Když ve dvacátých letech došlo ke snížení poptávky po hudebních nástrojích, přesměrovala firma své zájmy a začala vyrábět letecké motory. Přeskočíme-li válečné a poválečné období,
první motocykl od Yamaha Motor Company byl oficiálně označen YA 1. Čtyřkolková historie Yamahy se začala psát až mnohem později, v roce 1980, a ještě to ani nebyla čtyřkolka, byla to terénní tříkolka Tri-Moto. Představením této tříkolky skončil Hondě desetiletý monopol, kdy bez jakékoli konkurence sama kralovala na trhu terénních tříkolek ATC (All Terrain Cycles)
, které ostatně sama vymyslela. Po celých těch deset let vyráběla tříkolky ATC pouze Honda, a tak šel jejich vývoj kupředu jen cestou mírného pokroku v mezích zákona. Ale se vstupem Yamahy a dalších značek zaznamenaly terénní tříkolky velmi prudký rozvoj. Z původně poněkud dýchavičných, výhradně rekreačních a užitkových tříkolek se rychle stalo sportovní nářadí, tříkolky dostaly vysokovýkonné dvoudobé motory z motokrosových motocyklů a staly se zejména v USA velice populárními. Kompletní historii naleznete
ZDE. Na našem sesterském webu
www.motorkari.cz, mají velmi pěkně propracovanou historii značky Yamaha s ohledem na motocykly.
Možná si říkáte proč, že vám tu oživujeme historii tohoto mnohosortimentového průmyslového koncernu? Nedávno jsme projížděli okolo sídla Yamahy, které je opravdu velkolepé. Hned z hlavní silnice Yamaha budí respekt a to vám povím, že se jedná o neskutečnou masu hal, která rozhodně patří k jedné z nejvýznamnějších továren na evropském trhu. V uplynulém roce Yamaha slavila 60. výročí, zmínku a oživení si zde jistě zaslouží.
Yamaha v závodech - první prvenství:
- 250cm3 - v MS při GP Belgie 1963
- 125 cm3 - 1966 z okruhu v Barceloně
- 350 cm3 - 1969 v Itálie
- 500 cm3 - 1972 VC Barcelony
- Sajdkáry přišli na řadu v roce 1975 v Hockenheimu
- První mistrem světa na motocyklu Yamaha se stal v roce 1964
- V současné době neodmyslitelnými postavami pro Yamaha Movistar racing team jsou Jorge Lorenzo a Valentino Rossi.
Yamaha závodí v ČR:
V současné době na sportovních čtyřkolkách Yamaha u nás můžete vidět závodit:
I se silnějším modelem Yamahou Raptor 700 se dá závodit, sice si nezalítáte po MX okruzích, ale obliba tohoto modelu na Dakarské Rally vypovídá sama o sobě. Nám kvalitu Raptora dokonale předvedl
Josef Macháček.
Mezi Juniory má Yamaha také velkou oblibu, přece jen se s touto značkou dá vyrůstat, což vypovídají mnohé stavby, které jsou sestaveny z rámů YFZ 450R, do kterých vkládají motory z 250:
Martin Dopita,
Honza Brhel a v minulosti tomu bylo u
Franty Havla a
Ondry Salače. Ale aby to nevypadalo, že Junioři závodí jen na stavbách, máme tu civilnější, ale o nic méně poladěnější model - Yamaha Raptor 250
:
- Vejražka
- Korbel Filip
- Adam Málek. . .
I s 4x4 Yamahou se dá vyhrávat, čemuž vypovídá titul Offroad maraton-Mistr Quad 4x4, který si s Yamahou vyjel Rudolf Dvořák. Jistě si pamatujete na náš redakční test závodně střižené Yamaha
Grizzly 734 4x4 z teamu MAX 2.
SidexSide u nás mají stále větší oblibu, i když se u nás pořádají velmi oblíbené Offroad Maratony, které mají svojí vlastní kategorii pro tyto vozidla, tak tu Yamaha ještě neměla tu možnost zazářit. To se možná letos změní s modelem
YXZ1000R. Zatím v zákulisí kolují informace o jedné nasazené žiletce od Yamahy, ale na to si budeme muset ještě chvilku počkat, minimálně do prvního závodu, který se pojede 19.3. v Mohelnici.