Design:
Agresivní
4kolka na první pohled zaujme dokonalou plynulou
boční linií a také dost ostrými hranami
přední masky. Zadní linie jsou pozvolné, žádné brutality, vše má svou účelnost. Do přední masky jsou vsazené dvě
jasně svítící kontrolky neutrálu a teploty. Boční
žebrování pod zúženým sedlem je podobné tlamě žraloka, jen se zakousnout! Celistvost Hondice je vzdušná, nikde není
nic, co by tam nemělo být. Tyhle tvary jsou velmi nápadné a každému je jasné, že se jedná o agresivního diktátora z dílny
Honda, žádná kopie ani napodobenina, ale čistokrevný závoďák tělem i duší.
Bude mi, nebo nebude?
V nekonečném moři nadupaných
450 závoďáků stavících se na startovní rošty českých závodů se člověk lehko ztratí, ale s Hondou 450 se vám to jen tak
nestane. Tahle "prabába" všech sportek se časem
prokousala k nálepce nejlépe spolehlivého závodního speciálu, vždyť i když hodíte Hondu ze skály, tak se jí nezbavíte. Narovnají se řídítka a tradá dál. Do tlap redakce se dostala závody oprejskaná, léty omšelá
Honda TRX 450 ze stáje Speedy company. 4kolka je nastavena na 60kilového závodníka, s čím nemám sebemenší problém, i s hadrama nebudu muset projít redukční dietou. Takřka je nastavená ku obrazu mému, až na
rychlopal.
Řídítka:
Širší řídítka jsou osazena
elektrickým startérem, nejen pro
maximální pohodlí a spolehlivost:
Levé řídítko nabízí klasickou
čtveřici ovládacích prvků. Zdá se vám čtveřice ovladačů nedostatečně naporcovaná?
Startér,
chcípák, přepínání
dálkových a
tlumených světel a kolébkový ovladač zapojení
světel, to není málo. Nesmíme zapomínat na to, že se jedná o
závoďák. Další porce „tajného“ ovladače se ukrývá pod bočním plastem levé nohy. Od sytiče zpět na řídítka, po zachramstnutí spojkové páčky se mi pod prsty tetelí zmenšená
páčka, ať koukám jak koukám, i na brzdové páčce vidím závodnické tvary. Nefalšované závodnické páčky doplňuje rychlopal. Tohle „nutné zlo“
rozmotá čtyřipádlo do maxima nadzvukovou rychlostí. Kam se hrabe páčka plynu. Zpočátku bylo mnoho lidí zklamáno, protože první TRX450 byly velmi slabé v porovnání například s
CRF450R. V roce 2006 Honda opravila
TRX450 motor, aby se více podobal jeho motocyklové variantě. Agresivní profil závodního speciálu je tu.
Kromě zásahů do motoru Honda pozměnila i karburátor. Tato proměna
zvýšila výkon, oproti první generaci je motor živější a hravější. K motoru naší TRX 450 - tady jsou patrné linie Hondy, všechno
uložení je vyřešeno s rozmyslem, Honda s dlouholetou tradicí výroby závodních strojů jde ruku v ruce s testy od svých
závodních jezdců. Baterka je uložena v zadní části 4kolky, má svůj samostatný box, nejen pro rychlejší opravy. Zvláštností je uložení nádobky
zadního tlumiče. Zde je oproti ostatním 4kolkám nádobka uložena napříč místo na výšku. K
inovacím přicházely modelové řady TRX docela často, začínaje barevným provedením až po změnu
startéru z našlapovacího k elektrickému. Naše testovaná TRX 450 má motor poladěnej až až, od spoda jde pozvolna, jakmile se dostane do otáček, jede jako postřelená "potvora"... Hodně se podobá
krosárnám.
Sedlo, tlumiče, reserva, odkládací box:
Rebel od Hondy má sedlo charakteristické pro
závodění. Zúžené sedlo přináší jezdci komfortní pohyb, ale i prekérní situace, když si špatně vysedne a nedej bože ho 4kolka mírně nakopne. Můj kostnatej zadek to poznal hned, race
face lift sedlu sluší, ale tvrdým rantlům by slušelo více péče. Až na drobné faux pas při špatném vysedání je sedlo
důmyslně řešené, tolik pohybu neumožňuje jen tak nějaké sedlo. A jestli by se dalo vydržet v sedle i několik hodin, to si pište, že
dalo, jen pozor na to již zmiňované špatné vysedání.
Naše testované čtyřipádlo je osazeno tlumiči
Showa s nastavitelným předpětím
pružiny,
útlumem a
komprese. Je s podivem, že základní tlumiče chodí tak, jak chodí, jejich stíhaní jakéhokoli terénu je nesrovnatelné. Honďácké sportovní čtyřkolky jsou
navrženy tak, aby se v nejnáročnějším terénu neztratily. Bez ohledu na to, kam se vydáte. Tyto tlumiče se dají snadno a rychle repasovat, ze starých uděláte rázem nové. Tuto repasi má v oku pan
Plavecký, který se pečlivě stará o všechny závodní stroje stáje Speedy company. Pro 60 kg "tlusťocha" tyto tlumiče nekompromisně
dostačují. Přepínání
reservy je u Hondy zvykem umístěné na co nejlépe přístupném místě, aby jezdec nemusel ze 4kolky slézat, přepínání rezervy je z boku u nohy. Odkládací box je pod sedlem, tento box je tak tak na nářadí. Víc se do odkládacího boxu opravdu nenacpe.
Jízda na TRX 450:
Tahle 4kolka má v techničku napsaný ročník výroby
2006/2007, ale jako babička se netváří. Hondy vydrží opravdu hodně, sice jejich vzhled nepatří k nejnovějším trendům, ale co se týče jízdy, je to špička. Poladěný podvozek
kopíroval každou nerovnost, rychlopal umožňoval opravdu rychlé průjezdy zatáčkami, stačilo jít lehce na brzdy, v
mikrosekundě pootočit heftem a 4koleso mi
ujíždělo z podzadku. Žiletko stůj, ne, že mě vyhodíš ze sedla, jako by mi Hondice četla myšlenky, reagovala na každý sebemenší povel, který sem k ní vyslala. Nikde nic
tuhého, žádné přetahování ani pobízení nohou, 4kolka se na místě točila jako pírko.
Rychlopal je určitě pro závodní stroj přínosem, ale já se s ním přetahovala, hlavně ve výjezdech, zde jsem měla problém s ubrání plynu. Páčky spojky i brzdy chodily zprvu trošku víc ztuha, než bych očekávala, ale při jízdě se vše srovnalo, u zadní kotoučové brzdy stačí jen lehce sešlápnout. I když držím vytočenou trojku, 4kolka se nechvěje ani nechcípá. Vždyť je to model, který si i ve světě dojíždí pro první místa. Tomu napovídá i trojí vítězství na proslule známých závodech
BAJA 1000.
Mínusové body přikládám
absenci zpátečky, sice Honda neni těžká, ale kdo se s ní má furt tahat.
Určitě ne pro začínajícího jezdce:
Tenhle žralok sice sedí na zemi jako přikovaný, ale jeho motor je dimenzovaný pro čistokrevné závody, zprvu 4kolka jede jako by nic, ale jak se dostane do otáček, rozběsní se a tady už je potřeba špetka té zručnosti se 4kolkou. Pokud se nechcete zabít, projděte si průpravou na slabším stroji, zde se vyplatí držet se při zemi.
Co není v základu:
- přední prodloužená ramena
- zadní podložky
- řídítka
- gumy
- lano
- víčko nádrže
- kryty rukou
- trhačka
Cena TRX 450 dle ceníku www.honda.cz:
Doporučená cena: 219 900,- Kč
Akční cena: 159 900,- Kč
Historie:
Víte o tom, že Honda patřila k prvním výrobcům tříkolek?
Jako první přišla s opravdu zvláštním
strojem na trh firma Honda na konci šedesátých let
minulého století.Ve všech odborných časopisech, se shodně psalo -
CO JE TO? Tříkolové cosi, se v brožurách Honda
pyšnilo něčím novým, něčím co na trhu nikde nebylo, Honda tímto krokem zahájila zcela nové odvětví. První tříkolka od Hondy nesla název
US 90 později přejmenovaná na
ATC. Otcem této novinky byl
Osamu Takeuchi. Díky nízké ceně se stala tříkolka velmi populární. Zanedlouho se objevily také pracovní modely, které se začaly používat v zemědělství i při lovech. Doba šla kupředu, vývojáři montovali stále silnější motory, čímž se stroje stávaly
nestabilními a těžko
ovladatelnými. Tehdy přišli konstruktéři na geniálně jednoduché řešení – přidali na přední nápravu druhé kolo.Tak vznikla první
čtyřkolka. Měla náhon jen na zadní kola a postrádala odpružení. O několik let později se prvenství znovu ujímá Honda, když představuje svou čtyřkolku s náhonem na všechna
čtyři kola.
Telegraficky z historie Hondy:
1979 - ATC 90 :4 rychlosti, parkovací brzda a uzavřený řetěz,
1980 - ATC185 : Nejsilnější 3kolka, nový motor 180cc, pěti-rychlostní polo-automatická převodovka s ultra-low prvním rychlostním stupněm, první volitelné vybavení Hondaline. Přední nebo zadní nosiče, tažné zařízení.
1981 - ATC250R : vzduch-chlazený 248cc dvoutatem, kompletně upravený motor pro snížení vibrací. Určen pro zkušené jezdce, ATC250R vyhrává legie věrných zákazníků s nastavitelným předním a zadním zavěšením…
1982 - ATC200E Big Red : O rok později Honda představí první ATC určený pro užitečnosti.
1983 - ATC200X : ATC prodeje jsou na vzestupu, když Honda představuje tento typ, lehká hliníková kola.
1984 - Big Red (ATC200ES) : Big Red zraje v roce 1984 s přidáním zpátečky, prakticky bez údržby.
1984 -TRX200 : První 4kolka …..
Více o historii 4kolek naleznete pod starším odkazem přímo zde na QM:
http://www.quadmania.cz/detail-clanku/historie-atv--12801.html