QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Emu 8x8

Text: Láďa Záruba | Foto: Láďa Záruba | Datum: 27.06.2012 | Zobrazeno: 27517×

Emu 8x8 8x8. Tahle čísla na mě vždycky působila tak trochu magicky. Už když jsem byl malej harant který fascinovaně zjistil, že Tatra 8x8 Kolos má kola vyšší než já, ale i v dospělém věku, když vyrazíme na trucktrial, kde se obvykle tyhle monstra pokoušejí vyšplhat na nějakou naprosto nesmyslně kolmou stěnu, z výfuků se jim hulí jako z lokomotivy, celý kolos se kousek vaším nosem svíjí, skřípe, skučí a sténá pod strašlivou sílou motoru, který na osm protáčejících se kol posílá ty své děsivé ňůtnmetry. Takže s nějakým takovýmhle pocitem teď zastavuji osmikolku EMU 8x8 pod kopcem, o kterém jedna polovina mého mozku přesvědčuje tu druhou, ať se na to raději fakt vykašle, ale než se ty poloviny dohodnou, ruka už přidává plyn a EMU 8x8 si to začíná nesmlouvavě šinout směrem k nebi, kupodivu jistě, s přehledem, s pocitem sucha a bezpečí.


Kapitoly článku

  1. Redakční test
  2. Kompletní fotogalerie

Osmikolka EMU 8x8 vypadá jako malé bévépéčko - jen jí přimontovat kanón a dozadu posadit partu ke všemu odhodlaných a po zuby - kuličkovými samopaly - ozbrojených airsofťáků. Ale nemylte se. I když vypadá vojensky, i když spolehlivě slouží v Čínské lidové armádě, a i když chromozómy EMU 8x8 pocházejí z úplně stejné matrice jako známé kanadské Argo (EMU 8x8 má akorát výkonnější motor), které také slouží v armádách mnoha stítů, je EMU 8x8 navýsost mírumilovný stroj, který nejvíc využívají hlavně lesníci na stahování dřeva, myslivci na rozvoz krmiva v nepřístupných oblastech, dále horská služba, vlekaři, majitelé horských chalup a horských hotelů pro zásobování nebo vyhlídkové adrenalinové jízdy.

Řízení

Řízení EMU 8x8 je napoprvé docela dílo. Ze všeho nejvíc to připomíná jízdu tankem. Jednak díky fantastické prostupnosti terénem a jednak způsobem řízení. Princip řízení je úplně stejný jako u tanku, i EMU 8x8 se řídí přibrzďováním jedné strany, ale řízení EMU 8x8 je přece jen trochu sofistikovanější. Na tyči řízení, ke které jsou nahoře přišroubována krytá čtyřkolková řídítka s motocyklovou otočnou plynovou rukojetí a řídítkovými přepínači, je dole jakési vahadlo opatřené dvěma palci, které při natáčení řídítek střídavě stlačují pístky jednoho nebo druhého brzdového válce a aktivují pravou nebo levou brzdovou soustavu, čímž se ta nebo ona strana kol přibrzďuje. Továrna tenhle systém nazývá diferenciálním řízením, kvůli speciálnímu diferenciálu uprostřed…ale to vám nejdřív musím vysvětlit celý systém náhonu.

Systém náhonu

EMU 8x8 je poháněný moderním automobilovým kapalinou chlazeným řadovým tříválcem s přímým vstřikováním paliva, který vás překvapí svojí neuvěřitelnou tichostí. Motor o objemu 812 ccm je možná dokonce tišší než větrák ventilátoru vedle, který se automaticky spíná ihned po nastartování. Ovšem v rámci objektivity musím přiznat, že ten větrák je ale fakt hlučný. Tento ventilátor pouze odtahuje ohřátý vzduch z prostoru motoru, kromě něj jsou jinak vepředu samozřejmě ještě dva klasické elektrické ventilátory za chladičem vpředu. Tyhle ventilátory chladí 52 velmi kultivovaných koní (to je mimochodem o 20 koní víc než má kanadské Argo), které jdou přes variátor s pořádně macatým řemenem na převodovku s polohami High, Low, Neutral a zpátečkou.
Z převodovky výkon postupuje dál na již zmíněný diferenciál. Po jeho obou stranách vedou ven výstupní hřídele, na kterých jsou namontované docela poctivé brzdové kotouče…a tím jsme zpátky u systému řízení. Diferenciál totiž jednak kompletně přenáší a jednak rozděluje výkon na obě řady kol podle toho, jak palce dole na tyči řízení aktivují pravou nebo levou brzdu podle toho, jak zatáčíte řídítky. Na kotoučích najdete ještě další sadu brzdových třmenů, dokonce ještě větších. Jsou to třmeny pro provozní brzdění. Emu 8x8 má tedy celkem pět brzdových soustav: dvě pro zatáčení, dvě pro brzdění a jednu parkovačku. A provozní brzdy téhle osmikolky jsou sakra účinné - EMU 8x8 s vámi na asfaltu udělá stoppie jak vyšité, stačí se jen špatně podívat na páčku brzdy napravo na řídítkách.
Na koncích obou hnacích hřídelů, které vedou z diferenciálu, jsou řetězová kola, která ohlašují řetězové boží dopuštění. Po obou stranách jsou hustkrutopřísné řetězy – jednořadové řetězy, dvouřadové řetězy i třířadové řetězy, řetězy které vedou dopředu, řetězy co vedou dozadu, řetězy co vedou ještě víc dozadu a řetězy které vodou úplně nejvíc dozadu. Každé z osmi kol má svůj vlastní řetěz, takže karton řetězových sprejů bude majitelům EMU 8x8 asi docela vhodný vánoční dárek. Aspoň že všechny řetězy mají automatické šponováky. Ale na druhou stranu: osm hnaných kol je to, co dává tomuto malému tančíku s ničím nesrovnatelnou prostupnost terénem.

Jízda

EMU 8x8 je v terénu překvapivě obratný. Otočíte se s ním na místě, prokličkujete kolem stromů, ale paradoxně nejvíc vás dostane rychlá jízda na silnici. No, rychlá…maximálku má EMU 8x8 někde u 45 km/h, ale tahle osmikolka patří ke strojům, se kterými už při čtyřicítce zažijete stejný adrenalin, jako na motorce při dvou kilech. Už třeba proto, že EMU nemá žádné pérování. Jediné, co na téhle osmikolce péruje, jsou nízkotlaké pneumatiky, a ty mají „zdvih“ asi tak 1,5 cm, takže například rychlý přejezd zpomalovacího prahu znamená opuštění matičky země a výlet do vzduchu. Ale o skocích EMU 8x8 není. A také není o rychlosti. Nebyl stvořen pro zábavu, je to skutečně čistě užitkový stroj. A i když se s ním dá jezdit i docela svižně, jízda je díky absenci pérování docela drsná.
EMU8x8 je tedy hlavně o neskutečné terénní prostupnosti, o transportních schopnostech, o obojživelnosti a o neuvěřitelné tažné síle, ke které se ani nepřibližuje žádné UTV. EMU 8x8 odveze pohodlně třeba partu chlapů na práci, vyveze celou rodinku na výlet nebo na dřevo, přeplave rybník, zdolá strmá stoupání, nezapadne v bahně. I když ano, i EMU8x8 samozřejmě může zapadnout, ale kvůli tomu je vpředu poctivý kvalitní naviják.
Ale zpátky k jízdě na silnici. Chci říct, že čím rychleji jedete, tím lépe a snáze se tenhle drtikol řídí. Je to až neuvěřitelné, jak i přes použitý způsob řízení zvládá EMU 8x8 normální zatáčky normální rychlostí na normální silnici, které vykroužíte naprosto plynule, přesně a doslova s lehkostí. Ale čím pomaleji jedete, tím je ovládání těžší a náročnější na zkušenosti. Zkušenost je u EMU 8x8 vůbec docela důležitá věc: to, s čím se napoprvé doslova perete, například kruhové objezdy nebo zatáčení za roh, po získání zkušeností a s určitou dávkou brutality pak dáváte naprosto v pohodě a suverénně.

Terén

Silnice samozřejmě není to správné millieu pro terénní osmikolky. Pro tahle vozítka je silnice vlastně nejextrémnější terén. Ale když sjedete ze silnice do volného terénu, řízení se ihned zlehčí, je snazší, přirozenější a příjemnější, protože kola při zatáčení nemají takový odpor. V terénu si s EMU 8x8 můžete dělat skoro, co chcete: točit se kolem stromů, točit se na místě a honit kolem vlastního ocasu (povšimněte si až neuvěřitelné hodnoty minimálního poloměru zatáčení). Ve výjezdech posouvá hranice toho, co jste schopni vyjet. Ovšem pořád a neustále musíte mít na paměti absenci pérování. Dát si rychlý výjezd a nahoře ve výskoku zjistit, že se na vás usmívá hluboký rigol, anebo vymést v rychlosti jakoukoli díru, to nejsou dobré nápady. Jinak ale osm hnaných kol, nízké těžiště a více než dostatečně výkonný motor znamenají, že EMU 8x8 je v každém terénu mimořádně schopná a ovladatelná záležitost. EMU 8x8 umí brzdit z kopce variátorem, ovšem brzdný účinek motoru by Němci označili slovy „sehr mässig“. Na druhou stranu zastavit v kopci a znova se rozjet třeba i s naloženým medvědem není absolutně žádný problém.

Voda

EMU 8x8 je obojživelník, který i přes vlastních 750 kilo a dalších 300 kilo možného nákladu plave. Pro pohyb na vodě vymysleli pánové z Emu v pražských Kunraticích vlastní, a docela šikovné adaptéry. Jsou to prakticky taková lopatková kola, která se přimontují na kola druhé a čtvrté nápravy jedinou křídlovou maticí během pár vteřin, a která osmikolce udělí ve vodě rychlost asi tak čubičky. Není to na vodní lyžování, ale je to lepší, než chtít se nechat hnát jen otáčejícími se pneumatikami anebo proudem. A teprve na vodě vám taky dojde, proč konstruktéři EMU 8x8 dali řídítka tak divně o chloupek víc doprostřed, než byste čekali. Je to proto, abyste při plavbě v jednom byli na vodě příčně vyvážení.
EMU 8x8 je v podstatě plovoucí ponton, jeho karoserie je z velmi odolného polyetylénu, který je v terénu velmi odolný proti proražení zespoda. A to je velké plus EMU 8x8 oproti jiným konstrukcím ze skelného laminátu, které jsou zespoda každou chvíli proražené. EMU 8x8 se na vodě řídí stejně jako na silnici a v terénu - natočením řídítek a přibrzděním jedné strany. Jen na vodě musíte počítat s cákající vodou. Ale ani kdybyste si dovnitř do osmikolky nacákali fakt hodně, anebo kdyby vás zalila průtrž mračen nebo vlna tsunami, nemusíte se obávat, že se z EMU 8x8 stane Titanic. Emouš je vybavený elektrickým čerpadlem, kterým si případnou vodu vyčerpáte ven. A když pak vyjedete zpátky na souš, vypustíte zbývající vodu výpustnými zátkami vzadu, stejně jako u vodních skútrů.

Příslušenství

EMU 8x8 je pracovní stroj, takže k němu existuje celá řada pracovního příslušenství. Předně je to ocelová bezpečností klec s možností celozakrytí polykarbonátovým plexisklem. Vznikne tak uzavřená kabina, kterou lze dokonce zateplit teplovodním topením (od motoru) s třírychlostním ventilátorem.
Na přání zákazníka může být také namontován vnější hydraulický systém pro připojení nejrůznějšího pracovního nářadí, hnaný výkonným čerpadlem o průtoku kolem 25 l/minutu a tlaku 160 barů. Kromě připojení nářadí, například velké, z místa řidiče ovládané radlice, může hydraulika hnát třeba štípačku dříví nebo hydraulický naviják. Nechybí samozřejmě koule pro tahání těžkých přívěsů, a na zimu je možné nasadit tovární, 51 cm široké pryžové pásy, které umožní používat Emu 8x8 i v hlubokém sněhu. Vymyšlené je nasazování těhle pásů: upustíte pneumatiky, pásy rozvinete na zem, najedete na ně, každý pás jediným čepem prošpikujete a gumy zase nafouknete. Hotovo. Otázka deseti minutek. Paráda, ne?

Základní takticko-technická data

Motor: kapalinou chlazený čtyřtaktní tříválec DOHC s přímým vstřikováním paliva,
typ SQR372
Zdvihový objem 812 ccm
Výkon: 39 kW (52 k) / 6000 ot. /min
Točivý moment: 70 Nm / 4000 ot. /min
Spouštění motoru elektrické
Převodovka automatická variátorová s polohami H/L/N/R
Sekundární převod tří-, dvou-, a jednořadovými řetězy
Rozměry (D x Š x V) 3160 × 1620 × 1150 mm
Rozvor 1380 mm
Světlá výška 200 mm
Min. poloměr zatáčení: 0,69 m
Hmotnost: 750 kg
Hmotnost nákladu: 500 kg nebo 6 osob (ve vodě 300 kg nebo 4 osoby)
Objem nádrže 38 l
Pneumatiky 25×11.5-9
Odpružení žádné
Brzdy dvoukotoučové
Max. rychlost na souši: 45 km/ h
Max. rychlost na vodě: 6, 582 km/ h
Cena: od 300 000 Kč

Kapitoly článku

  1. Redakční test
  2. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.83 Známkováno: 6x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

EMU 8x8»

Další články sekce EMU

EMU TRACTOR 800 UTV-R

26.03.2014, Redakční testy
Evropský zájem o třídu SidexSide ve sportovnějším provedení stále přetrvává. Vstříc tomuto trendu vychází i Emu, české z...

EMU 800 ATV

20.01.2014, Redakční testy
EMU přišlo s něčím jiným, s něčím co Emicím není vůbec podobné, s něčím co je kompletně přepracované. Má jiné zavěšení k...

EMU alltrack ATV 500 Vario

12.10.2012, Redakční testy
Pěti vário do práce i na zahradu. Volný styl nebo přísné zařazení? Pro mě se jedná o přísné zaškatulkování do pracovního...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Segway Fugleman UT10 Crew: Budou ho plná horská střediska?

13.04.2024, Redakční testy
Značka Segway se začíná pěkně rozmachovat a na začátku listopadu v italském Miláně v rámci veletrhu EICMA představila da...

CFMoto Z950 Sport: Menší, ale statečný sportovec

29.03.2024, Redakční testy
Přestože mám střechu a dveře, bahno od zubatých kol stejně lítá až na mě. Ani na chvíli si ale během svého řádění nevzpo...

CFMOTO Gladiator UTV625: Chytrý a všehoschopný pracant

23.06.2023, Redakční testy
Už rok a půl se po českých stráních prohání chytré pracovní UTV od CFMOTO. Proč chytré? Chlubí se dvěma motorovými režim...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.78s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce