Neustálé vzestupy a pády současného trhu s ATV zabrzdily mnoho firem v oblasti vývoje a designu. Existuje však několik výrobců, kteří svoje produkty zlepšují neustále.
Kawasaki mezi ně rozhodně patří.
Design
Kawasaki je příjemná retro 4kolka, která si získala docela slušnou oblibu, a to hlavně díky zajímavému designu a odlišnosti, a také svou jasně pracantskou kostrou. Jen se rozhlédněte - KVF opravdu aktualizovala svou pleťovou masku a vykazuje mnohem robustnější vzhled. Šestice paprsků v hliníkových kolech, zabalených do
25palcových Maxxis pneumatik, přináší Kawě prémiovou image.
Na první pohled se novinka podobá starším modelům, ale z 90 % je vše jinak. Zásadní revidování zasáhlo oblast přední masky, která se z oblých hran dostala k hranatějšímu vzezření. Tento počin 4kolku opticky rozšiřuje a jako by jí i splacatil. Jediné co tu zůstalo nepozměněné je kryt filtru. Tolik potřebné a legislativou vynucené doplňky ukusují na kráse.
Oficiální importér Kawasaki v duchu legislativy na testovanou 4kolku přimontoval nevkusné zadní zadeklování kol, mlhovkovou velmoc (která spolu se zadním světlem jen tak mimochodem není vůbec vidět díky umístění značky) a do předních partií přišrouboval trčící blinkry, které jsou sice viditelné, ale v terénu půjdou do kopru jako první. Od jasně tyrkysové zeleně se značka uchýlila k decentnější
barvě Scout Green. Ta je oproti křiklavě neonové zelené tónově umírněnější.
Motor
Vidlicový dvouválec o objemu
749 ccm je jen na první pohled podobný starším modelům Kawasaki, ale po podrobnějším proštudování jeho specifikací jsem narazila na nově navrženou vačku pro delší dráhu ventilů spolu s novými písty a pístními kroužky. Díky revidovanému tuningu hlavy válců a zvýšení kompresního poměru nabízí KVF 750 4x4i
větší výkon, než kdy jindy do žil Kawasaki pumpovala, a upgrade přinesl také
větší kroutící moment.
Během jízd jsem si všimla i poladění výkonu v nízkých otáčkách, záběr je znatelný a motor je oproti předešlému modelu právě v nižší křivce živější. Charakter stříkačkového motoru se nejvíc projevuje ve střední linii otáček - tam začínám rozpoznávat hravost a víceúčelové zařazení. Při rozjezdech jsem s plynem jednala jako v rukavičkách, ani tak jsem se však nevyhnula vynuceným přískokům. Motor hned reaguje na každý minimální impuls, který mu předá páčka plynu. Jak páčku pouštím, motor okamžitě začíná brzdit.
Posilovač řízení
Elektronický posilovač řízení se nejen přizpůsobuje aktuální rychlosti vozidla, ale působí i proti nežádoucím reakcím stroje v zatáčkách. Kawasaki má systém
KYB naladěný dobře, technologie snímání, počítání a diagnostikování hned reagovala na jakoukoli překážku v terénu. Samozřejmě i
EPS pomáhá snadnějšímu řízení, a zároveň také slouží jako tlumič řízení minimalizující negativní zpětnou vazbu.
S novým posilovačem řízení jsem po dobu týdenního testu dostávala větší chuť zaútočit na terénní výzvu. Kdykoli jsem přehlídla kolej nebo pařez, 4kolka stále zůstávala pod mou kontrolou.
Řídítka
Základem jsou uživatelské plochy, to
Kawasaki vždy uměla podchytit. Ani u novinky tomu není jinak, řídítka dostala injekci v podobě nových rukojetí, které jsou tvrdší pro lepší úchop i ovladatelnost a zmírnění vibrací. Ovládací prvky jsou rozmístěny defakto na levém řídítku. Klakson, chcípák, vypínač omezovače zpátečky, brzda, parkovačka, blinkry, žlutá páka uzávěrky diferencionálu. Pravé řídítko nese brzdu a kolébkový přepínač
4WD/
2WD.
Při jízdě v terénu na mne řídítka působila dlouhatánsky. Kdykoli jsem vletěla do zatáčky, řídítka někde překážela; jednou jsem se dloubla do žeber, podruhé jsem se jimi propíchla kompletně a po třetí jsem se zvedla, ale ani tak jsem nevěděla, jak mám v tom fofru správně reagovat. Možná je to jen přílišným sklopením řídítek směrem k řidiči, možná je to délkou řídítek. Shrnu-li dojmy z řídítek, při použití do práce a na klidnější jízdu s nimi není problém, pro race jízdu se ale rozhodně nehodí.
Otřesy ani vibrace se během týdenního testu nedostavily.
Displej
Na displeji najdete ukazatele rychlosti, ujeté vzdálenosti, teploty, času, motohodin, stavu paliva a také kontrolky zařazeného neutrálu, zpětného chodu, pohonu dvou nebo čtyř kol, výměny řemenu a výstražnou kontrolku oleje. U tak drahého stroje bych očekávala
lépe propracovanější displej, přestože na něj vidím jak ve stoje tak i v sedě velmi dobře. Chybí mi ale ukazatel zařazené rychlosti a hlavně kontrolka zapnutých světel, nemluvě o absenci kontrolky blinkrů. Stačila by klidně jen jedna dioda, která by signalizovala zda blikám či nikoli. Humorně jsem blikala do všech světových stran, aniž bych o tom věděla. Displej rychle reaguje na změny, ty které se na něm mají odehrávat, se odehrávají v mžiku, snad jen sepnutí a vypnutí 4x4 podleho mini prodlevě. Jinak jsem s ovladatelností i viditelností byla spokojená.
Sedadlo, stupačky
Jestli se ptáte, zda je toto sedlo koncipované pro dvě osoby, s jistotou odpovím
ano je, ale stupny ne. Tato čtyřkolka je však
homologována jen pro jednoho, jak v US, tak i u nás v ČR. Vyšší profil jezdci přináší vzpřímenější posez spolu s vyvýšeným pocitem. Čalouněné sedadlo v sobě snad ani nemá tvrdý podklad. Od předního okraje až do úplného konce sedačky se jedná o měkký půdorys.
Dva jezdci se na sedadlo vejdou s pohodlným pocitem, ale jak jsem již zmiňovala, s uložením čtveřice nohou to trochu vázne. V teniskách jakž takž, ale v ochranné motokrosařské obuvi se dvoje nohy budou těsnat.
Spolujezdec s kratšíma nohama na zadní stupačku navíc ani nedosáhne. Zadní blatníky zabírají vykrojené místo, do kterého by se bota dala zasadit i při jízdě v jednom. Ale zpět k sedadlu, to na levé straně nabízí páčku ovládající odnímání sedadla. Mini páčka je do sedadla zakomponována tak, že si jí jen stěží všimnete, menší provedení páčce neubírá. Pracuje tak jak má, zatáhnete a sedlo vyskočí z pojistných zubů. Po sejmutí sedadla se naskytne pohled na střeva relátek a cingrlátek. Homologace zasáhla i sem. Místo tu je minimální, a zabírá ho vercajk z továrny. Jinak pod sedadlo nenacpete ani kapesník.
Úložné prostory
Oproti menšímu provedení
KVF 300 má motorový obr
KVF 750 zmenšený přední úložný prostor. Zatímco do menší třístovky nacpete několik půllitrových lahví, sem se nevejde ani jedna. O odflinknutém pogumování proti vodě nemluvě. Voda se do přední přihrádky dostane, a to se opravdu ani nemusíte bahnit po sání v rybníce. Záchranu tomuto kaslíku přinese jedině domácí doladění. Přední plasty nesou
dvojici kaslíků, levý je už propracovanější, proti vodě odolnější. Zavírá se přes pružnou gumu, kterou snadno chytíte i v zimních rukavicích.
Třetí úložný prostor je umístěn na pravém předním blatníku, zde se jedná o prostor například na láhev nebo jiné postradatelné předměty. Velkým kladem této přihrádky je gumový materiál, který se snadno přizpůsobí jakémukoli nákladu, a také se dá snadno odcvaknout ,aby šla přihrádka vypláchnout wapem. Trojice úložných prostor není uzamykatelná. Přední i zadní
nosiče oproti předešlým generacím nesou výraznou změnu v celkovém provedení. Díky širšímu upevňovacímu rámu je montáž zavazadel ještě pohodlnější. Silnější trubky jsou oproti předešlým modelům cca o
25 % širší v průměru. Zadní i přední nosič nabízí přepravní nosnost až 120 kilogramů.
Blatníky
Karoserie vytváří skvělou ochranu proti stříkající vodě, bombardovala jsem všechny louže, načež se o mou čistotu blatníky postaraly na výbornou. U spolujezdce už si nejsem tak jistá, jak by dopadl. Přední změny v blatnících napomáhají lepšímu chránění jezdce i proudění vzduchu. Nicméně jednu skulinku v brnění jsem našla, ta se týká zpracování laku. To že Kawasaki upustila od líbivě zelených barev a uchýlila se k tlumenějším barvám mi až tak moc nevadí. Dle mého názoru uživatelskému komfortu nijak neprospívá tolik vyzdvihovaný systém stříkání laku. Dvouvrstvý lak podléhá rychlé zkáze, jak se někde okulíte nebo prolítnete drsnějším křovím, seškrábe se. Alespoň na mne takovým dojmem působil.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti jsou zaměřeny převážně na
komfort, nějaké sportovní výkony od této 4kolky nemůžete očekávat. Tato kolka je ideální hlavně na pohodlné korzování po okreskách, přičemž díky komfortnímu odpružení si užijete plavnou jízdu i na méně kvalitní cestě. Přední náprava s dvojitým
A-rameny umožňuje velkorysé zdvihy kol, a v terénu si s novinkou zablbnete dosyta.
Oproti předešlému modelu je podvozek tužší, tolik se nehoupe a lépe si drží stopu. Bahno i rolety dává v klidovém režimu; když zabrousím zpět k předchůdci, který letěl po poli osmdesátkou a měkčí podvozek to ani nepocítil, zde už novinka zaostává, modelová řada 2012 je tužší a rolety už jsou o něco málo znatelnější.
Řízení při sepnutém 4WD ztuhne jen minimálně, mně osobně se v terénu jezdilo lépe se sepnutým 4x4. Odezva od řízení byla zábavnější, než když jsem jezdila jen na zadek. Sice jsem 4kolku lépe utrhávala do zatáček, ale ta absolutní lehkost, to není nic pro mě.
Manévrovatelnost při nižších rychlostech je dost silná stránka, žádná bárka v moři ale pořádný tanker. Hra v bahništích je vítaná a za práci umí také vzít. V náklonech se pohupuje, až má tendence k převracení. Ve výjezdech s i bez 4x4 poradí snadno, měkčí odpružení pochytá i nedostatky zapříčiněné zbrklým nájezdem na hranu kopce. Tam už mi zbývalo jen brnknout a skočit, což šlo prvotřídně, a nebo hamtnout na brzdy a podvozek nechat pracovat, což taky nebylo špatné.
V kolejích jsem i s novou technologií musela mít oči na stopkách, a hlavně ruce v pohotovosti. Nejednalo se o hrubou sílu, ale o neustálou pozornost. Při sjezdech motor brzdil tak, že ani s valníkem bych nemusela zbytečně sahat na brzdy. Na silnici se 4kolka chovala jako Hooligans, co mohla to předjela, jízdně jsem se cítila pohodlně.
Motorově jak v terénu tak i na silnici můžete akcelerovat až do vyšších otáček, kde motor stále zabírá a až po omezovač jde tvrdě za svým cílem.
Můj názor
Posilovač řízení je významným krokem vpřed, podvozkově je KVF750 oproti minulým modelům tužší, což přináší jízdnímu profilu plusy. Nastavitelná ramena s předpětím pružin chodila aniž bych dosáhla dorazů, jejich rozevřenější úhel mezi horním a dolním závěšením umožňuje vyšší světlou výšku a zároveň zachovává dobrou stabilitu stroje. Přední zavěšení po celou dobu testu pracovalo ve shodě se zavěšením zadních kol.
Horkokrevnost v sobě Kawasaki nezapře, a pohon 4x4 ji neomezuje jen práci - užijete ji i na vyjížďky s partou přátel. Tenhle motor nikde neztrácel ani nepřekvapoval - jedná se o konvenční strojárnu s pro mne docela vysokou cenou, ta činí bez posilovače
249 000,- vč. DPH s posilovačem
259 000,- vč. DPH
+ 15 000 homologační sada (SPZ). Proměnlivé EPS se silným účinkem v malých rychlostech jsem oceňovala hlavně v těžším terénu, a umím si představit celodenní dřinu v lese, právě za řídítky KVF. Pod zadek bych jí posadila pokročilým jezdcům, některé náklony jsou opravdu děsivé.
Změny, které z novinky dělají drsný stroj do drsných krajů
Zesílený rám, výfukový systém z nerez oceli uložený v silentblokách, optimalizovaná délka výfukové soustavy pro zlepšení průběhu výkonu, zvětšený chladič, změněné podběhy (kryty kol), aby se omezilo znečištění vnitřních částí čtyřkolky. Nově navržená vačka pro delší dráhu ventilů (zlepšen průběh výkonu), nové písty, nové pístní kroužky, upravena hlava válců pro větší kompresi. Upravený poměr rychlostí ve variátoru, nový řemen pro delší životnost, nové zavěšení přední nápravy plus navržený stabilizátor, nové odpružení podvozku omezující naklánění čtyřkolky. Lepší gripy rukojetí, proměnlivé EPS (silný účinek v malé rychlosti, slabý účinek ve velké rychlosti + funkce stabilizátoru omezující zpětné rázy od kol do řidítek)…