QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Goes Terrox 500: Levný pracant s prověřenou technikou

Text: Jan Rameš | Foto: Jiří Jevický | Datum: 16.01.2025 | Zobrazeno: 33×

Goes Terrox 500: Levný pracant s prověřenou technikou Dalo by se říci, že tahle čtyřkolka je vlhký sen českých chalupářů. Tedy lidí, kteří nejsou čtyřkolkáři, ale potřebují čtyřkolku na práci kolem chalupy. Tamhle do lesa pro dřevo, tady přetáhnout valník, v zimě nasadit radlici… Je levná, bytelná, spolehlivá a prodalo se jich obrovské množství, i když většinou nikoli pod značkou Goes…


Kapitoly článku

  1. Goes Terrox 500: redakční test
  2. Kompletní fotogalerie

Tohle není čtyřkolka pro toho, kdo čtyřem kolům s řídítky propadl a vyžívá se ve všech těch Beadlockách, opěrkách, TFT displejích, krytech podvozků a drtivých výkonech velkých dvouválců, za něž neváhá vysolit klidně tři sta Palackých. Ne, tohle je naopak čtyřkolka přesně pro ty, co o čtyřkolkách vlastně nic nevědí, nechtějí a vlastně ani nepotřebují vědět. Oni vlastně vědí jenom to, že nějakou potřebují. „Dobrý den, mám chalupu na samotě a chci něco místo traktoru. Ten mám, ale nechci ho vytahovat ze stodoly pokaždé, když potřebuji udělat nějakou rychlou práci, třeba zkontrolovat soušky v lese nebo odvézt seno do stájí. Hlavně ať to něco utáhne, dlouho to vydrží a je to levný! Mám to na práci a ne na parádu.“ Přesně na tohle bude Goes Terrox 500 jako stvořený.

A vy jste si vlastně už test téhle čtyřkolky mohli na našem serveru přečíst, ale v databázi ho pod značkou Goes nenajdete. Ovšem když přepnete do kolonky CFMoto… Před třemi lety jsme vám přinesli dvojtest krátké a dlouhé X520 a stroj, na který se právě teď díváte, je přesně to krátké céefko, akorát s pár designovými úpravami. Proč je to teď Goes? Na to je celkem jednoduché vysvětlení. Francouzská značka Goes má za sebou 20letou historii, ovšem během ní nikdy své čtyřkolky ve Francii nevyráběla, vždycky tak činila v Číně a zpočátku to bylo právě u CFMota. K němu se po nemalé řádce let spolupráce s Loncinem zase před dvěma lety vrátila, a to do té míry, že Francouzi svoji značku CFMotu prodali, od ledna 2024 tak patří čínskému gigantu. Ten pod jejím logem hodlá (minimálně zpočátku) prodávat své čtyřkolky o generaci starší, než je jeho aktuální nabídka, a je to vlastně win-win kombinace pro obě strany. Céefku dál plynou peníze za výrobu a prodej strojů, jejichž vývoj už je často zaplacený, a může je použít na další nové modely pod svým labelem, a zákazník dostává stroj, u něhož si může být jistý jak kvalitou výroby, tak spolehlivostí, protože se vyrábí už dlouhé roky, a ještě za něj zaplatí o dost méně, než kdyby si šel pro aktuální céefko. Když se podíváme na momentální nabídku, tak za CFMoto X520 druhé generace zaplatíte nejméně 149 990 Kč (s homologací T3b, „motorková“ L7e je o desítku dražší), zatímco Goes Terrox 500 nabízený výhradně jako traktor stojí 129 990 Kč. Jasně, céefko má LED světla, plastové nosiče, z motoru vývojáři dostali více síly, má lehčí rám a je prostě takové modernější a víc chic, jenomže Goes je o dvacku levnější a v momentě, kdy potřebujete čtyřkolku na práci a koukáte na každou kačku, je proto jasným vítězem. Borovicím nebo kravám je úplně jedno, na čem kolem nich jezdíte…

Nicméně neberte mě špatně, Goes Terrox 500 rozhodně není stroj, za který byste se měli stydět a parkovat ho až za kůlnou. Člověku, který o čtyřkolkách neví vůbec nic, bude připadat sexy ažaž, a jen ti, co se v branži trochu orientují, uvidí na ocelových nosičích a obyčejných žárovkových světlometech, že tohle už není výkřik nejposlednější techniky. Celkový styling ovšem rozhodně neuráží, ba naopak, Terrox je fešák, který mluví stejným designovým jazykem jako mateřská čínská značka. Když se podívám na starou X520, tak na té už byste dneska nějaký ten věk viděli, ale Terrox se svou jinou přední maskou i zadní částí vypadá rozhodně lépe. Tohle že má být levná čtyřkolka? Neřekli byste. A kdyby měla i nějaké veselejší barvy než tuhle naprosto fádní šedou, určitě by byla ještě atraktivnější. Jenomže to už by zase mohlo být příliš nebezpečné pro X520… On navíc Terrox vyloženě chudý příbuzný určitě není. Počítat můžete s tažným zařízením, silným navijákem krytým malým trubkovým rámem, dvojicí elektrických zásuvek v kokpitu, malou úložnou schránkou v zádi, hliníkovými 12“ ráfky, přehledným LCD displejem, který je perfektně čitelný a rozhodně neuráží, anebo již zmiňovanými ocelovými nosiči. Těch pár posvařovaných profilů, které vypadají, že vás přežijí, může leckomu posloužit lépe než drahý nosič plastový. Záleží na použití. Já bych se na trubkáče přes prsty určitě nedíval.

Goes Terrox 500 se vyrábí v krátké a dlouhé variantě, přičemž my jsme dostali na test tu krátkou, kterou byste si mohli koupit také s menší čtyřstovkou a zaplatili byste za ni „baťovských“ 99 990 Kč. Stejná, akorát o něco slabší čtyřkolka za „kilo“, to je samozřejmě velké lákadlo a dá se očekávat, že se po nich u dealerů jenom zapráší, protože kdo potřebuje čtyřkolku spíše na lehčí práci, ten s ní bude spokojený. Pětikilo je ale samozřejmě větší univerzál. Jenom pro úplnost dodáme, že dlouhá verze vychází o 10 000 dráž (bez desetikačky sto čtyřicet tisíc) a že oba půllitry můžete mít nově i ve verzi s posilovačem řízení EPS, za nějž si připlatíte 7000 Kč. To je vždycky velké téma, jestli posilovat nebo neposilovat, a půlka lidí vám řekne, že u krátkého pětikila pro taťku na chalupu, kde se očekává, že nebude celý den manévrovat mezi stromy v lese, to stačí bez posilovače, je to jednodušší a ještě ušetříte, a druhá půlka zase, že ten bonus v ovladatelnosti a lehkosti řízení je takový, že za sedm tisíc není co řešit a určitě ho vzít. Jak říkám, každého věc, já jsem se zase po čase svezl na čtyřkolce bez posilovače a já bych těch sedm tisíc určitě přihodil. Ne že by řízení šlo nějak abnormálně těžce nebo hůř než na jiných čtyřkolkách bez posilovačů, při rychlé jízdě je možná naopak příjemnější než u strojů, které vám se řízením pomáhají až moc, ale při pomalé jízdě se prostě namakáte.

Co se mi na Goesu líbí, je kvalita zpracování, ale to asi nikoho nepřekvapí, vždyť je to vlastně CFMoto. Nicméně když nasednete, vidíte, že to je už postarší designový koncept, a poznáte to především na ovladačích na řídítkách. Ty jsou přesně takové, jaké jsme znali z čínských čtyřkolek uplynulých let – funkční, ale žádná estetická událost. Přepínání pohonu je klasicky napravo, zadek je vzhledem k homologaci „natvrdo“, připojuje se předek plus případně uzávěrka. Pravá ruka řeší jak plyn, tak přední brzdy, přesně jak je u céefek zvykem, levá brzdová páčka je jenom parkovací brzda s aretací. Ovšem Goes má i parkovací polohu v řazení, které má jasnou zubatou kulisu. Někdy šlo řazení jako po másle, jindy jsem se s ním trochu pral a pomáhalo se strojem lehce cuknout.

S Goesem jsme se krátce svezli po silnicích a polních cestách kombinujících bláto a sníh a nikde nepůsobil dýchavičně. Pětistovka už je na malou čtyřkolku dostatečný objem, abyste dostali pěkně svižnou akceleraci, kterou samozřejmě při 60 km/h (resp. podle displeje o trochu dál) ustřihne vzhledem k homologaci omezovač. Upřímně, u krátké čtyřkolky na 12“ ráfcích žádné zle, tady opravdu nemáte pocit, že byste chtěli lítat stovkou. Motor je ve vysokých otáčkách při silniční jízdě už také poměrně tvrdý, daleko lépe působí, když ho vezmete na polňačky nebo do terénu a spíš než ustálenou jízdu plný plyn mu nadělíte neustálé přidávání a ubírání v techničtějších pasážích, kde oceníte jeho říznost a rychlou reakci. Hrubší projev tady je pořád, ale za mě je to lepší varianta než jemný chod a zkouřené reakce.

Úplně rychlá jízda nesvědčí ani podvozku. Tedy takhle, bez toho posilovače cítíte moc pěkně, co se pod vámi děje, ale na silnici to s krátkou čtyřkolkou, nota bene na zimních silnicích, bude vždycky trochu divočina a na hrbolatých polních cestách si velice záhy ověříte, že vám v krámě prodali opravdu čtyřkolku za 130 tisíc a ne za dvoj- či trojnásobek. Podvozek přesně odpovídá své cenové kategorii a pro člověka, který si Goese koupí na práci, bude naprosto v pořádku. Funguje, jak má, ale plavnost jak se 14“ koly a dusíkovými tlumiči tu prostě čekat nemůžete. Je to zkrátka čtyřkolka na práci a ne na sportovní jízdu, čemuž odpovídá i ergonomie s širokým pohodlným sedlem, které jasně napovídá, že agresivní jízda vestoje není to, pro co se Terrox narodil. Takže si hezky zase sedněte, zvolněte a projedete to také… Čím mě ale Goes opravdu potěšil, byly silné brzdy, které si s relativně lehkou čtyřkolkou snadno poradí.

Coby Evropanovi se mi samozřejmě nápad čínské značky, koupit si evropskou a udělat z ní svůj „low end“, zrovna dvakrát nelíbí, nicméně je to až děsivě logické a výhodné jak pro výrobce, tak pro zákazníka. Ale o tom už byla řeč na začátku testu. Goes Terrox 500 je ve své cenové hladině velice dobrá volba, ovšem kdo by po něm zatoužil, asi by měl jednat rychle a nespoléhat na to, že tu bude věčně. Nebude, protože výrobce na konci minulého roku na veletrhu EICMA představil novou generaci s takovým roztomilým hranatým designem. A vedle ní i hodně pěkný koncept, který jasně ukazuje, že céefko má se značkou Goes rozhodně velké plány.

 


Kapitoly článku

  1. Goes Terrox 500: redakční test
  2. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: Známkováno: x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Goes Terrox 500»

Další články sekce Goes

Goes G400S

14.09.2016, Redakční testy
Vyzkoušeli jsme Goes 400S v poměrně pozoruhodném provedení. Tato sportka je standartně dodávána ve sportovní výbavě; od...

Goes G300S

16.08.2016, Redakční testy
Značka Goes přidala do nabídky dvě sportovně koncipované čtyřkolky pro opravdový sportovní zážitek. Čtyřkolka Goes 400S ...

Goes 520 Max Forest EPS

05.05.2015, Redakční testy
Goes 520 Max Forest EPS dostal standardní pohonnou jednotku s nejvyšším výkonem 24,1 kW při 7 000 ot/min a největším toč...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Test Linhai Landforce 650L Pro: O pořádný krok vpřed

26.12.2024, Redakční testy
Tak rychle se nemění ani vlády v době politických krizí, s jakým tempem přichází značka Linhai s novými top modely. Zkra...

CFMoto X625-A: Pan Vyladěný

20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...

Linhai 650L EPS Promax 4x4: Nová vlajková loď

29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2025 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.23s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce