Design
Gamax
AX 600 4x4 jde ve šlépějích svých modelových řad. Něco z designu si šestikoule ponechala ze
třístovky, co se týče kompletní kapotáže, zde se
AX 600 nenechal unést inovacemi a vsadil na osvědčené tvary
čtyřstovky. Dá se říct, že čtyřstovka má totožné plasty s novinkou AX 600. Od sebe se
liší jen umístěním
víčka nádrže a pochopitelně umístěním předního
kaslíku (z důvodu jinak umístěné nádrže u obou modelů). Na první pohled Gamax AX 600 nepůsobí jako dravec, jeho snadno čitelné
křivky svědčí o 4x4 dříči určeném pro práci a námahu. Přední
ochranný rám vzorně střeží elegantní kulatá
světla. A že jich je tu požehnaně - klopená, parkovací, dálková.
Aby se kulaté
čočky nestyděly, doplňují je
blinkry tvarované do protáhlých slz. Přední zaoblená maska volně přechází přes odlehčené boky s obnaženým
motorem až do striktně 4x4kové zadní
partie. Co se opravdu povedlo jsou černé po bahně lačnící
15ti palcové
gumy s pěkně tvarovanými
14ti palcovými
liťáky, pod kterými vidíme
hydraulické brzdy. Dominantní černé
karbonové doplňky jsou vkusně vsazeny do lícujících bílých plastů, na kterých nechybí decentní
polepy. Neschází ani pár dalších maličkostí, které v součtu dělají dobrý dojem.
Motor
Cíl zní
vyjezdit nádrž, to by mělo být dostatečné otestování novinky od
Gamaxe. Ještě syrová novinka má pod kapotou
SYM čtyřtaktní jednoválec se
31 kW. I když jde o
karbec, motor jde nečekaně kultivovaně a hlavně bez vibrací. Tenhle
jednovál má tlumený zvuk, z výfuku se nelinou žádné vřeštící zvuky, v lese vás jen tak nikdo neuslyší. Jak se jezdec rozvášní, variátor se rozparádil až na
80 km/h, ale této rychlosti jsem v terénu jen tak nedosahovala, přecejenom se jedná o užitkový stroj určený pro těžkou práci, s níž si
Gamax nedělá hlavu. Jeho motor sice nepatří k nejrychlejším, ale
síly má na rozdávání. Není to 4kolka z jiné dimenze , nenahrazuje dvě předchozí struktury modelových řad, ale prakticky
doplňuje volný segment šestistovek - pracantů.
Podvozek
Podvozkově je na tom AX 600 přijatelně,
pětistupňové nastavení předních tlumičú u
dvojitých A-ramen i zadní
nezávislé zavěšení s možností nastavení tuhosti už mluví samo za sebe. Bludný kruh rozmanitého terénu se dá snadno vyřešit, stačí si tlumiče nastavit a tradá do terénu. Naše nastavení bylo zprvu spíše
měkčí, což jízdnímu projevu Gamaxe slušelo. Ale pozor na rychlejší jízdu, zde se připravenost tlumičů neosvědčila, hned jsme je přitvrzovali. Odskakování a "kradení" řídítek jsou rázem ty tam, adrenalin z rychlé jízdy si už můžu užít naplno. Aniž bych se nechala rozházet velkýma bačkorami od
Maxxisse, které jsou stvořené pro bahno, při jízdě v nerovném terénu si pobroukávám.
Přiřazením
4x4 se samosvorným předním diferencionálem šestistovka vymanévruje z kdejaké šlamastiky. Při sepnutí 4x4 se jízdní vlastnosti kupodivu uklidní, rozhašteřené pohopkávání v terénu se změní v plynulou jízdu. Pokud se jedná o jízdu ve
dvou, 4kolka ani nepocítí, že na ní sedí dva jezdci.
Ale jedna nepříjemnost tu je v podobě
stupaček pro
spolujezdce. Ty celistvosti 4kolky ubírají pár hvězd. Jakoby tam neměly být, jsou spíchnuté horkou jehlou, spolujezdec sedí nepřirozeně
rozkročeně. Několika šrouby přichycené stupny ke klasickým stupačkám jsou dle mého názoru nepovedené.
Přístrojový panel a ovladače
Po zasednuí za řídítka se cítím pohodlně, velká řídítka padnou do ruky. Všechny
ovladače jsou v dosahu rukou, tedy až na zapínání
klíčku. To je nepochopitelně integrované do předních plastů 4kolky. Abych nastartovala, musím se nepohodlně naklánět přes řídítka, a ani fakt, že se klíčkem ovládá jen start, mi mé záporné hodnocení neodlehčí. Po otočení klíčku se rozsvítí
multifunkční displejl, ten je po dobu sepnutí světel plně podsvícený. Barevně rozlišené podsvícení mě překvapilo i u ikonek
světel,
blinkrů a
dálkových světel. Všechny tyto funkce se po nastartování rozsvítí, takže si čitelně můžu prohlédnout, co že to mám všechno zapnuté. Aniž bych se pozastavila nad
zvukovým doprovodem blinkrů, valim s Gamaxem AX 600 po rozrajtovaném tankodromu. Během všech manévrů mám dobrý výhled na přístrojovou desku, snadno si hlídám
rychlost,
stav paliva,
ujeté KM,
teplotu,
světla…
Na
levém řídítku jsou umístěné
kolébkové přepínače světel, klasických nebo dálkových. Nad páčkou
sytiče líně leží podlouhlý žlutý
klakson, o něco víš je umístěný červený kolébkový přepínač
varovek. Nad levou páčkou brzd je namontěn
startér. Přesunu-li se k
pravému řídítku, to už je osazeno pracovními funkcemi, kruhové přepínání
4x4, ovladač
navijáku. Z pravého řídítka mi padlo oko na
menší řadící páku s pěticí chlívečků. Zatímco u čtyřstovky se setkáváme se
čtveřicí možných zařazených rychlostí, u AX 600 je tato varianta rozšířena o pozici
Parking.
Nádrž
Jak to tak vypadá, je tu
jiné uložení nádrže, z čehož mi jde hlava kolem. Když totiž konstruktéři zodpovědně navrhují technické parametry, připadají si jako generálové, kteří si tužkou zaškrtávají, kam jen co uloží. A teď, babo raď, kam s tou nádrží? Oproti předešlému modelu (starší AX 400) má AX šestistovka zajímavě uloženou nádrž - nečekaně
v zadní části 4kolky.
Po odplastování boků máme volný přístup k
ventilům, k
válci i ke
karburátoru. Tohle je především ulehčení mechanikům a těm, kdo se rádi vrtají v motorech. Možná je tu i výhoda při skákání, když 4kolka nepůjde jen tak k zemi
čumákem.
Ale ouha, co v
kotárech, nebude se 4kolka s obrovskou
24 litrovou nádrží stavět zbytečně na zadní? Při testu jsem s pracákem neprubla žádný kotár, ale v těch "normálních výjezdech" se Gamax choval vcelku
vyváženě a že by se převažoval, to jsem nepocítila. Co se týče velikosti nádrže, tady bych kapacitu 24 litrové nádrže určitě
vyzdvihla, oproti modelu
AX 430 je o necelých deset litrů větší, což je pro papajícího pracáka jen přínosem. Od benzínky k benzínce se opravdu nemusí.
Sedlo a odkládací prostory
Protažené sedlo je přizpůsobené
dvěma jezdcům, na což je Gamax připraven náležitou homologací. Protažené sedlo není ostré ani protivné, ani po několika hodinovém ježdění mě z něj zadek nebolí.
Sedlo je jedním tahem odnímatelné. Stačí jen zmáčknout
páčku na levé straně pod sedlem a sedlo je venku, a tak, jak jej rychle vyndáme, jej také zase vrátíme zpátky. Jedině mě mrzí, že se pod sedlem
nenachází žádné úložné místo, místo toho tu je
baterka,
vzduchový filtr,
relátka, pojistky. Berte mě s rezervou, co není pod sedlem se najde jinde.Před koleny jezdce najdeme dvě úložné
síťové kapsy, ale pozor, na cigarety ani telefon to není, sice se sem pohodlně vejdou, ale síťové kapsy prostě nejsou vodotěsné ani uzavřené. Voda i bahno se při vyjížďce do kapes dostanou hravě, to by se nákladu nelíbilo. Telefon se oželí, ale co potom dělat s promáčeným kyslíkem. Další odkládací
box najdeme před sedlem, tam kde mívají klasické čtyřkolky nádrž. Nezapomnělo se ani na vstupy pro
GPS nebo nabíječky, hned v přední kapličce najdeme jednu
12 V nabíjecí zdířku.
Servisní intervaly Gamaxe AX 600
- První garančka je při 300 km, do které se zahrnuje výměna oleje, otevření celého výkonu z 15 KW na plných 31 KW…
- Druhá garančka je při 1000 km, tady šestistovka prochází celým garančním servisem, od ventilů po přetažení hlavy. Samozřejmostí je kompletní zkontrolování stroje.
- Třetí garančka je při 2000 km, čtvrtá při 4000 km ….
Mé hodnocení Gamaxe AX 600
Zprvu jsem se s Gamaxem AX 600 přetahovala, absence tlumiče řízení mi brala vítr z plachet. Řídítka jsem občas honila ze strany na stranu.
Skoky: Při prvním skoku mi šel užitkáč tak, jak sem chtěla, a pak už se skákalo samo, dokonce i z kopce, tam se mi sice tajil dech, ale podvozek vše pobral a umístění nádrže dozadu mi 4koleso pěkně vyrovnávalo.
Výjezdy: Ve výjezdech si jezdec musí hlídat své těžiště (4kolka má sama o sobě při plné nárži nižší těžiště, ale nijak zvláštně to do chodu 4kolky nezasahuje), aby odlehčil 4kolce, a pak už ani neví, jak rychle vyjel na vrchol kopce. Po zdolání prvního mini-kotáru jsem přemýšlela, co se ještě dá zdolat. I ve středních otáčkách má 4kolka síly dost a že by jí v kopci došel dech se jen tak nestane.
Náklony: Co se týče bočních náklonů, tady se 4kolka tváří divoce, vše se zase dá vyrovnat váhou těla ruku v ruce s klidnou rukou na páčce plynu.
Jízda z kopce: Při jízdě z kopce po přitvrzení tlumičů se se 4kolkou dalo svištět svižně, aniž bych musela hamtat na brzdy.
Brzdy: Celkové pojetí brzd je na zmáčknutí dvou prstů. Hrubá síla se nezapojí, stačí jen lehce zmáčknout a brzdy vědí, co dělat.
Samosvorná uzávěrka se chramstne vždy, když je potřeba, nikde mě koleso nenechalo viset.
Maznice, prachovky: Ty jsou v zadní části 4kolky, ale vpředu chybí, prachovky jsou pěkně schovány.
Dostupnost dílů: Top čtyřkolky mají kompletně podchycené naskladnění náhradních dílů.
Gumy: Tahle kola mi kradla řídítka (jejich profilu tak nějak chybí vodící štráfečky), rázy od řídítek byly nepříjemné.
Otáčky: tady pozor ať je nepřešvihnete, stačí málo a ovládání řadící páky je na posilovnu.
Shrnutí
Hodně se mi líbí osazení
ochranných rámů, ty jsou dodávány hned v základu. Určitě snesou nějaké kufry. Homologované
tažné u pracanta nesmí chybět, ani tady nechybí a naviják nemít, to už by byla ostuda.
Dvě osoby najednou - paráda, jen ty příšerné přilepené
stupny pro spolujezdce... No dobře, jednu výhodu mají, při jízdě v jednom jsem si o rantl stupně opřela nohu tak, aby mi nemohla sklouznout. Ale vzhledově celé provedení
stupaček nepůsobí celistvě. Ale tohoto nešvaru se drží i jiné značky. Dvojí možnost nastartování je fajn, buď klíčkem nebo startovací šňůrou.
Gumy
Maxxis Bighorn jsou určené na kamenitý povrch, pro silniční přesuny nejsou optimální, na silnici opravdu trpí jak vzorek, tak trošku i jezdec. Celkově je to kvalitní cenově dostupná 4kolka. Není to žádný divoch, který jezdce vyhodí ze sedla, tady si zase najde celá rodina to své. Teď už jen záleží na tom, jakou barvu si člověk zvolí, co na 4kolku navěsí a kam s ní vyrazí. Do práce i pro rekreační zábavu.