Po recenzi
Yamahy Rhino,
Kawasaki Mule či
Polarisu RZR už bylo jasné, že kategorie UTV je mi souzena. Ale nevadí, tyto stroje sice nemají řídítka ani si neužijete vysedání ze sedla, ovšem svůj půvab rozhodně mají a kromě nepopiratelného potenciálu praktického využití dokážou do žil napumpovat taky docela dost adrenalinu... tedy kromě zmíněné Muly. Kam se na tomto žebříčku zábavnosti a schopností v terénu zařadí UTV s dieselovým motorem od
slavného výrobce traktorů a kombajnů?
Design
Po příjezdu na testovací trať, kde na mě čekal
John Deere Gator XUV, jsem s překvapením zjistil, že se jedná o plně krytý model s
luxusní skleněnou kabinou, takže chrániče a helma mohly zůstat v tašce. Při obcházení vozidla mi Gator pořád něco připomínal... ten tvar... prosklené plochy...takhle přece vypadá rolba! Spousta skla a pohodlná kabina opravdu navozují dojem zmenšené rolby posazené na terénní podvozek s koly namísto pásů. A v zimě můžete tento přerod dokončit, když na místo kol namontujete skutečné pásy. Ovšem zatímco klasické sněžné rolby přes léto tiše rezivějí za horskou boudou, Gator na terénních pneumatikách a s odpojitelným pohonem všech čtyř kol a možností uzamčení diferenciálu je nachystaný na práci i výlety do terénu.
I př
es prosklenou kabinu vypadá Gator díky slušné světlé výšce, terénním pneumatikám a dopředu vystrčené přední nápravě jako slušný enduro dravec a ani v nejmenším nepřipomíná vozítka typu Multikára. Přední ochranný rám i plastové lemy blatníků dokreslují terénní zaměření tohoto stroje, užitnou hodnotu zase připomíná
elektricky sklápěná korbička a také nadstandardně montované oranžové majáčky na střeše. Jediným rizikovým místem zůstávají prosklené dveře, které mohou při větším řádění v terénu dostat ránu od kamenů či větví. Proto by také model 2010 měl mít
spodní polovinu dveří z plastu.
Ovladače, ergonomie
Na řidiče a spolujezdce uvnitř čekají jasně žluté plastové sedačky s dvoubodovými pásy, dostatek místa na nohy a perfektní větrání díky čelnímu sklu, které se dá vyklopit dopředu a spolu s vyklápěcím zadním oknem zajistí za jízdy dokonalé větrání a chlazení. Vlevo od řidiče je pod s
kleněnou deskou plnicí hrdlo nádrže, po pravici je ruční brzda, řadicí páka a páka zamykání diferenciálu. Diferenciál na předek si můžete přiřadit pomocí tlačítka na přístrojové desce. Řadicí páka kromě neutrálu a zpátečky umožňuje volbu L a H, tedy pomalého a rychlého režimu. Díky těmto funkcím máte na výběr širokou škálu nastavení záběru. Nechcete si rozrýt trávník a dáváte přednost lehkému řízení? Odemkněte diferenciály a v klidu projeďte. Potřebujete se vyhrabat z díry nebo vytáhnout něco těžkého? Všechno uzamkněte a volant sice půjde v zatáčkách trochu ztuha, ale Gator zase vyjede neuvěřitelné terény.
Před řidičem najdete pouze řadu kontrolek a napravo řadu přepínačů se zmíněným zapínáním diferenciálu na předek. Žádné budíky, které by u stroje s automatickou převodovkou a
maximální rychlostí 50 km/h ostatně neměly velký smysl, jen
miniaturní digitální hodiny, které ovšem neukazují čas, ale najeté motohodiny. Jediný budík v kabině se nachází na podlaze u řadicí páky a informuje o množství nafty v nádrži o celkovém objemu dvacet litrů. Zajímavostí je přepínač elektrického sklápění korby, zatím jsem se setkal pouze s ruční sklápěčkou u Muly. Přivézt materiál na stavbu nebo dřevo na večerní táborák a vyložit ho z pohodlí kabiny, tomu říkám luxus. Jedinou kaňkou na jinak dokonalé ergonomii je
děrovaná podlážka vozidla. Při průjezdů většími loužemi se tudy dovnitř valí voda a zmáčí vám boty. Co ale může být ještě horší, je třeba průjezd močůvkou spláchnutou z pohnojeného pole, které vám v kabině zanechá pěkný smrádek a nezbude než Gator pomocí pár kýblů vody na podlahu zase proměnit v kulturní pracoviště.
Motor, jízda
Po zařazení neutrálu a nastartování se ozve
sympatický zvuk tříválcového vznětového motoru o objemu
854 cm3 s maximálním výkonem výkon
24,9 koní a točivým momentem
50 Nm při
2400 ot/min. Motor se při prošlápnutí plynu ochotně žene do otáček a není zde ani stopy po nějaké dieselovité těžkopádnosti. Při rozjezdu se poměrně
hlasitě ozve variátor a Gator se energicky žene kupředu. Razance rozjezdu samozřejmě nelze srovnávat se sporťáky typu RZR nebo Rhino, je v prvních okamžicích podobná jako u Kawasaki Mule, ale ve vyšší rychlosti slušně pokračuje ve zrychlování a tam, kde Mule narazila na omezení maximálky na 40 km/h John Deere stále ještě svižně zrychluje, aby dosáhl maximální rychlosti 50 km/h.
Škoda, že kvůli předpisům nejde Gatoru ještě trochu popustit otěže, podvozek by v pohodě takových 70 snesl a stroj by získal na zábavnosti i na běžných polňačklách. Mírný šok
mě čekal při prvním použití brzd. Kotoučovky na všech kolech sice zabírají slušně, přestože je nutné na páku brzdy pořádně dupnout, brždění je ale doprovázeno brzdným účinkem motoru s hlasitým zaječením od variátoru. Dostat zadní nápravu do driftu se mi za celé odpoledne podařilo jen párkrát a pouze na bahýnku, vzhledem k vyšší hmotnosti to třeba na trávě jde dost ztuha. Řízení i bez posilovače velmi dobře zvládá kombinovat rychlé zatáčení s plnými rejdy i přímou jízdu. Jen při šikmém nájezdu na větší hrboly si musí řidič dát pozor, aby držel volant jen na vnějším obvodu a nechytal prsty dovnitř věnce. Do volantu se občas při ostré jízdě přenese takový ráz, že byste si koledovali o vykloubený palec.
V terénu si Gator XUV vede dokonale - měkké odpružení,
nezávislé odpružení zadní nápravy, slušné zdvihy i kříživost náprav zaručují grip a prostupnost i na místech, kam byste se s
běžnou čtyřkolkou neodvážili. Průjezdy bažin, boční náklony, výjezdy do svahu, to vše je
díky nízkému těžišti hračka a vy se jen divíte, jak elegantně a lehce si Gator se zdánlivě nezdolatelnou překážkou poradil. A v těžším terénu také vůbec nepocítíte nějaké omezení rychlosti, protože ve třiceti je to při průjezdu rozbahněného potoka takový kalup, že sotva stíháte vybírat průjezdnou
stopu a trefovat se mezi stromy. Hodnocení praktických otázek jako kolik lidí se vejde na korbičku (s rozměry odpovídajícími normované europaletě) či jak se tahá přívěs se snad ani na Quadmanii nehodí, proto jsme se soustředili hlavně na zábavu v terénu. Někomu možná bude chybět enduro helma a bahno lítající do očí, ale s Gatorem je požitek i bez bláta za krkem. Přestože se tváří jako malý náklaďáček, Gator dokáže v terénu vykouzlit úsměv na tváři každého nadšence terénního adrenalinu. A praktická stránka věci? Myslím, že údaj o tom, že na Gator je v katalogu výrobce 75 doplňkových příslušenství pro všechny typy použití, mluví sám za sebe.