QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Jak na 4x4 s handicapem

Text: Ollie Roučková | Zdroj: Liga vozíčkářů, David13 | Datum: 22.12.2011 | Zobrazeno: 7969×

Kapitoly článku

  1. 4kolka pro invalidu
  2. Návrh změn vyhlášky


(Jedná se skutečně pouze o návrh, definitivní podoba vyhlášky není, na rozdíl od zákona prozatím známa).

Meziresortní připomínkové řízení

N á v r h

VYHLÁŠKA
ze dne …………. 2011, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením.

Ministerstvo práce a sociálních věcí stanoví podle § 37 zákona č. /2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů (dále jen „zákon“):

§ 1
Seznam druhů a typů zvláštních pomůcek určených osobám s těžkou vadou nosného nebo pohybového ústrojí, těžce sluchově postiženým osobám, těžce zrakově postiženým osobám a osobám s těžkou nebo hlubokou mentální retardací, na jejichž pořízení se poskytuje příspěvek na zvláštní pomůcku, je uveden v příloze č. 1 k této vyhlášce.
§ 2
Seznam dovedností vodicího psa, které musí splňovat, je uveden v příloze č. 2 k této vyhlášce.
§ 3
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2012.

Příloha č. 1 k vyhlášce č. /2011 Sb.

Seznam druhů a typů zvláštních pomůcek určených osobám se zdravotním postižením, na jejichž pořízení se poskytuje příspěvek na zvláštní pomůcku

I. Pomůcky určené osobám s těžkou vadou nosného nebo pohybového ústrojí

1. osobám se zdravotním postižením, které je uvedeno v části I bodě 1 přílohy k zákonu:
a) dodatečná úprava motorového vozidla; jedná se o úpravy vyžadující montáž, např. ruční ovládání, usnadňování nastupování, nakládání vozíku,
b) stavební práce spojené s uzpůsobením koupelny a WC; jedná se o stavební práce a s nimi nezbytně související materiál na úpravu (nikoli o obklady, podlahové krytiny, sanitu apod.),

2. osobám se zdravotním postižením, které je uvedeno v části I bodě 1 písm. c), d), g), j) a k) přílohy k zákonu:
speciální komponenty osobního počítače, např. uzpůsobená klávesnice, myš, speciální programové vybavení,

3. osobám se zdravotním postižením, které je uvedeno v části I bodě 1 písm. a), b), d) až i) přílohy k zákonu:
nájezdové lyžiny/přenosná rampa,

4. osobám se zdravotním postižením, které je uvedeno v části I bodě 1 písm. a) až g), i) a j) přílohy k zákonu:
stavební práce spojené s rozšířením dveří v bytě.

II. Pomůcky určené těžce zrakově postiženým osobám

1. osobám se zdravotním postižením, které je uvedeno v části I bodě 2 přílohy k zákonu:
a) kalkulátor s hlasovým výstupem,
b) digitální čtecí přístroj pro nevidomé s hlasovým výstupem,
c) digitální zápisník pro zrakově postižené s hlasovým výstupem nebo braillským displejem,
d) speciální programové vybavení pro zrakově postižené,

2. osobám se zdravotním postižením, které je uvedeno v části I bodě 2 písm. a) a b) přílohy k zákonu:
a) vodicí pes,
b) slepecký psací stroj/DYMO kleště,
c) elektronická orientační pomůcka pro nevidomé a hluchoslepé,
d) elektronická komunikační pomůcka pro nevidomé a hluchoslepé,
e) indikátor barev pro nevidomé,
f) měřící přístroje pro domácnost s hlasovým nebo hmatovým výstupem,
g) braillský displej pro nevidomé,
h) tiskárna reliéfních znaků pro nevidomé,

3. osobám se zdravotním postižením, které je uvedeno v části I bodě 2 písm. a) až c) přílohy k
diktafon,

4. osobám se zdravotním postižením, které je uvedeno v části I bodě 2 písm. c) a d) přílohy k zákonu:
a) kamerová zvětšovací lupa,
b) digitální zvětšovací lupa.
.
III. Pomůcky určené těžce sluchově postiženým osobám

1. osobám se zdravotním postižením, které je uvedeno v části I bodě 3 přílohy k zákonu:
a) signalizace bytového/domovního zvonku, včetně instalace,
b) signalizace pláče dítěte, včetně instalace,
c) softwarové vybavení (aplikace do telefonu, programy do PC) pro edukaci a reedukaci sluchu umožňující nácvik mluvení, odezírání nebo znakové řeči,

2. osobám se zdravotním postižením, které je uvedeno v části I bodě 3 písm. b) přílohy k zákonu: individuální indukční smyčka,

3. osobám se zdravotním postižením, které je uvedeno v části I bodě 3 písm. c) přílohy k zákonu:
a) elektronická orientační pomůcka pro nevidomé a hluchoslepé,
b) elektronická komunikační pomůcka pro nevidomé a hluchoslepé,

4. osobám se zdravotním postižením, které je uvedeno v části I bodě 3 písm. b) a c) přílohy k zákonu:
a) zařízení pro poslech audiovizuálního zařízení,
b) signalizace telefonního zvonění,
c) telefonní zesilovač.

IV. Pomůcky určené osobám se zdravotním postižením, které je uvedeno v části I bodě 4 přílohy k zákonu

a) motorové vozidlo,
b) speciální zádržní systémy (nikoli běžné dětské autosedačky).

Příloha č. 2 k vyhlášce č. /2011 Sb.

Dovednosti vodicího psa: Poslušnost, ovladatelnost a chování psa

1. Ovladatelnost na vodítku za klidu, na místě. Cílem dovednosti je, aby pes následoval psovoda, tj. osobu se zrakovým postiženým při obratech a změně směru za klidu, na místě.

2. Ovladatelnost psa na vodítku za pohybu. Cílem dovednosti je, aby při chůzi pes zvládal chůzi na vodítku u nohy osoby se zrakovým postižením a kopíroval její pohyb.

3.
Polohy psa v klidu vedle osoby se zrakovým postižením. Dovednost obsahuje zvládání cviků sedni, lehni, vstaň u nohy osoby se zrakovým postižením.

4. Aport. Cílem dovednosti je, aby se upuštěný nebo odhozený předmět dostal zpět do ruky osoby se zrakovým postižením, pes usedne nebo zůstane v klidu před osobou se zrakovým postižením (popřípadě u nohy).

5. Odložení a ponechání psa o samotě se provádí v místech s pohybem osob tak, že osoba se zrakovým postižením se od psa vzdálí do takového místa, aby na ni pes neviděl. Odložený pes se musí chovat klidně, neopouštět místo odložení, nesmí štěkat na kolemjdoucí a ani je nijak obtěžovat.

6. Přivolání. Pes se musí okamžitě vrátit a s osobou se zrakovým postižením navázat tělesný kontakt jako reakci na své jméno s povelem „ke mně“ (popřípadě jiný povel, píšťalka podle verbálních možností osoby). Cílem dovednosti je, aby pes na povel osoby zanechal dosavadní činnosti a okamžitě přiběhl na zavolání. Přivolání musí být pes schopen bez ohledu na rušivé vjemy ( např. jiný pes, jakékoli jiné zvíře, hračky, děti, odhozená potrava, exkrementy). Pes je přivoláván z klidu (odložení) i z volného pohybu.

7. Chování psa na veřejných prostranstvích. Pes se musí umět chovat na veřejných prostranstvích, ať už pracuje nebo ne. Nesmí obtěžovat kolemjdoucí, projevovat známky strachu nebo agresivního chování. Musí být čistotný, dobře ovladatelný, klidný v různorodých prostředích. Při odpočinku osoby se zrakovým postižením, v restauraci, čekárně, apod. musí pes zůstat v bezprostřední blízkosti osoby se zrakovým postižením. Není přípustné na žádost osoby se zrakovým postižením učit psa dovednosti sloužící k obraně nebo ochraně osoby/osob nebo majetku, lovecké a slídičské dovednosti.

8. Chování psa při průchodu skupinou osob. Cílem dovednosti je, že se pes nechová ke skupině osob bázlivě či agresivně, neobtěžuje skupinu a ochotně vede osobu se zrakovým postižením.

9. Lhostejnost psa vůči zvukovým vjemům. Tímto se rozumí lhostejnost ke hlukům z pneumatických kladiv, kompresorů, těžkých nákladních aut, střelby apod. Pes by na tyto zvuky neměl reagovat vůbec nebo jen tak, aby jeho úlek nebo strach neohrozil bezpečnost osoby se zrakovým postižením.

10. Lhostejnost psa vůči pachovým a zrakovým vjemům. Pes by měl také vést lhostejně kolem osob, vozidel, psů i jiných zvířat, kolem obchodů s potravinami, nádob s odpadky, pohozené potravy, apod. Je obvyklé, že psa určité podněty ze soustředění vyruší, avšak na povel se musí neprodleně soustředit na výkon své práce.

Dovednosti potřebné k vodění osoby se zrakovým postižením

11. Zahájení a udržení směru a tempa chůze. Na povel „vpřed“ se dá pes do pohybu tak, aby vodič byl napnut. Pes jde po levé straně osoby se zrakovým postižením, musí jít před ním, aby mu mohl označit případné překážky. Vodicí pes v postroji má pravidelný krok, musí být při obvyklé chůzi uvolněný, nesmí příliš táhnout a bezdůvodně uhýbat ze směru chůze. Musí se soustředit na cestu. Pes musí pracovat ve stálém tempu, nesmí chůzi zrychlovat ani zpomalovat, nemá-li k tomu závažný důvod (vyhýbání se překážkám apod.), musí umožňovat bezpečný a plynulý pohyb s ohledem na podmínky prostředí.

12. Změna směru chůze. Pes musí podle pokynů změnit směr chůze (odbočit do levé a pravé strany). Na povel „doleva“ nebo „vpravo“ odbočí buď ihned nebo, pokud to vyžaduje situace, vyhledá nejbližší možné a bezpečné místo pro odbočení do požadovaného směru a pokračuje plynule v chůzi. Na povel „zpět“ udělá pes s osobou se zrakovým postižením obrat na pravou ruku o 180 stupňů, vrací se po stejné trase a čeká na další povel.

13. Změna tempa a přerušení chůze. Chce-li osoba se zrakovým postižením chůzi zrychlit, dá psovi opakovaný povel „vpřed“ a sám chůzi zrychlí. Pes musí povel uposlechnout a chůzi zrychlit, aby byl vodič stále napnut. Na povel „pomalu“ musí pes zpomalit. Současně zpomaluje chůzi i osoba se zrakovým postižením, může psa ovlivnit i mírným škubnutím vodiče. Přerušení chůze – na povel „stůj“ se pes okamžitě zastaví a čeká na další povel.

14. Označení chodníku. Před vstupem do vozovky pes musí signalizovat okraj chodníku tak, že se zastaví co nejblíže u jeho hrany. Pes zastavuje vždy, i když se jedná o chodník se sníženým nájezdem pro vozíčkáře. Pes stojí a čeká až na povel k převedení přes vozovku. Při vstupu z vozovky na chodník je žádoucí, aby pes zastavil s předními nohami na chodníku, aby se osoba se zrakovým postižením co nejméně zdržovala ve vozovce. Není chybou, pokud pes označí vstup z vozovky na chodník pouze krátkým zastavením nebo zpomalením chůze.

15.
Převádění přes vozovku. Vozovku musí přecházet na povel „převeď“, přímo, pokud není ve směru přecházení překážka, kterou je třeba obejít. Pes přechází vozovku kolmo na chodník, vyrovnaným tempem chůze, nesmí během přecházení bezdůvodně zpomalit nebo zastavit, aby se v jízdní dráze zdržoval co nejméně a co nejkratší dobu.

16. Chůze po schodech. Schody směrem dolů pes označí tak, že zůstane stát na kraji prvního schodu a čeká na další povel. Není chybou, když před schody zpomalí tempo chůze. Před schody směrem nahoru se zastaví s předními nohami na prvním schodu a vyčká na další povel. Po schodech vyjde až na povel „vpřed“, zpomalením nebo zastavením označí poslední schod. Pes musí po schodech jít plynule, přiměřenou rychlostí, podle potřeb osoby se zrakovým postižením, která jde vedle psa nebo za ním.

17. Vyhýbání překážkám po pravé straně. Pokud se na trase nachází překážka na pravé straně, pes tuto překážku obchází se zrakově postiženou osobou po její levé straně tak, že musí nechat volný prostor, aby jím mohla bezpečně projít a překážku minout. Není chybou, jestliže pes při míjení překážky zvolní rytmus chůze a tím upozorní osobu se zrakovým postižením, že míjí nějaké nebezpečné místo.

18. Vyhýbání překážkám po levé straně, průchod zúženým prostorem. Vyhýbání překážkám po levé straně je obdobné jako v předchozím bodu, jen s tím rozdílem, že pes s osobou se zrakovým postižením obchází překážku z její pravé strany. Pokud se při průchodu okolo překážky prostor zúží tak, že by pes s osobou bezpečně neprošel, pes výrazně zpomalí tempo.

19.
Vyhýbání vysokým překážkám. Pes musí umět řešit i vysoké překážky, pod kterými by sám podešel. Pes tyto překážky obchází nebo označuje zastavením, není-li možno se jim vyhnout. Tyto zvýšené překážky se často vyskytují při opravách střech domů, při označení výkopů, lešení, závory apod. Může se jednat i o větve stromů.

20. Překážky pod úrovní terénu, terénní nerovnosti. Pes musí označit a bezpečně se vyhnout překážkám pod úrovní terénu (díry v chodníku, nechráněné výkopy, velké louže).

21. Pohyblivé překážky na trase jsou chodci, kočárky, děti apod., které osoba se zrakovým postižením se psem míjí nebo předchází. V těchto případech se pes samostatně rozhoduje, z které strany překážku obejde tak, aby do ní osoba nenarazila.

22. Jízda na eskalátoru/travelátoru. Pes dovede osobu se zrakovým postižením k eskalátoru/travelátoru, který jede správným směrem a zastaví tak, aby si mohla rukou ověřit směr pohybu madla. Na povel „vpřed“ nastoupí pes na eskalátor/travelátor zároveň s osobou se zrakovým postižením. Během jízdy pes v klidu stojí, neotáčí se, nesmí projevovat strach. Při vystupování pes v klidu, plynule z eskalátoru/travelátoru vystoupí.

23.
Vyvedení z nepřehledné situace. Jestliže překážka zabírá celou šíři chodníku, musí ji pes označit zastavením, na další povel se jí samostatně a bezpečně vyhnout a pokračovat ve směru chůze. Pes musí být schopen zhodnotit nepřehlednou situaci, kdy nelze dále pokračovat v chůzi. Je to tzv. „slepá trasa“, kdy je bezpečnost osoby ohrožena. Osoba se zrakovým postižením dává psovi povel „vyveď“. Pes se musí umět zorientovat a samostatně situaci vyřešit, obejít překážku a vrátit se zpět na původní trasu. Pes na známé trase najde cestu zpět z interiéru (obchodní domy, nádraží) ke vchodovým dveřím a najde trasu domů, jestliže osoba se zrakovým postižením ztratí orientaci.

24. Schopnost chůze na venkově. Pes musí umět pracovat v situaci, kdy po straně vozovky nejsou žádné vymezené chodníky. Podle pravidel silničního provozu musí jít chodec po levém okraji. Na povel „kraj“ se musí pes držet levé krajnice tak těsně, jak to dovolují terénní nerovnosti. V relevantním případě lze na trase použít i chůzi po pravé krajnici. Pes musí umět udržovat bezpečnou vzdálenost od okraje (krajnice) vozovky, na levé, popřípadě i na pravé straně. Pes musí být schopen pracovat i na venkově, kde za ploty štěkají psi, krajnice jsou nerovné, chodníky rozbité.

Vyhledávací dovednosti

25. Nalezení přechodu pro chodce. Pes musí nalézt správné místo pro přejítí vozovky, přechod pro chodce – na povel „přechod“ nebo „zebra“ nebo v relevantním případě najít světelný přechod pro chodce. Pes při označení obrubníku zůstává stát, dokud nedostane povel k převedení přes vozovku.

26.
Nalezení schodů, eskalátoru/travelátoru. Na povel „schody“ pes musí umět nalézt schody a dovést k nim osobu se zrakovým postižením. Na povel pes rozliší směr schodů „nahoru“, „dolů“. Na povel „schody“ pes vyhledává schody v exteriéru i interiéru, při nástupu a výstupu do/z dopravních prostředků. Po nalezení schodů je musí pes správně označit a bezpečně vést (bod 16). Na stejný povel pes vyhledává eskalátor i travelátor. Po nalezení eskalátoru/travelátoru, který jede správným směrem, jej musí pes bezpečně označit a nastoupit (bod 22).

27.
Nalezení dveří. Na povel „dveře“ pes musí umět nalézt nejbližší dveře, dovést osobu se zrakovým postižením do jejich těsné blízkosti a vyčkat na další povel. Je žádoucí, aby pes zastavil s hlavou pod klikou dveří. Po otevření dveří jimi pes s osobou bezpečně projde, zastaví a počká, až osoba se zrakovým postižením dveře zavře. Na další povel pokračují ve směru chůze. Pokud jsou dveře otevřené, pes zpomalí tempo chůze a plynule projde dveřmi tak, aby měla osoba dostatek místa na bezpečné projití. Pes na povel „dveře“ nalézá dveře v exteriéru i interiéru, dveře do/z dopravních prostředků, do výtahu i samootvírací dveře. Pro nalezení správných dveří, se používá přídavný povel „doleva“ nebo „vpravo dveře“.

28.
Nalezení zastávky hromadné dopravy. Na povel „zastávka“ musí pes umět nalézt zastávku veřejné hromadné dopravy. Pes nesmí vykazovat známky nedůvěry nebo stresu při příjezdu prostředku hromadné dopravy.

29. Nalezení chodníku. Na povel „chodník“ pes musí umět nalézt a označit okraj chodníku.

30. Nalezení výtahu. Pes vyhledá a označí dveře výtahu. Osoba se zrakovým postižením po otevření dveří dá povel „vpřed“ pes vstoupí do výtahu a na povel „místo“ zaujme místo u stěny, nevstává, nepobíhá, vstane až po zastavení výtahu na povel osoby.

Cestování a dopravní prostředky

31. Nástup do dopravních prostředků. Při nástupu do tramvaje, autobusu a trolejbusu pes na povel „dveře“ vyhledá a označí dveře (obvykle první) vozidla. Následuje povel „vpřed“ a po nastoupení zaujme pes na povel „místo“ místo za řidičem nebo jiné vhodné místo podle konkrétního dopravního prostředku. Při nástupu do metra pes na povel „dveře“ vyhledá a označí kterékoliv dveře a na povel „vpřed“ a „místo“ zaujme místo vlevo, popřípadě vpravo u protilehlých dveří. Při nástupu do vlaku pes na povel „dveře“ vyhledá dveře, osoba se zrakovým postižením pustí vodič postroje a drží psa na vodítku, na povel „hop“ vyskočí pes do vlaku na plošinu a čeká. Osoba nastoupí samostatně za psem. Pes musí nastupovat klidně, v relevantním případě najít volné sedadlo a zaujmout určené místo. Pes musí být schopen na povel nastoupit do auta na určené místo podle typu vozidla.

32.
Výstup z dopravních prostředků. Při vystupování z tramvaje, autobusu, trolejbusu, metra na povel „dveře“ musí pes najít východ, počkat u prvního schodu, u nízkopodlažních dopravních prostředků u hrany vozidla a poté jít na pokyn za osobou se zrakovým postižením (náležitým způsobem) rychlostí podle potřeby osoby a s ohledem na situaci. Z metra vystupuje pes co nejplynuleji. Při výstupu z vlaku pes dovede osobu ke dveřím vagonu, na plošině před schody osoba psa odloží na povel „zůstaň“ a z vlaku vystupuje sama. Poté psa k sobě přivolá. Při výstupu z auta smí pes opustit auto až na pokyn, při otevření dveří zůstává v klidu a čeká na povel.

33
. Cestování. Při cestování nesmí pes projevovat známky strachu nebo kinetózy. V metru a na vlakových nástupištích se pes musí pohybovat v dostatečné vzdálenosti od kraje nástupiště, aby nebyla osoba se zrakovým postižením ohrožena pádem do kolejiště. Na tramvajových ostrůvcích se pes musí chovat klidně, pohybovat se tak, aby neohrozil bezpečnost osoby a na pokyn osoby opustit ostrůvek požadovaným směrem (nalezení přechodu pro chodce, nástup do tramvaje).

Dovednosti v místě bydliště

34. Obchody, lavičky v místě bydliště, cesta domů. V místě bydliště se pes musí naučit potřebné trasy pro osobu se zrakovým postižením. Základní je trasa domů (obvykle na povel „domů“), dále do obchodu, včetně nalezení prodejního pultu, do parku, včetně nalezení lavičky, k lékaři, na poštu, apod. podle potřeb osoby.

Odůvodnění


Obecná část

Hodnocení dopadů regulace podle obecných zásad RIA

1. NÁZEV

Návrh vyhlášky, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů.

2. DŮVOD PŘEDLOŽENÍ A CÍLE

Ustanovení § 37 zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů obsahuje zmocnění pro Ministerstvo práce a sociálních věcí (dále jen „MPSV“) vydat vyhlášku k provedení § 9 odst. 11 a 12, tj. stanovit seznam druhů a typů zvláštních pomůcek, na jejichž pořízení se poskytuje příspěvek na zvláštní pomůcku, a seznam dovedností vodicího psa, které musí splňovat.

2. 1. Definice problému


Příspěvek na zvláštní pomůcku je upraven především v § 9 a 10 návrhu zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů. Jediné pomůcky, které jsou uvedeny přímo v zákoně, jsou: motorové vozidlo, vodicí pes, stropní zvedací systémy, schodolezy a schodišťové plošiny. Motorové vozidlo a vodicí pes jsou zmíněny především pro některé odlišné podmínky na rozdíl od ostatních pomůcek (věková podmínka, způsob stanovení výše příspěvku na zvláštní pomůcku apod.). Stropní zvedací systémy, schodolezy a schodišťové plošiny pak proto, že na jejich poskytnutí nebude určen příspěvek na zvláštní pomůcku, ale tyto pomůcky budou osobě se zdravotním postižením zapůjčovány (viz § 13 zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů).

Návrh vyhlášky naplní § 37 návrhu zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů.

2.2.
Identifikace dotčených skupin

• MPSV – metodické vedení, odvolací orgán, přezkumné řízení
• Úřad práce České republiky (krajské pobočky a pobočka pro hl. město Prahu) – rozhodují v I. instanci
• Příjemci příspěvku na zvláštní pomůcku
• Dodavatelé pomůcek

2.3. Popis cílového stavu

Cílem návrhu je naplnit zmocňovací ustanovení pro MPSV a stanovit seznam pomůcek, které v návaznosti na jiné formy intervence (např. zdravotní pojištění) pomohou osobě překonávat následky jejího zdravotního postižení a napomohou jejímu sociálnímu začlenění.

2. 4. Popis existující regulace vládní politiky pro danou oblast

Vedle zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, je poskytování obdobné dávky (jednorázový příspěvek na opatření zvláštních pomůcek) upraven ve vyhlášce Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky č. 182/1991 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a zákon o působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů. Tyto předpisy budou zrušeny a dne 1. ledna 2012 nabývá účinnosti zákon o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů.

2.5. Zhodnocení rizika


Nebude-li vydána vyhláška, vznikne právní vakuum. Nenaplní se zmocňovací ustanovení dané § 37 zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů. Příspěvek na zvláštní pomůcku bude moci být poskytován pouze v souvislosti s motorovým vozidlem a vodicím psem.

3. NÁVRH ŘEŠENÍ

Návrh možných řešení

Varianta 0: Vyhláška nebude vydána.
Varianta 1: Vyhláška bude vydána.

Varianta 0:


  • VÝHODY NEVÝHODY
Není třeba vydávat právní předpis. Snížení dostupnosti pomůcek.
Úspora výdajů ze státního rozpočtu. Nenaplní se zmocňovací ustanovení dané zákonem o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů.
Příspěvek na zvláštní pomůcku bude poskytován pouze na pomůcky – motorové vozidlo a vodicí pes (kromě systému zápůjček).

Varianta: 1


  • VÝHODY NEVÝHODY
Zvýší se dostupnost pomůcek. Výdaje státního rozpočtu.
Zvýší se kupní síla osob se zdravotním postižením a podpoří se jejich sociální začlenění.
Naplní se zmocňovací ustanovení dané zákonem o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů.

Identifikace nákladů a přínosů


Náklady
  • Varianta Veřejné rozpočty Účastníci systému – oprávněné osoby
  • Varianta 0 Nejsou. Jsou, osoby se zdravotním postižením by si pomůcky hradily samy.
  • Varianta 1 Jsou – viz zhodnocení ekonomických dopadů. Nejsou.

Přínosy
  • Varianta Veřejné rozpočty Účastníci systému – oprávněné osoby
  • Varianta 0 Jsou, úspora mandatorních výdajů. Nejsou.
  • Varianta 1 Nejsou – viz zhodnocení ekonomických dopadů. Zvýšení dostupnosti pomůcek, zvýšení kupní síly osob se zdravotním postižením.

4. VYHODNOCENÍ NÁKLADŮ A PŘÍNOSŮ

4.1. Identifikace nákladů a přínosů všech variant

Z hodnocení řešení vyplývá, že Varianta 0 není realizovatelná. Realizovat lze pouze variantu 1.

4. 2. Konzultace

Se žádostí o konzultace seznamu pomůcek se MPSV obrátilo na Národní radu osob se zdravotním postižením České republiky, Sjednocenou organizaci nevidomých a slabozrakých České republiky, Sdružení zdravotně postižených v České republice, ASNEP (Asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel). Sdružení zdravotně postižených v České republice na výzvu nereagovalo.

Problematika pomůcek byla konzultována rovněž se zástupcem Unie neslyšících Brno, doc. PaedDr. Pavlem Kolářem (FN Motol) a doc. MUDr. Evou Vaňáskovou, Ph.D. (FN Hradec Králové). Dílčí konzultace se uskutečnily v rámci odborných konferencí (např. E.D.E. – Velká tabu v dlouhodobé péči) či výstav (Rehaprotex). Některé podněty byly zaslány MPSV ze strany občanů v rámci běžné korespondence.

Problematika dovedností vodicích psů byla podrobně diskutována Pracovní skupinou k problematice psů se speciálním výcvikem ustanovenou při MPSV.

Podněty získané z konzultací byly cenným podkladem pro věcný obsah vyhlášky.

4.3. Implementace a vynucování
K naplnění cílů obsažených v hodnocení dopadů regulace jsou kompetentní MPSV (metodické vedení, odvolací orgán), Úřad práce České republiky (rozhodování o příspěvku na zvláštní pomůcku a jeho výplata).

4.4. Přezkum účinnosti

Není třeba stanovovat konkrétní termíny, návrh bude hodnocen v rámci plnění státního rozpočtu a dle technického pokroku.

Předpokládá se účinnost k 1. lednu 2012.

5. NÁVRH ŘEŠENÍ

Navrhuje se realizovat variantu 1.

6. Kontakt
  • Závěrečnou zprávu RIA zpracovala:
  • Mgr. Dana Hacaperková
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí, odbor rodiny a dávkových systémů
  • Tel: 221923286
  • e-mail: dana.hacaperkova@mpsv.cz

Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České republiky a mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána

Navrhovaná úprava je v souladu s ústavním pořádkem České republiky i mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána.

Úmluva o právech osob se zdravotním postižením vstoupila pro Českou republiku v platnost dne 28. října 2009 a na základě článku 10 Ústavy se stala po svém vyhlášení dne 12. února 2010 součástí právního řádu České republiky (č. 10/2010 Sb. m. s.). Navrhovaná právní úprava provádí některá ustanovení předmětné Úmluvy a jako celek je s ní slučitelná.

Jedná se zejména o ustanovení článku 4 Úmluvy, ve kterých se Česká republika zavázala zajistit a podporovat plnou realizaci všech lidských práv a základních svobod všem osobám se zdravotním postižením bez diskriminace na základě zdravotního postižení (čl. 4 odst. 1). Opatření obsažená v navrhované právní úpravě spadají do oblasti hospodářských, sociálních a kulturních práv a mají být v souladu s dikcí čl. 4 odst. 2 realizována v maximálním rozsahu prostředků, které má stát k dispozici, s cílem dosáhnout postupně plné realizace těchto práv. Tento závazek předložená právní úprava naplňuje. V souladu s čl. 4 odst. 3 byly také v průběhu přípravy právní úpravy konzultovány s osobami se zdravotním postižením, a to prostřednictvím jejich organizací. Příspěvek na zvláštní pomůcku realizuje opatření specifikovaná v článku 20 Úmluvy. Uvedený příspěvek má za cíl umožnit osobám přístup ke kompenzačním pomůckám, novým technologiím a různým formám asistence. Předložený zákon naplňuje též opatření článku 28, která se týkají práva na přiměřenou životní úroveň a sociální ochranu.

Zhodnocení slučitelnosti navrhované právní úpravy s právem Evropské unie


  • Předmět úpravy navrhované vyhlášky není právem EU dotčen. Otázka slučitelnosti příspěvku na zvláštní pomůcku byla vyhodnocena v RIA k návrhu zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů.

  • Dopad na životní prostředí a podnikatelské prostředí

  • Navrhovaná právní úprava nesouvisí s problematikou ochrany životního prostředí a nemá na něj vliv. Návrh zákona nebude mít negativní dopady na podnikatelské prostředí.

  • Zhodnocení dopadu návrhu ve vztahu k rovnosti žen a mužů

  • Z hlediska principů rovnosti mužů a žen je návrh neutrální.

  • Zhodnocení ekonomických dopadů

  • Ekonomické dopady byly vyčísleny v návrhu zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů.

  • Důvodová zpráva – obecná část – Hodnocení dopadů regulace podle obecných zásad RIA uváděla předpokládaný výdaj na příspěvek na zvláštní pomůcku ve výši 640 mil. Kč.

Vzhledem ke změnám, které doznal příspěvek na zvláštní pomůcku v důsledku poslaneckých návrhů při jeho projednávání v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky (zdvojnásobení výše dávky, je-li pomůckou motorové vozidlo, mírné rozšíření okruhu příjemců), je nepochybné, že tato částka bude překročena. Pokud by o příspěvek na zvláštní pomůcku (motorové vozidlo) požádalo 5 000 osob a tyto by získaly dávku v průměrné výši 150 000 Kč, znamenalo by to zvýšení oproti údaji uvedeném v RIA o 375 mil. Kč aspoň v prvních letech. Původní odhady směrovaly k průměrné výši dávky 75 000 Kč.


Navrhovaná vyhláška se vydává na základě zmocnění § 37 zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů k provedení § 9 odst. 11 a 12. S těmito ustanoveními je návrh vyhlášky v souladu.

Zvláštní část

K § 1 a příloze č. 1

Pomůcky pro osoby s těžkou vadou nosného nebo pohybového ústrojí se orientují jednak do oblasti produktů, jednak do oblasti úprav. Podmínkou je, že tyto úpravy jsou skutečné, nejsou již součástí dodávaného výrobku (např. motorového vozidla), tj. jsou prováděny dodatečně. V případě úprav v oblasti bydlení jde o stavební práce a materiál, který s nimi bezprostředně souvisí, nikoli např. o obklady, sanitu, povrchové krytiny apod., nejde tedy o modernizaci bytu nebo obměnu jeho vybavení, byť z důvodu změny zdravotního stavu. Úpravy bytu se vztahují vždy pouze k bytu, nikoli ke společným prostorám nemovitosti.
Pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a sluchovým postižením slouží především k získávání informací, přispívají ke styku s okolím, popřípadě vzdělávání. V seznamu pomůcek pro osoby se sluchovým postižením nejsou uváděny pomůcky, které pronajímá Telefonica O2 a dále pomůcky, na které podle dosavadní právní úpravy byl poskytován příspěvek, avšak v současné době již patří k běžnému vybavení domácnosti (např. TV, budík).

V seznamu dále nejsou uvedeny pomůcky, které by samy nebo díky srovnání umožňovaly poskytnutí příspěvku na zvláštní pomůcku na sportovní vybavení, vybavení pro volnočasové aktivity nebo produkty rehabilitačního charakteru anebo zdravotnické prostředky hrazené z prostředků zdravotního pojištění.

K § 2 a příloze č. 2

Seznam dovedností vodicích psů je výsledkem práce Pracovní skupiny k problematice psů se speciálním výcvikem, která pracuje pod záštitou MPSV. Jejími členy jsou vedle zástupců MPSV, Ministerstva zemědělství, Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva průmyslu a obchodu rovněž zástupci cvičitelů psů a jejich uživatelů. Podle § 9 odst. 11 zákona lze poskytnout příspěvek na zvláštní pomůcku určený na pořízení vodicího psa jen na takového psa, který byl vycvičen a předán právnickou nebo fyzickou osobou, která je členem mezinárodní organizace sdružující výcvikové školy. Podmínkou dále je, že pes splňuje dovednosti stanovené na základě zmocnění vyhláškou...

Kapitoly článku

  1. 4kolka pro invalidu
  2. Návrh změn vyhlášky

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.38 Známkováno: 13x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Suzuki LT-A 700 King Quad 4x4 »

Další články sekce Suzuki

Rallye Raid kit

15.07.2014, Představujeme
Stavbičky čtyřkolek a nejrůznějšího příslušenství si v posledních letech na evropském trhu vydobyly svoje stálé místo a ...

Projekt Suzuki Killer

06.08.2013, Představujeme
Ladíš, ladíme a závodíme? V našem případě se jedná o ladíš, ladím a jezdím pro zábavu. U LTZ 400 není až tak známo, že b...

Suzuki představuje KingQuad lineup - 2013

31.05.2012, Představujeme
Suzuki s potěšením představila celou řadu nových modelů pro rok 2013. V roce 1983 Suzuki prošla revolucí v off-road vozi...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.78s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce