Trocha historie
Firma byla založena už v roce 1974
Bobem Foxem (mimochodem jeho bratr tou dobou založil neméně známou oděvní značku Fox). V té době přišel s
revolučním řešením vzduchem plněného dlouhozdvihového tlumiče pro motorky. První roky pracoval v garáži a v roce 1976 osadil svým tlumičem motorku Kena Howertona, který s ní vyhrál americký motokrosový pohár. Po dvou letech se firma už stěhovala do
vlastní továrny. Bohužel přišla doba přepákování a s ní odešla potřeba dlouhozdvihových tlumičů. To ale netrvalo dlouho, na světlo světa se totiž dostala
první čtyřkolka a s ní i potřeba kvalitních podvozků. Největším hitem samozřejmě zůstávají vzduchem plněné tlumiče, které pracují přesně dle potřeb jezdců.
Video
Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen flashem.
Dnes na foxech jezdí týmy jako
Monster Kawasaki, nebo
Rockstar Makita Suzuki a mnoho dalších jezd
ců nejen v AMA Championchip. Foxy jezdí také loňský mistr republiky
Martin Liška. Výhodou vzduchového podvozku je především jeho nízká hmotnost, jeden přední tlumič váží zhruba
2,5 kg, což je třetina hmotnosti tlumiče s běžnou pružinou. Vzduch jako pružící prvek je také podstatně progresivnější. Velké problémy na počátku vývoje vzduchových tlumičů dělala teplota, která měnila vlastnosti podvozku. S tím se například nikdy nepodařilo vyrovnat konstruktérům
strakonické ČZ, jejichž stroje Bob Fox prodával a servisoval a u kterých se pravděpodobně i inspiroval. Myšlenku ale dotáhl, na rozdíl od ČZ, do úspěšného konce a tlumiče Float X pracují konstantně na
startu závodu i v jeho cíli, ať už se jedná o motokros, nebo o dálkovou rallye v poušti.
Jak to funguje
Když jsem viděl na stole rozebraný tlumič, napadlo mě, jestli snad něco nechybí. Kromě hromádky těsnění a krabičky s olejem
leželo na stole jen pár dílů, které mi ale celkem jasně pasovaly dohromady, zkrátka nečekejte nic kosmicky složitého. Vše je docela jednoduché: tlumič tvoří samotná pístnice, pouzdro a dvě přepouštěcí komory. V každé z nich je plovoucí pístek. Jedna komora má na starost odskok a druhá kompresi tlumiče. Velká nádobka je naplněná dusíkem, zatímco spodní malá vzduchem, který přetlačuje píst tlumiče. Princip je tedy poměrně jednoduchý. Tlumič lze nastavit ve všech směrech, utahování kroužku u pružiny pak nahrazuje dofukování tlumiče pumpičkou, která je součástí balení. Profesionálním jezdcům tak odpadá složité vyměňování pružin v závislosti na momentálních podmínkách na trati.
Dost často se setkávám s otázkou
životnosti tlumičů, přeci jen nedůvěra ke vzduchu, který přeci časem utéct musí, je dost velká. Odpověď samozřejmě není jednoznačná, každý používá tlumiče v jiném nasazení, nicméně životnost by měla být zhruba
100 motohodin. To většině jezdců postačí na celou sezónu. Závodníci preventivně repasují tlumiče dříve. Samotné repasování také n
ení extra náročný úkon, doma ho ale
rozhodně nezvládnete. Repasovat jeden tlumič trvá zhruba dvě hodiny, takže v případě krajní nouze můžete druhý den startovat. V rámci tohoto úkonu jsou vyměněna všechna těsnění, náplně a samozřejmě i polepy, které chrání samotné tělo tlumiče. Do ruky tak dostanete kus, který je k
nerozeznání od nového.
Tlumiče jsou samozřejmě k dostání na
všechny běžné modely čtyřkolek a na ty méně běžné většinou pasují z jiného modelu. Foxy tedy můžete osadit i
Access nebo TGB. Je ale důležité si uvědomit, že samotné namontování tlumičů z vás nejrychlejšího jezdce neudělá, důležité je naučit se s podvozkem pracovat a umět ho nastavit podle aktuálních podmínek, protože sebelepší podvozek je se špatným set-upem k ničemu.