Text: Matěj Oliva | Foto: CFMOTO Racing Team | Datum: 31.07.2020 | Zobrazeno: 3652×
Musím říct, že když jsem se dozvěděl, že by měla jet nová bugyna Z1000 Sport na Dakar 2022, trochu jsem se pousmál. Novinka z Číny vypadá sice jako skvělý stroj, ale přeci jen je to pořád hlavně volnočasová bugyna a když ji postavíte vedle Mavericka, tak je to takový David s Goliášem. Pak jsem se ale začal trochu víc zajímat o celý projekt a musím říct, že team se k tomu postavil zodpovědně, má dostatečné zázemí a i když z původní mašiny asi moc nezbyde, šance, že se postaví na start, je poměrně reálná.
Musím říct, že největší dojem na mě udělala velikost teamu. Není to jen parta nadšenců, co si dala v garáži dohromady závoďák, ale je to projekt s jasnou strukturou a zázemím. Není taky divu, pokud chcete jezdit s tovární podporou, musíte ukázat, že na to opravdu máte, a CFMOTO není zrovna parta amatérů. Aktuálně má team tři stroje - jednu čtyřkolku a dvě SSV. Za řídítky sedí zkušený Adomas Gancierius. Jde o CFMOTO X1000 samozřejmě s řadou úprav, které jsou potřeba nejen pro vytrvalostní soutěže. Pak je tu Z1000, které kočíruje Antanas Kanapkinas a které už má za sebou celou řadu rally soutěží. No a asi nejzajímavější je Z1000 Sport, které řídí Dalius Mockapetris. To je samozřejmě nejzajímavější mašina v celém teamu, je nová, nevyzkoušená, ale podle fotek a videí na ní team pracuje velmi intenzivně.
I u nás jsme byli svědky řady dakarských projektů, které vznikly jen pro jeden ročník a bez předchozích zkušeností si na nejtěžší soutěži světa zpravidla vylámaly zuby. Litevci na to jdou ale jinak. Začínají u menších soutěží a než vyrazí do Saudské Arábie, pojedou nejdříve celou řadu rally, na kterých mají šanci naladit techniku i systém. Pokud to situace dovolí, měl by se letos team účastnit například Touareg Rally, nebo extrémního závodu Breslau. Příští rok by to už měly být závody mistrovství světa v dálkových soutěží a v lednu 2022 pak samotný Dakar. To je ale dlouhodobý plán, ke kterému vede ještě zatraceně dlouhá cesta.
Jako základ pro stavbu čtyřkolky posloužil Gladiator X1000. To je mašina, která má už dostatek výkonu, aby si poradila i s náročným terénem v písku nebo bahně, měla dost velkou maximálku a zároveň nejela pořád na hraně a vydržela i dlouhý závod. Musela si samozřejmě projít náležitou odtučňovací kůrou, což je pro závodění vždy zásadní. Úpravami si pochopitelně prošel rám i podvozek. Rám je vyztužený a o odpružení se starají jednotky Elka. Bedlock kola jsou obutá do gum ITP a motor dýchá přes otevřený filtr a laděný výfuk. Před řidičem je kaplička, která obsahuje kompletní rally navigaci.
V podobném duchu se nesou i úpravy obou SSV. Bylo třeba vyztužit rámy a přizpůsobit je FIA homologaci, která je nutná pro start na velkých soutěžích. I bugyny mají nové tlumiče, ale pro mě osobně je zarážející, že nedostaly širší ramena, která by je rozšířila a udělala v zatáčkách stabilnější. Na druhou stranu, užší mašina si spíš poradí s těžkým terénem a snáz se bude proplétat mezi překážkami. Při kličkování na písku ale Z1000 moc stabilně nepůsobí. Je ale možné, že se rozšíření dočkáme při dalším vývoji. To ukáže až čas a vývoj. Vzhledem k tomu, že se dálkové soutěže jezdí s navigátorem, zůstaly obě mašiny dvoumístné. Všechny důležité přístroje má před sebou navigátor a pilot se tak může soustředit jen na samotné řízení.
Je zajímavé, kolik prostoru věnuje team publicitě. Ono je to vlastně logické, pokud jedete s tovární podporou, musí o vás být i slyšet. Díky tomu máme perfektní fotky techniky i videa z testování a závodů a budeme moct celou sezonu sledovat pokroky Litevců a snad jim i držet palce proti nesrovnatelně dražší technice v rukou soupeřů.
08.04.2020, Představujeme
Nerad bych znovu omílal fráze o tom, jak daleko jsou dnes nejen svými výkony nejsilnější side-by-side na trhu. Z původní...
30.04.2019, Představujeme
Letošní zima sněhem nešetřila na rozdíl od té loňské, takže sněhu bylo po pás a my mohli celkem pohodlně vyrazit nafotit...
První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladia...
Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve...
Linhai 650L EPS Promax 4x4: Nová vlajková loď
Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.68s