Labuť nebo ošklivé káčátko?
Názor na vzhled je věcí naprosto individuální, protože jak víme, proti gustu žádný d
išputát. Proto se při hodnocení designu budu řídit svými pocity, se kterými ne každý musí souhlasit. Novoučký
KFX450R, který se dostal do mých rukou zářil, lesklou a pro Kawasaki typickou zelení. Přede mnou tento stroj nikdo netestoval, takže o nějakých škrábancích nebo stopách používání nebylo řeči. Prostě pastva pro oči. Sportovní charakter quadu podtrhuje agresivní silueta karoserie a kompaktní stavba celého quadu. Do očí nejvíce bijí
dva kulaté reflektory předního osvětlení, které mi připomínaly vzteklého pavouka. Nelíbil se mi naopak tlumič výfuku, který se mi rozhodně zdál příliš tlustý. Když usedám za řidítka (od firmy Renthal) ihned mám pocit, že tento quad je ještě menší, než se mi na první pohled zdálo.
Ne šaty dělají sportovce
Nahlédněme na chvíli pod sportovní pláštík nové 450-tky. Kostra KFXu se opírá o rám, vyrobený
výlučně z hliníku. Přední tlumiče, stejně jako zadní centrální tlumič, jsou plně nastavitelné. Motorem je osvědčená hnací jednotka pocházející z krosového motocyklu KX450F. Za dodávku palivové směsi zodpovídá
vstřik paliva značky Keihin s průměrem 42 mm. Přenos hnací síly se děje pomocí pětistupňové manuální převodovky s
dodatečným zpětným chodem, s čím se u sportovních strojů nesetkáváme příliš často. Zajímavým řešením je rovněž namontování akumulátoru na předek motoru. Dovoluje to odlehčit zadek vozidla, centralizovat váhu a snížit těžiště čtyřkolky.
Ale dost teorie, je čas na praxi.
Na plný plyn...
Zima je ve své polovině, několikastupňový mráz už o sobě dává vědět, takže je čas se zahřát. Sedám si znovu na sedačku, otáčím klíčkem, mačkám spojku, brzdu, tlačítko startéru. Po delším garážování se jednoválec líně ozývá
ospalým mroukáním, ale už po chvíli je připraven vyrazit. První dojmy? Silný motor, převodovka funguje velmi dobře, KFX je lehký a úzký, díky čemuž s lehkostí vymetá zatáčky. Brzdám také
není co vytknout, i když by bylo milé konečně uvidět japonské vozidlo sériově vybavené ocelovým opletením brzdových hadiček.
Quad se řídí velmi lehce a příjemně. Ale jsou hodnoty, k
teré nám servíruje KFX dostačující do bojů ve vrcholovém sportu? O odpověď na tuto otázku jsem poprosil rovněž závodníky Pawła Sobczyka i Adama Wężyka. Stačilo pár minut jízdy a už vidím na jejich tvářích široký úsměv. O dvě hodiny později již jsou připraveni k předběžnému hodnocení nového produktu firmy z Akashi. „
Tento quad je srovnatelný s novou Yamahou YFZ450R" - prohlásil Paweł. „
Motor i vstřikování fungují dobře, převodovka také pracuje výtečně". Hůře v jejich hodnocení dopadlo zavěšení, které se podobně jako tomu je u většiny továrních vozidel, nehodí pro profesionální sport a tuto část je třeba bezpodmínečně nutné před závody vyměnit. To samé se týká výše zmíněných brzdových hadiček. Velkým plusem zeleného quadu se ukázala podsaditá silueta. Díky tomu, že je úzký a lehký, velmi snadno překonává ostré zatáčky, což se našim testerům zalíbilo.
Nic pro zelenáče
Kawasaki KFX450R je rozhodně
sportovním nástrojem a dovoluji si to tvrdit bez nejmenšího zaváhání. Po nezbytných úpravách nutných k tomu, aby mohl být nasazen do bojů o nejlepší místa v závodech (ty jsou ale potřebné ve všech sériových konstrukcích), se tento stroj může směle a bez komplexů měřit s Yamahou, Suzuki nebo také Hondou. Zcela jistě to
není stroj pro amatéry a na to bychom měli pamatovat při nákupu tohoto stroje.