QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Jak se vyrábí Artic Cat

Text: Láďa Záruba | Foto: ASP Group | Zdroj: ASP Group | Datum: 08.09.2011 | Zobrazeno: 11555×

Jak se vyrábí Artic Cat Půl století v branži hraček pro dospělé, to je pořádný důvod k oslavám. 50 let před nedávnem oslavila druhá nejsilnější značka současného amerického čtyřkolkového trhu, Arctic Cat. U tohoto půl století úspěchů nechyběl výhradní dovozce pro Českou i Slovenskou republiku, firma ASP Group s.r.o.


Kapitoly článku

  1. Arctic Cat
  2. Kompletní fotogalerie

Nad pozváním do hlavní továrny Arctic Catu v Thief River Falls se dlouho nešpekulovalo - bylo jasné, že tato sláva bude pompézní se vším, co k padesátiletému výročí patří. Čtyřkolky Arctic Cat jsou v Čechách i na Slovensku stále populárnější, letos se dokonce staly na českém trhu nejprodávanější značkou mezi tzv. „prestižními výrobci“. Evropská delegace čítala šestici zástupců, kteří okusili na vlastní kůži oslavy půlstoletí existence opravdu ve velkém stylu. Jak by také ne, když jen za letošek narostly prodeje o 16 % oproti loňsku, a to hlavně díky čtyřkolkám, protože sezóna sněžných skútrů, druhého hlavního artiklu Arctic Catu, teprve klepe na dveře. Edgar Hetteen, zakladatel společnosti, zprvu koketoval se sněžnými skútry, které vyráběl od roku 1961 (to je taktéž rok založení firmy).

Vše začalo prvním Arctic Catem 100, dnes již úsměvným pradědečkem, který měl přední pérování snad z pružinek do propisovačky a snad i o stejně velkém zdvihu. Byl poháněný pomaloběžným zemědělským stabilákem, a po zasněžených pláních upaloval možná i dvacítkou. Následovala ovšem neuvěřitelně rozsáhlá řada stále dokonalejších a výkonnějších modelů, protože sněžné skútry se v Americe a Kanadě tenkrát těšily obrovskému zájmu - v roce 1973 bylo jenom ve Spojených Státech registrováno přes dva miliony sněžných skútrů!
Arctic Cat bez velkých škod přežil velkou krizi sedmdesátých let, která zredukovala počet amerických výrobců sněžných skútrů z více než 100 v roce 1970 na pouhých 13 v roce 1976, ovšem počátkem osmdesátých let přišly těsně po sobě dvě naprosto katastrofální zimy a i Arctic Cat si na dva roky musel dát „voraz“. Ovšem tehdy se ukázalo, z jakého těsta má Arctic Cat zákaznky. I když samotná továrna díky znervóznělým bankéřům musela zavřít okenice, poptávka po zelenočerných Arktických kočkách se nejen nezmenšila, ona se dokonce ještě zvýšila, a firma, která byla oficiálně v bankrotu, získala v těch letech neskutečných 38 procent trhu! Po znovuvzkříšení pak opět následovala vlna populárních modelů, například Wildcat 650, nejrychlejší sériový skútr světa konce 80 let, a tak dál, až po letošní horkou novinku, sportovní Arctic Cat F1100, sněžný skútr s vůbec nejsilnějším sériově vyráběným motorem současnosti - dvouválcovou turbo jedenáctistovkou s výkonem 170 koní a novým, vysoce atraktivním designem.
Podvozek sněžného skútru používá tlumiče FOX SHOX

Od sněžných skútrů ke sjíždění čtyřkolek z montážních pásů v Thief River Falls a to bylo od roku 1995. Za těch 16 let do současnosti se jejich prodeje zvýšily tak, že dnes tvoří přes polovinu produkce, obratu, i zisku. Hlavně kvůli čtyřkolkám Arctic Cat v roce 2007 vybudoval ve 200 kilometrů vzdáleném St. Cloud vlastní dílnu, která dnes patří mezi nejtechničtější továrny.
Továrna na motory v St. Cloud, MN

Továrna jak se patří

Továrna je rozdělena na dvě části: v jedné supermodernizované se vyrábějí motory, které se ohromnými americkými kamiony - Kenworthy, Peterbilty, Macky a Freightlinery, rovnou z pásu vozí do 200 kilometrů vzdáleného Thief River Falls, kde se vše zkompletovává.
Továrna Arctic cat ve městě Thief River Falls, MN, USA

V St. Cloud je vše jinak. Aby si člověk nemyslel, že toto je klasická nuďo šedá továrna, mluví se tu převážně Arctic Cat řečí. Písmeno A zná každý hrdý majitel a také zde je základem všech souborů, principů i postupů, jejichž dodržováním se zcela vyloučí možnost lidské chyby ve výrobě.
Některé procesy jsou plně automatické, například sešroubování karterů

Čtyřkolkový motor se skládá cca ze 450 dílů, a aby se nestalo, že někdo zapomene na sebemenší detail, Arctic Cat zřídil na začátku montáže zvláštní pracoviště, kde na speciální plata s vyřezanými obrysy všech součástek pro každé montážní pracoviště připraví sadu všech potřebných dílů k zamontování. Jednotlivé součásti si tedy na páse jednotliví pracovníci neberou ze zásobníků, ale jeden každý šroubek mají předem připravený na těchto platech, a z nich je postupně odebírají, až je plato úplně prázdné. Je to docela důsledný způsob, jak zajistit, aby nikdo nikdy nic nezapomněl zamontovat.

Plato s výřezy pro každou součást k zamontování, které zajišťuje, že se do motoru dostanou všechny díly, než se motor přesune na další stanoviště.

V St. Cloud se do dnes vyrobilo už přes 125 000 motorů – jednoválců pro Arctic Caty 550, 650 a 700 H1, a dvouválců 950 H2, každých 5 minut jeden motor, v průměru 90 denně a tohle všechno zvládá vždycky pouho pouhých 17 lidí na každé montážní lince.

  • Počet zaměstnanců: 1200 v Thief River Falls, 40 v St. Cloud
  • Obrat 2010: 538 000 000 USD
  • Čistý zisk 2010: 35 000 000 USD
  • Průměrný výdělek: cca 12,5 – 16 USD / hodinu

Utajované technologie

17 lidem
na lince ovšem vydatně pomáhají roboti - robotické utahování šroubů je fascinující. Každý, kdo utahuje nějaké šrouby nebo matice, má všechny potřebné gola nástavce vyskládané na stojanu před sebou, a – teď poslouchejte – jakmile se jeden oříšek vytáhne a nasadí se do utahováku, počítač automaticky nastaví utahovák na správný utahovací moment podle právě zvoleného oříšku, a navíc rozsvítí kontrolku u oříšku, který bude pracovník potřebovat pro následující operaci. Nebo aby nezapomněli zamontovat ložisko spojky, je ložisko položené na senzoru, a ten senzor je spokojený, teprve až když se to ložisko z něj sundá a na jeho místo se položí ložisko nové. Všechno je tu téměř laboratorně kontrolováno, a pokud něco není přesně podle specifikací, motor se nepustí dál, dokud supervizor nezjistí, v čem je problém a kde je jeho příčina.
Jeden z mnoha testovacích strojů

Kam šestici evropské delegace nechali nakouknout jen velmi zběžně, bylo pracoviště na úplném konci linky, kde se provádějí tzv. Cold Spin testy. To je nová, dosud embargovaná technologie, kterou má kromě Arctic Catu ještě Ford a GM. Ta umí nasimulovat běh kompletního motoru za účelem kontroly funkce. Zní to jednoduše, ale Cold Spin Test umí během necelých dvou minut vykonat postupně 53 samostatných testů – změřit a vyhodnotit tlaky v sání a ve výfuku během každé otáčky, změřit a vyhodnotit kompresní tlak, tlak oleje, tlak chladicí vody neboli těsnost chladicího okruhu v motoru, změřit hodnoty zapalování, zkontrolovat časování vaček a spoustu dalších hodnot, a to všechno rychle, čistě a ještě před skutečným nastartováním motoru. Jakmile motor úspěšně projde Cold Spin Testem, pokračuje na motorovou brzdu, kde se šest minut při všech myslitelných režimech ověřuje, že motor má skutečně požadované specifikace a že tudíž nic nebrání jeho expedici do Thief River Falls.
Hotové motory

Továrna v St. Cloud znamená pro Arctic Cat nejvyšší možnou kontrolu kvality motorů, ale i to, že mohou být daleko flexibilnější při zavádění inovací a technických změn. Například zrovna teď u sedmistovek pro rok 2012 upravili olejový okruh v motoru pro vyšší výkonnost a efektivitu odvodu tepla, takže se od příštího roku sedmistovky už obejdou bez chladiče oleje. A od sezóny 2014 v St.Cloud začnou vyrábět i motory do sněžných skútrů.

Továrna v Thief River Fall

Továrna, postavená v roce 1969 dnes zaměstnává asi 1200 lidí (v devítitisícovém Thief River Falls tudíž nenajdete moc rodin, kde by nikdo nedělal v Arctic Catu). Tito lidé dokáží za rok vyrobit 26 000 sněžných skútrů, a až 40 000 čtyřkolek a UTV. Jen 40 lidí v St. Cloud a plných 1200 v Thief River Falls? Důvod takového rozdílu spočívá nejen v modernosti motorárny, ale hlavně v tom, že v Thief River Falls je nejen montáž, tady se dělá snad úplně všechno – řezají a ohýbají se trubky na řídítka, svařují a bodují se rámy, vyrábějí se pěny i potahy sedadel, je tu lakovna a obrobna. Montážní linka jede na jednu směnu, ale svařovna, lakovna a obrobna pracují ve dvousměnném provozu.
Montážní linka Arctic Cat ve městě Thief River Falls, MN

Pýchou továrny v Thief River Falls je No Echo Chamber – dozvuková, respektive bezdozvuková komora, kde se měří hluk a vibrace čtyřkolek a sněžných skútrů. Takovéhle komory bez oken a dveří, se stěnami plnými černých jehlanů jsou známé, tak jakápak pýcha? Důvod je, že takovouhle komoru nepoužívá žádný jiný výrobce čtyřkolek ani sněžných skútrů. Jen Arctic Cat. Tady, s pomocí testovacích figurín opatřených mikrofony a senzory, vzniká nejen tichý, ale také příjemně agresivní (u sportovních modelů), nebo naopak příjemně utlumený (u užitkových strojů) zvuk motorů Arctic Cat, tady se vyhledávají škodlivé rezonance, tady se snižují vibrace řídítek a stupaček.
O lakovně už víme, že jede na dvě směny. 17 hodin denně to tu srší statickou elektřinou, díky které se technologií E-Coating dostane na každou hranu a do každého rohu součásti stejné množství práškové barvy, jako na rovnou plochu. Lakovna je ovšem až na konci procesu, na jehož počátku je automatická i ruční svařovna se 40 robotizovanými pracovišti. Víte, že rám každé čtyřkolky obsahuje téměř 13 metrů svárů? Pak se rámy oběsí na hácích, na kterých putují pod střechou plnou dalších A-ramen, řídítek, výfuků, držáků do lakovny a z ní dál přímo na montáž. Popisovat vlastní montáž ale nebudeme, protože nejlepší obrázek si uděláte sami z perfektně natočeného videa.



Oslavy

Centrum oslav na obrovské ploše téměř dvou fotbalových stadionů tvořilo muzeum sportovních úspěchů Arctic Catu, kde byly kromě jiného vystavené i všechny tři rekordní sněžné skútry Boss Cat I, II a III, které dodnes drží světové rychlostní rekordy, dále obrovská hala s kompletní nabídkou originálních doplňků a příslušenství 2012, nechyběla prezentace továrního závodního týmu několikanásobného mistra světa Kirka Hibberta (okruhové závody sněžných skútrů, snowcross a cross-country) a Tuckera Hibberta, šestinásobného vítěze X-Games (poprvé když mu bylo patnáct…), dále tu byla testovací trať, kde jste si mohli půjčit a vyzkoušet Prowlera nebo čtyřkolku Arctic Cat. 7 000 lidí se v areálu rozmělnilo tak, že nikdo nikomu nepřekážel a testovacích hraček bylo dost k tomu aby se nemusely stát zbytečné fronty. Součástí oslav byla i parádní jízda čtyřkolek městem Thief River Falls, kterou si nenechali ujít ani sněžní skútristé, kterým stálo za to vyměnit lyžiny za kolečka a dozadu přimontovat nádrž na vodu na chlazení a mazání pojezdových lišt.
Novinka Arctic Cat Wild Cat

Největším tahákem oslav byla ovšem celosvětová premiéra nejzlejšího side-by-side všech dob, zcela nového sportovního Wildcata 1000i H.O. s nejsilnějším motorem ve třídě, litrovým čtyřventilovým dvouválcem s výkonem blížícím se 100 koním, se zdvihem pérování téměř půl metru (!) a bytelným obvodovým rámem (na rozdíl od všech ostatních side-by-side).
Prezident a CEO firmy Arctic Cat Claude Jordan (vpravo) a manažer evropské pobočky Harrald Scharfegger (vlevo)

Arctic Cat v číslech:

  • Továrnou projde: 700 000 součástek denně
  • Lakovnou projde: 50 000 dílů za týden
  • Sněžný skútr Arctic Cat v průměru obsahuje: 1200 dílů
  • Rám jedné čtyřkolky obsahuje: 13 metrů svárů
  • Výroba čtyřkolkového motoru trvá: 100 minut
  • Výroba čtyřkolky trvá: 120 minut
  • Výroba sněžného skútru trvá: 150 minut
  • Každých 5 minut jeden motor
  • Každé 2,5 minuty jeden sněžný skútr
  • Každé 3,5 minuty jedna čtyřkolka
  • Každých 5 minut jeden Prowler

Kapitoly článku

  1. Arctic Cat
  2. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 2.50 Známkováno: 8x

Další články sekce Arctic Cat

Výstava Motocykl - Americké a Kanadské čtyřkolky

15.03.2009, Reportáže
Na výstavě samozřejmě nemohou chybět ani prodejci zámořských značek. Letos bylo opravdu na co koukat a k vidění byly i p...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.77s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce