Francouzské Champagne vám představovat nemusím - tento výrobek je znám po celém světě - ale novinka
Goes Max 625 i je stále velkou neznámou. Zástupci Evropy, specializující se na vývoj 4kolek, skútrů i jiného příslušenství s více než 15letými zkušenostmi, se vyzbrojili alternativní novinkou s designem hodným francouzských umělců.
Design:
Na vzhledu se vyřádilo sto a jeden umělec, každý přispěl špetkou, až vylezl vskutku hodně podařený designátor diktátor. Francouzi zvolili takovou zvláštní strategii, v Tibetu světu deklarovali,
"toto je naše nová 4kolka". Ale jako by tomu starému modelu z oka vypadl až na mazanou kreativitu přední masky, kompletního
osvětlení s efektivními
LED diodami.
Přestože si na obrázcích 4kolky provedených změn všimne asi málokdo, našemu zájmu neunikl upravený bok mřížkového krytu pod benzínovou nádrží, působící dynamickým dojmem.
Kvůli lepšímu zabezpečení dostala novinka uzamykatelnou nádrž. LED osvětlení se při dopadu slunečních paprsků rozzáří jako hrst drahokamů, jejich blyštivé odrazy přilákají pohledy devadesáti procent pohledů kolemjdoucích chodců.
Pozér novinka zezadu může zapůsobit laciným dojmem, ale fajnšmekry pohladí po duši i po oku. Lemy bílých diod jsou cool. Až na dva
falešné výřezy; ty svádí k zamyšlení, proč tyto dva otvory designéři vlastně vytvořili? Dvojice odrazek, robustní tažné zařízení a oplastovaný spodek - to všechno postavené na 14 kolech - ukrajuje velký krajíc pro 4x4 design.
Motor:
U předešlého modelu se v jádru 4kolky povaloval
CF moto variátor, který je nyní nahrazen za variátor kanadského výrobce
CV-TECH. O pohon 4 taktního 4 ventilového Goese Max 625 i se stará kapalinou chlazený motor s elektrickým vstřikováním
Bosch. Standardní chod stříkačkového motoru poznávám hned při prvním potahání plynové páčky. 4kolka této generace není jen o lifestyle, je vybavena docela přesnou automatickou
CVT variátorovou převodovkou, která je vhodně odstupňovaná. Nám se během testování s převodovkou pracovalo dobře.
S ohledem na to, že se opravdu nejedná o stroj připravený do závodů, má motor výraznější
nástup až ve vyšších otáčkách, což může působit lehce tupým a neohrabaným dojmem až do té doby, než se motor chytne, a jezdci ukáže co v něm vlastně vězí. Tato 4kolá novinka je načrtnuta především pro práci a volný čas, při testování jsem zkoušela zpřevodování malé rychlosti, ta se ukázala jako obstojně manévrovatelná a pro práci s plně naloženým vlekem je tento jízdní režim vychytaný. Motorová brzda bleskurychle nahradí jakékoliv dobržďování, či poskakování v městském provozu.
Podvozek:
Ke standardu limitované edice patří horní
duralová ramena se
vzduchokapalinovými tlumiči a pružinami s možností nastavění předpětí. Ať se koukám jak chci, nikde nevidím maznice, jediné co je zřetelně viditelné jsou vzduchokapalinové špunty. Ty jsou zasazeny tak, aby je případné větve nemohly poškodit. Definice podvozku je marketingová - tak jak si jezdec vše našteluje, tak se povozí, záleží na každém jakou preferuje komunikaci s terénem.
Mě osobně se podvozek zdál být měkčí, pochytal převážnou většinu rázů. Při průjezdech s koly zasazenými v mantinelech se jednalo o hodně poslušný podvozek, který si nechal hodně líbit. Při rychlejších přesunech řízení maličko ztěžklo, ale ani tak reakce na změnu směru jízdy nebyly tupé, manévrovatelně hravá novinka se nejlépe vodila právě při nižších otáčkách. Až na propastné zařazení 4x4, zde je řízení k subtilnějším jezdkyním nepřívětivé. Teprve s velkou razancí a úpornou snahou 4kolku dostávám tam kam chci.
Sedlo:
Prodloužené sedlo s místem pro dva jezdce. Všechny části jsou změkčené, tvrdé rantly jsem nenašla . Oba jezdce při delších vyjížďkách zadnice bolet nebude. Sedlo je směrem od nádrže k zadním rámům postupně rozšiřováno. Řidiči poskytuje hladký pohyb, v podstatě má jezdec dvě možnosti, jak se položit do zatáčky; v sedě nebo pěkně vykloněně při vysedání, což sedlo hladce umožňuje.
Jenže tu vidím jeden renonc s nelícujícím půdorysem předního uchycení. Zde se sedlo při odtažení odchlípne, jeho pružnost je obdivuhodná, jen si nejsem jistá co toto pružení se sedlem udělá při uvíznutí ve větvích. Do
příští sezony toto sedlo dostane novější barevné prošití, spolu s různorodými barevnými kombinacemi.
Stupačky, zadní opěrka/držadlo pro spolujezdce:
Stupny pro jezdce jsou dostatečně široké i dlouhé. Boty z vykrajovaných stupaček nesklouzávají, ani u spolujezdce žádné dráma v nechtěném skluzu jen tak nenastane. Spolujezdec se do vyvýšeného stupínku může v klidu opřít, aniž by se bál, že jej prošlápne. Opěrka, ač se známým designem v žádném případě nepatří k outsiderům. U držadel určených pro spolujezdce budeme na chválu skoupí. Designéři sice vymysleli luxusní tvarování, ale účelnost je tatam. Když jsem se posadila do pozice spolujezdce, ne a ne se pohodlně usadit a zároveň se držet madel. Při uchopení držadel následuje nepřirozené prohnutí těla.
Jízdní vlastnosti:
Doposud popisované změny nedávného faciliftu tohoto Goese mají přispět k dospělejšímu celku, pro samotnou jízdu opravdu mají klíčový význam. Zásadní novinkou se tak stává nový , kapalinou chlazený motor s elektrickým vstřikováním
Bosch , který mě během testování nenechal nikde viset, ale musela jsem jej pěkně držet pod nátlakem plynové páčky. Do zatáček se dvoumístná verze poskládala slibně, z vinglu poslušně vyklouzla a do výjezdů se vstřikování osvědčilo. Na sešikmených svazích se úzký profil 4kolky neprojevoval negativně, při proplétání se zúženými prostory se Goes choval obratně. Při sjezdech fungovala motorová brzda, která mi napomáhala i při přesunech městem. Jen bych u šestikoule očekávala svižnější odpich s rychlejší akcelerací. Při dobržďování jsem se spoléhala na kotoučové hydraulické brzdy, ty při zmáčknutí fungovaly benevolentně.
Můj názor:
Do budoucna nekopírovat, šásko i motor je v podstatě podobný s X6. Časem by Goes
Max 625 i mohl dozrát ku zlepšení dynamiky motoru především v nízkých otáčkách. Také bych se nebála zaexperimentovat na zvukovém projevu výfuku. Během testování jsem se zapotila při sepnutí 4x4, jeho síla je zkonstruována pro práci v těžkém terénu, ale mě jako ženě řízení nepřipadalo lehké. U posezu za řídítky nemám výhrady, řídítka jsou účelně osazena a design by této 4kolce mohla závidět jakákoliv honosnější značka. V základu nechybí přední a zadní nosič a také kryty rukou. Dá se říci, že pokud budete chtít tuto čtyřkolku ladit, k dokoupení vám už zbyde pouze alu kryt podvozku a případně nějaký ten box.
4kolky Goes prošly velkolepým představením v jihozápadní Číně kde se tradice lámů dědí z generace na generaci. Hlavní město Tibetu bylo dobito Goes výpravou:
vimeo.com/28497535