Připravujeme pro vás mini seriál s Richardem Mošnou, ve kterém nás provede krok po kroku a ukáže jak na jednotlivé triky. Jedná se o miniseriál, který se dá pilovat nejen na plácku za barákem. Předpokládáme, že už si se čtyřkolkou rozumíte a víte jak se ovládá. V prvním díle přistoupíme k vůbec prvnímu pilotnímu krůčku a to je jízda po dvou kolech. Postupně budeme nabalovat a přidávat další kousky.
Je čas na ujasnění jak vlastně na stuntridingové triky, kterými nás provede právě Richard. Richard Mošna patří ke špičce ČR stuntridingu čtyřkolek, jeho fanouškovská stránka na facebooku má přes 800 odběratelů a myslím si, že zaručeně patří mezi top české QuadStunt fan stránky. Proto jsme neváhali se s tímto impulzivním jezdcem potkat a probrat jak začít tahat řídítka taky tak trochu jinak než závodně nebo vyjížďkově. Pamatuji si ten pocit, když jsem poprvé zvedla čtyřkolku na dvě boční kola, ten pocit -
"ha tak tady už něco umím, ale co pak když už otřepaná jízda po bočních nestačí"?
Pojď probereme spolu pár prvních tríčků:
Jaký tríček bys doporučil pro začátečníka, s čím začít?
Tak nejprve bych začal zkoušet jezdit po dvou kolech. To je na čtyřkolce to nejlehčí. Jsou zde jen 2 věci, které mohou bránit tomuhle tríčku. První věc je, že máte strach a jdete na dvě jen tak, že padáte zpět na čtyři. Pak je tu možnost, že se nebudete absolutně bát a čtyřkolku převrátíte. Nejlepší varianta je, že po dvou pojedete a přijdete na princip co a jak.
Popíšeš nám tríček krok po kroku?
Doporučuji tenhle tríček zkoušet nejprve na louce (nebude to tak bolet ani vás a ani kolku). Nejlépe jet na jedničku nebo s variátorem prostě pomalu a do zatáčky se vyklonit tělem směrem ven. Např: zatáčíme doprava, nakláníme doleva. Čtyřkolka se bude zvedat pomalu na dvě kola, čím déle zatáčku vykloněni ven pojedete, tím více půjdete na dvě. Když máte pocit, že se to bude převracet… stačí prostě zatočit tam kam se převracíte. Pokud jedete po levých dvou kolech zatočíte rychle doleva a jste zpět na čtyřech. Chce to prostě trénovat.
Na co si máme dávat pozor?
Nejdůležitější věc je vždy zachovat chladnou hlavu a furt myslet a být připraven na to, co udělat když přijde krizovka. Když už se převracíte a víte, že situaci nezvládnete, je prostě nelepší variantou opustit stroj a utéct.
Jdeme dál:
Jak tento tríček obměníme?
Když už umíte jezdit po dvou, ze začátku se naučíte jezdit do zatáčky po dvou, tak pak je dobré zkoušet jet po dvou rovně, nebo zatáčku na druhou stranu, což znamená – jedu po levých kolech a zatáčím doleva. Na tohle to chce ještě více zpomalit. A čím pomaleji, tím lépe to jde. Pak se dá pustit jednu ruku z řídítka, nebo obě a řídit nohou, jet po dvou s nohami přes řídítka, vleže na sedačce…. Je spousty kombinací. Nejtěžší je ovšem tzv. switchback (sedíte na stroji obráceně, teda koukáte na zadek čtyřkolky a řídítka máte za sebou.
Krok druhý, jaký tríček nyní?
Jako druhý základní tríček je naučit se kolku vodit po zadních. Ve skutečnosti to chce pochopit fyziku a spojit to s ježděním. Když se vám tohle nepovede, tak budete mít co dělat.
Popíšeš nám tríček krok po kroku?
Jsou tři možnosti jak kolku po zadních vodit. Buďto v sedě, nebo ve stoje, a nebo s nohou v hrazdě. Nejlehčí to bude s nohou v hrazdě. Pár základních pravidel jak na to!
- 1. LEVÁ noha jde do hrazdy, PRAVÁ na zadní brzdu.
- 2. Dva prsty máme připravené na spojce.
- 3. Noha v hrazdě je napnutá, všechna váha jde na ní a nedotýká se sedla čtyřkolky!
Nejdříve zastavíme, zmačkneme spojku, zařadíme jedničku, dáme spojku do záběru, přidáme lehce plyn a spojku pustíme, při tom zatáhneme řídítka k sobě. Zkoušíme postupně více a více plynu, aby se čtyřkolka zvedla co nejvýše na zadní až do tzv. ,,mrtvého bodu" (jsme na zadních aniž by jsme museli přidat nebo zabrzdit, abychom na zadních zůstali.). Pokud máte pocit, že jdete na záda, tak prostě zabrzdíte a to vás vrátí zpět na všechna kola. Pokud nezmáčknete při brždění spojku tak se pořádně držte, aby jste nešli na hubu. Jediná možnost jak se to naučit je zkoušet, zkoušet, zkoušet. V sedě i ve stoje je to to samé! Základní pravidla platí stále a pořád! Opakuji, nejdůležitější je mít nohu na brzdě."
Na co si máme dávat pozor?
"BRZDA,BRZDA,BRZDA,BRZDA,BRZDA.."
Přitvrdíme:
Jak tento tríček obmněním?
Tak při jízdě po zadních kolech můžeme např: pustit ruku, obě ruce, mít nohy přes řídítka, ležet na sedačce, sedět bokem, hladit za sebou zem… A obtížné triky- stát při jízdě po zadních na řídítkách, být na kolce zas na Switchback ( čelem vzad) při tom pustit ruku, nebo obě.
Tak a teď alou zkoušet!!!"