QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Journeyman 510 RX MLE

Text: Ollie Roučková | Foto: Ollie Roučková | Foto: Dan Pejzl | Datum: 31.07.2012 | Zobrazeno: 30331×

Journeyman 510 RX MLE Offroadmaratony roku 2009 ovládl jeden jediný stroj, všemi podceňovaný, mnohými zatracovaný a některými snad i opovrhovaný. Ano, všechny tyto přívlastky se točily okolo legendárního Gladiatora 510. Martin Malát vykřesal z čistě pracovního stroje závoďák, který uměl a umí porážet o mnohem silnější stroje. Nám se pod zadek dostal čistě sériový pracant, zaměřený do nepohody se srdcem na pravém místě.


Kapitoly článku

  1. Redakční test
  2. Technické informace
  3. Video
  4. Kompletní fotogalerie

MLE - Marathon Legendary Edition:

Nejedná se o dlouho očekávanou novinku řady Journeyman, model se nepouští právě v těchto dnech na český trh. Jedná se o legendu, která je a bude jedním ze základních kamenů celého Jurneyman 4x4 segmentu. Svým způsobem „nadřazená pětistovka“ tu je známá od roku 2009 kde s ní Martin Malát vyhrál co jen šlo, roku 2010 opět Martin dokázal, že se na tomto modelu dá vyhrávat - zapsal si zlato ve třídenní Quad Extréme Rallye. Nebudu sahat do vzdálené budoucnosti, a na podobné mašině Martin umístil v první trojce i v prvním letošním Offroadmaratonu, nyní už Martin sedlá silnější kubaturu, a právě proto jsme se vrátili zpět o několik evolučních tříd, a otestovali jsme pracanta tělem i duší. O proti starší 510 má již motor uložený na silentblokách, další opomíjenou novinkou oproti starším modelovým řadám je homologované tažné. Má též Gladiatoří neduh - levá páčka je lankem spojená s nožní brzdou.

Design:

Hledáte li kombinaci exklusivity a sportovních vlastností, Gladiator 510 RX jí nenabízí, za to už s funkčností a svérázným designem se u Gladiatora zadařilo. Design představuje pokrok ve vyváženosti, výbavě, praktičnosti a celkové integraci. Zpracování plastů a pracovních ploch se vyznačuje nabídkou velkorysého prostoru pro jezdce. Přední část jasně identifikuje značku Journeyman, stejně jako specifické zakřivení u světel umístěných vedle chladiče.  Boční linie plynule přecházejí z přední do zadní části 4x4, záď nabízí umístění jednotlivých komponentů tak jak jsme zvyklí u řady Journeyman. Celek je dokreslen ocelovými nosiči, 4x4 každým coulem.

Motor objemu 493 cc:

Gladiator 510 RX MLE nabízí motor s technologií SOHC, čtyřtaktní čtyřventilový jednovál už je po těch létech převrtaný téměř k maximální spolehlivosti. Motor se startuje elektrickým, nebo záložním mechanickým startérem. Po nastartování je znatelné, že se pod plasty nachází slabší kubatura, nejedná o uragán chrlící otáčkové inferno. Čtyřtakt do sedla nepřenáší přílišné vibrace, nevyluzuje zvuky trhající uši, jedná se opravdu o čistě pracovní stroj, který je od motoru po výfukový komplex upraven tak, aby při práci jezdec netrpěl přehnanými koňmi. Vodou chlazený motor výkon přenáší na zadní hnaná kola prostřednictvím variátoru a kardanových hřídelí. Po nastartování se karburátor Mikuni BSR36 rozeběhne vcelku slušně, v námi vybraném testovacím dni bylo pekelné vedro, počasí si hrálo na tropické podnebí, teplo se 4kolkám vcelku i líbí, ani Gladiator nebyl výjimkou. Po sáhnutí po plynové páčce nastalo drobné zakolísání a až poté se motor rozmotal, okem neviditelné pocitově hmatatelné. Pak už motor měl dostatek síly jak v nízkých tak i ve středních otáčkách, ve výškách padá. Pracovní sféra poslušnému motoru sedí, i pro vyblbnutí za barákem mi motor sedl a neviděla jsem v něm žádný problém, až na to že se stále jedná jen o pětistovkový motor, který se urve do driftu, ale motorem si pak už nemohu napomáhat.

Řídítka, sedlo, odkládací plochy:

Řídítka, další nutná věc potřebná k jízdě na 4kolce. Tyhle řídítka neuráží, nepřeceňují se ani si nehrají na superzávodní speciály. Jedná se o konstrukci celku pro využívání při práci. Delší rukojeti nesou standardní osazení, jednotlivé hefty vám tu popisovat nemusíme, ty známe všichni, ohledně ovladatelnosti a manipulaci s řídítkama Gladiator prošel na dvě. Oznámkovala jsem řídítka záměrně školním měřítkem, v souvislosti s dětmi, které nedávno přinášely domu vysvědčení s podobnými známkami. A proč, že ta řídítka nedostala za jedna? Jejich tvrdé gripy spolu s délkou nekorespondují s označením výborný.

Ohledně ovladačů, tady si řídítka zaslouží plusové hodnocení, zde se nenamáhám a nespekuluji nad tím na co, že to vlastně ty tlačítka jsou, co jsem přepla to fungovalo. Sedlo má drobný zádrhel v uzamčené pozici, tady když jsem se snažila ledabyle zacvaknout a hned naskočit, v zápětí jsem byla potrestaná jeho vyběhnutím a následným zachytáváním nohavic. Zde bych zdůraznila práce kvapná málo platná. Jsem nešika, takže po zastavení a správném zacvaknutí, sedlo sedělo. Journeyman se pyšní odkládacími plochami, které jsou na ocelových rámech, pod sedadlem a na homo tažném. Doklady a věci podléhající vodní skáze bych si raději ponechala v kapse či v brašně umístěné na rámech.

Podvozek:

Jízdně jsem Gladoše otestovala písečném prostředí, které je ideální jak pro oko fotoaparátu tak pro jezdce. V sedle pětistovky jsme se na písečném podkladu vyblbnula dosyta. Malorážka po odpáleném skoku dopadla dost obstojně na to, že se jednalo o sériově nastavené tlumiče. Čtveřice dvojitých A ramen s plynulým nastavením tuhosti, při větších skocích šla do dorazů, jinak se tlumiče ukázaly v dobrém světle. Odpružení s dlouhými zdvihy zajišťuje pohodlnou jízdu i v tvrdším terénu, nezávislé zavěšení všech kol žehlí všechny nerovnosti, umím si představit pohodlné cestování v pomalých rychlostech s plně naloženým vozíkem dřeva. Vozík ani dřevo jsem za sebou nevláčela, takže jsem se jen nechávala unášet písečným dobrodružstvím se sériovými tlumiči, které od roku 2009 zaznamenaly značný pokrok. I když TOP opravdu nejsou.

Jízda:

Šestiplátnové pneu s šípovým vzorkem hlodalo do písku tak zarputile, až se mi 4kolka v jednom nepovedeném driftu málem překotila, aha je to kraťas, tady se musí trochu jinak. Šestiplátnové pneu (Innova nebo CST) obuté na slušivých a odolných duralových discích patří k dalším z novinek letošního roku. Ohledně navádění 4kolky do trialových sekcí jsem se nesetkala s nevýhodou až na delší řídítka, která mi občas zavadila o nohu. Při driftování mi klouzaly boty z prostorných stupaček, ozubení stupen je tupější a botě nedodává dostatek opory.
Ve výjezdech i sjezdech se stroj choval vyrovnaně, jen se nesmí zapomínat na to, že se jedná o krátkou verzi, která se v prudších kopcích snadněji převrátí, v porovnání s long variací. Gladiátor se vodí bez hrubé síly, až na sepnuté 4x4 s uzávěrkou, poté se se strojem peru. Škoda jen, že jsem 4x4 nemohla otestovat v bahenním korytě.

Shrnutí:

Zpřevodování do pomalé rychlosti je hodně poddajné pro práci s plně naloženým vlekem. 3letá záruka taky nezní špatně, LCD displej je čitelný, barevná kombinace černých plastů disponuje odolnějšími materiály. Propojené brzdy jsou přínosem do práce, ale při blbnutí jsou nevyhovující. Blatníky dokonale kryjí jezdce proti nečistotám. Docela mě překvapilo jak se s kraťasem vyblbnu, jedná se o obratný stroj, který v lese i na trialu lehko krotím. O spolehlivosti mluví i pár prvních Gladošů, které mají namotané na tacháči 25 tisíc a stále jezdí. I krátká verze je homologována pro dva, ceny začínají na 119.800,- s DPH,

Pro koho je 4kolka určena:

Pro práci a dřinu, pro jezdce kteří hledají léty prověřeného spolehlivého pracanta. I jezdci s menším fyzickým fondem si se 4x4 poradí.


Pokračování článku: Technické informace

Kapitoly článku

  1. Redakční test
  2. Technické informace
  3. Video
  4. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.65 Známkováno: 17x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Journeyman Gladiátor 510»

Další články sekce Journeyman

CFMOTO Gladiator X625-A: Největší jednoválec

11.11.2020, Redakční testy
Buď jednoválcová pětistovka za 150 tisíc, nebo dvouválcová osmpade o 100 dráž, to byl výběr pro toho, kdo zhruba do půlk...

Tři Mušketýři - KAYO nejen pro děti

17.06.2020, Redakční testy
S koníčky se má začít odmalička, to je jasná věc. No a když chcete svou ratolest naučit jezdit na čtyřkolce, je potřeba ...

Gladiator X8 EPS vs. Jumbo 850 V-Twin EPS

03.02.2017, Redakční testy
Zimní testování je vždy tak trochu něco „navíc“ a také nikdy nevíte, zda v našich končinách k němu může dojít. Loni nedo...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

CFMoto X625-A: Pan Vyladěný

20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...

Linhai 650L EPS Promax 4x4: Nová vlajková loď

29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...

První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladiatorů od CFMoto

01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...


Redakční testy





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.49s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce