Design:
Designově i zaměřením vychází z úspěšné rodiny Taiwanu (
Centhor 700, motorově podoba vychází z
Evolutionu 800), oproti svým předchůdcům má řadu vylepšení a podstatně silnější agregát spolu s obrovitým místem pro jezdce, a s nadsázkou řečeno snad i pro deset spolujezdců. Design není dokonalý, ale kudrlinky střeží zvláštnost tohoto stroje. Buď se vám líbí nebo ne. Na nic si nehraje, mohutnou přední masku, která kompletně ochrání řidiče před proudícím větrem, bahnem i větvemi, kryje zvláštně lomený trubkový rám. Tento rám jako by zapadal do kompozice masky, a díky němu jsou světla i plasty odcloněny před nepřízní prvních nárazů.
I přes zakrytí rámem jsou přední světla ve tvaru šikmých slz výrazným designovým prvkem. Zalomení světel do přední části 4kolky je přetaženo až k bočním liniím plastů. Boky 4kolky nijak neoslní ani neurazí, tady se žádný progres nekoná, až na tu neuvěřitelnou délku, kterou se Long verze prsí. Dvoudílné
sedalo jako by seškrtávalo body cestovního charakteru, opěrka tu taky nechybí. Z pohledu řidiče se jedná o pracovní stroj pro všechny druhy pracovního zatížení, tomu odpovídá i zpracování palubní desky. Hranatý displej v sevření šestice kontrolek s dvojicí ovládacích prvků působí všedně. Polepy s karbonovými doplňky ladí s Maxxis (
BigHorn) obutím na litých kolech. Avšak na polepech bych ještě zapracovala, hlavně v bočních partiích. Ten kdo jezdí ví, že neodírat místa v okolí kolen je i při sebevětším úsilí zcela nadlidský úkol.
Motor:
Motor má dost síly, aby utáhl plně naloženou 4kolku. Ideální cestovní rychlost je kolem
100 km/h, pak už BigHorny protestují a rázy do řídítek nepatří k nejhladším projevům cestovatelské vášně. Vzhledem k prodloužení a lehkému navýšení hmotnosti došlo i k navýšení obsahu motoru o 55 ccm, a tím také k nárůstu výkonu o 3,3 kW a točivého momentu o 12 Nm. Motor Centhora na mě působil vcelku kultivovaně a předvídatelně, nechal si líbit jak pomalé a citlivé zacházení v bahnitém a těžkém terénu, tak i surovější zacházení na rovných cestách. Při zařazeném náhonu
4x4 s koly zabořenými v bahně variátor zabírá plynule a čistě. S předvídatelným dávkováním výkonu motoru na mě novinka zapůsobila hlavně v
nízkých otáčkách, ve kterých měla dostatek síly (přiměřený příděl kroutícího momentu plynule narůstá s otáčkami motoru). Nejedná se o dynamický motor, ale z jakékoli šlamastiky jsem se bez problémů dostala, aniž bych motor musela trápit.
Podvozek:
Kromě dobrého hnacího agregátu si pochvalu zaslouží rovněž celý podvozek stroje. O jízdní vlastnosti se stará nezávislé zavěšení všech kol uložené na duralových DSAT ramenech (
Double-Single-Arms-Technology) s pětipolohovým nastavením tuhosti. Toto nastavení během jízdy bylo dostačující, u této 4kolky se předpokládá minimální jízda po tratích ve kterých jsou zapotřebí perfektní tlumiče. Pracovní 4kolka s nádechem cestovatelství má celkově měkčí průchodnost tlumení, podvozek ambicím motoru dokáže hravě sekundovat, drží stopu a je schopen absorbovat skoro všechny terénní nerovnosti. Pouze v pomalejších zatáčkách se mi trochu zavíralo řízení a mašina tak pocitově dobržďovala na brzdách co jí síly stačily. Což může být daň za vyšší hmotnost nebo jde jen o příspěvek razantnějšího obutí.
Řídítka:
Široká řídítka, zapadají do rukou, tvrdší
grippy z dlaní nedělají hadry. I během delšího ježdění, nepropadám mozolové panice.
Levý palec se věnuje ovládání ukazatelů blinkrů, světel, klakson, sytič, ovládání navijáku, startér a uzávěrku. Na
pravém řidítku palec ovládá prodlouženou plynovou páčku a kruhový přepínač 2x4 nebo 4x4. Ten lze aktivovat za klidového režimu stroje, dle mého se nejedná o šikovnou věcička, kterou ocení nejenom ortodoxní polykači kilometrů, přepínání
2x4 nebo
4x4 je pomalejšího rázu. (
Nejen, že ovladač musíte zamáčknout a pootočit, ale pokud chcete uzamknout uzávěrku musíte zapojit i druhou stranu řídítek, což je netypicky složité).
Zrcátka jsou kompozitně tvrdší, nechvějí se, ani nekroutí a v terénu si drží vámi nastavený úhel pohledu.
Sedlo:
Prodloužené sedlo se skládá ze
dvou poschodí. V prvním patře se nacházíte na základní prodloužené sedačce. Tato sedačka má své mouchy v postranních rantlech, ty jsou při delší jízdě nepříjemné. V druhém patře sedí spolujezdec. Jedná se o
odnímatelné sedátko, které je při jízdě ve dvou příjemné jen na silničních přesunech. Ale jakmile se se 4kolkou vrhnete do terénu, ze
zadní sedačky se stává trestná lavice. Tvrdší charakter vyvýšeného sedátka nenapomáhá příjemnému prožití terénní vyjížďky.
(Pro zkomfortnění jízdy spolujezdce bych tuto sedačku raději sundala). To není tak těžké, stačí jen odcvaknout dva pojistné šrouby a sedátko je dole. Pod sedadlem nacházíme odkládací prostor pro nářadí i lékárničku.
Sundání sedadla je velkou neznámou pro ty, kteří nemají zkušenost s předchozími modely, i zde se jedná o pootočení klíčku do správné polohy. Za tohoto pootočení a zamáčknutí sedadlo povyskočilo skoro samo.
Odkládací plochy:
I se sedačkou je možné na zadní nosič namontovat kufry. Na předním levém blatníku nalezneme
uzamykatelnou odkládací schránku, která se nehodí na secret náklad, do této schránky se voda bohužel dostane. Zadní partie nabízí
nosiče připravené pro kufry, ale jakmile naložíte na nosiče kufr, už se nedostanete k dalšímu neprakticky řešenému odkládacímu místu. Již zmiňovaná
podsedlová část přináší taktéž dostatečný volný prostor.
Jízdní vlastnosti:
Je třeba pamatovat na horší manipulaci na místě, a nezapomenout na větší místo při otáčení. 4kolka je prostě o něco delší a musí se proto počítat s jinými
nájezdovými úhly. Jinak se ale s jistotou šplhala po kopcích, aniž by se mi chtěla překlápět. S touto dlouhou verzí jsem si troufla vyjíždět strmější kopce, než s kratšími bratranci. I se
spolujezdcem jsem se vydávala do šplhání, kdybych nevěděla že jezdce mám za sebou, tak bych ani nepostřehla nějakou změnu. V
bahně si dlouhá kolka počínala obratně, až na cákající bahno, které z části zasahovalo na ruce spolujezdce, který se držel za nakroucená držadla. Na polních cestách 4kolka zbytečně neposkakovala, ale vyjeté koleje se sem tam snažily o ukradení řídítek, což se jim občas povedlo. Na sešikmeném svahu jsem se s long verzí necítila úplně ideálně.
Pro koho je určena:
Jedná se o
specifickou 4kolku, rozhodně to není nutné pro jezdce, který jezdí výhradně sám. Spíše se řadí do sekce cestovatelských 4kolek, a ani s
jednoválcem se na cestách neztratíte. Ve dvou směle do výletů. Asi bych tuto 4kolku nedoporučila pro drsnou sportovní jízdu, na kterou tato dlouhá mašina není stavěná. V práci se neztratí, ale sportovního rázu novinka opravdu není. V její kategorii se jedná o dostatečně silnou 4kolku.
Můj názor:
Když sedám za řídítka novinky, mám podobný pocit asi jako když přestupuji s osobního auta do prázdného autobusu. Všude je hodně místa. Natažená konstrukce vyžaduje zvýšenou pozornost při
nájezdech do neznámého terénu, manipulace není nijak zvláštní, ale na pětikoruně se neotočím. Delší provedení je výrazně stabilní, což bude přínosem hlavně při zapřažení v pracovním procesu.
Motor funguje citlivě s velkou
razancí, dostačujícím kroutícím momentem a však se jedná o stálou křivku. Tato křivka má dostatečný rozsah použitelných otáček.
Řízení nekladlo odpor, jen ve vyjetých kolejích mě řídítka občas utekla. Pří jízdě ve dvou jsem se potýkala s tvrdým sedadlem pro spolujezdce.
Brzdy dostatečně dobržďovaly každý můj prohřešek z nepozornosti.
K dodání je ve dvou výbavách
Které se od sebe liší pětitisícovým rozdílem. Jedná se o klasickou výbavu, ve které je obsaženo - homologované tažné zařízení, zásuvka, ALU kola, přední i zadní nosič, pneušky Maxxis BigHorn, zadní opěrka. Dražší verze výbavy s označením MAX výbava, obsahuje navíc naviják a přední ochranný rám.