Pojďme si nejdříve rozebrat, co se u nás jezdí. Vynechám
motokrosy a supermoto, na to už musíte mít něco najeto a není to levná legrace. Pro běžné hobíky tu jsou
Offroad marathony – jezdí se dlouho a dá to zabrat jak technice, tak především jezdci. Výhodou je, že se zde neztratíte ani s užitkovým strojem. Druhou možností jsou amatérské závody
Cross country. U nás se jezdí několik seriálů více pořadatelů. Cross country je
rychlá trať s technickými úseky určená primárně pro sportovní čtyřkolky. Jezdí se většinou kategorie
hobby a profi, popřípadě je startovní pole rozděleno podle kubatury
do 300ccm a nad 300ccm.
Před měsícem se mi v mailu objevila pozvánka pana Požárka ze společnosti
ADT, která pořádá právě závody Cross country na Mikulášský závod, ve kterém už údajně o nic nejde a je tu možnost si dobře zazávodit. Nikdy jsem závod na quadu nejel, takže mě lákalo něco podobného zkusit. U společnosti ASPgroup, která je importérem čtyřkolek Acces, jsem si domluvil zapůjčení stroje Acces Tomahawk Limited – sportky s variátorem a příplatkovou výbavou. Sbalil jsem tedy dres
Quadmania.cz a jal jsem se reprezentovat.
Co potřebujete
Hlavní je samozřejmě stroj. V hobby kategorii není třeba mít hned ostrou 450, ale stačí vám klidně i dvěstěpadesátka, na většině tratí stejně nevyužijete plného výkonu svého stroje.
Čtyřkolka
nemusí mít SPZ, ani jiný sportovní průkaz stejně jako vy. Pouze pokud jste nedosáhli 18ti let věku, je třeba souhlas zákonného zástupce. To je vše. Pak už jen stačí zaplatit startovné a dorazit na místo konání. Já jsem si stroj převzal až na místě, nebyl čas se s ním seznamovat, takže zatáčení a brzdy jsem si mohl osahat až v první vracečce po startu. V cross country
nejde o dohánění desetinek, ale především o vytrvalost,
45 minut ostré jízdy není málo a je třeba si dobře rozvrhnout síly, nebo prostě mít natrénováno. Dobré je také zopakovat si barvy, žlutá vlajka traťového komisaře značí, že na trati není něco v pořádku a je třeba jí respektovat, pokud se někdo nechá unést, může z toho být ošklivé zranění. Pak je tu vlajka červená, která značí zastavení jízdy. Nakonec Vás pak čeká šachovnicový praporek, značící konečný úspěch, nebo alespoň úlevu z konce závodu.
Dál už jen stačí dělat co umíte, dávat si pozor na rychlejší jezdce za vámi a
občas někoho pustit předjet. Věřte, že jet celé kolo za někým, kdo Vám znemožňuje předjetí zuby nehty není nic příjemného a vaši
soupeři zatím mizí v dáli. Pokud uvíznete například po pádu, nebo v hlubokých kolejích, je třeba si dát pozor na projíždějící jezdce. Okolo trati se pak vždy najde někdo, kdo vám s quadem pomůže a obsluha na trati zajistí, aby do vás nikdo nenarazil.
Na kolik to vyjde
Závodění tedy
nemusí být nutně drahá záležitost, kromě servisu stroje, benzínu a startovného se už jen potřebujete dopravit na místo závodu a do něčeho se obléct. Takže pokud jste váhali, zda se pustit do některého závodu, doufám, že Vám tento článek udělal trochu jasno.
Mě se podařilo oranžový
Acces dovézt bez úhony do cíle a rozhodně to stálo za to. Atmosféra závodu je nepopsatelná a je jedno v jaké kategorii a jak rychle jedete.
Pokud chcete naskočit do závodů, máte šanci už v únoru. Více informací najdete na stránkách
www.atvamoto.cz