Co lidí se napřemýšlelo, aby 4kolky učinili tím, čím jsou dnes: rychlé, spolehlivé na vyblbnutí i pro pracovní využití. Moderní 4kolka nabízí pohodlí, řidiči se už nemusí obtěžovat se zastaralými systémy, nostalgie šla stranou i u nového
modelu X8. Vůbec první dvouválec CF MOTA s osmistovkovým agregátem pod kapotou udělil novince designovou revoluci. Ani v oblasti designu nové X8 nezůstal kámen na kameni. Plasty už nejsou tak
„roztomile“ zaoblené, jak tomu bývalo u předchozích generací. Obdivovala jsem zcela novou, do široka rozkročenou siluetu, kterou dotváří výrazný a jediný
prolis v bocích. Nové ztvárnění jí totiž propůjčuje podstatně dravější křivky. Stačí se jen podívat na dopředu protaženou přední masku s vsazenými světly a jemným dekorováním nárazníků. Před chladičem sedí obrovské ztvárnění
CF MOTO loga, to udává realitě ten správný šmrnc. Přední světla jsou vytažena hluboko do boků karosérie, boční linky jsou rázné - tady nemáme žádné výhrady - a záď se pohybuje na pomezí 4x4. To celé je postavené na velmi vkusných robustních duralových ramenenech s docela zajímavým oplechováním a bačkorkách s leštěnými ráfky. Journeyman dovezl dvě X8, obě 4kolky jsou totožné v Deluxe verzích, až na barevné provedení a osazení zadní sedačky. Deluxe verze v bílé barvě byla osazena zadní sedačkou pro spolujezdce, ta design stroje odkláněla cestovatelským směrem. Neubírá jí na kráse, ale jakmile hopnete sedačku za záda, vše bude ultimativní. Červená X8 byla ochuzena jen o zadní sedadlo spolujezdce, jinak se jednalo o totožný stroj.
Motor:
K redakčnímu testu jsme si vybrali absolutní novinku Gladiátora X8 s výkonem 63 koní a maximálním kruťákem
72 Nm. Velký vliv na jízdní projev tohoto motoru má vstřikování Delphi spolu s převodovkou CVT. Ta se snaží udržovat otáčky pod kontrolou, při náhlém přidání plynu převodovka dokáže velmi rychle zareagovat a vytočit
okamžitě motor do vysokých otáček. Sice jsem pod zadkem dráždila syrový motor, a tak nějak jsem se s ním nemohla rozparádit naplno, ale síla u tohoto motoru je značně znatelná. Během první ochutnávky jsem jí proháněla v třeskutě mrazivém počasí,
dvouvál však nezapochyboval ani jednou. Véčko má příjemný zátah, ani jsem nečekala, že mi motor bude burácet pod zadkem s takovou pružností. Pružný, hravý motor je doprovázen dvouválcovým zvukem, který ještě nese znaky syrové novinky.
Nádrž, úložné prostory, plasty:
Třiadvacetilitrová
nádrž je vsazena pod sedlo, což sebou přináší uložení víčka nádrže na zádi 4kolky. Toto uložení nádrže mi z pohledu tankování přijde zvláštní, při tankování u stojanu se musí slézat ze 4kolky a nesmyslně jí obcházet. U uzamykatelného víčka si musíte počínat opatrněji, klíček svádí k ulomení. Namísto víčka nádrže je v klasickém osazení posazen filtr, ke kterému je uživatelsky přívětivý přístup.
Úložné prostory jsou vzhledem k zařazení 4kolky vynikající. Nechci hýřit chválou, ale úložných prostor má
X8 opravdu mnoho. Jeden hlubší prostor nalezneme přímo pod sedlem, další dva úložné boxy nalezneme v zadní části 4kolky. Úložné boxy jsou zajištěny rychloupínacími gumami, se kterými se sice rychle manipuluje, ale ohledně životnosti si nejsem až tak jistá. Vedle úložných boxů sídlí dvojice držáků na pití, do kterých se hravě nacpou termosky s čajem/kávou nebo lahve s pitím, plechovky…. Držáky jsou řešeny stejnými rychloupínacími materiály. Při použití zadní sedačky s opěrkou pro spolujezdce se do posledního boxu nedostanete. V
příslušenství budou k dispozici i hluboké úložné kapsy vsazené na stupačkách spolujezdce. Tyto kapsy oceníte v případě delších cest při kterých budete cestovat sám.
Plasty i přes třeskutou zimu jevily znak pružnosti a odolnosti, jejich povrchová úprava snese nějaký ten škrábanec a navíc v červeném i bílém provedení se X8 neztratí v davu všedních 4kolek.
Světa, sedadlo, řídítka:
Zadní i přední
světla při sepnutí září celou svou plochou a při nočních přejezdech vás ochrání před nástrahami noci. Dlouhé sedlo má za následek relativně dostatečné množství místa pro cestování ve dvou. Odnímání sedadla je klasické, přes zadní pacičku, kterou stačí zmáčknout jedním prstem. Po celé délce je sedadlo komfortně změkčené. To samé platí i pro provedení komfortního sedadla, které by si zasloužilo snad jen lepší boční vedení těla.
Sedačka pro spolujezdce byla v prvotních plánech za příplatek, momentálně je v akci a za příplatek pouhé jedné koruny. Mohutná
řídítka se vodí sama, jako by X8 ukrývala posilovač řízení, ohledně osazení řídítek tu nenalézám nic co by mne zaujalo. Kvituji prodloužené blástry, které mé ruce chránily před nápory větru a i při pojezdech v lese si myslím, že odvedou svou práci.
Jízdní vlastnosti:
Zbrusu nová X8 je mnohem dynamičtější a agresivnější, než tomu je u jejích předchůdců. Chová se dynamicky na silnici i v terénu, obzvláště pokud řídíte variantu bez zadní sedačky. Vpředu na stupačkách je dostatek místa ve všech směrech. Tím naznačuje veliký potenciál v rámci
cestovatelsky racingového charakteru. Výhradu máme snad jen proti nedostatečnému vybroušení ozubení stupen, ze kterých mi klouzaly boty. Nitrogenové tlumiče s možností nastavení jsem během našeho testu nemohla řádně provětrat. Novinka si ještě opravdu nestihla sesednout, přece jen jsem přijela otestovat zbrusu nový stroj, který na české půdě přistál před pár dny. Při jízdě se sepnutým 4x4 se stroj choval vyváženě, jízdní charakter se podobal stroji s posilovačem. Delší verze sebou přináší jiné nájezdové úhly, kterých si jsem vědoma i tak jsem ocenila stabilitu tohoto stroje. Pracovní 4kolka s duší rebela mě poňoukala k machorvání, hlavně před obecenstvem. Z driftu do driftu, zadek sem a tam a to všechno pod neustálou
kontrolou.
Při odpichu jsem házela kameny daleko za sebe, i fotografa jsme jedním trefila, a to stál dobrých deset metrů ode mne. Boční náklony jsem si užívala, i do výjezdů jsem dlouhána vyhnala a to co bylo napsané jen na papíře se stalo pravdou. X8 má sílu na to aby i v tom nejstrmějším stoupání jezdec mohl razantněji přidat. Motor po ubrání plynu brzdil poslušně, ačkoli bych mu na rázných zákrocích trochu ubrala. Občas se mnou stroj škubl, aniž bych to očekávala. Deluxe verze je osazena tažným zařízením, stroj je připraven na tahání přeplněných valníků, ale to ztvárnění uchycení koule nevím nevím. Ohledně akcelerace v bahně, tady si myslím, že X8 bude vévodit, vždyť i její světlá výška je na dost dobré úrovni. Nyní v teple domova a s klávesnicí na klíně si představuji jak bych
X8 brodila v tratolištích bahna, už ať je jaro.
Shrnutí:
Boční zrcátka, široké zadní blatníky a dynamičtější příď jen potvrzují další válečné tažení
CF MOTA proti konkurenci. Na první pohled je jasné, že současná X8 je opět o kus dál oproti ostatním modelům tohoto výrobce. Je škoda, že jsem novinku nemohla otestovat ve 100 % zápřahu, ničit ještě nesesednutý motor se závojem novoty mi šlo proti srsti, tudíž se budu těšit na příjemnější počasí a již řádné zajetí. Poté stroji načechrám peří v tom nejtěžším terénu do kterého patří. To málo co jsem s novinkou X8 zažila se dá shrnout do pár vět ve kterých bych vyzdvihla silný
zátah motoru a cestovatelský
komfort pro oba jezdce. Během jízdy jsem měla stále dostatečný výhled na displej, ten mi skýtal všechny parametry potřebné k jízdě - otáčkoměr, stav ujetých km, stav benzínu, Trip,
hodiny, kontrolky... Co se mi nelíbí je propracování zadního zavěšení
tažného zařízení, nejen, že koule v terénu bude zavazet, ale její upnutí na šroubech nevypadá bytelně. Vypíchla bych i špatné umístění startovacího relátka, to je ukryto tak aby chytalo veškeré nečistoty. Sporně se tváří přední oko, které je připraveno pro případné odtažení umřelého stroje, zápornou stránku
tažného oka vidím při sjezdech kde si okem snadno rýpnu do země. Mechanické věci nejsou až tak totožné s řadou X6, jedna z podobností je v podobě přepínání 4x4.
Brzdy jsou dostačující, zadní brzda posílá 4x4 do štorců a přední, ty jsou příjemně umáčknutelné. Ohledně přístupu k chladiči, zde se mechanici pohybují takřka bez nářadí, ovšem při otvírání stroje se mechanici pěkně zapotí, tady se musí sundat snad vše co na 4kolce je. Ale to běžný uživatel ani nepocítí a při dolívání vody, kontrole relátek i baterky si budete jistí a rychle vše opravíte. I v horách si X8 budete umět opravit na koleni, tedy s ohledem závažnosti opravy. Přijatelná cena u docela dobře ověšeného stroje není na škodu.
Komu bych 4kolku doporučila:
Jezdci s cestovatelskými předpoklady, tento stroj nabízí ostatečné množství místa i jízdní komfort pro jízdu ve dvou. Její úložné prostory, tažné zařízení i nosiče jsou připraveny k ověšení bagáže. Do závodů bych stroj neškatulkovala, ne že by na ně neměl, ale dlouhé provedení se dle mého do závodů nehodí. Pro začátečníka je tato 4kolka silná, jenže záleží na jezdci, někdo i s desetiletím zkušeností lítá jako postřelený a někdo zase ne. Pro práci okolo stavení je této krásky škoda, práci odvede, ale to by byl hřích jí upoutat ve stáji a nevenčit jí někde při řádných toulkách terénem. Myslím si, že i dámy si s tímto modelem poradí, při manipulaci na místě i popojíždění a hlavně při jízdě řízení nekladlo odpor. U Journeyman stáje se v podání X8 vyvinul nový dimenzionální prostor, do kterého dospěje snad každý jejich stoupenec.
Ceny X8 vč. DPH:
- Standard verze - 189.800,-
- DeLuxe verze - 199.800,-
- Obě obsahujÍ v základní ceně: 14" hliniková kola, šestiplátnové 14“ pneu, naviják 3500lbs, homotažné se zásuvkou, box místo druhé sedačky...Budou dostupné i přídavné boxíky na stupačky. Druhá sedačka s opěradlem a držáky pro spolujezdce jsou v AKCI za jednu korunu!!!
Standard/Deluxe verze:
- Standard verze obsahuje: železná A-ramena, plastové kryty ramen, normální tlumiče.
- Deluxe verze obsahuje navíc: horní i dolní duralová A-ramena, hliníkové kryty ramen, hliníkový kryt navijáku a přední části podvozku, špičkové stavitelné nitrogenové tlumiče DNM.
Specifikace:
- Motor - 800 ccm véčkový, 4takt
- Max výkon - 63 koní
- Max krouťák - 72 Nm
- Ventilový systém - SOHC, 4 ventil
- Vrtání/zdvih - 91x61,5 mm
- Kompresní poměr - 10.3:1
- Chlazení - vodou
- Vstřikování Delphi
- Převodovka - CVT (H, L, R, N, P)
- Délka/šířka/výška - 2,320/ 1,180/ 1,400mm
- Nádrž - 23 litrů
- Startér - elektronický
- 14" kola
- Brzdy přední- dvojité hydraulické
- Brzda zadní - hydraulická