QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


John Deere Gator XUV 4x4

Text: Filip Tichý | Foto: Jiří Jevický | Datum: 13.07.2009 | Zobrazeno: 41864×

John Deere Gator XUV 4x4 Značka John Deer je známá především mezi zemědělci, pro které zní stejně luxusně jako třeba Jaguár mezi vyznavači aut. Ovšem v nabídce má i menší stroje kategorie UTV, které kromě pořádného kusu práce dokážou nabídnout i slušnou porci zábavy v terénu. Pojďte se s námi podívat na zoubek modelu Gator XUV.


Kapitoly článku

  1. Úvod, design, jízda
  2. Technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie

Po recenzi Yamahy Rhino, Kawasaki Mule či Polarisu RZR už bylo jasné, že kategorie UTV je mi souzena. Ale nevadí, tyto stroje sice nemají řídítka ani si neužijete vysedání ze sedla, ovšem svůj půvab rozhodně mají a kromě nepopiratelného potenciálu praktického využití dokážou do žil napumpovat taky docela dost adrenalinu... tedy kromě zmíněné Muly. Kam se na tomto žebříčku zábavnosti a schopností v terénu zařadí UTV s dieselovým motorem od slavného výrobce traktorů a kombajnů?

Design

Po příjezdu na testovací trať, kde na mě čekal John Deere Gator XUV, jsem s překvapením zjistil, že se jedná o plně krytý model s luxusní skleněnou kabinou, takže chrániče a helma mohly zůstat v tašce. Při obcházení vozidla mi Gator pořád něco připomínal... ten tvar... prosklené plochy...takhle přece vypadá rolba! Spousta skla a pohodlná kabina opravdu navozují dojem zmenšené rolby posazené na terénní podvozek s koly namísto pásů. A v zimě můžete tento přerod dokončit, když na místo kol namontujete skutečné pásy. Ovšem zatímco klasické sněžné rolby přes léto tiše rezivějí za horskou boudou, Gator na terénních pneumatikách a s odpojitelným pohonem všech čtyř kol a možností uzamčení diferenciálu je nachystaný na práci i výlety do terénu.
I přes prosklenou kabinu vypadá Gator díky slušné světlé výšce, terénním pneumatikám a dopředu vystrčené přední nápravě jako slušný enduro dravec a ani v nejmenším nepřipomíná vozítka typu Multikára. Přední ochranný rám i plastové lemy blatníků dokreslují terénní zaměření tohoto stroje, užitnou hodnotu zase připomíná elektricky sklápěná korbička a také nadstandardně montované oranžové majáčky na střeše. Jediným rizikovým místem zůstávají prosklené dveře, které mohou při větším řádění v terénu dostat ránu od kamenů či větví. Proto by také model 2010 měl mít spodní polovinu dveří z plastu.

Ovladače, ergonomie


Na řidiče a spolujezdce uvnitř čekají jasně žluté plastové sedačky s dvoubodovými pásy, dostatek místa na nohy a perfektní větrání díky čelnímu sklu, které se dá vyklopit dopředu a spolu s vyklápěcím zadním oknem zajistí za jízdy dokonalé větrání a chlazení. Vlevo od řidiče je pod skleněnou deskou plnicí hrdlo nádrže, po pravici je ruční brzda, řadicí páka a páka zamykání diferenciálu. Diferenciál na předek si můžete přiřadit pomocí tlačítka na přístrojové desce. Řadicí páka kromě neutrálu a zpátečky umožňuje volbu L a H, tedy pomalého a rychlého režimu. Díky těmto funkcím máte na výběr širokou škálu nastavení záběru. Nechcete si rozrýt trávník a dáváte přednost lehkému řízení? Odemkněte diferenciály a v klidu projeďte. Potřebujete se vyhrabat z díry nebo vytáhnout něco těžkého? Všechno uzamkněte a volant sice půjde v zatáčkách trochu ztuha, ale Gator zase vyjede neuvěřitelné terény.
Před řidičem najdete pouze řadu kontrolek a napravo řadu přepínačů se zmíněným zapínáním diferenciálu na předek. Žádné budíky, které by u stroje s automatickou převodovkou a maximální rychlostí 50 km/h ostatně neměly velký smysl, jen miniaturní digitální hodiny, které ovšem neukazují čas, ale najeté motohodiny. Jediný budík v kabině se nachází na podlaze u řadicí páky a informuje o množství nafty v nádrži o celkovém objemu dvacet litrů. Zajímavostí je přepínač elektrického sklápění korby, zatím jsem se setkal pouze s ruční sklápěčkou u Muly. Přivézt materiál na stavbu nebo dřevo na večerní táborák a vyložit ho z pohodlí kabiny, tomu říkám luxus. Jedinou kaňkou na jinak dokonalé ergonomii je děrovaná podlážka vozidla. Při průjezdů většími loužemi se tudy dovnitř valí voda a zmáčí vám boty. Co ale může být ještě horší, je třeba průjezd močůvkou spláchnutou z pohnojeného pole, které vám v kabině zanechá pěkný smrádek a nezbude než Gator pomocí pár kýblů vody na podlahu zase proměnit v kulturní pracoviště.

Motor, jízda

Po zařazení neutrálu a nastartování se ozve sympatický zvuk tříválcového vznětového motoru o objemu 854 cm3 s maximálním výkonem výkon 24,9 koní a točivým momentem 50 Nm při 2400 ot/min. Motor se při prošlápnutí plynu ochotně žene do otáček a není zde ani stopy po nějaké dieselovité těžkopádnosti. Při rozjezdu se poměrně hlasitě ozve variátor a Gator se energicky žene kupředu. Razance rozjezdu samozřejmě nelze srovnávat se sporťáky typu RZR nebo Rhino, je v prvních okamžicích podobná jako u Kawasaki Mule, ale ve vyšší rychlosti slušně pokračuje ve zrychlování a tam, kde Mule narazila na omezení maximálky na 40 km/h John Deere stále ještě svižně zrychluje, aby dosáhl maximální rychlosti 50 km/h.
Škoda, že kvůli předpisům nejde Gatoru ještě trochu popustit otěže, podvozek by v pohodě takových 70 snesl a stroj by získal na zábavnosti i na běžných polňačklách. Mírný šok mě čekal při prvním použití brzd. Kotoučovky na všech kolech sice zabírají slušně, přestože je nutné na páku brzdy pořádně dupnout, brždění je ale doprovázeno brzdným účinkem motoru s hlasitým zaječením od variátoru. Dostat zadní nápravu do driftu se mi za celé odpoledne podařilo jen párkrát a pouze na bahýnku, vzhledem k vyšší hmotnosti to třeba na trávě jde dost ztuha. Řízení i bez posilovače velmi dobře zvládá kombinovat rychlé zatáčení s plnými rejdy i přímou jízdu. Jen při šikmém nájezdu na větší hrboly si musí řidič dát pozor, aby držel volant jen na vnějším obvodu a nechytal prsty dovnitř věnce. Do volantu se občas při ostré jízdě přenese takový ráz, že byste si koledovali o vykloubený palec.
V terénu si Gator XUV vede dokonale - měkké odpružení, nezávislé odpružení zadní nápravy, slušné zdvihy i kříživost náprav zaručují grip a prostupnost i na místech, kam byste se s běžnou čtyřkolkou neodvážili. Průjezdy bažin, boční náklony, výjezdy do svahu, to vše je díky nízkému těžišti hračka a vy se jen divíte, jak elegantně a lehce si Gator se zdánlivě nezdolatelnou překážkou poradil. A v těžším terénu také vůbec nepocítíte nějaké omezení rychlosti, protože ve třiceti je to při průjezdu rozbahněného potoka takový kalup, že sotva stíháte vybírat průjezdnou stopu a trefovat se mezi stromy. Hodnocení praktických otázek jako kolik lidí se vejde na korbičku (s rozměry odpovídajícími normované europaletě) či jak se tahá přívěs se snad ani na Quadmanii nehodí, proto jsme se soustředili hlavně na zábavu v terénu. Někomu možná bude chybět enduro helma a bahno lítající do očí, ale s Gatorem je požitek i bez bláta za krkem. Přestože se tváří jako malý náklaďáček, Gator dokáže v terénu vykouzlit úsměv na tváři každého nadšence terénního adrenalinu. A praktická stránka věci? Myslím, že údaj o tom, že na Gator je v katalogu výrobce 75 doplňkových příslušenství pro všechny typy použití, mluví sám za sebe.

Pokračování článku: Technické údaje

Kapitoly článku

  1. Úvod, design, jízda
  2. Technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.00 Známkováno: 1x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

John Deere Gator XUV 4x4»

Další články sekce John Deere

John Deere Gator XUV 855 Diesel

17.06.2013, Redakční testy
Technicky vzato jsou všechna útévéčka prostě pracovní vozidla. Ale víme, že jízda v terénu mění nudnou práci na pořádnou...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Segway Fugleman UT10 Crew: Budou ho plná horská střediska?

13.04.2024, Redakční testy
Značka Segway se začíná pěkně rozmachovat a na začátku listopadu v italském Miláně v rámci veletrhu EICMA představila da...

CFMoto Z950 Sport: Menší, ale statečný sportovec

29.03.2024, Redakční testy
Přestože mám střechu a dveře, bahno od zubatých kol stejně lítá až na mě. Ani na chvíli si ale během svého řádění nevzpo...

CFMOTO Gladiator UTV625: Chytrý a všehoschopný pracant

23.06.2023, Redakční testy
Už rok a půl se po českých stráních prohání chytré pracovní UTV od CFMOTO. Proč chytré? Chlubí se dvěma motorovými režim...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.66s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce