První krůčky:
Hlavními tématy při vývoji nové Jawy byl motor do sajdkár a jak a jestli vůbec bude možné tento motor zakomponovat do rámu čtyřkolky. Když sidecarrcrossový motor vznikal v Divišově,
Miloš Černý u zrodu byl a pečlivě dohlížel nad každým krokem. Po dlouholeté spolupráci byl motor Milošovi nabídnut do sajdy a až poté i odkoupení licence celé výroby. Velmi velkým přínosem byl i ten fakt, že Miloš bude moct využívat i jméno značky Jawa. Po zařazení motoru do Sajd přišla otázka jestli tento motor bude vůbec reálné umístit do čtyřkolek. Po několika měsících vývoje nad zkušební stolicí a spoluprácí s pro věc zapalenými nadšenci - Lukášem Černým, Petrem Michalecem, Vencou Hromasem a Janem Záchou alias Čůzou - motor prošel zásadní úpravou, která vedla k celkovému přepracování a takřka by se dalo napsat, že se ve finále jednalo o úplně jiný motor.
Někdy na podzim v roce
2007 nabídl Miloš Černý Honzovi motor o obsahu 450 ccm, aby jej otestoval v provozu. Tím odstartoval kolotoč strávených hodin v dílně a nakonec do jarní výstavy Motocykl byla první čtyřkolka na světě. Podvozek
ZR-MOTO 08 rám zkušebního prototypu vyrobila firma
ŠTERBA Strakonice. V základu 8litrová nádrž nádrž, pérovaní
REIGER, přední ramena, zadní kyvka a odpružená tyč řizení
SH-Jirka Kašpar, karbonové součástky prototypu vyrobil
MPS corse Míra Schořovský. Brzdy
NISSIN, brzdové kotouče a destičky
GOLD FREN, chladiče vody a oleje B&S CHLADIČE, Motor
AMS-JAWA 450….
Rám z Yamahy YFZ 450?
Tehdy se vycházelo z rámu „pro tu dobu nejbezpečnější“ čtyřkolky YFZ 450 a na tomto základě se vyvíjel i další rám z chromolydbenovejch trubek. Myslelo se hlavně na to aby se čtyřkolka dala stavět jako stavebnice, výfuky si kluci dělali sami a při otázce proč vsadili právě na tlumiče Riegery – Jan Zácha: „
jezdím je celý život, měl jsem je na sajdách, pak i na Basnshee a proto vím, že fungují, tak jsme je dali i na Jawku. Hlavní je také to, že mám přístup k továrnímu servisu. U mé čtyřkolky mi pan Sasek musel udělat jiný zadní tlumič, tak aby Jawce seděl.“
Čtyřkolky vlastně vyrábím proto, že se tento motor neodvažuji dát do jiného rámu:
Podle Honzy Záchy by nejen díky složité koncepci motor v jiném rámu nevydržel tolik. Sám Honza se nám přiznal, že si během vývoje a chybných pokusů prošel i vystoupením motoru z rámu spolu s problematikou krouťáku a výkonu. Díky dlouholetým zkušenostem se stavbou motokár, sajd se Honzovi v dílně vyklubaly čtyři závodní mašiny, jasně že se jedná o vývojovou evoluci. První testoval sám na závodech MČR. Dvě poslední mašiny Honza stavěl přímo na míru pro Prskyho a Rytíře (
Prskyho doporučil Jetel, který čtyřkolku otestoval na MČR), kteří do cíle dovezli tížené výsledky, i když Prsky do cíle dovážel výsledky na obou stavbách se provedlo mnoho změn při kterých se bohužel projevilo mnoho problémů, které se ladily za chodu.
Black Beast:
Prsky při prvním testovacím startu dovezl věnec, poté se kluci domluvili a Michal Prskavec se stal majitelem Jawy. Mašina si vyznačila označení
BLACK BEAST. Michal v té době dovedl Jawu k celkovému Mistráckému 3. místu. Málo se ví, že "Jawka" s Prskym jela i Evropu, kde se na startovní rošt postavil i třeba s Warniou. Ten si Jawu prohlížel a moc se mu líbila.
Proč ne?
Honzo proč nechcete prodávat čtyřkolky jako na běžícím páse?
„ Nejde o čas, protože za zimu se dají postavit tři čtyřkolky v pohodě, ale je to fakt speciál a nikdo nedal do vývoje několik milionů, jako třeba KTM, Suzuki atd. Také se nechci zase s někým dohadovat, že tohle a támhle to. V sajdách je to jiný, tam staví na ty motory rámy několik firem a nikdo si jen tak stěžovat nepůjde. Sajdisti si kupují mašiny jako stavebnici, tady si novou kompletně složenou jen tak nekoupíš, také jsou zvykli, že je zapotřebí neustálá kontrola všech namáhaných částí, protože třeba i podvozky jsou fakt extrémně namáhány. Taky proto je nejvíc motorů v sajdkárách. Teď jich po Evropě a okolí jezdi asi 40. Na většinu děláme servis tak že pošlou motor nebo ho dají na závodech a opravenej se zase pošle zpátky. V Dánsku a v Anglii jsou mechanici, který mají i sklad základních dílů, takže není problém…“
Máme v plánu speciálku:
Do budoucna se rýsuje vložení motoru 710 ccm do podvozku KTM, s ležérností Honza dodal, tak třeba se speciál objeví na závodech, zatím stále probíhá stádium zkoušek.