Pracanti Kawasaki nabídkou jasně převažují nad svými ryze sportovními kolegáčky. K mání je pět různých užitkových átévéček s objemem motoru
od 250-ti do 750-ti ccm. My jsme to vzali za druhý konec a podívali se na kobylku hned té největší a nejtěžší, tedy Kawasaki KVF750. Pro rok 2008 zaznamenal model KVF750 hned několik vylepšení. Mezi ty nejzásadnější patří upravený motor,
elektronické vstřikování paliva nebo odpružení s progresivní charakteristikou.
Otevírám garáž a přede mnou stojí átévéčko, které bych se neodvážil nazvat drobečkem. Objemu 750 ccm v dvouválcovém povedení není design nic dlužný. Mohutná stavba Kawy leccos vypovídá o užitných vlastnostech a naopak
černá barva s červenými pruhy koketuje se sportovními ambicemi. KVF750 svým designem nevybočuje z řady užitkových čtyřkolek. Fešně tvarovaný nárazník plynule přechází na přední masku se
čtyřmi kulatými reflektory. Tady lehce propadám zděšení, protože ty dva menší v krajích masky jsou vysunuty víc, než se zdá být zdrávo. Mám pocit, že i při sebemenším kontaktu půjdou „do kopru“ jako první…
Nutno podotknout, že dílenské zpracování bylo u KVF na špičkové úrovni. Zadek čtyřkolky mluví jasnou užitkovou řečí, a proto nemůže postrádat závěsné zařízení s přípojkou elektriky. Také dlouhé zástěrky, které bych osobně po koupi okamžitě sundal, a zadní nezapuštěné světla, tento fakt potvrzují. Červeně lakované pružiny tlumičů zase chtějí flirtovat se sportovním duchem Kawího atévéčka. Červený je, u pracantů tolik nepostradatelný, přední i zadní nosič.
Praktickou vychytávkou je úložný prostor nad předními blatníky. Levý box je kompletně uzavíratelný, ale neuzamykatelný a pravý inženýři vyřešili gumovou mřížkou, která se ráda přizpůsobí jakémukoliv obsahu.
Jelikož je KVF homologováno pouze pro jednoho jezdce, nabízí mu sedlo dostatečný prostor. Před ním najdeme dobře přístupný box pro vzduchový filtr. Pod sedlem je nasázena baterka a vůbec veškerá elektronika potřebná k chodu ATV. Otvor pro napájení devatenáctilitrové nádrže oktanovým mokem se nachází v zadní části po pravé straně sedla.
Když tedy usednete do prostorného sedla, naskytne se vám pohled na řídítka s digitálním displejem uprostřed. Vše je na svém místě a od ostatních čtyřkolek se extra neliší. Multifunkční displej informuje o okamžité rychlosti, zvoleném náhonu náprav, vstřikování, teplotě kapaliny, ujetých kilometrech, času i stavu paliva. Pro nic za nic nejsou nad displejem čtyři kontrolky, především ty, co nám připomínají zařazenou zpátečku nebo neutrál, které řadíte pákou na pravé straně vedle airboxu.
Se suchými téměř 255-kily váhy cvičí véčkový čtyřtaktní kapalinou chlazený dvouválec s elektronickým vstřikováním, které zapracovalo zejména na středních otáčkách. Pokud se zajímáte o výkon, maximum kávéefka je
50,4 koníků při 6500 ot./min. a největší krouťák
54,9 Nm nastupuje při 4500 ot./min. Převodovka je plně automatická s variátorem a tradičně máme na volbu mezi režimy rychlým (High), pomalejším (Low), neutrálem nebo zpátečkou. Přenos výkonu motoru na kola probíhá za asistence kardanu. Podvozek pracovní Kawy tvoří
dvojitý kolébkový rám s nezávislým zavěšením kol. O brzdný efekt největšího kawího pracanta pečují dva kotouče s dvoupístkem vepředu a krytý multidisk v olejové lázni pro zadní nápravu.
Jasně, Kawa KVF750 je spíše užitkovým quadem. To však nic nemění na tom, že mé první zkušenosti v jejím sedlem byly spíše zábavného charakteru s lehkou porcí sportovního vyžití. Volím náhon zadních kol, řadící pákou řadím režim High, přičemž si nemůžu nevšimnout hlučnější zvukové kulisy, palcem tisknu plynovou páčku k řidítku a zhurta vyrážím vpřed. Kávéefko mi prokluzem zadních kol na asfaltce důrazně připomíná, že jeho čtyřtaktní sedmsepadesátkové véčko bere pěkně od spodu a s řídítky kontra opouštím vesnici.
Dál už mě čeká nespočet kilometrů lesních a polních cest. Progresivní odpružení se zdá být poněkud tvrdší, což se mi později po přesednutí na jiný quad stejné kategorie jen potvrzuje. Při jízdě Kawasaki působí velice
jistě a stabilně. Lehké rozpaky budí pouze pomalá jízda s předními koly v plném rejdu. To pak stabilita není úplně stoprocentní záležitostí. Naopak ve vyšších rychlostech s náhonem 2WD je průjezd zatáček driftem velkou libůstkou. V rozmanitém terénu listnatého lesíku zkouším trialové vlastnosti černého kávéefka.
S náhonem všech kol a zařazené Low rychlosti není problém zdolat i dost příkré kopce ve větším náklonu. Dokonce není ani nutné řadit Low, ale v klidu jezdit na rychlý převod High. Ani když zastavíte uprostřed rozmočeného krpálu a budete se chtít znovu rozjet a vyšplhat na vrchol, převod High se sepnutým náhonem 4x4 vám nedá košem.
Slušný výkon véčkového dvouválu dovolí vychutnat mimo jiné jízdu po zadních. To pak stačí vzít za heft, škubnout řidítky a je to tam. Chce však pamatovat, že tři metráky jsou tři metráky, protože rozházená žebra nejsou žádný med ;-) Kawasaki KVF750 si poradí i s přesunem po asfaltu. Ideální rychlost je někde kolem
70-80-ti km/h. Maximálka se nachází ještě o kousek dál. Na rovince mi digitální tachometr ukázal 116 km/h, což už je na terénních gumách velikej kalup a stabilita čtyřkolky pochopitelně není nejlepší. Jedna věc je čtyřkolku rozpálit, a další je jí ubrzdit. Přední brzda plní svůj úkol velice slušně, zato zadní by si mohla odpustit příliš rychlé zablokování zadních dvanáctipalcových kol.
Nakonec došlo i na praktickou stránku černého užitkáče. Když kolegův Kingquad prodělal defekt, nezbývalo než zapřáhnout káru a druhé atévéčko naložit na palubu. Díky velkému objemu nebyl vůbec žádný problém v klidu a pohodě dostat druhou čtyřkolku z bodu A do bodu B.
Kawasaki KVF750 se narodilo především pro práci, to však neznamená, že si s ní neužijete legraci. Naopak,
srandy zažijete kopec! To pravé uplatnění nejspíš najde v drsnějších podmínkách, kde je potřeba zdolat náročnější terén s náhonem všech kol, přitom přiložit ruku k dílu a leccos odtahat. Díky bohatému příslušenství se dá užitná hodnota kávéefka, tak jako jakékoliv jiné čtyřkolky, ještě znásobit a spektrum využití rozšířit.
Cena největšího ATV od Kawasaki je stanovena na 229 000 Kč (leden 2009), což je přibližně srovnatelné s podobnými quady konkurenčních značek. Novinka roku 2008 se vyrábí ve dvou barevných provedeních. Krom akční tmavě zelené můžete mít také černou s červenými doplňky.