Tato dětská čtyřkolka je stále ještě v kategorii Hobby, ale výkonem si nezadá se závodními stroji. Při testování dětského Goese jsme oslovili Hanse, kterému v garáži stojí Apex 90 MXR PRO a jeho synové tuto čtyřkolku už pár měsíců sedlají, hlavně mají tu správnou velikost k testu dětské čtyřkolky. Jen tak k porovnání: Hansův Apex disponuje 18PS, naše testovaná čtyřkolka GOES 100 PRO Shark disponuje 11PS.
Tak domů se podařilo pořídit APEX 90 MXR PRO
(vysněná čtyřkolka kluků). Ale hned na začátek musím upřesnit, že náš
APEX 90 MXR PRO a váš t
estovací GOES 100 PRO Shark
(APEX ) jsou zcela rozdílné stroje i když od stejného výrobce. Aby také ne, APEX 90 MXR PRO je už z výroby předurčen pro závodní účely (dodatečně namontovány tlumiče FOX ), kdežto GOES 100 PRO Shark je určen pro méně náročné uživatele. Co mají společné je snad jen konstrukce motoru a hlavní část plastů, zbytek je zcela rozdílný. Zásadní rozdíl je v
konstrukci obou strojů, ale už od pohledu nelze přehlédnout rozdílné velikosti obou čtyřkolek. Aby si někdo udělal obrázek o rozdílu těchto strojů (třeba to
pomůže při rozhodování jaký model koupit), tak pár zásadních rozdílů uvedu, berte stále v úvahu, že se jedná o dvě čtyřkolky, které se liší hlavně pořizovací hodnotou. Začneme třeba od předu 4kolky. Závodní APEX 90 má vpředu dvě A-ramena (horní-dolní), kdežto
GOES 100 jen jedno (
dolní). Ramena jsou u závodního stroje i o poznání širší. Co se týká tlumičů, tak tam asi nemusím říkat jaký je rozdíl mezi sériovými u testovaného modelu a FOX tlumiči na našem stroji, s přihlédnutím k tomu, že se u GOES 100 jedná o Hobby stroj, jsou sériové tlumiče
dobré..
Dalším zásadním rozdílem jsou brzdy. U závodního APEXe jsou v předu
hydraulicky ovládané (páčkou na řidítkách) a brzdovými kotouči, kdežto u GOES 100 jsou lanovody ovládané (páčkou na řidítkách) bubnové brzdy. Dva rozdíly najdeme co se týká řízení. Zatím co má GOES klasickou tyč řízení, tak APEX má odpruženou tyč řízení. Rozdíly pak jsou v rejdu zatáčení v
neprospěch GOES 100 a je to dáno konstrukcí předních ramen. Na druhou stranu,
vidím v tom plus, že to nehodí neposedné dítko hned na boudu při prvním zatočení. Co se týká motoru tak ten je na oko stejný o obou čtyřkolek, rozdílný je nejen obsah motoru, ale i tím že má GOES
dvojí možnost startování (
el. startér + nakopávačku), ale APEX jen nakopávačku (
z důvodu úspory hmotnosti??). A teď už jen zbývá podívat se na zadní části čtyřkolek. Rozdílné jsou v konstrukci kyvné vidlice, uložení zadní osy a v šířce zadní osy. Brzdy jsou u obou strojů hydraulické s kotoučem ovládané nožní brzdou umístěnou shodně na pravé straně kolky. Na
GOESu nelze
přehlédnout přední světlo a zadní sdruženou svítilnu. APEX je o to vše ochuzen (včetně váhy baterie,kterou nemá na rozdíl od GOESu) opět na úkor úspory váhy a taky nač světla na trati že .... Tak toto jsou tak nějak nejzásadnější rozdíly, které jsou u těchto dvou čtyřkolek od stejného výrobce. Určitě by se daly napsat další a další tech. rozdíly, např. místa uložení vzduch. filtru, sání motoru, typu karburátoru atd. atd...
Jako táta jak koukáš na dětské čtyřkolky, co u GOES 100 PRO Shark kvituješ a na čem bys zapracoval?
Tak určitě je dobře že se dětské čtyřkolky dělají, za našich mladých let nic takového nebylo. Ač je dětská čtyřkolka někdy hračka s motorem s hraničícím obsahem až dospělácké čtyřkolky, přesto si myslím že tyto stroje jsou schopny děti řídit. Což je možné vidět na různých závodech, kde děti jsou schopny na mnohem slabším stroji prohánět dospělé chlapy s hodně výkonnějším strojem. Takže za mě, jsem pro... Ale!!!!
Musím pochválit zpracování kolky. To mě celkem překvapilo. Ale nejvíce bych asi
pochválil motor. Je až neskutečný jak si dovede tento dvoutaktní motor poradit s váhou kolky včetně dítka v sedle. Měli jsme možnost mít vámi testovaný GOES 100 na celý den na závodech v Kramolíně a asi i sama víš jaká trať tam je. A za sebe můžu říct že jsem byl fakt překvapen jak čtyřkolka byla schopna zvládat sjezdy a následné výjezdy. No a co se týká na čem by šlo zapracovat, tak to nelze tak jednoznačně říci, je to Hobby dětská čtyřkolka, která plně dostačuje.
Kde jste s testovacím modelem krom testu pro QM jezdili a jak se kluci umístili?
Odvezli jsme si jej do Kramolína, kde se jel opět jeden ze závodů seriálu Handy Cup.
Ačkoliv měli možnost osahat si malého GOESe při testu s Quadmánií a pak až v Kramolíně, tak myslím že to zvládli s dobrým výsledkem. Lukáš vyjel dokonce v časovce
absolutní 9. místo, v kategorii Choďáci se Lukáš
umístil 5. místě.
Co motor, brzdy, řídítka, nášlapy?
Podle mě je výkon čtyřkolky GOES 100 dostačující, vzhledem k tomu k čemu je určený.
Brzdy jsou u testovaného modelu vpředu bubnové ovládané páčkou na řidítkách přes lanovody a vzadu hydraulická brzda s brzdovým kotoučem ovládaná nožním pedálem. Asi jediná výhrada jsou právě ty bubnové brzdy.
Tím nechci říct že nejsou funkční, ale jde o údržbu, asi bude větší než u hydraulických brzd s brzdovými kotouči.
Řidítka jsou dostatečně široká na to, aby dítko zvládlo zatáčet. Trocha mínus je za rejd čtyřkolky. Ale asi je to úmysl a v neposlední řadě to nedovoluje konstrukce předních ramen. Výhoda že dítko to na místě nehodí hned na boudu při plném rejdu a plném FULL Gas.
Nášlapy jsou u tohoto modelu plastové, vpředu a vzadu navazující na blatníky. Výhoda: dítko nebude v nepříznivém počasí po 10 metrech jako čuně.
Co na Goese 100 PRO Shark říkali kluci, jaké byly ohlasy?
No tak toto je spíše otázka přímo pro Lukáše s Adámkem. Bohužel ty jsi si vybrala dobu rozhovoru, kdy jsou z rovna ve škole. Takže to uděláme zprostředkovaně a odpovím za ně. Tak poprvé když viděli v Milovicích
Goes 100 připadal jim takovej malej (samo porovnávali dle jejich APEXe MXR PRO ).
Když odjeli každý pár koleček na trati, začínala se jim čtyřkolka víc a víc líbit. Hlavně jak se dá skvěle ovládat a asi nejvíce
ocenění dostal motor. Trochu negací bylo na tlumiče, ale to je tím, že se vozí na Foxech. Co se klukům dále líbilo byl el. startér, který je v tomto modelu čtyřkolky samozřejmostí, ocení nejvíce malé děti co ještě nezvládají startování nakopávačkou.
Mimo vašeho testování pro QM, měli kluci mít možnost malého GOESe celý den na závodech v
Kramolíně, takže tam dostal GOES co proto. Dle jejich slov by se jim čtyřkolka doma líbila, pro svou hravost a dravost zároveň. Za mě, bych si jí taky doma doved představit, jako druhý stroj. Je to jednoduchý stroj, bez nějakých zbytečných sarapatiček, což je velká výhoda.
Kam s ním?
A kam bych malého GOESe zařadil?? No na nějaké Cross závody asi ne, ale po větších úpravách jako je rozšíření, jiné
tlumiče, nášlapy tak ano. Otázkou je zda už pak není lepší koupit přímo závodní verzi. Velkou výhodou je, že Goes dováží kromě GOES 100 PRO Shark i
silnější verzi, ale také
slabší variantu pro právě
začínající čtyřkolkáře od 4 let. Vámi
testovaný model bych doporučil spíše na nenáročné tratě určené pro děti, pak kdo má dostatečný plac kolem baráku nebo nějakou louku. Tam by bylo dítě ve svém živlu a v bezpečí. Je to Hobby stroj, na kterém se dítko vyblbne dosyta kdekoli.