![](https://www.quadmania.cz/upload/images/cache/clanky/12868/20090528120900-IMG_0031_JPG_resize_66x99__type_jpg_.JPG)
Podstatnou částí obutí čtyřkolky je samozřejmě
disk, na který pneumatiku obouváme. Podle materiálu lze disky rozlišit na
plechové (ocelové) a hliníkové. Každý typ má jak už to bývá své výhody i nevýhody. Plechový disk je levný a není problém ho například na vyjížďce narovnat, na druhou stranu je těžší než hliník a především
nevypadá moc dobře. Naopak hliníková kola dokážou i levné čínské čtyřkolce dát velice luxusní vzhled. Další jejich výhodou je nízká váha. Jsou i poměrně
odolné proti nárazům. Pokud se však takový disk vážněji poškodí, oprava je natolik složitá, že je rozumnější koupit nový. Každopádně na jízdních vlastnostech běžný jezdec rozdíl mezi ocelovým a hliníkovým diskem nepozná.
![](https://www.quadmania.cz/upload/images/cache/clanky/12868/20090528121722-IMG_0016_JPG_resize_148x99__type_jpg_.JPG)
Speciální kategorií jsou sportovní disky, kde se používají
tři základní typy. Prvním je klasický disk, který má obutý většina sériových čtyřkolek. Jeho cena je minimální, na druhou stranu je náchylný na ohnutí a zutí pneumatiky. Proti poškození disku se používají disky se speciálními „věnci“ na vnitřním okraji disku. Ty zpevňují kraj ráfku a zabraňují deformaci. Posledním typem jsou disky s takzvanými Tracklocky. Jsou to disky používané výhradně na závodní tratě. Pneumatika je na vnější straně disku zajištěna věncem s několika šrouby, který jí drží na svém místě a i velmi podhuštěná pneumatika tak vydrží na svém místě. Tato technologie se používá i u ATV a může mít i zajímavé designové podoby.
Velikost kol
![](https://www.quadmania.cz/upload/images/cache/clanky/12868/20090528120900-IMG_0030_JPG_resize_148x99__type_jpg_.JPG)
Jak už je v našich končinách zvykem, platí zásada, že
čím větší a širší, tím lepší. Výrobci ale nestaví čtyřkolku pro to, aby se na ní dávala jiná kola a
předepsané rozměry mají svůj důvod. Pokud si přeci jen chcete dát na čtyřkolku větší kola (například 14“ ráfky opravdu nevypadjí zle), volte s rozumem.
Na širší kola rovnou zapomeňte, přijdete o ovladatelnost a pokud nemáte alespoň sedmsetpadesátku, budou vám k ničemu. Laborovat se tedy dá především s
průměrem kola, který se zvětšuje na úkor profilu pneumatiky. Pokdu tedy oželíte pohodlí, které zajišťuje velká pneumatika, můžete něco podobného na svůj stroj obout. Je také třeba počítat s tím, že „nízkoprofilová“ pneumatika bude znamenat
enormní zátěž pro ramena, tlumiče i celé zavěšení kol a vlastně i pro celou čtyřkolku.
V tomto článku jsem se snažil objasnit alespoň
část široké problematiky obouvání čtyřkolek. Doufám, že alespoň části z vás pomůže ve výběru kol a obutí pro váš stroj.
Za pomoc děkuji společnosti
ASP group – dovozci amerických pneumatik
ITP, které u nás používá
80% jezdců mistrovství ČR. Bylo mi umožněno nahlédnout do zákulisí gumárenského průmyslu a vyzvědět
vše, co by pro vás mohlo být zajímavé.