Při pohledu z dálky je na první pohled zřejmé, koho si Gladiator UTV bere za vzor. Je tu zřejmá celková podoba s
Yamahou Rhino, která tento segment proslavila a rozjela trh UTV. Terénní vozidlo s ochranným rámem a korbičkou zkrátka ani
jinou siluetu mít nemůže.
Při pohledu zblízka je ale všechno jinak a Gladiator UTV představuje svůj vlastní styl. Zatímco předek Rhina připomíná spíše klasické pracovní čtyřkolky, Gladiator navazuje spíše na image
terénních aut a maska evokuje klasického Jeepa. Vypadá docela přitažlivě, ale majitele rozhodně čeká ještě dovybavení nějakým ochranným rámem, protože takto umístěné světlomety a směrovky zapuštěné v plastovém nárazníku by asi v lese dlouho nepřežily.
Námi testovaný stroj byl kromě
čelního plexiskla vybaven také plátěnou skládací
stříškou, která bude za prvního deště k nezaplacení. Samotné rovné plexisklo je také docela chytré řešení, protože v případě jeho zničení nebude problém si nechat za stovku uříznout a přivrtat nové. Ovšem k dokonalosti by to asi chtělo ještě dotáhnout celou myšlenku do konce a dovybavit stroj
stěrači? Užitné vlastnosti stroje posilují ještě plastová dvířka, která jsem hodně ocenil v bahně a vodě. No a nakonec samozřejmě to hlavní z praktického hlediska -
sklopná korbička, na kterou můžete naložit paletu materiálu či písku nebo motorové pily a vyrazit stavět do terénu či kácet do lesa.
Další plusové body si u mě Gladiator UTV získal při pohledu do interiéru. Pořádné
sedačky s bočním vedením, opěrkou hlavy a tříbodovými
bezpečnostními pásy nabízejí podstatně více komfortu, než jednoduchá sedadla a boční pásy nabízené ve většině ostatních UTV. Také mohutná středová opěrka lokte naznačuje, že na pohodlí se tady opravdu myslelo. A když k tomu přičtu tvarovaný
volant a moderní přístrojovou desku vybavenou rádiem, ukazateli řešenými pomocí
displejů a výstupem na externě ovládaný naviják, můžu celému vozidlu s klidem udělit jedničku za ergonomii. Byla by to jednička s hvězdičkou, nebýt trochu zvláštních
zrcátek převzatých ze skútru. Chápu, že jsou montována asi hlavně kvůli homologaci na silnici, ale přesto by se sem hodilo něco trochu většího a „silničnějšího“.
Po nastartování se ozve bručení vodou chlazeného půllitrového čtyřventilového
jednoválce SOHC. Řadicí páka je u sotva zajetého stroje ještě trochu nepoddajná, naštěstí tady nás žádné časté řazení nečeká, Gladiator přece jezdí s variátorem. Motor má v základu
20 koní, v otevřené offroad úpravě se ovšem stádo rozroste na solidní hodnotu
35 koní. Na silnici to stačí vyhnat digitální ručičku tachometru na 60-70 km/h, při maximální rychlosti už to ale je doprovázeno hodně pronikavým řevem otevřeného motoru. Na řádění v terénu je zde výkonu až dost, snad jen ve stoupání je znát, že by to pro pořádný adrenalin pod kapotou sneslo sedmi- či osmistovku. To ale nevadí, hlavní zážitek z terénu je v Gladiatoru spíš o úžasné
prostupnosti než o rychlosti. Valíte se bažinou či vodou rozeklaným jílovým svahem bývalé motokrosové trati a stroj v pohodě polyká výmoly a dere se dál přes strouhy do čím dál většího náklonu.
Výkon je standardně hnaný přes kardan na zadní kola, v případě potřeby můžete připojit i předek, k dispozici je také redukovaný pomalejší pohon pro tažení nákladu či trialové pasáže. Osobně jsem v terénu musel připojit
náhon 4x4 jen párkrát, díky hodně slušným pneumatikám totiž Gladiator vyjede téměř cokoli, a to je navíc ještě možné uzamknout diferenciál. Nezávislé odpružení všech kol si poradí s každou dírou na cestě, na trati pak v pohodě skousne i pořádný výmol najetý jen jedním kolem.
V terénu jsem si také moc pochvaloval
řízení, které umožňovalo rychlou změnu úhlu kol i bez zběsilého točení volantem, na jakou jsem si zatím stěžoval snad u všech dosavadních UTV. Na druhou stranu je třeba přiznat, že se to odrazilo do jízdních vlastností na silnici a průjezdy silničních zatáček větší rychlostí byly na terénních gumách kvůli ostřejšímu poměru řízení o něco méně jisté než u jiných srovnatelných UTV. Po stránce
brzd je na tom Journeyman Gladiator velmi dobře, kotoučovky na všech kolech svým nástupem i účinkem vyhoví na silnici i v terénu, doplňuje je klasická parkovací brzda.
Gladiátora jsme nemilosrdně prohnali všemi typy terénu včetně vody a hlubokých bažin a byli jsme velmi příjemně překvapeni. Díky
kratšímu rozvoru mezi přední a zadní nápravou (179 cm) je UTV obratné a vytočí se i v místech, kde by jiné stroje musely složitě nacouvávat. Vyhrabe se do každého svahu a z každé bažiny a v případě potřeby několikrát nabídl pomocnou
navijákovou ruku svému menšímu bráchovi z řady pracovních čtyřkolek.
Když to vše shrnu, označil bych Journeyman Gladiator UTV 530 za skvělý stroj při posuzování z pohledu
výkon/cena. Z hlediska zábavy by mu možná neuškodil trochu větší výkon, ale z hlediska užitné hodnoty za cenu 185 tisíc na trhu stěží najdete tolik muziky. Pokud vám jde jen o adrenalin a zábavu, asi vám nezbude než vysolit nejméně dvakrát tolik za již zmíněné Rhino či
Polaris RZR. Pokud potřebujete spíše něco ve stylu multikáry výhradně na práci, možná zase zamíříte k těžším strojům
Kawasaki Mule či
John Deer Gator. Pokud ale chcete cenově únosnou kombinaci zábavy a praktičnosti v hodně lehkém provedení, jste u Journeyman Gladiator UTV 530 na správné adrese.