Označení „mula“ je docela trefné. Mula je křížencem mezi oslem a koněm, tato Kawasaki se zase na první pohled tváří tak trochu jako kříženec multikáry a golfového vozíku. Ovšem Kawasaki Mule je zvláště v USA již dlouhou dobu zavedeným pojmem. Kamarád do nepohody zvláště pro
farmáře, lovce či stavitele srubů si našel mnoho příznivců mezi uživateli, kteří hledají něco menšího a lehčího než americký terénní pickup, ale mají
větší užitné nároky než nabídne běžné ATV. Pro rok 2009 dostala tato řada Kawasaki Mule nový design předku, ale hodně novinek se objevilo také pod kapotou, pardon, v tomto případě spíše pod korbou.
Co tedy tahle záležitost vlastně nabízí? Hlavním rysem je spolehlivý a robustní
dieselový tříválec 953 ccm s automatickou převodovkou s variátorem uložený pod sklápěcí korbičkou. K tomu musíme přičíst volitelný náhon na všechna čtyři kola
s možností uzávěrky diferenciálu. Pohotovostní hmotnost celého stroje je
788 kg, takže aby se řidič moc nenadřel, pro letošní sezónu bylo řízení poprvé vybaveno
elektrickým posilovačem, který usnadňuje řízení v nižších rychlostech a redukuje přenos rázů od nerovností do řízení. Ve vyšších rychlostech posilovač nijak negativně řízení neovlivňuje - jednoduše proto, že se žádné vyšší rychlosti nekonají, tahle mašina má maximálku
40 km/hod. I když vnímání rychlosti je relativní, když jsem Mule prohnal čtyřicítkou do strmého lesního úvozu, vůbec mi to pomalé nepřipadalo...
Ale začneme pěkně popořadě. Kawasaki Mule vás před jízdou uvítá
strohou lavicí s dvoubodovým bezpečnostním pásem přes boky. Před vámi je spartánská přístrojová deska bez jakýchkoli zbytečností.
Každý ovladač je robustní, páky tvoří pořádné kusy trubek, vše je z poctivého silného plechu. Řadicí páka nabízí kromě neutrálu a zpátečky jen rychlý a pomalý běh, vedle je řazení pohonu na všechna čtyři kola,
vlevo pod volantem ještě uzávěrka diferenciálu. Krom toho jen pár kontrolek. páčka směrovek a dole pedál plynu a brzdy. Jako praktické doplňky pak slouží dvě palubní schránky a nahoře na kapotě prolisy na láhev nebo kelímek Coca Coly. Pod kapotou se skrývá vcelku prostorný zavazadlový prostor, kam si naložíte
pracovní oblečení a obuv i se svačinou a basou lahváčů.
Dávám řadicí páku do polohy N- neutrál, otáčím klíčkem startéru a pode mnou se rozezní
chrochtavé bručení dieselu. Malý trojválec jde docela ochotně do otáček, takže řadím H, odjišťuji ruční brzdu vlevo vedle sedačky,
opatrně přidávám plyn a Mule vcelku svižně vyráží vstříc redakčnímu testu. Rozjezdy s prázdným strojem jsou docela svižné a na křižovatkách je Mule vždy mezi prvními. Bohužel jen na pár desítek metrů, protože po čilém, rozjezdu dosáhnete
maximální rychlosti 40 km/h a konec, roztočený motor už dál netáhne a rychleji to nepojede. Škoda, síly by měl ještě hromadu, ale nastavení variátoru prostě víc nepustí. To je taky kromě trochu nešikovného ovládání směrovek s nevýraznou kontrolkou (hodila by se pípající zvuková signalizace) hlavní výtka k testovanému stroji. Čtyřicítka je na české silnice prostě málo, i do města by to chtělo aspoň těch 60. O to větší legrace je s rozjetým cvalíkem v lese, kdy si to valíte cestou necestou, kopec nekopec, na tachometru čtyřicet a
podvozek ať se stará.
Díky posilovači je řízení naprosto v pohodě, v silnici se příjemně drží směr a v terénu do volantu nejdou žádné rázy, změna rejdu jde i při stání naprosto
lehce. Jízda v terénu mě překvapivě docela vytřásla, čekal jsem měkčí odpružení. Ovšem to je logické, odpružení Mule je primárně dělané na převoz dvou osob a půl tuny nákladu na korbičce (mimochodem, vejde se tam europaleta). Listová pera vzadu proto nemůžou nabídnout žádné velké zdvihy, přední zavěšení McPherson v terénu stíhá vcelku v pohodě. Při výletu mimo cesty mě zprvu zarazila vcelku
malá postupnost - i po zapojení náhonu na všechna čtyři kola Mule začínala velmi brzy hrabat. Naštěstí mi došlo, že kola jsou oproti kategorii ATV nahuštěná na vysokou hmotnost i s nákladem a pneumatiky jsou tvrdé jako kámen a nekopírují povrch terénu. Takže pokud si chcete jít s prázdnou Mulou zařádit do svahu, určitě to chce pořádně upustit pneumatiky, pak to dostane ten správný grip.
Při pracovním využití určitě oceníte několik vlastností. Tou první je
kupodivu nízká cena. Za 329 tisíc byste na trhu jen těžko hledali obdobného terénního pracanta - pickupy s alespoň základními terénními schopnostmi začínají nad 700
tis korun, v úvodu zmíněná Multikára se pohybuje kolem milionu. Dalším skvělým rysem je jednoduchá lavice se
snadným nastupováním a vystupováním a jednoduše sklopitelná korbička. Stačí vytáhnout dvě zarážky a hup, náklad je dole. V terénu zase oceníte jistotu pevného rámu kolem celého prostoru řidiče. Rám dává při práci na svahu jistotu pro případ převrácení, mimo to plní ještě jednu zajímavou funkci - úplně nahoře vzadu nad hlavou řidiče je
vstup sání do motoru. Díky tomuto umístění si Mule bere maximálně čistý vzduch bez zvířeného prachu u země. Posledním konstrukčním rysem, který ještě musím zmínit, jsou hydraulické bubnové brzdy. Svým pracovním nástupem výborně ladí s charakterem celého stroje a dobře se ovládají na asfaltu i v terénu bez zbytečných smyků.