Báru Fischerovou na závodech poznáte podle dresu se jménem BÁJA. Tahle závodnice je povoláním učitelka ve školce, ale i na trati hodně kluků školí. V šestnácti letech se Bája rozhodovala nad motokrosem, ale vyhrála čtyřkolka. Co naplat -pidibike musel z garáže ven, a jeho místo nahradil dvoustopý stroj. Žádné zajíždění, hned šla závodit. V Jiníně tahle závodnice vybojovala 3. místo, a svou bezstarostnou jízdou šokovala hodně borců. Pojďme se o Báře dozvědět víc.
Tvé příjmení se nápadně podobá mladým Fišerovcům, jak to?
Jde pouze o shodu jmen. I když mít brášky nebo bratránky, kteří závodí, by nebylo špatný. Ale jak jsem říkala, jde o pouhou shodu jmen.
Na konci sezony sis nešťastně zlomila nohu a nemohla jsi odjet poslední závod ITP. Ohrozilo tě to bodově v celkovém pořadí?
Celkové pořadí můj úraz neohrozil, a hlavně poslední závod byl spojen. Kategorie hobby a profi se jela společně a jelikož máme pouze jeden stroj a táta měl šanci se dostat na třetí místo v celkovém pořadí, bylo jasné, že by i přesto jel on.
Tvůj taťka závodí, určitě ses o kolkách dozvěděla přes něj. Muselas taťku dlouho ukecávat, aby tě pustil závodit?
Tátu jsem moc ukecávat nemusela, jelikož on sám mi říká „že závod je ten nejlepší trénink“. Začala jsem s pitbikem, a po seznámení a pár trénincích se jelo na závody. Pak jsme dostali zálusk na krosku, kterou jsem i dostala, ale stanovy některých závodů určují, že na můj věk bych musela mít aspoň motorku o obsahu 125 ccm. To by znamenalo dlouhodobý trénink, a během tohoto tápání jsme narazili na čtyřkolku. Byla to sice jen Yamaha o obsahu 80 ccm, ale každý závod dojela, a jelikož mi to šlo, pořídili jsme novou krásnou dvěstěpadesátku.
Na jakém stroji závodíš?
Závodím na stroji značky Yamaha YFM250R a jde o čtyřtaktní, vzduchem chlazený jednoválec. Letos jedu svojí čtvrtou sezónu.
Na závodech jsem si všimla, že si s taťkou půjčujete stroj?
Ano, všimla sis dobře. Bohužel máme jeden stroj, ale nyní má táta možnost si čtyřkolku na závody půjčovat, a během sezóny už doufám do garáže přibude Yamaha 350 pro tátu, aby každý z nás měl svůj stroj.
Jako žena máš velkou nevýhodu jak v silovém deficitu, tak i v dravosti. Jak s tím bojuješ?
Upřímně, jak jen to jde. Do závodu dávám všechno a snažím se jet jak nejlíp to jde a snažím se dávat na rady táty a přítele.
Jak tě berou kluci, když se vedle nich postavíš na startovní rošt?
Na startovní rošt přijíždím už v helmě, a kdo si v depu nevšimne, tak si to ani neuvědomí.
Ale je to 50 na 50. Setkám se s obdivem a někteří kamarádi se pak chlubí, že s nimi trénuje a závodí holka. Bohužel se pak setkám i s ne moc milými narážkami ve stylu co se holka fušuje chlapům do sportu, ale upřímně - tyto narážky mě moc nerozhážou a takový lidi mi jsou ukradený. Vždyť je nakonec jedno, kdo co dělá…nakonec i chlapi dělají balet.
Čtyřkolka potřebuje po každém závodě nějakou tu péči. Jak jsi na tom, zvládáš opravovat a ladit, nebo to necháváš na mechanicích?
U nás je hlavní mechanik táta, a teď se připojil i můj přítel. Ale ráda se oprav a úprav účastním, jelikož jsem zvědavá jak co funguje a když je potřeba, tak přidám ruku k dílu.
Máme to doma rozdělený. Táta se stará o stroj a já o zbytek jako je například příprava oblečení, chráničů, bot, helem a podobně. Máme už v tom systém a ten nám vyhovuje.
Německo, ladění…čím že si to vaše kolka prošla, a proč jste jí poslali právě do Německa?
Jelikož minulá čtyřkolka i ta nynější 250 jsou z Německa, tak se tam vracíme, když je potřeba větší oprava, se kterou si nevíme rady. Taky se tam vracíme proto, že v německých závodech jsem jezdila pod jménem tohoto obchodu. Dále tam jezdíme, protože si vždy udělají na náš stroj prostor a čas, a díly nám vždy rychle objednají.
A čtyřkolka se posledně do Německa na opravu dostala kvůli špatné elektrice, jinak veškeré opravy si děláme doma sami.
Máš nějaké speciální úpravy na 4kolce?
Měla jsem štěstí. Čtyřkolku jsem si již s úpravami koupila a jsem velice spokojená. První, čeho si většina na první pohled všimne, jsou dva výfuky a jejich úžasný zvuk.
Dále pak širší ramena a jiná osa, mám i upravené pérování, podložky pod péry, nástavce s řidítky mám také upravené, a na čtyřkolce mám rychlopal.
Nepřemýšlíš o silnější kubatuře?
Určitě mi tato myšlenka několikrát proběhla hlavou, ale zatím jsem se svojí čtyřkolkou spokojená. Je možné, že do budoucna přijedu na závody se silnější mašinou, ale prozatím přesedlat nehodlám.
Ty jezdíš jak ITP, tak i zahraniční závody. Jaký zásadní rozdíl je mezi závody u nás a v zahraničí?
Dříve to bylo hlavně o organizaci, ale za ty roky je organizace podobná. Jezdila jsem seriál v Německu, kde byl závod po celý víkend, a dva dny bylo možné v ranních a dopoledních hodinách trénovat a tudíž se i seznámit s tratí a případně si doladit stroj. Bylo tam mnoho kategorii. Já jsem jela v sobotu závod kategorie do 300 ccm (který se jede hodinu), a v neděli jsem jela s tátou dvouhodinový závod dvojic. Byla to pro mě velká zkušenost a doufám, že se na tyto závody zase dostanu.
Proč sis vybrala právě ITP závody, a ne cross?
Závody ITP jsem jela prvně v roce 2008, kdy se ještě závod jmenoval Essox ADT endurance cup. Vlastně jsem na ně narazila náhodou na internetu, a věrná jsem jim dodnes. Líbí se mi organizace a parta lidí co tam jezdí.
A na Offroadmaraton se chystám až v letošní sezóně. Dá se říci, že jsem se těchto náročných závodů obávala, ale viděla jsem závod v Ostravě a myšlenka alespoň to zkusit mě drží. Bude to asi i tím, že přítel jezdí maratony na motorce, a tím mám o důvod víc, proč tam jezdit.
A proč cross ne? Na to mám jednoduchou odpověď. Mám ráda vytrvalostní závody. A hlavně na cross country si odjedete jeden závod a pak můžete jet domů, ale na crossu se jede víc rozjížděk a celý den čekáte až na vás příjde řada. Ale crossu se nebráním, letos se objevím i na závodech Amate racing cup, kde je to jako cross.
Dokonce jsme se potkaly i na Motochinacupu, jela jsi v kategorii Babolety. Jak se ti líbily tyto závody?
Je skvělé, že se na těchhle závodech myslí i na holky a je tu pro ně kategorie. Závody se mi líbily, jen mě zaráželo, že přímo na závodišti nebyla sanitka, ale pouze zdravotníci. Chápu, že zajištění sanitky je finančně náročné, ale kdo chce závodit tak si myslím, že na startovným přidá.
Jakých úspěchů bys chtěla dosáhnout v sezóně 2011?
Určitě těch nejlepších. Sezónu jsem na ITP skvěle začala nečekaným třetím místem, a ráda bych se v celkovém pořadí umístila aspoň na 5. místě. Loni jsem skončila na sedmém místě, tak bych si ráda polepšila, ale samozřejmě chci alespoň dojet všechny závody a hlavně v celku.
Také bych ráda zkusila nové závody, a dostala se aspoň na jeden závod do Německa.
Určitě máš stejný problém jako já, jako žena drobnější postavy mám problém sehnat jakékoli oblečení. Jak jsi to vychytala? Máš nějaké rady pro závodnice, kam jít pro racing garderobu?
Tak to máme stejný problém, ale jelikož jsem drobná, občas mi je největší dětská velikost, nebo nejmenší pánská velikost. Musím to prostě obzkoušet a tak si vybrat, ale na trhu se čas od času objeví i to dámské motokrosové oblečení….ale je ho málo. Měli by na nás začít víc myslet.
Kdo ti sestavuje plán tréninku? Skládá se trénink jen z ježdění na čtyřkolce nebo i nějaké to fitko, plavání, běhání?
Trénovat se jezdí jak jen to jde. Jelikož pracuju, tak se nějaký ten tréninkový program ani nedá moc sestavit. V práci jsem pořád v pohybu, a u dětí je ho někdy až moc. A fitko my ti cvrčci vynahradí raz, dva. Stačí, když vás 25 prcků přemluví, že můžou na trampolínu. To máte vysadit ho tam, po chvilce ho dát zase dolů, a pořád dokola - pak už chcete jen jít domů. Jinak když je čas, zajdu si zaplavat a doma se snažím trochu posilovat. Ale ráda bych, aby to bylo pravidelně…a to je moje předsevzetí před každou sezónou, ale zatím to nějak nevychází.
Čtyřkolka zabere spoustu času, děláš i jiný sport?
Věnuju se hlavně čtyřkolce a jiné sporty jako je plavání nebo tenis dělám pouze rekreačně. Pak ještě nějaký ty míčovky v létě s dětmi na táboře.
ITP nejhezčí a nejhnusnější závod, z tvého pohledu?
Tak tato otázka je pro mě hodně těžká. A nejhnusnější si těžko vymyslím, jelikož na každý trati něco je a nakonec se mi to líbí. Ale asi to bude Jinín a jen díky tomu, že mi trochu stávkoval stroj a pak už se mi jet nechtělo, protože jsem měla velkou ztrátu. A nejhezčí asi Mohelnice a Sedlčany. Mohelnice proto, že i když jsem se na začátku bála těch velkých sjezdů a výjezdů, nakonec se mi to jako vždy strašně moc líbilo. A Sedlčany se mi líbily originalitou a technickými úseky a taky proto, že jsem se dostala na bednu…ale jen proto, že táta byl někde na klobáse, když si měl přebrat pohár (směje se).
Jak to berou doma, že závodíš ty i taťka?
Jelikož od mala jsem s tátou jezdila na závody v motokrosu, tak jim to divné nepříjde, že se o víkendu sbalíme a jedeme na závody.
Táta a můj přítel jsou na mě pyšní, a snaží se mi poradit, prarodiče se ptají na moje výsledky a občas zkoukneme videa a fotky. A mamka nám občas v průběhu závodu zavolá, jak na tom jsme. Ale zatím se na mě jak závodím ještě nepřijela podívat. A moje malá ségra nám nejvíc závidí ty poháry co občas přivezeme, a chtěla by taky čtyřkolku.
Kdo je tvým vzorem na čtyřkolce?
Vzor?? Ani nevím, ale obdivuji Catherine Plante, která bohužel už není mezi námi. Ale se čtyřkolkou to vážně uměla. A vzorem bude pro mě možná i můj táta, protože on do závodu dává všechno a jen tak ho nevzdá, což mi ukázal teď v Jiníně.
Děkuji za rozhovor, do nové sezony přeji hodně úspěchů.
Bája Fischerová:
stroj - Yamaha YFM250R
kategorie - hobby sport do 400 ccm
konečné pořadí v seriálu 2010 - 7. místo
body v seriálu - 70