QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Journeyman Gladiator X6 EFI

Text: Matěj Oliva | Foto: Jiří Jevický | Datum: 03.05.2010 | Zobrazeno: 34635×

Journeyman Gladiator X6 EFI Neuběhla ani sezóna od představení nového Gladiatora X5 a už je na trhu další generace. Na první pohled je od X5 k nerozeznání a změnu prozrazuje snad jen nápis na nádrži. Co se ale událo uvnitř a jak se to projevilo na schopnostech Glada?


Kapitoly článku

  1. Design, technika, jízda
  2. Technické údaje - srovnání X5 a X6
  3. Kompletní fotogalerie

Jak už jsem psal, Gladiator X6 jako by předchozí generaci z oka vypadla. Přesto ale i v designu najdeme drobné změny. Nejvíc mě potěšilo přesunutí blinkrů z plastové lišty na spodku čtyřkolky na nosič. Tím by se měla podstatně prodloužit jejich životnost. Na námi testovaném stroji byl navíc namontovány hliníkové kryty podvozku a všech ramen. Kryt podvozku je v těžkém terénu k nezaplacení, navíc s laserem vyřezaným nápisem Journeyman i dobře vypadá. Na přední straně ze čtyřkolky visí hák sériově montovaného navijáku. Ten, jak jsme se později přesvědčili, rozhodně není k zahození. Novinkou je také homologované tažné zařízení. Krátký Gladiátor je homologovaný pro dvě osoby, nicméně sedlo je opravdu dost krátké a pokud plánujete jezdit ve dvou, doporučuji sáhnout po prodloužené verzi.
Teď ale k tomu hlavnímu, motor oproti X5 přibral 101 kubíků a jeho objem je 594 ccm. Navýšení objemu má na svědomí převrtání válce na 96 mm. Zdvih zůstal stejný, motor by tedy měl být točivější. Výsledkem tohoto snažení jsou tři koně a šest Nm navíc. Na papíře to není moc, tak uvidíme, jak to bude znát za jízdy. Motor samozřejmě krmí vstřikování Bosch, které zajišťuje nejen bezproblémové starty, ale také emisní normu EURO III.
První nastartování studeného stroje proběhlo naprosto bez problémů a z nerezové koncovky výfuku se ozývalo klasické jednoválcové bublání. Na trať to od prodejce Journeyman je asi 5 km, takže jsme zvolili silniční přesun po ose. Náš Glad měl najeto okolo dvou set kilometrů, takže jsme se k motoru museli stále ještě chovat s respektem. I tak byla ale dynamika jízdy velice slušná. O něco hůř jsou na tom brzdy, které mají dost tupý nástup a velký spoleh na ně na asfaltu není. To bych ale opět nezajetému stroji odpustil, přeci jen brzdám vždy chvíli trvá, než si sednou. Chování podvozku při jízdě po silnici je vzorné, tlumiče jsou dostatečně tuhé a čtyřkolka nemá tendence k naklánění do zatáček. Na přesuny nebo silniční jízdu bude tedy nový Glad jistě zajímavý. Ideální cestovní rychlost se pohybuje okolo osmdesátky. Motor má ideální otáčky, nepřetáčí se a ovládání čtyřkolky je stále dostatečně jisté i na terénních pneumatikách.
Hlavně nás ale samozřejmě zajímalo, jak se bude X6 chovat v terénu. Trochu mě zklamal nový podvozek, který by měl být vybavený progresivními pružinami a dofukováním tuhosti. Při rychlé jízdě na rozbité trati se místo ladného proplouvání terénem dostavuje spíš poskakování mezi hrboly. To mě trochu překvapilo, jednak X6 není žádný drobeček a ani já nepatřím k subtilním jezdcům. Pravdou ovšem je, že na čtyřkolce bylo sériové nastavení, které může být „natvrdo“. Pohrát si s tlumiči jsme nezkoušeli, takže bych takové chování přisoudil spíše špatnému setupu podvozku, při testu X5 se podvozek choval podstatně lépe.
Tupější brzdy, které mi na silnici dělaly vrásky, jsou v terénu naopak velkým pozitivem. V prudkých sjezdech je čtyřkolka jistá a jezdec má přesný přehled o tom, jestli jde do smyku. To vidím jako velké plus, protože sjezdy bez motorové brzdy bývají problémem velkých pracovních strojů. Velice příjemná je i reakce na plyn. Po stisku plynové páčky nemá motor téměř žádnou prodlevu a hned se ochotně vytáčí. V trialových pasážích, kde jsme sjížděli z prudkých svahů, byla citlivá odezva na plyn opravdu příjemná.
Ve výjezdech se pak projeví naplno síla Gladiátora. Kam se nedostanete se zadokolkou, dostanete se s elektronicky připojeným předkem. No a pokud by ani to nestačilo, zapojíte do akce uzávěrku a není co řešit. Problém nebyly výjezdy v mazlavém jílu, hlubokém bahně nebo napůl pod vodou. Tady si Glad rozhodně zaslouží velkou pochvalu. Díky tužšímu podvozku je navíc Gladiátor velice stabilní a nemá tendence jezdce něčím překvapit. Ani v bahně se Glad rozhodně neztratí, no a když už se něco nepovede, stačí vytáhnout naviják a dostanete se opravdu ze všeho.

Závěr

Jaký je tedy verdikt? X6 není samozřejmě taková revoluce jako X5, nicméně má rozhodně co nabídnout - silný motor, odolnou konstrukci a naprostou předvídavost. To vše za příznivou cenu 159 800 Kč. Co Gladu naopak trochu chybí je sportovní nádech, na jízdy po trati a podobné skopičiny jsou vhodnější stroje.  Na druhou stranu pro práci je to ideální stroj a pokud si libujete v expedičních jízdách neprostupným terénem, bude pro vás X6 rozhodně dobrá volba.

Pokračování článku: Technické údaje - srovnání X5 a X6

Kapitoly článku

  1. Design, technika, jízda
  2. Technické údaje - srovnání X5 a X6
  3. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.00 Známkováno: 1x

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

wallpapper Journeyman Gladiator X6 EFI

1024x683
1200x800
1600x1067
wallpapper Journeyman Gladiator X6 EFI

1024x683
1200x800
1600x1067
wallpapper Journeyman Gladiator X6 EFI

1024x683
1200x800
1600x1067



Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Journeyman Gladiator X6 EFI»

Další články sekce Journeyman

CFMOTO Gladiator X625-A: Největší jednoválec

11.11.2020, Redakční testy
Buď jednoválcová pětistovka za 150 tisíc, nebo dvouválcová osmpade o 100 dráž, to byl výběr pro toho, kdo zhruba do půlk...

Tři Mušketýři - KAYO nejen pro děti

17.06.2020, Redakční testy
S koníčky se má začít odmalička, to je jasná věc. No a když chcete svou ratolest naučit jezdit na čtyřkolce, je potřeba ...

Gladiator X8 EPS vs. Jumbo 850 V-Twin EPS

03.02.2017, Redakční testy
Zimní testování je vždy tak trochu něco „navíc“ a také nikdy nevíte, zda v našich končinách k němu může dojít. Loni nedo...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

CFMoto X625-A: Pan Vyladěný

20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...

Linhai 650L EPS Promax 4x4: Nová vlajková loď

29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...

První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladiatorů od CFMoto

01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.63s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce