Pásy Camso
Pro zákazníky je volba dvouválcové osmistovky v této cenové relaci lákavá i díky tomu, že finální cena setu 4kolky se špičkovými kanadskými
pásy Camso 4S (dříve Tatou) vyjde na necelých 350.000,- vč. DPH, což je cena více než příznivá. Představovat největšího výrobce pásových setů, kanadskou firmu Camso, je také víceméně nošení dříví do lesa.
Špičkové pásy osvědčené konstrukce na celoroční použití si oblíbily všechny ATV značky. Sety Camso 4S celosvětově používají záchranné složky i soukromníci, i u nás je na strojích BRP používá horská služba, na strojích CF Moto pak zase
Policie ČR. Výborná kvalita a životnost pásů dávají jistotu, že pásy i přes počáteční velkou investici můžete používat mnoho let. Důkazem budiž i set z testu obutý na Gladiatoru X8. Rok výroby 2009.
Pásy jsou stále jak nové a věřím, že mají před sebou ještě mnoho let. Možná nejzajímavější věcí u kanadského výrobce Camso je to, že během tří let třikrát změnil název (Tatou – Camoplast – Camso) a skoupil konkurenční výrobce v čele s TJD. Těmito kroky se stal de facto lídrem v oblasti sněžných pásů a nutno dodat, že tento produkt prostě funguje, jak má. Camso pásy mají samozřejmě homologaci a na výběr jsou verze pro
klasické čtyřkolky nebo pak verze pro kategorii UTV/SSV. Ceny začínají na
116.990,- vč. DPH. Kdo to s pásy myslí vážně, opravdu musí koukat tímto směrem.
Zimní příslušenství
Zimní doplňky patří mezi nejprodávanější příslušenství,
kvalitní radlice s univerzálním a opravdu snadno odnímatelným adaptérem, patří mezi TOP produkty. Ostatně u Journeymanu již několik let probíhá celoroční zvýhodněná akce „
Snowblaster“, kdy za „desítku“ dostanete set radlice-adaptér-vyhřívaní řídítek a páčky plynu. Ušetříte pěkných pár kaček a máte ideální zimní výbavičku. Samozřejmě si váš stroj můžete „dotunit“ dalšími zahřívátky, od zateplených rukávů začínaje po vyhřívání vašich bot konče. Zůstaneme ale u radlice.
Jednoduché nasazení na spodek 4kolky (
namontován univerzální adaptér), zajištění dvěma závlačkami, uchycení na naviják, nasměrování a hurá odklízet. Ovládání z řídítek navijákem jednodušší být nemůže, dle výšky sněhu můžete jezdit pomalu i rychle, radlice svou práci odvádí na jedničku. U hrnutí mějte na paměti zapnuté 4x4 a při pomalé jízdě samozřejmě převod „L“. Samotná radlice může být
plastová nebo
železná, v posledních letech hrají prim špičkové plastové radlice amerického výrobce
Cycle Country. Výhodou plastové radlice je samozřejmě nižší váha, pevnost a jistota, že vám nezrezne. V nabídce jsou verze klasické šířky i prodloužené pro stroje kategorie UTV/SSV. Zcela specifickým zimním příslušenstvím jsou stopovače – tedy stroje na úpravu běžkařských stop. Existuje mnoho variant, od samodomo výroby po profi stroje za desítky až stovky tisíc.
My měli možnost testovat velmi zdařilý „homemade“ stopovač, který má drtič sněhu, široký finišer a hydraulicky ovládaný stopovač. Zároveň je opatřen zvedacími kolečky na dobrou manipulaci na pevném podkladu. Majitel si se stopovačem vyhrál a po mnoho let jím úspěšně upravuje stopy.
Důležitým faktorem stopovače je pořádná váha.
Finišer musí uhladit nejen terén samotný, ale i případné stopy po čtyřkolce. Samotný stopovač pak buď hydraulikou nebo speciálním závažím vytlačuje precizní běžkařské stopy. Není tedy žádnou výjimkou, že podobný stopovač přesáhne s namrzlým sněhem a ledem klidně půl tuny. To pak děláte stopy jedna radost. A co na to čtyřkolka na pásech? Dvouválec nic, ten jede plynule, a dokonce jsem se párkrát přistihl, že jsem na stopovač zapomněl. Krouťák si i s takovou váhou snadno poradí. Co dál do hor? Naviják, ten je prostě nutný – ať již k radlici nebo na vyproštění. Tažné zařízení/koule, lano, kurta, vyprošťovací kolík. To vše se hodí nejen pro vás v případě nouze, ale i pro ostatní účastníky provozu.
Kanystr. Při běžných testech rozhodně není potřeba, tak nějak počítáte, že máte buď plnou nádrž nebo se prostě při nejhorším k benzíně nějak doplácáte…Tady ne. Vyrazit do neznámého horského terénu bez slušné zásoby paliva se nemusí vyplatit. Za prvé těžko odhadnete v extrémních podmínkách spotřebu a za druhé můžete snadno někde v mlze zbloudit a pak se dlouho motat v kruzích. Výbornou volbu nabízí speciální offroad kanystry vyráběné právě přesně pro tyto situace. Jejich tvar perfektně padne na nosiče čtyřkolek, nijak nepřekáží, můžete na ně klidně dát i další náklad. Velikosti jsou od 3 do 20 l, z vlastních zkušeností na horách doporučuji větší obsahy. Na trhu je nově značka
GKA, která jako jediná má tento typ kanystrů i plně homologovaný a vyzkoušený v extrémních teplotách. Velmi kvalitní a praktické příslušenství.
Poslední, co zbývá a je to nejdůležitější…Ano, je to stará dobrá osvědčená lopata. Bez ní prostě v rámci testů raději nevyrážet. Tady se vracím k úvodu článku. Testy nenechávají redaktory a další účastníky prostě v klidu a musí zkusit vše. A neposlechnou, nejezdi tam, jsou tam tři metry a propadneš se. Tak jede a zahrabe. se A pak je to už jen na vůli, kondici a kvalitě násady ☺. Zase si to letos musel někdo zkusit, jestli to náhodou nepůjde projet. Ne, naváté metrové závěje prostě projet nejdou, natož pomalu. Takže pozor, i zdánlivě nezahrabatelné monstrum můžete důkladně zakopat.
Lopata forever.
Konec?
Na konec jsme si nechali jednu „kuriozitu“.
SMS Sand Snow wheels. Redakce časopisu Quad tuhle záležitost zkoušela na podzim v bahně/vodě s poněkud rozpačitými výsledky. Tak nějak to napůl fungovalo při určité konzistenci bahna. Zkoušeno to bylo na stroji bez EPS a to se ukázalo jako slušná posilovna. Zkusili jsme tedy další možnost použití, ostatně je to i v názvu…Stroj s EPS, konkrétně Gladiator X520-A EPS, se ukázal jako rozhodně lepší volba, jízda po silnici či tvrdém podkladu byla až překvapivě jistá. Jen tu šířku je třeba hlídat…Zkusili jsme tedy měkký podklad. A padli na břicho. Rozšíření vám v tomto případě nijak nepomůže, stejně tak uzávěrka difu. Prostě jak lehnete, je konec.
Praktické užití v horském terénu je na rozšiřujících „kyblících“ nereálné. Dovedu si představit, že do 20 cm sněhu to jde, širší záběr v tomto případe asi pomůže. Ale to v podstatě zvládnou i pneu s ostrým vzorkem do sněhu.
SMS wheels tak zůstávají spíše zajímavým zpestřením, využijí je milovníci bahnění, kde se s nimi spíš nějak vyřádí. Zimní použití nám úplně nedávalo smysl, ale možná jsme se tomu nevěnovali s patřičným zápalem pro věc. Na hory prostě patří pásy. Přes tři sta najetých km v rámci testů toho budiž důkazem.
Letošní testování opět ukázalo, jak je mezi novináři populární a všichni si ho užili. Nebývale chladné počasí neubralo nic na zápalu testerů. Jen byla velká škoda, že sluníčko vylezlo až po skončení testování. Ale i tak galerie stojí za to, tak se mrkněte, jak se testovalo v krušných podmínkách Krušných hor.