Test na tankodromu
I když jsem testovala X8 sama, ponechala jsem si za zády opěrku pro spolujezdce. Zajímalo mě, jak moc se zašpiní při jízdě v terénu. Ještě než se dostáváme do známého terénu, stavím X8 vedle staré známé X6. Zadumčivá X6 vypadá ve srovnání s osmičkou jako chudý příbuzný od vedle. X8 přišla na svět relativně nedávno a hned se zapojila do boje o nejlepší stroj stáje CF Mota. Poprvé jsem se s démonickou X8
setkala 3.2.2012, ale zmrzlou techniku ještě v syrovém stavu tehdy nebylo možné řádně otestovat.. Kromě toho, že má X8 tříletou záruku, jsme vám do posledního puntíku popsali design, nádrž, úložné prostory, plasty, motor, ale co že to ta X8 vlastně dokáže, jsem u nezajeté novinky mohla jen polemizovat.
Těžká, ale…
O značné hmotnosti, kterou očekávaná novinka X8 ukáže na váze, byla řeč, ovšem ta je docela dobře maskovaná. Kila navíc jsou
centralizovaná, a kromě kiláže je konzervativní dlouhý rozvor ku prospěchu hlavně při jízdě po silnici. Stabilní, neposkakuje na silnici jako koza, ale pozor na uzavřenější zatáčky. Ze silnice na prašnou cestu, a teprve tady poznávám
charakter
nitrogenáčů DNM. Tlumiče s
nádobkami bezesporu pobírají všechny nerovnosti, když se před jízdou v terénu správně seštelují pružiny. Ke kapitulaci pružiny nedonutíte ani při ostřejším brzdění, kdy se na předek nažene všechna hmotnost. Brzdová soustava opravdu nepatří k nejčilejším. Při tvrdém zašalfování nožní brzda velikána zastaví dobře, ale u brzd na řídítkách
ódy na 100% účinnost nepěji.
Pohodlná a rychlá:
Motor si bez problémů poradí s celkově většími rozměry, a to i s plnou náloží v osazení dvou kompletně obložených jezdců. X8 s
výkonem 63 koní a maximálním krouťákem 72 Nm, vstřikováním
Delphi a převodovkou CVT motorově i komfortem převálcuje jakoukoliv 4kolku stáje CF Mota. Ze zimního testu jsem mohla jen
polemizovat jak a co novinka dokáže, ale obstarožní předsudky padly hned při prvním vlnobití roztančené vodní hladiny. Zprvu najíždím opatrně, co kdyby si novinka cucla a následně mně nechala ve štychu uprostřed říčního koryta. Čím víc času trávím s novinkou ve vodě tím víc
jí začínám věřit, aniž bych se promáčela. A to jsem X8 opravdu nešetřila. Tanker nebo ponorka, možná obojí - oproti předchozím modelovým řadám s menšími agregáty je démon obstojným vodním živlem.
Hladký dvouvál mě netrápí zbytečnými vibracemi, pneušky
Abuzz přelézají všechny kameny, jen mi bylo líto leštěných ráfků. Odpal z vody na souš je elegantní, aniž by se mi osmistovka kroutila okamžitě reaguje.
Pružná akcelerace se silným zátahem má široce použitelné pásmo. Když se mi sem tam nepovedlo navést stroj tam kam bych chtěla, motorem jsem si pomohla.
Bahno
Při
sepnutí 4x4 s uzávěrkou řízení výrazně ztěžkne, ale co na tom - já chci z bahna vyjet stůj co stůj, a při popojíždění zabořená po stupny tužší řízení neregistruji. Pohotový záběr všech kol nemá námitek, změna rychlosti dle dávkování plynu je precizní. Plochá
krouťáková křivka v bahně netrhá za ruce, tady si užívám akceleraci, kterou jsem u CFka rozhodně neočekávala. Bahnění bylo dost aniž bych byla zacákaná od bahna vypínám 4x4 a spouštím se z kopců.
Když pouštím plyn pro zvolnění zapojí se pomocník nazývaný motorová brzda. Ohledně řízení je dlouhán ve verzi Deluxe variabilní.
Jen pro rekapitulaci verzí Standard/Deluxe:
- Standard obsahuje: železná A-ramena, plastové kryty ramen, víceprvkové tlumiče III.generace
- Deluxe obsahuje navíc: horní i dolní duralová A-ramena, hliníkové kryty ramen, nitrogenové tlumiče DNM.
Řízení je poslušné a zátah motoru je dynamičtější než tomu je u strojů ze stejné stáje. Potencionál
cestovatelského charakteru X8 splňuje i při brouzdání terénem. Není to zrovna kolka na rychlostni rekordy, ale s maximálkou kolem 120 km/h se rozhodne neztratite. Z prudkého kopce se vydávám do nové výzvy, vhozené výjezdem nesmyslně roztrhaným vodním tokem. Dlouhé verze jsou všeobecně poslušnější ve výjezdech, což potvrdila i X8. Nepřevrací se, a co bylo docela zajímavé, byly boční náklony, kde se například X6 necítí moc stabilně. Dvouvál s cejchem X8 se na sešikmených svazích držela, aniž by mně chtěla zarolovat pod řídítka.
Shrnutí:
X8 je kultivovaně poslušná 4kolka, která se bezpochyby dokáže rozparádit nad povolenou rychlost, a to i s dvoučlennou posádkou. S X8 se na silnici opravdu nudit nebudete, dostatečně silný dvouvál má vždy dostatek síly na přidání. Široké gumy spolu s dlouhým provedením jsou v zásadě připravené pro
delší vyjížďky ve dvou. Místa mezi spolujezdcem i jezdcem je habaděj a bagáž na X8 navěsíte určitě taky. Asi bych tuto 4kolku nedoporučila začátečníkovi či ženě. Sakumprásk bych mohla říct, že jsem se za celý den s X8 docela vyblbnula, a že bych byla já nebo zadní místo spolujezdce od bahna, to se nedá říct.
Opakování je matka moudrosti:
Ceny X8 vč. DPH:
- Standard verze - 189.800,-
- DeLuxe verze - 199.800,-
- Obě obsahují v základní ceně: 14" hliniková kola, šestiplátnové 14“ pneu Abuzz, naviják 3500 lbs, homologované tažné s el. zásuvkou, box místo druhé sedačky, přídavné boxíky na stupačky. Sedačka spolujezdce a držáky spolujezdce v akci za 1,- Kč.
Specifikace:
- Motor - 800 ccm véčkový, 4takt
- Max výkon - 63 koní
- Max krouťák - 72 Nm
- Ventilový systém - SOHC, 4 ventil
- Vrtání/zdvih - 91x61,5 mm
- Kompresní poměr - 10.3:1
- Chlazení - vodou
- Vstřikování Delphi
- Převodovka - CVT (H, L, R, N, P)
- Délka/šířka/výška - 2,320/ 1,180/ 1,400mm
- Nádrž - 23 litrů
- Startér - elektronický
- 14" kola
- Brzdy přední- dvojité hydraulické
- Brzda zadní - hydraulická