Design:
I tímto modelem chce tradiční francouzský výrobce upoutat své zákazníky na evropském kontinentu. Design značky
Goes jsme vám
prezentovali v podání
Maxe 650 i, u kterého jsme vás seznámili s nezvykle navrženým vzhledem plastů. I tato menší objemová verze má šik kabát. Co na tom, že si Francouzi polovinu komponentů vypůjčili od známějších výrobců, kabát ušili po svém. Z přední masky zkrátka cítím jistou formu pohody a znatelnou sázku na jistotu, což je poněkud škoda, neboť právě tohle je ta parketa, kde Francouzi excelují.
Vždyť jeho silnější bratr oplývá nápaditými doplňky. Zaoblené tvary se zaoblenými světly poskládanými vedle mřížky chladiče s logem
G doplňuje kaplička přístrojové desky se stříbrnými řídítky.
Boční části 4kolky se skládají ze zakrytování motorové části, oddělené stříbrnými nýty.
Bočnímu profilu dominuje na pohled zúžené dvoubarevné sedlo, které 4kolku opticky prodlužuje. Záď 4kolky působí příjemně uhlazeným dojmem, a jediným extravagantním prvkem zůstává koncová opěrka pro spolujezdce spolu s blinkry trčícími do stran. V nesouladu s dnešními trendy dostal také Max 520
tachometr, podobající se starším modelům motocyklů Honda.
Motor:
Pohonná jednotka s nejvyšším výkonem
24,1 kW při
7 000 ot/min a největším točivým momentem
36 Nm při
5 500 ot/min. představuje standardní pětistovkový obsah. Na poli užitkových 4kolek není žádným ořezávátkem, pro 4x4 zaměřené fanoušky nabídne 4taktní jednoválec o objemu motoru
493 ccm dostatek výkonu. Kapalinou chlazený motor s karburátorem od
Mikuni vyvine maximální rychlost do 89 km/h, což v terénu při vyjížďkách není až tak potřeba, ale na silnici právě naopak. Při rychlosti nad
80 km/h byla 4kolka stále klidná, netřásla se, jen už bylo cítit, že z ní víc nevyždímám. Křivka výrazu motoru se při odpichu přiklonila do klidového režimu, drny za mnou opravdu nelétaly. Pochopitelně nelze čekat tak brutální výjezdy ze zatáček, jako třeba nabízí silnější brácha, ostatní atributy však zůstaly takřka zachovány. Ba je tu vlastně ještě něco jinak, karburátor přináší možnost úprav, které pětistovku oživí. Po nastartování se z výfuku ozval utlumený zvuk jednoválce. Horor, vždyť ani neslyším jestli jedu.
Podvozek:
4kolka se také pochlubí předním i zadním nezávislým
zavěšením s dvojitými A rameny, z čehož jsou vrchní duralová. Podvozkově se tato 4kolka nepovedla, její nastavitelné pružiny s dofukem nejsou zdaleka na tak dobré úrovni, jakou bych očekávala. Na nerovném terénu 4kolka poskakovala jako kamzík, udržet jí všemi čtyřmi koly na cestě bylo nemožné. Negativní houževnatost podvozku, se kterou jsem se po celou dobu přetahovala, mi nabourala požitek z jízdy. Nájezd na motokrosovou trať jsem po přeskákání roletové roviny vzdala, hned jsem se vydala do bažin, kde jsem sepla 4x4. Tady 4kolka vyvinula velkou perspektivu, do bahna i pro tahání těžkých břemen je podvozek jakž takž vhodný.
Novému majiteli doporučím hodiny a hodiny nastavování podvozku, jinak z vás vymlátí duši. V
řízení má Max 520 dobrou zpětnou vazbu s progresivním účinkem. Testovaný stroj sedí na alu kolech obutých od značky
Abuzzs do předních pneumatik
25x8-12 a zadních pneumatik
25x10-12. Agresivní design pneumatik s ramenními výstupky poskytuje větší trakci při zatáčení. Tyto boční výstupky mi napomáhaly při ochraně bočních stěn v nerovném terénu. Gumy se zařezávaly do všech typů terénu, na silnici sice rychle mizí, ale v terénu je hodnotím na výbornou.
Řídítka, Sedlo, řazení, stupačky:
Při zasednutí za
řídítka Maxe 520 jsem měla pocit, jako bych seděla výš než na ostatních 4x4. Na řídítkách na vás nečeká nic jiného, než klasické obsazení všech uživatelských prvků. Brzdy, páčka plynu, startér, sytič, ovládání světel/blinkrů, přepínání 4x4, klakson, zrcátka. Tlustá provedení heftů menším ručkám nesednou, zato pořádným pořízkům se gripy tvrdšího projevu budou líbit. Dvoubarevné
sedlo jsem vám připodobnila v design části. Jeho prošití se v příštím roce dočká změn tak jako Max 620 i. Jednolité sedlo se v případě sundání hravě odcvakne v zadní části. Po odejmutí dlouhého sedla nalezneme odkládací box, relátka, baterii.
Trucovité a malinko nepřesné
řazení mi připravilo pár marných soubojů se zařazením rychlosti. Nejen, že toto řazení vypadá jako by se do designu 4kolky nabourala "harmonika", ale jeho opravdu nepřesné zapadávání mi nevyhovovalo. Je jasné, že tato novinka nemá doladěné mouchy, ještě si vše nesedlo, jenže to se stávat nemá.
Stupačky, u těch zůstanu bez výhrady, jezdec má dokonalou oporu nohou, a také u spolujezdce se jedná o kvalitní provedení.
Resumé:
4x4 kořeny značky se nevytrácí ani z této novinky s pětistovkovým objemem. Na druhou stranu je nutné počítat s línějším projevem motoru. I tak se klidně ve dvou a plným kufrem svezete čertovsky dobře. V pracovním zápřahu oceníte zpřevodování pomalé rychlosti, při jízdě na velkou rychlost je potřeba máknout na podvozku. Místa je tu dost pro dva jezdce, ohledně opěrky pro spolujezdce nemám výhrady, držadla jsou dle mého pohledu zbytečně krátce zařízlá, zde se spolujezdec musí jakoby zaklonit, aby se jich mohl držet. Tato 4kolka na povely řídítek poslouchá, aniž bych se jim musela obzvláště věnovat. Co se týče uživatelského ovládání, všechny ovladače jsou na svém místě tak jak mají být i odkládací plochy pod sedlovou částí jsou dostatečně veliké.
Technické informace:
Motor:
- Typ motoru: 4-taktní jednoválec, SOHC
- Maximální výkon (homologovaná verze): 14,5 kW / 6000 ot.
- Maximální výkon (offroad úprava): 24,1 kW / 7000 ot.
- Točivý moment: 36 Nm / 5500 ot.
- Vrtání x zdvih 87,5 mm x 82 mm
- Objem motoru: 493 cm3
- Startování: Elektrickým a mechanickým startérem
- Chlazení motoru: Kapalinou
- Mazání: S mokrou skříní
- Karburátor: Mikuni BSR36
- Zapalování: C.D.C.I. - elektronické
- Převodovka: Automatická CVT - variátor / uzamykatelný přední diferenciál / převody P/R/N/L/H (parkovací/zpětný chod/neutrál/rychle vpřed/terénní redukce)
- Rychlosti: Vpřed, vzad a terénní redukce
Podvozek:
- Benzínová nádrž: 19 litru
- Světlá výška minimální: 290 mm
- Šířka: 1175 mm
- Délka (standard a prodloužený): 2116 / 2316 mm
- Výška: 1244 mm
- Rozvor (standard a prodloužený): 1280 / 1480 mm
- Rádius otáčení: 3200 / 3500 mm
- Suchá hmotnost: 336 / 342 kg
- Nosnost zadního nosiče: 70 kg
- Maximální rychlost: 89 km/h
- Náhon kol: Kardanovými hřídeli
- 4x4 pohon: Odpojitelný
- Přední brzda: Kotoučová hydraulická
- Zadní brzda: Kotoučová hydraulická
- Parkovací brzda: Ano
- Přední zavěšení a tlumení: Nezávislé odpružení / Dvojitá A ramena
- Zadní zavěšení a tlumení: Nezávislé odpružení / Dvojitá A ramena
- Rozměr předních pneumatik: 25x8-12
- Rozměr zadních pneumatik: 25x10-12
- Huštění - přední pneumatiky: 27,6 kp / 4 PSI
- Huštění - zadní pneumatiky: 20,7 kp / 3 PSI
Cena: 119 900,-Kč (za verzi MAX)