Pod jménem Z se u Journeymana v současnosti prodávají užitkové SidexSide nebo li civilnější UTV, benjamínek Z8 je v rámci rodiny nejnovější novinkou, která s jistotou může zasahovat i do volnočasovějšího segmentu.
Nová sezóna přinesla úpravy zadních partií a zásahy do přední masky: protaženější klec, celkového protažení, přesazení řadící páky, zadní světla jsou posazena výš, kvalitnější volant i uchycení sedaček, nově je tu i víčko benzínu, které je usazeno zvenčí (
oproti Z6 ta jej měla pod sedadlem), přední maska je dravější, žebrování před chladičem je jinak, vynutí pružin tlumičů je pozměněné, ale více se toho událo na agregátovně, ta je použita z modelové řady X8.
Naopak
modelu chybí
čtyřbodové pásy, zadní síťka nad korbičkou,nižší těžiště a také by si silnější model zasloužil pečlivější brzdy. Jedná se o pracovní stroj, který je hned v základu hrubé sériové náčiní, pakliže s tímhle modelem budete chtít víc dovádět určitě se bude hodit zadní rozcapení třeba jen podložkami. (
Dle prodejců doplnění síťkou na korbičku, dveří a jiných doplňků je možné).
Interiér:
Tento model sází především na svůj design, což dokládá i interiér. Co chci ale prvně zmínit je
natažení nejen vnitřní části a přesazení řadící páky, která už nezasahuje tolik do pracovní plochy řidiče. Další příjemnou změnou je inovovanější volant, který padne do rukou, nedře ani neláme palce a větší zrcátka. Škoda jen, že tu nemáme nastavitelná sedadla ani čtyřbodové pásy, což je zarážející s ohledem na to, že se jedná o novinku s rozšířenějším silovým fondem. Sedadla jsou komfortní i když na nich sedíme celý den otlaky necítíme. Vnitřní část je kompletně omyvatelná, nám stačil jen kyblík s vodou a kokpit byl čistý nato tata.
Ohledně přístrojové desky, všechny ukazatele jsou dostatečně viditelné i při slunečném počasí. Zkrátka co se děje na displeji je přehledné a snadno čitelné jak v terénu tak i na silnici. Kolébkové ovladače nezklamou, jen mně osobně by vyhovovalo umístění ovládání blinkrů/světel pod volantem (
tak jak to je u aut). Nejsem žádnej prcek, ale i tak jsem se musela k ovladači blinkrů natahovat a tím pádem jsem ztrácela kompletní přehled o dění na silnici. Po sepnutí blinkrů se rozsvítila ikona světel uvnitř displeje, zvukový doprovod u Z8 neočekávejte
Podvozek:
Nově koncipovaný podvozek je osazen nezávislým zavěšením všech kol, a
novými nitrogenovými tlumiči. Zadní ramena jsou kompletně přepracována, dlouhé ramena jsou osazeny příčnými stabilizátory což mašinu udrží v klidu, ale pozor tahle
SidexSide se při driftech sem tam kousne. Kompletně nastavitelné odpružení s vysokými zdvihy zajišťuje komfortní jízdu i při vyšších rychlostech, ještě tu máme navýšení světlé výšky, což přináší zejména pro pracovní využití a prostupnost nepřístupným terénem plusy. Z8 neodskakuje a terén kopíruje poslušně, podvozek zchroupne i hrubší zacházení, rázy do řízení nechodí a volant výrazně neztěžkne ani při sepnutí 4x4.
Práskni do véčka aneb jízda:
Ihned po převzetí jsem se připravovala na první jízdu. Otočila jsem klíčkem a z výfukového spletence se linul komorní zvuk. A když říkám komorní, tak myslím opravdu komorní, když si vzpomenu na první nastartování RZR, tak mi ještě nyní běhá husí kůže po těle. První, co mě potěšilo a překvapilo, že při vytočení motoru do
vyšších otáček se ozval lehce sportovnější
zvuk. Dále jsem se těšila již na jízdu. Pravdou je, že se v rozmezí nižších otáček nic moc nedělo, po sešlápnutí plynu Z8 ukázala svou živější tvář. Záhy jsem pochopila, že tento motor je stavěný pro nepoblázněné řidiče, kteří si chtějí užít jízdu a trochu zábavy po práci.
Novinka je celkem mrštná a disponuje výbornou ovladatelností a to i při sepnutí 4x4. Jízdní vlastnosti se mi líbily, podvozek si nechá líbit hodně, trakce se jen tak nevytrácí a i při manipulaci v nulových rychlostech je Z8 pohodovým parťákem. Tlumiče potřebují chvilku na oživení, aby začaly pracovat tak jak mají. Z8 s dvouválcovým motorem o obsahu 800 ccm s
elektronickým vstřikováním paliva DELPHI dosahuje na silnici hravě nad 115 Km/h.
Brzdy:
Brzdy jsou kompletně hydraulické, kotoučové na všech čtyřech kolech. Novinka má oproti Z6 silnější motorovou brzdu. Při sjíždění z kopců jsem s nemusela trápit nervozním sešlapáváním brzdného pedálu, mohla jsem se plně věnovat náročnějším manévrům a motorová brzda se postarala o to abych sjížděla odpovídající rychlostí. U Z6 jsem takový brzdný účinek nepociťovala. Výkon brzdové soustavy je dostatečný, brzdový pedál je tužší, ale to lze přikládat tomu, že se jedná o absolutní novinku, která toho ještě moc nenajezdila.
Odkladiště, úložiště:
Úložné prostory jsou protaženy zejména na korbičce, nejedná se o žádnou řádnou metráž, ale každý Cm je znát. Korbička je osazena háky, ke kterým snadno připínám rychlo upínáky a aretuji tím batoh s fotoaparáty.
Další dva kaslíky naleznete na předku
SidexSide, jedna je posazena klasicky u spolujezdce, ta je zvětšena, naopak je škoda že není uzamykací, druhá je umístěna pod přední haupničkou. Ke které se dostanete snadno díky 2 zacvakávacím matkám, ale pozor tato schránka není vodotěsná. I u novinky nacházíme dva držáky na pití, do kterých zapadá 1,5 litrová lahev, ostatní z ní vypadávají přímo pod nohy spolujezdce.
Od jinud:
Pohledem Naty:
Z8 je rozhodne velký skok oproti z6, výkon víc než dostačující, po silnici se nemusí šíleně dupat na plyn, stačí ho s citem lechtat. Opět nezkrotná síla v terénu, prudké výjezdy se dají vyjet i na méně než půl plynu. Podvozek dobře kopíruje terén. Trošku zklamání přinesly brzdy. Vzhledově se od Z6 příliš neliší, zásadní změna je ve světlech, přední světla jsou protáhlejší s oblejšími rysy. Zadní světla jsou výše posazena, což je velká výhoda. Oproti Z6 je i o nějaký ten kousek větší korbička, co si budeme povídat, každý centimetr se hodí. Zklamáním pro mně byly pásy, proč do silnějšího a výkonnějšího stroje jen 3-bodové pasy?
Tomáš Čtyřkolky4u:
Na Z8 jsem se dlouho těšil. V podstatě od doby, co se ke mně dostala informace, že se „Zetko“ s dvouválcem plánuje. Měl jsem možnost se svézt s klasickou Z6 se šestistovkou a nedávno jsem si vyzkoušel i Z6 EX, čili rozšířenou Z6 a na stavitelných tlumičích. S „EXkem“ byla zábava, ale chyběl mu výkon. „Zetosma“ měla tento „handicap“ řešit a na to jsem byl fakt zvědavý. Motor ale nebyl jediný, čím mě tato novinka dostala… Vyzvedl jsem si Zetko v pátek a čekal mě celý víkend za volantem - tentokrát ale nejen pracovně. První negativum na sebe nedalo dlouho čekat. Tříbodové pásy namísto čtyřbodových na mě moc bezpečně nepůsobily. Bohužel dle legislativy EU musí mít každé nové vozidlo signalizaci nezapnutých pásů a proto tedy ty tříboďáky. Po nastartování se ozve tolik známý zvuk dvouválce z Xosmy (Gladiator X8), jen výfuk má trochu líbivější zvuk. Reakce na plyn je okamžitá bez jakékoliv prodlevy variátoru, občas mírně zaškube jak je pro X8 typické. Bohužel ani u Z8 tento drobný nedostatek inženýři z továrny CF Moto neodstranili.
Po krátkém seznámení se strojem jsem zapojil přívěs s vybavením na akci (gril, stan, něco málo dřeva…) a vyrazil směr ATV dráha. Pravda je, že přívěs mašina ani necítila a jízda na hranici povolené rychlosti mimo obec mu nedělala žádný problém. Pochvalu si zaslouží zrcátka, která už konečně na „Zetku“ mají význam. Samozřejmě musím zmínit nový design celého stroje, zejména projektorová přední světla s LED páskem obrysových světel, LED blinkry a zadní LED světla. Design je opravdu povedený a chytne snad každého. Však jsem si užíval ty pohledy kolemjdoucích a jejich vykloubených krků. Ale dost už bylo silnice, tady mě to vážně nebaví… Na dráze jsem odpojil přívěs a šup na trať. V zatáčkách Zetko sedí jako přibitý, motor má dostatek síly pro efektní drift v každé zatáčce a po pár kolech už každou zatáčku beru bokem napřed. Tady bych trochu vytkl řízení. Na trať bych uvítal řízení strmější, místy jsem si málem zamotal ruce do volantu. Místa pro své dvoumetrové tělo jsem měl tak akorát, rám mi nikde nepřekážel ani v přilbě, ale co bych určitě na své „Zetosmě“ udělat, tak bych zkrátil řadičku, do které jsem stále kolenem narážel a dvakrát jsem si tak při jízdě vyhodil rychlost do neutrálu. Nezbývalo mi tedy než zastavit, zařadit zpátky „Háčko“ a pokračovat dál. Oproti Z6 ale přibylo místo pro větší boty, což bylo pro mou „padesátku botu“ velké plus. Brzdy jsou dostačující i na hodně sportovní jízdu a neměl jsem nikdy pocit, že by nestíhaly.
A to i díky opravdu silné a skvěle fungující motorové brzdě. Po víkendu na trati, kde si stroj jen velmi zřídka odpočinul a najel více jak 150km jsme neobjevili jedinou závadu. Tedy kromě asi 30kg bláta navíc Jsem čtyřkolkář, řídítka bych za volant nevyměnil, už proto, že volantu mám denně dost a dost… ale Z8 mě opravdu dostala a zas mám o čem přemýšlet. Je to hračka, s kterou je nekončící zábava a člověk je s ní vždy středem pozornosti… A o tom život je .