Text: Dušan Padevět | Foto: Jiří Jevický | Datum: 17.06.2013 | Zobrazeno: 12164×
Technicky vzato jsou všechna útévéčka prostě pracovní vozidla. Ale víme, že jízda v terénu mění nudnou práci na pořádnou zábavu. Teda ještě záleží na volbě společníka. Jakým společníkem může být nejvýkonnější zástupce značky žlutého jelena? Společnost John Deere nám svého Gator XUV 855 Diesel zapůjčila a my jsme ho měli možnost vyzkoušet v náročném areálu pražského Hummer Centra.
Testovaný kousek byl na první pohled trochu snědší. Obvyklé John Deere válečné barvy připomínají právě rozkvetlé pole řepky, za to byl zas vedle takového lánu kontrastnější. Proč ta odlišnost? Třeba právě pro srdce, které uvnitř vznětového tříválce Yanmar bije. V Čechách je to v současnosti vrchol UTV nabídky u John Deere. V Americe už ale proběhla prezentace typu RSX 850i. O trochu drobnější benzínový bráška si jistě troufne i na ostatní sporťáky UTV kategorie. My jsme ale stále v Čechách a pojďme k XUV 855 D.
Poprvé jsme mohli vyzkoušet naftového Gatora před 4 lety (XUV 850 D). Docela se tehdy líbil. Zaměřme se tedy na hlavní změny. Zvenku působí nová verze harmoničtěji než starší brácha. Designéři dbali na spoustu detailů. Vpředu pod novou maskou dostal Gator plastové zakrytí předního rámu/nárazníku. Má nová světla s vylepšenou svítivostí a také kolem blinkru prstýnek LED světel pro denní svícení. Vzadu v korbě jsou zapracovány moc pěkně sdružená koncová světla. Nad nimi pak ještě tečka v podobě odrazky. Škoda, že tam kvůli homologaci musí být.
Uvnitř je pak spoustu odkládacích kapes a přihrádek. Tady se nic zásadního nezměnilo. Přístrojovka testovaného typu byla hlavně funkční. Základní kontrolky. Uprostřed spousta přepínačů od světel, zvedání sklápěčky až po zapínání 4x4. Zajímavostí je jednoduchý, ale velmi praktický ukazatel stavu nádrže přímo na nádrži. Kolikrát se Vám při dotankování stalo, že jste přelili? Zpracování je u značky John Deere vždy příkladné. Plasty jsou připravené na trvalé pracovní nasazení, nic nepůsobí lacině. Funkčnost a účelnost, to jsou hlavní dojmy z této části testu.
Naftový Gator bude velmi ohleduplný k vaší peněžence. Jednak se pravděpodobně nikdy nedostanete do konfliktu s dopravní policií kvůli překročení rychlosti v obci. Jednak pak při natankované plné nádrži a rychlosti tak kolem 30 km/h vydrží jet přes 10 hodin. Celá jednodenní směna bez zdržování se s dotankováváním, včetně 2 hodin přesčasu. To je slušné, co myslíte? Spotřeba je tedy někde pod hranicí 2 litrů za hodinu. Stroj pohání osvědčený tříválec Yanmar o obsahu 854 ccm. Výrobce udává výkon 25 koní, krouťák někde kolem 50 Nm. Převodovka je klasická dvourychlostní CVT. Náš testovací kousek měl navíc kvůli homologaci nastavený limit maximálky 40 km/h. To není úplně moc.
Ovšem zas když vezmete v potaz ten fakt, že se pro rozjeté UTV najde jen málo argumentů proč z té čtyřicítky zpomalit, tak to zas není úplně málo. O jistotu v extrémních terénech se stará nezávislé zavěšení zadních kol, vysoké zdvihy předního i zadního odpružení a nově i příčný stabilizátor na zadní nápravě. Vysokou průjezdnost podporuje také inteligentní 4x4 se samostatnou uzávěrkou předního i zadního diferenciálu. Rychlostní rekordman tenhle diesel asi nebude, ale trialový šampion by z tohohle Gatora klidně mohl být.
Nenechte se plést fotografií. Ano i tohle je Gator XUV 855 Diesel. Testovaný vzorek měl základní přístřešek. Prostě jak říká jeden reklamní slogan "kola dělaj auto", tak mi jej můžeme parafrázovat na "příslušenství dělaj pracák". Každý si ale svého Gatora může vymazlit přesně podle chuti. Můžeme začít u pohodlné a celoprosklené kabiny s otvíracím/větracím předním sklem. Na palubní desku si můžete doplnit například elektronický tachometr nebo topení. K dalšímu příslušenství pak patří přední, zadní i boční ochranné rámy. Jako doplňky můžete volit také elektrické vyklápění korby, pak různé nosiče, nástavby bočnic korby, radlice či navijáky.
Určitou samostatnou kapitolou je pro John Deere také opravdu široká nabídka pneumatik. Na jedné straně šetrné k trávníkům, na straně druhé drapáky a drnotrhače. Stačí si jen rozmyslet využití toho kterého stroje
Komu je dieslový Gator určený? Radost může dělat všem farmářům někde v kopcích nebo lesníkům v rozlehlých lesích. Může být užitečný i třeba na stavbách. Jeho dobré vlastnosti může využít i kdejaký majitel horské chaty. V zimě ho vylepší o pásy a topení v kabině a hned bude mít praktičtější vozidlo než třeba rolbu či sněžný skůtr. Využití bude jistě mnohem více.
Jeho hlavní přednosti:
Pokračování článku: VIDEO z testování
13.07.2009, Redakční testy
Značka John Deer je známá především mezi zemědělci, pro které zní stejně luxusně jako třeba Jaguár mezi vyznavači aut. O...
20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...
29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...
01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...
První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladia...
Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve...
TGB BLADE 1000 LTX MAX EPS 4x4: Podsaditý manekýn
Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.39s