Jak už jsem psal, Gladiator X6 jako by
předchozí generaci z oka vypadla. Přesto ale i v designu najdeme drobné změny. Nejvíc mě potěšilo přesunutí blinkrů z plastové lišty na spodku čtyřkolky na nosič. Tím by se měla podstatně
prodloužit jejich životnost. Na námi testovaném stroji byl navíc namontovány hliníkové kryty podvozku a všech ramen. Kryt podvozku je v těžkém terénu k nezaplacení, navíc s laserem vyřezaným nápisem Journeyman i dobře vypadá. Na přední straně ze čtyřkolky visí hák sériově montovaného
navijáku. Ten, jak jsme se později přesvědčili, rozhodně není k zahození. Novinkou je také homologované tažné zařízení. Krátký Gladiátor je homologovaný
pro dvě osoby, nicméně sedlo je opravdu dost krátké a pokud plánujete jezdit ve dvou, doporučuji sáhnout po prodloužené verzi.
Teď ale k tomu hlavnímu, motor oproti X5 přibral
101 kubíků a jeho objem je
594 ccm. Navýšení objemu má na svědomí převrtání válce na
96 mm. Zdvih zůstal stejný, motor by tedy měl být točivější. Výsledkem tohoto snažení jsou
tři koně a šest Nm navíc. Na papíře to není moc, tak uvidíme, jak to bude znát za jízdy. Motor samozřejmě krmí vstřikování Bosch, které zajišťuje nejen bezproblémové starty, ale také emisní normu
EURO III.
První nastartování studeného stroje proběhlo
naprosto bez problémů a z nerezové koncovky výfuk
u se ozývalo klasické
jednoválcové bublání. Na trať to od prodejce Journeyman je asi 5 km, takže jsme zvolili silniční přesun po ose. Náš Glad měl najeto okolo dvou set kilometrů, takže jsme se k motoru museli stále ještě chovat s respektem. I tak byla ale dynamika jízdy velice slušná. O něco hůř jsou na tom brzdy, které mají dost tupý nástup a velký spoleh na ně na asfaltu není. To bych ale opět nezajetému stroji odpustil, přeci jen brzdám vždy chvíli trvá, než si sednou. Chování podvozku při jízdě po silnici je vzorné,
tlumiče jsou dostatečně tuhé a čtyřkolka nemá tendence k naklánění do zatáček. Na přesuny nebo silniční jízdu bude tedy nový Glad jistě zajímavý. Ideální cestovní rychlost se pohybuje
okolo osmdesátky. Motor má ideální otáčky, nepřetáčí se a ovládání čtyřkolky je stále dostatečně jisté i na terénních pneumatikách.
Hlavně nás ale samozřejmě zajímalo, jak se bude X6
chovat v terénu. Trochu mě zklamal nový podvozek, který by měl být vybavený
progresivními pružinami a dofukováním tuhosti. Při rychlé jízdě na rozbité trati se místo ladného proplouvání terénem dostavuje spíš
poskakování mezi hrboly. To mě trochu překvapilo, jednak X6 není žádný drobeček a ani já nepatřím k subtilním jezdcům. Pravdou ovšem je, že na čtyřkolce bylo
sériové nastavení, které může být „natvrdo“. Pohrát si s tlumiči jsme nezkoušeli, takže bych takové chování přisoudil spíše špatnému setupu podvozku, při testu X5 se podvozek choval podstatně lépe.
Tupější brzdy, které mi na silnici dělaly vrásky, jsou v terénu naopak velkým pozitivem. V
prudkých sjezdech je čtyřkolka jistá a jezdec má přesný přehled o tom, jestli jde do smyku. To vidím jako velké plus, protože sjezdy bez
motorové brzdy bývají problémem velkých pracovních strojů. Velice příjemná je i reakce na plyn. Po stisku plynové páčky nemá motor téměř žádnou prodlevu a hned se ochotně vytáčí. V trialových pasážích, kde jsme sjížděli z prudkých svahů, byla citlivá odezva na plyn opravdu příjemná.
Ve výjezdech se pak projeví naplno síla Gladiátora. Kam se nedostanete se zadokolkou, dostanete se s elektronicky připojeným předkem. No a pokud by ani to nestačilo, zapojíte do akce uzávěrku a není co řešit. Problém nebyly
výjezdy v mazlavém jílu, hlubokém bahně nebo napůl pod vodou. Tady si Glad rozhodně zaslouží velkou pochvalu. Díky tužšímu podvozku je navíc Gladiátor velice stabilní a nemá tendence jezdce něčím překvapit. Ani v bahně se Glad rozhodně neztratí, no a když už se něco nepovede, stačí vytáhnout naviják a dostanete se opravdu ze všeho.
Závěr
Jaký je tedy verdikt? X6 není samozřejmě taková revoluce jako X5, nicméně
má rozhodně co nabídnout - silný motor, odolnou konstrukci a naprostou předvídavost. To vše za příznivou cenu 159 800 Kč. Co Gladu naopak trochu chybí je sportovní nádech, na jízdy po trati a podobné skopičiny jsou vhodnější stroje. Na druhou stranu pro práci je to
ideální stroj a pokud si libujete v expedičních jízdách neprostupným terénem, bude pro vás X6 rozhodně dobrá volba.