Proč vlastně řešit jiné pérování?
Odpověď je docela jednoduchá: svezte se na čtyřkolce se sériovým a závodním pérováním, změřte si časy, a uvidíte sami ten rozdíl. Pokud chcete zrychlit, a půjdete na to přes výkon, můžete se zrychlit o pár desetin až několik vteřin. Ale pokud dáte na čtyřkolku opravdu fungující podvozek, půjdou dolů podle délky trati i desítky vteřin. Podvozek a jeho dokonalé nastavení je vždycky to, co rozhoduje. A nemluvíme pouze o vrcholovém závodění, i jako hobík zjistíte, že čtyřkolka najednou lépe drží směr, lépe a ostřeji zatáčí, snáze pohlcuje nerovnosti, má větší trakci a hlavně že v rukách najednou necítíte všechno tak bolestně, jako se sériovým podvozkem. Ve výsledku jste za a) rychlejší, a za b) dokážete jezdit rychleji po delší dobu.
DSC i Kashima
Fox nedávno představil zcela novou generaci prémiového vzduchového pérování
FOX RC2 pro sportovní čtyřkolky. Zakrátko následovala i řada
RC2 Utility Series 1.5 pro
užitkové čtyřkolky, která je určena nejen pro Outlander a Renegade, ale i pro další užitkové čtyřkolky jako Polaris, Yamaha, Arctic Cat a podobně. Nová řada pérování RC2 Utility Series 1.5 sestává z předních a zadních plně seřiditelných jednotek s vinutou pružinou z chrom-křemíkové oceli a
oddělenou hliníkovou nádobkou. U této nové řady pérování se Fox zaměřil na výrazné zlepšení jízdních vlastností čtyřkolek, které tak mají být jistější, čitelnější a s nesrovnatelně vyšší mírou zábavnosti, aniž by omezovaly pracovní schopnosti stroje. Konstruktéři zvýšili odolnost proti dorážení tlumičů, zapracovali na omezení naklánění stroje v zatáčkách a zlepšili ovladatelnost čtyřkolky v extrémních situacích. Kvůli snížení tření opatřili třecí plochy nejmodernější současnou technologií úpravy třecích ploch
Kashima. Zlepšením odvodu tepla dosáhli vyšší odolnosti a stálosti tlumicích charakteristik i po zahřátí tlumiče, a tím konzistentnějšího tlumení, které ani při delší ostré jízdě neslábne. Zcela nové je kromě jiného i tělo tlumiče z leteckého hliníku třídy 6061-T6, systém DSC, a také plovoucí vnitřní pístek IFP. Kloubová ložiska s teflonovou kluznou vrstvou jsou samozřejmostí.
Nové plně nastavitelné jednotky RC2 Utility Series 1.5 jsou natolik přepracované, že o nich Fox hovoří jako pérování druhé generace. Výsledkem má být nová špička v pérování, jednotky, které znamenají další milník v úspěšné historii značky FOX.
Systém DSC
Systém DSC (Dual Speed Compression) umožňuje nastavovat útlum komprese odděleně pro rychlé a pomalé propérování. To umožňuje maximalizaci trakce a dokonalejší přizpůsobení podvozku pro každou trať a každý styl jízdy. Prakticky je to provedené tak, že DSC ventil má dvě paralelní cesty, kterými může olej protékat. Okruh
nízkorychlostního útlumu je regulován přes nastavitelnou jehlu s ventilovým sedlem,
vysokorychlostní okruh je otevírán klasickou planžetou (popř. sestavou planžet), které se regulují pomocí tlačné pružiny. Změnou předpětí této pružiny se pak reguluje okamžik, kdy se planžety otevřou a uvolní tak „rychlou“ cestu pro olej. Systém DSC
Povrchová úprava Kashima
Pro podstatné snížení tření použil Fox u řady RC2 Utility 1.5 nejdokonalejší současnou technologii povrchové úpravy - Kashima. Tahle relativně nová technologie spočívá v elektroindukčním vyplnění mikroskopických pórů povrchu hliníkových třecích ploch sulfidem molybdeničitým, starým známým „
molybdenem“, vysoce účinným mazadlem chemikům známým pod přezdívkou MoS2. Molybden je oblíbenou složkou nejkvalitnějších mazadel a kromě toho, kdybyste to náhodou nevěděli, je obsažen i ve speciálním lehkém typu středně vyhnojeného substrátu pro pěstování poinsettií. Což je pecka….
Ale zpátky ke Kashimě. Tahle revoluční povrchová úprava se zatím používala hlavně u motocyklů (například Yamaha) a automobilů, ale zásluhou firmy Fox se nyní rozšiřuje i mezi čtyřkolky, offroadové motorky a biky. Informace od oficiálního dovozce firmy ASP Group s.r.o. hovoří o zlepšení kluzných vlastností o 47% oproti tlumičům s klasickou povrchovou úpravou, což má zaručovat podstatně hladší chod tlumičů bez váznutí, daleko vyšší trvanlivost povrchu a až čtyřnásobně vyšší odolnost proti otěru, Povrchovou úpravu Kashima poznáte podle typického zlatavého zbarvení tlumičů a podle loga Kashima na jednotce.
PŘEHLED MOŽNOSTÍ NASTAVENÍ jednotek Fox Utility Series 1.5 Podium RC2
- Předpětí pružiny
- Dvourychlostní nastavování kompresního útlumu DSC (Dual Speed Compression)
- Široký rozsah nastavení odskoku
Jednotky RC2 Utility Series 1.5 jsou plně rozebíratelné s možností změny planžet. Opravy, náhradní díly, repase a přesné individuální nastavení poskytuje FOX Centrum firmy ASP Group s.r.o. v Žebráku.
Výrobce: Fox Shox USA
Dovozce: ASP Group s.r.o.
Stránky dovozce: www.aspgroup.cz/d_fox.html