Podle všech předpokladů nový model nechce šlapat v zajetých šlépějích komunální a pracovní sféry, model jako by chtěl zasáhnout i do trochu toho sportovna. První UTV z asijské provenience továrny CF Moto s dvouválcovým motorem 800 ccm, 4-taktní, 8-ventilový dvouválec, SOHC, vysoká světlá výška, sklopná korba,
LED světla, 4x4 uzávěrka, silniční homologace pro dvě osoby.
A co cholerické zařazení mezi nudné pracáky?
Gladiator UTV 830EFI s osmistovkovým agregátem je dobrým kompromisem mezi zábavným dravcem a praktickým pracantem, sílu má, design je také na povedené úrovni, tlumiče ty i na to, že byly poněkud ztuhlé zimou chodily mnohem líp, než jsem očekávala od sériových tlumičů. Určitě se nejedná výhradně o cholerického pracáka, agresivní přední maska s LED světlomety dotahuje barevná linka, která ledabylou lehkostí zelených linek tříští zajetost pracovních UtVéček.
Pod povrchem:
V kokpitu se cítím jako bych zasedla za volant automobilu, prostorné sedadlo řidiče je plně nastavitelné, spolu s nastavitelným volantem, ale zase ten nešťastný tříbodový pás, jako by se sportovní chutě lámaly s nudným automobilovým pojetím. Sedačky mají ergonomii poměrně dobře navrženou i pro
Evropany. Povrch sedaček je ze speciální gumotextílie, pro odtok vody mají sedačky ve spodní části připravené odtokové jamky. Když už se jedná o pracovní stroj, počítá se s větším odběrem elektřiny, v zimních měsících tomu můžou být přídavné kartáčové čističe, sypače atd… CFko počítalo i s touto variantou a pod haupnou má volné místo pro možnost
přidání druhé baterie. Tím pádem se zvýší kapacita a vás už jen tak nic nepřekvapí.
Aby novinka oproti svým sourozencům vyrostla ještě více máme tu vedle voděodolné pojistkové skříni připevněný trychtýř na vodu i s hadicí. Ke všemu je dostatečný přístup. Další změnu vidím v tankování, už tu nemusíme lozit pod sedačku, tankovací víčko je pěkně tam kde má být a u stojanu s benzínem už nemusím nesmyslně zahazovat sedadlo. Ale jo, i ve světlech se novinka poučila, trendem vyhnaná
LED světla jsou jak v přední tak i v zadní části, nechybí tu LED blinkry. O ty se jen tak mimochodem bojím, protože jsou na ráně hned jako první.
Doba dvouválcová:
Zřejmě nejzábavnější Utvéčko z Gladiátoří řady přistálo v Journeymanu až letos, přiznejme si že CF Moto nemá prakticky žádnou tradici ve třídě dvouválcových Utvéček, tato vlaštovka v sobě ukrývá již mnohokrát popsaný model Gladiator X8 EFI.
Po otočení klíčku se z výfukového systému ozývá dospělý zvuk, který je jen zdánlivě podobný modelovým řadám Gladiátorů, ačkoli stroj testujeme v nekřesťansky zimním období, tak si to přede pěkně zostra. Agregát s výkonem
63 koní a maximálním krouťákem 72 Nm se střiknou od Delphi rozhodně není k zahození. Převodovkou CVT se snaží udržovat otáčky pod kontrolou, při náhlém přidání plynu převodovka dokáže velmi rychle zareagovat a vytočit okamžitě motor do vysokých otáček. Véčko má pružný zátah a to i na takového mastodonta.
Ledoborec:
Model je absolutně jiný než li tomu je u menších bráchů, robusní šasí dostalo prodlouženější rozvor téměř o
4 centimetry, ale pozor do délky dostal jen jeden centimetr, což je hodně znatelné při nájezdech a přesnějším žehlení zatáček.
Stroj je posazen na
14 palcová kola, k tomu docela slušná světlost 280 mm, to už do terénu může být. Všude zima až praští, tůně jsou zamrzlé, ale jen na oko, jak se s 62 koňmi pod kapotou dostávám za břeh, ledy se propadají a UTV klesá, ještě že výrobcem udaná doporučená
brodící hodnota je 65 cm. Dvouvál poškádlím plynem, ten všech 62 koní zaktivoval a z ledové břečky jsme byli natotata.
Sklápěčka:
Ač se s novinkou vyblbnete dosyta, stále se tu jedná o pracovní stroj. Odlehčená korba je upevněna do ocelové konstrukce. Uvnitř prostorné
(300 litrové) korby jsou připraveny záchytná očka pro snadnější převážení nákladu, který nechceme aby se nám šmrdlal ze strany na stranu. Sklopná korba s vyklápěcím čelem pojme cca
130 kg.
Shrnutí:
Novinka je osazena adekvátním motorem, ovládací prvky jsou intuitivní, těm přijdete na chuť hned, jen snad klakson, na ten si snad nezvyknu nikdy, do toho sem strkala furt a UTVéčko řvalo jako protržené. Jízdně si na závěr budeme muset ještě počkat, vzhledem k tomu že byla zima a stroj nebyl tak rozhýbaný jak by se u testu mělo, na závěry si opravdu ještě pár měsíců počkáme. Zatím se model jevil jako poslušný společník pro volný čas i pracovní zatížení. Na místě spolujezdce jsem se držela dobře navrženého madla, ale při ostřejších zatáčkách na mě přední kola házela sněhovou nadílku, být o deset dvacet cm víc asi bych domů přijela jako sněhulák.
Co se týče
pracovního využití tady bych UTV dala A plus, ohledně sportovnějšího módu to už by bylo na dvě mínus. Na polety mašina není stavěná. Co mě hodně pobavilo bylo dobré brzdění motorem při jízdě z kopce, aniž bych hamtala na brzdu, stroj si jel klidným tempem až jsem se bála že se mi zaflekuje na místě. Zpřevodování do pomala je perfektní, při tahání těžkého nákladu z extrémních podmínek si Lko oblíbíte. V lese nebudete plašit zvěř, motor neburácí natolik, aby jste se museli dohadovat s hajnými o tom, že ten váš traktor je slyšet na hony daleko. Model je osazen navijákem s dálkovým ovládáním, které je umístěno v kabině řidiče a to v kaslíku u spolujezdce, snadno se k němu dstávám, ovládání je rychlé. Nezvykem jsou podivně vypadající koberečky, jsou vyjímatelné a omyvatelné, po pravdě půvabu moc nepobraly, snad budou užitečné hlavně v zimě.
Tato novinka je nominována na Motocykl roku 2013 ve třídě - Čtyřkolky s volantem:
- JOURNEYMAN GLADIATOR UTV 830 EFI V-TWIN
Ohromný osmiventilový dvouválec pohání poctivou vlajkovou loď, ATV kategorie Side-by-side. Poměrně mladá kategorie užitkových čtyřkolek s volantem se rychle rozmáhá, Journeyman samozřejmě nespí a připravil pro rok 2013 svůj největší model se zmíněným dvouválcovým agregátem. Stroj má tradiční korbu, pohon 4x4, uzávěrku diferenciálu, počítá se se sněžnými pásy, které ATV přemění ve sněžného muže, jenž se nezalekne žádného povrchu ani kopce. Další informace o modelu naleznete
ZDE.