Gamax je na našem trhu už nějaký pátek a za tu dobu si tato
Tchaj-wanská značka získala mnoho příznivců především slušnou kvalitou za rozumné peníze. O úrovni samozřejmě svědčí i pořádné servisní zázemí této značky u nás.
Design
Gamax AX 300 je tak
trochu jiná pracovní čtyřkolka. Pohon zajišťuje zadní náprava s kyvnou vidlicí a chybí převod pro pomalou trialovou jízdou. K nadstandardu naopak patří naviják a tažné zařízení. Testovaný stroj byl v zářivě červené barvě - v lese to asi není to pravé, ale na pohled je to rozhodně líbivá volba. Červená navíc čtyřkolku opticky odlehčuje. Předku dominují dva kulaté světlomety a robustní maska. Nechybí dva masivní nosiče na přední a zadní kapotě.
Na přístrojovém panelu najdeme základní informace, které potřebujeme k jízdě. Nic navíc, ale také nic nechybí. Po pravé straně je řadící páka se třemi polohami - jízda vpřed, vzad a neutrál. Brzdové páčky jsou umístěny na obou řidítkách, pravá brzdí předek, levá zadek a nohou pak brzdíte obě nápravy současně. Na levém řidítku navíc je páka parkovací brzdy. Sedlo je dostatečně velké a celkově není problém ani pro vyšší postavy se na čtyřkolku poskládat a pohybovat se dle potřeby. Čtyřkolka je navíc homologována pro dva jezdce, kteří zde najdou přiměřený komfort.
Jízda
Třístovka chytá na první pokus a po zahřátí se vesele vytáčí a živě reaguje na plyn. Při prvním rozjezdu se zdá
čtyřkolka nestabilní díky živému řízení (je taky možné, že to byl jen pocit po přesednutí z dlouhého pracanta), ale když si zvyknete, přejde tento pocit v hravost a ovladatelnost. Díky krátkému rozvoru a rychlému řízení není sebemenší problém utrhnout zadní kola, otočit se na místě, nebo proletět zatáčku bokem.
Podvozek je hodně komfortně nastaven a při ostřejší jízdě nedává
příliš dobrou odezvu, nicméně je třeba upozornit, že sedíme na stroji, který by měl vozit náklad, sekat trávu a tahat klády z lesa. Měkké nastavení je naopak příjemné, když se dostanete na nějaký skok. Čtyřkolka je dobře vyvážená a pokaždé dopadnete měkce.
Při běžné jízdě bohatě stačil a rozhodně měl své rezervy, kde si ale
sáhne na dno, jsou hluboké brody milovického tankodromu a prudké výjezdy, kde citelně chybí přední náhon. Ale i se zadkem se vždy vyhrabete kam je třeba, sice to nějakou chvíli potrvá, ale jde to. Na vině také mohou být zvolené pneumatiky.
Horkou chvilku mi připravila nádrž – ukazatel paliva byl v polovině červeného pásma a já se pustil do prudkého výjezdu. V polovině kopce čtyřkolka neměla co spalovat a zhasla. Bylo třeba sjet na rovinu a znovu nastartovat, pak bylo ještě paliva dost. Je tedy třeba si hlídat, kolik benzínu je v nádrži, a raději tankovat ještě před rezervou.
Když čtyřkolku rozjedete na maximálku okolo
60 km/hod, je třeba jí také zastavit. Zadek brzdí bez problémů a dá se slušně dávkovat. Naopak předek je spíše průměrný a i při plně zmáčknuté přední páčce se kola protáčela. Na vinně ale mohl být fakt, že námi testovaný kus byl v podstatě nový a brzdy si ještě nesedly. Brzdy během testu trochu vadly, což by se dalo přisoudit právě dosednutím destiček. Za týden po prvních jízdách po odvzdušnění a seřízení už vše fungovalo bez problémů.
Závěr
Pokud se nepotřebujete drápat do téměř kolmých svahů nebo tahat zapadlé náklaďáky, zvládne Gamax vše, co po něm chcete. Navíc Vám nabídne hodně zábavy ve chvílích, kdy práce stojí. Nebál bych se s Gamaxem vyrazit i na nějaký
offroad maraton, kde využijete sportovní stavbu podvozku a dobrou ovladatelnost. V nabídce výrobce je samozřejmě i mnoho doplňků a příslušenství pro rozšíření působnosti této čtyřkolky. Shrnuto a podtrženo – zábavná a kvalitní čtyřkolka za rozumné peníze.
Čtyřkolku jsme měli zapůjčenou od zastoupení Gamax v Praze – www.bugyny.cz