcházející sezónu, tak byl americký Segway a čínské CFMoto. Koukat rozhodně bylo na co v obou případech.

Segway

Tři ze čtyř novinek Segwaye měly volant, a tak než vybírat, kterou z nich začít, podíváme se na tu jedinou řídítkovou. Tou je pracovní pětistovka AT5, která navazuje na větší Snarler AT6 a o níž výrobce tvrdí, že je novým králem třídy do 500 cm3. Jednoválec s objemem jenom o jediný kubík zaostávající za půllitrem má působivé parametry 39 koní/44 newtonmetrů, spojený je s variátorem CVTech a krmený vstřikováním paliva Bosch, které zajišťuje mimořádně nízkou spotřebu paliva. Když k tomu přidáme navíc nadstandardně velkou 19litrovou nádrž, vyjde nám, že s AT5 zajedete do lesa pro dřevo rozhodně víckrát než s jinými čtyřkolkami. A že ho utáhne, zapřáhnout za něj můžete až 600kg přívěs plus na kompozitní nosiče naskládáte dalších 100 kg. Pravda, to už ale asi nevyšplháte ten proklamovaný 39° svah…

Nový Segway AT5 se bude prodávat celkem ve čtyřech verzích, všechny s homologací T3b. Základem je krátká varianta AT5 S za velmi lákavých 139 990 Kč, každá další verze znamená příplatek 10 Palackých. Základní dlouhou „pětkou“ je AT5 L, ta už přináší i hliníkové disky a opěrku zad pro spolujezdce, po ní následuje AT5 L EPS vybavená posilovačem řízení s variabilním účinkem a nejvyšší verzí je AT5 L EPS Limited, která přináší také uzávěrku zadního diferenciálu a především konektivitu se smartphonem, jímž si čtyřkolku dokážete na dálku nastartovat nebo vypnout, získáte jízdní informace v reálném čase, můžete si nastavit nouzové volání v případě havárie anebo ovládat nastavení posilovače řízení.

A teď už pojďme na volanty a přednost dostane opět praktičnost. Pod označením Segway UT10 Crew se ukrývá dlouhé UTV, k němuž má výrobce slogan Šestimístná revoluce. Nejenže je tady totiž dlouhá kabina se dvěma řadami sedadel, ale ty řady jsou po třech, a nenapadá nás, kdo by vám po stránce praktičnosti dal víc. Litrový dvouválec má výkon 105 koní a točivý moment 93,5 Nm a s 930 kg těžkým UTV bude hodně pěkně cvičit. Ale Crew není samozřejmě o sportování, on svou sílu využívá k tomu, aby toho co nejvíce uvezl – užitečné zatížení je 680 kg, na korbu naložíte 450 kg a utáhne až 1135 kg! Ač pracant, rozhodně není ošizený, posádce nabízí tříbodové bezpečnostní pásy, v základní výbavě máte pevné dveře i přední sklo a uprostřed přístrojové desky naleznete obrovský 10,4“ dotykový displej s plnou konektivitou. Instalované offline mapy se hodí, pokud byste náhodou zabloudili, s 45litrovou nádrží se dokážete ocitnout daleko od domova, ani nevíte jak…

A teď ta zábavná část expozice značky Segway. V segmentu side-by-side vozidel měl Segway doposud model Villain SX10 s dvouválcovým 105koňovým litrem a už to byla pořádná divočina, ovšem teď přichází totální úlet v podobě dvojice novinek Super Villain SX20 Turbo a Super Villain SX20T Hybrid. Tohle bude fakt extrém, protože základem u obou je čtyřválcový dvoulitr s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzínu o výkonu 235 koní a točivém momentu 390 Nm! O 120 koní a 300 newtonmetrů víc, než u SX10, to zní ďábelsky. Jelikož SX20 váží 1450 kg, dokáže s těmito parametry zasprintovat na stovku za méně než pět vteřin. Ovšem co je to proti verzi Hybrid… Ta k benzínovému agregátu přidává ještě 70kW elektromotor, napájený z LFP baterie o kapacitě 7,9 kWh, a tahle verze má dohromady systémový výkon 330 koní a točivý moment 570 Nm! Maximálka 150 km/h, zrychlení z nuly na sto za 3,9 vteřiny, takhle vypadá peklo…

Super Villain má trojici jízdních režimů, automatická šestistupňová převodovka dovoluje manuální řazení pádly pod volantem. Řidič má před sebou dva displeje, jeden klasický před hranatým volantem a druhý velký 14“ s konektivitou uprostřed kokpitu, jemuž jinak vévodí dvojice anatomických sedaček se šestibodovými pásy. Podvozek samozřejmě sekunduje divoké pohonné jednotce, 15“ kola jsou nezávisle zavěšena a pohyby ramen řídí plně nastavitelné tlumiče K-man 2.5/3.0 se zdvihy 510 mm vpředu a 530 mm vzadu, světlá výška činí 370 mm. Přes duny se s tímhle bude skákat asi hodně daleko…

CFMoto

Čínská jednička přivezla do Milána dva koncepty, dvě horké novinky pro dospěláky a dvě pro děti. Z první kategorie to bylo hlavně tak trochu sci-fi UTV nazvané UForce E, které kromě toho, že bylo samozřejmě elektrické, myslelo na ekologii i použitými materiály, což bylo patrné zejména v interiéru. Ten mimochodem vůbec nevypadal jako u pracovního stroje, spíš byste řekli, že se UForce E bude hodit do města, čemuž by napovídal třeba velký displej s Apple CarPlay. Technické podrobnosti nám CFMoto neprozradilo, nicméně jak tuhle značku známe, vůbec bychom se nedivili, kdyby se tenhle koncept dostal reálně na trh třeba už příští rok.

Druhým konceptem, který to má k sériové výrobě ještě blíže, je CForce 1000 MV. U něj vyloženě céefko říká, že se prodávat bude již příští rok, akorát že to, co bylo vystavené, ještě nebyla 100% sériovka. Verze MV bude takový hodně nazbrojený litrový Gladiator do expediční podoby, taková ta čtyřkolka ne do lesa na tahání dřeva, ale na ten nejbrutálnější terén – 30“ gumy s beadlockem, vysoký podvozek, na čumák vyvedené sání i chlazení variátoru, naviják vpředu i vzadu. Extrémní záležitost pro extrémní jezdce, kteří by jinak museli trávit čas předěláváním standardního stroje, tady už ho dostanou kompletní z výroby.

Tohle byly spíše takové zajímavosti, ale CFMoto na svém stánku mělo jednu obrovskou novinku, resp. vlastně dvě: druhou generaci užitkových čtyřkolek Gladiator X850 a X1000. To jsou identické stroje, lišící se pouze objemem motoru, a rozhodně nejde o nějaký facelift. Pod novým a velmi povedeným šatem se ukrývá úplně nová technika, jsou tady nové motory v nových rámech, kompletně předělané podvozky, hmotnost šla dolů o nějakých 30 kg, posilovač řízení má tři módy, motor tři režimy (u 90koňového litru se to opravdu hodí), zkrátka tady nezůstal kámen na kameni. Dvouválce mají méně vibrovat i méně žrát, pracovalo se na ergonomii, na ovládání přístrojového panelu…

Zajímavou novinku má CFMoto přichystanou i v kategorii side-by-side autíček. Model ZForce 950 Sport dostává sourozence, který se liší přidáním jediné číslice, konkrétně se vozidlo bude jmenovat ZForce 950 Sport-4, a ta čtyřka na konci značí počet sedadel. Jde tedy o stroj doplněný o další řadu sedadel, ale nikoli na úkor úložného prostoru vzadu, kde je 158litrový cargo box – prostě bylo celé šasi prodlouženo a samozřejmě zesíleno tak, abyste se nemuseli bát ho protáhnout pořádným terénem stejně jako dvoumístnou verzi. Vnější LED osvětlení doplňuje ještě ambientní osvětlení kabiny, která je standardně kryta střechou, plně krytý je i podvozek. Čtyřmístná devětpade by v Česku měla být dostupná již od začátku příštího roku, předpokládaná cena činí 409 990 Kč.

CFMoto je také značkou, která nezapomíná na malé čtyřkolkáře. Pro ty je připraven nový a velmi agresivně tvarovaný model Gladiator X110, dostupný ve dvou verzích (základní LE za 42 tisíc a vybavenější za 48 tisíc), a vedle něj také elektrický Gladiator EV110 za 79 990 Kč. Ten nabízí parametry 4,5 kW/40 Nm na 130 kg a malý offrouďák by na ní měl díky 2,3kWh battery-packu zvládnout jezdit déle než tři hodiny. Samozřejmostí je možnost ovládání na dálku přes mobil, to aby vám junior třeba nezmizel mimo povolenou oblast a aby hned od prvního rozjezdu nechtěl jezdit těch 45 km/h, co takhle malá elektrická potvora umí.


Kapitoly článku

  1. Novinky na výstavě Eicma
  2. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: Známkováno: x

Další články sekce CF Moto

CFMoto nastínilo zajímavou budoucnost

10.12.2024, Novinky
Na veletrhu EICMA minulý měsíc v italském Miláně jste určitě nemohli přehlédnout obrovský stánek značky CFMoto. Tam jste...

Čtyřkolky CFMOTO nyní ještě dostupnější.

31.01.2024, Novinky
Atraktivní prodejní akce na začátku roku jsou pro značku CFMOTO, resp. jejího dovozce, společnost Journeyman CZ, již sam...

CFMOTO zlevňuje čtyřkolky

04.05.2022, Novinky
„Všichni zdražují, ale CFMOTO Gladiator zlevňuje,“ tak zní titulek jarní akce, kterou pro zákazníky přichystal český dov...

Další články sekce Segway

Segway představil novinky na výstavě Eicma

03.12.2024, Novinky
Vystavené novinky značky Segway na veletrhu EICMA v italském Miláně minulý měsíc by se daly označit jako „všechno naopak...

Nenechte si ujít Segway Day

10.10.2023, Novinky
Zveme vás do Rokycan na předváděcí akci čtyřkolek Segway Powersports, kde si budete moci vyzkoušet nejnovější modely tét...

Ke každé čtyřkolce Segway Snarler AT6 elektrická koloběžka zdarma

25.11.2022, Novinky
Chystáte se koupit čtyřkolku populární značky Segway? Nyní dostanete ke každé čtyřkolce Snarler AT6 elektrickou kol...


Novinky a reportáže





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.14s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce