QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Kranman 30-50 med T 1900 4WD

Text: Ollie Roučková | Foto: Jiří Jevický | Datum: 23.08.2011 | Zobrazeno: 57930×

Kranman 30-50 med T 1900 4WD Hybaj do lesa a pokácet sto stromů. Za co tě živím kůže líná?! Tak tuhle větu jen těžko můžete slyšet při práci na Kranman sestavách, určených pro práci v lese nejen pro profíky.


Kapitoly článku

  1. Kranman
  2. Technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie

Jak to všechno začalo

Kranman má v současné době více než 70 prodejců. Firma s obratem 25 milionů EUR se skládá z deseti zaměstnanců. Neustále se vyvíjí její obchodní strategie i vývojové zkušenosti, dospěli k stěhování firmy do nových prostor, které budou plně vyhovovat všem požadovaným standardům... Ale vždy tomu tak nebylo. V krušných začátcích se úspěch firmy zdál být jen mlhavou vidinou jednoho mladého člověka, který svůj první prototyp vytvořil doma takřka na koleni. Zprvu to byly prototypy určené dětem, pro jejich zábavnější zapojení do pracovního dění okolo baráku. Prototypy vycházely z rozborek sborek sekaček a počítačových soustav. Poté se o slovo hlásili i dospělí, kteří chtěli, aby se stroje zvětšily a uzpůsobily třeba i pro 4kolky. Prototyp č. 2 byl dokončen v srpnu 2001, kdy název prototypu tvořil KRANMAN AB. Na podzim téhož roku přišla masová výroba produktu RMT-280. Je zvláštní jak rychle se rozvíjel tento model, zákazníci lačnili po řízených vozících. A právě vozík se ukázal jako rozhodující pro vývoj Cranea

Švédská technika s pořádnou plechovou kavalérií patří kam jinam než do hlubin lesů

Kranman nabízí techniku určenou nejen pro dřevorubařskou práci v lese, kterou kalili švédští řemeslníci. Tuto pevnou ocel ze Švédska nám propůjčil Ráj čtyřkolek, který je hlavním a jediným výhradním importérem pro Českou republiku. Ráj čtyřkolek roku 2009 montoval jejich vůbec první vozík dovezený do ČR pro účely Agro techniky. Kranman svou politiku postavil na volitelných komponentech, co zákazník to jiné přání, co jiný kout země to jiné prostředí.
Základem je podvozek valníku s bytelným rámem. Kranman defakto nemá žádnou kompletní výbavu. Vždycky si zákazník sestaví stavebnici dle svých parametrů. Může si volit z bohatého příslušenství: podvozků, šasí, nosností, velikostí kol, výkonností motorů, pákového ovládání, verze jeřábů, hydro rukou, navijáků, vrtáků, nakládacích lžic i různorozměrových nákladových koreb…Volitelných možností je bezpočet, počínaje od možnosti zvolení typu startéru, nebo možnost výběru v ovládacích pákách.
Zde se nabízí lidově řečené "KLAVÍROVÉ" ovládání, nebo komfortnější multifunkční joystick ovládání, které je náchylnější na vlhkost prostředí. Nejen, že toto ovládání je dělané spíše do vnitřních prostor kabin, ale i jeho 60 000 korunové nadhodnocení je tak trochu nad rámec finanční únosnosti. U velikostí gum se Kranman nepozastavil, standardně se dodávají osmičkové nebo desítkové, za vrchol pneumatik se mezi miniaturní lesnickou technikou tradují osmiplátnové dvanáctky.

Hybaj do lesa, pokácet sto stromů

Do lesa se vydáváme se strojem TGB o obsahu 500 ccm, který se ukázal jako obstojným nosičem této miniaturní lesnické techniky. TGB je osazeno stavebnicí T 1900 a nakládacím jeřábem Kranman 370.. To celé pohání jednoduchý benzínový hydroagregát. Motor Vaguard o výkon 6,5 koně pohání čerpadlo, a to zas hydraulickým rozvodem dává přes hadice sílu technice. Do nádrže se vejdou necelé 4 litry benálu, ty jsou dle zápřahu z nádrže notoricky sosány. Takřka se dá říct, že motor schroupe při padesáti procentních otáčkách (což je dostačující), cca jeden litr na hodinu. Malý žrout má náklonné čidlo (při převrácení se motor bezpečně vypne). I u hadic Kranman dbal především na uživatelskou bezpečnost, (ty jsou zkonstruovány maximálně na 160 barů), jakmile se strojárna přetíží, do práce se zapojí přepouštěcí ventily. Celek předního nosníku i s náplněmi (4 litry benzínu, 4 litry oleje) váží 40 kg, což není taková váha. I se sundaváním z nosiče si poradí jeden člověk.
Naše klavírová stavebnice je osazena sedmero ovládacími pákami - Otáčecí, zvedací, natahovací a sklápěcí, rotátorová na kleště, otevírání a zavírání kleští plus aretování hydro nožiček. Tyto páky jsou uloženy na zadní platformě, čili na ovládacím pultu posazeném na zadním nosiči TGB. Kranman je posedlý užitným prostorem pro všechny své zákazníky, ať zarputilé lesníky, či jen příležitostné dřevorubce. K ovládání je rychlý přístup, pak už jen pochopit k čemu jen jsou ty fofr klacky určeny. Nikde žádná nápověda, nezbylo mi nic jiného než požádat o radu profíka a majitele v jednom Pavla Musila.
První manipulace s hydro rukou mi připomínala skleněnou hru, ve které si za pouhých dvacet korun můžete vytáhnout plyšového medvěda. Dvě hodiny se mi sedmička pák pletla, v duchu jsem hudrovala, že musíme mít zrovna tuto náročnější verzi. Proč jen jsem nevyfasovala dvoupákovou, vždyť i tato verze je ke stavebnici k dodání?! Až jsem si na citlivé ovládání zvykla a nakládání syrových klád, mi šlo jako po másle. (Páky přesně přenášely povely hydraulické ruky. Jen při prvním zatlačení ruky sekundu trvá než se rozhýbe). Mimo ruky jsem využívala hydro naviják s 25 metrů dlouhým lanem si s přehledem tahám celé stromy ležící v bezprostřední blízkosti ruky. Jeho navíjení je až 35 metrů za minutu. Troufám si říct, že se nedá srovnat s rychlostí, výkonností ani komfortem navijáků ve 4kolkách. Hydro motor navijáku v olejové lázni se jen tak neunaví. Během stahování dřeva ze šikmých svahů mi byl nápomocný dálkový ovladač. Tento ovladač oživuji jedním zmáčknutím prostorného tlačítka On. Za stálého držení jdu s lanem k určenému stromu, jakmile tlačítko pustím lano se zastaví. Aniž bych se musela potýkat s nedostatečným dosahem dálkového ovládání jsem tahala jeden strom za druhým. T 1900 si se syrovým dřevem počínala jako by se jednalo o párátka.
Do vozíku jsou zapracovány hydro motory (motor oje,spouštěče oscilátorů, pohon pojezdu kol), tak aby se k motorům dalo co nejrychleji a nejpohodlněji dostat. Pro výceúčelové využití vozíku není nouze, sundáním klanic se vozík přizpůsobí možným nakládacím korbám, vše je unifikováno tak, aby do sebe puzzle zapadalo, aniž by se modelové řady od sebe lišily.

Kranman nevymýšlí žádné své rozměry, všechny rozměry hadic jsou unifikované.

Při manipulaci jsem se potýkala s odíráním hadic sem tam jsem za něco zachytila, praštila do stromu, špatně jsem si tahala strom… Nejnamáhanější hadice jsou sice kryté plastovými bužírkami, ale i přes tuto ochrannou bariéru při nesprávné manipulaci hrozí snadné ošoupání. Jedná se o klasické opotřebení, kterému se nevyhne žádný majitel těch nejdražších strojů. Toho si byl Kranman vědom a opravdu nevymýšlel zbytečné rozměry, které by padly jen pro jejich výrobky. Jedná se o stokorunové položky, které by mohly znamenat stop stav. Tyto hadice se dají při případné výměně dokoupit přímo v Ráji čtyřkolek, nebo v jakékoliv prodejně zemědělských strojů, kde vám hadice vyrobí na počkání.

Závěr, někdo sklízí žito někdo vavříny

Pokud bych mohla zvolit silnější 4kolku s posilovačem řízení, určitě bych po silnější variantě stroje sáhla. Pětistovka je sice obstojným pracantem, s nákladem si poradí, jenže živější stroj by se při delších přesunech neztratil. Při našem testu jsme se 4kolkou jezdili jen minimálně, takřka jen z lesa a do lesa, poté se klády překládaly na valník zapřažený za automobilem. Představa, že s plně naloženým vozíkem musím odjet mě až zamrazila. Přece jenom jsme nakládali ještě živé stromy, plně nacucané vodou. V těžším terénu se opravdu lámal chleba, zde jsem zapojovala i hydropohon vozíku a celá souprava pak měla pohon 8x8. Absence posilovače řízení nebyla až tak tragická.
Celá souprava se chovala kompaktně, když jsme si nebyla jistá zdali si poradím s nacouváním mezi polomy stromů, zapojila jsem hydraulickou oj. Aniž bych složitě manévrovala se 4kolkou a zuřivě rozrajtovala zem pod koly,  oj natáčení vyřešila sama. V úzkých prostorech je tento komponent k nezaplacení. Další doladěný komponent spadá pod systém brzdění vozíku přes elektromagnetické ventily. Tyto ventily jsou zjednodušeně řečeno připojeny k zásuvce tažného zařízení. Nemusela jsem při nenadálé situaci řešit vypínání pohonu kol, stačilo jen sáhnout po jakékoli brzdě na 4kolce a pohon se přes uzavírací ventily uzamkl, (toto vypínání u starších modelů nebylo takto propojené, a jezdec si ještě musel hlídat ovládací páku pohonu). Pozor tato úprava nepatří k základní výbavě, patří k volitelnému příslušenství za minimální příplatek.
Náklony celá souprava snášela celkem pružně, ale při nájezdech s prázdným vozíkem se mi vozík často přetáčel. Tento nedostatek jsem řešila pomocí hydro nohou, i s vysunutým aretačním ramenem jsem se soupravou mohla kontrolovatelněji najíždět tam kam jsem potřebovala.
Nikdo si nemusí dělat vrásky s tím, že nemá zkušenosti s ovládáním bagrů nakladačů, nebo s vyvážecími soupravami. Komplexní ovládání pianových ovladačů, pochopí každý, chce to jen cvik a hektolitry trpělivosti. Válim to lesem po poli, z kopce to ale vosolim. Ne ne, s naloženou soupravou je rychlá jízda nevhodná.
A však jsem tu našla jednu docela zásadní chybu, ta tkví v naklánění stroje a následném vypnutí motoru. Jakmile není benzín naplněn po okraj a naklopí se, čidlo vyhodnotí stav stroje jako katastrofální a vypne se. Toto řešení je takřka nešikovné, mně se tato nechtěná mrtvice stala hned při lehkém naklonění. Udusený motor jsme ošálili dolitím benzínu až po hrdlo nádrže.
V nakloněném terénu trochu záleží i na stupačkách 4kolky. Jakmile ovládám páky v opačném gardu k řídítkům, omotání nohou na nášlapech je nepřirozené. Mít kluzké stupny, místo hladkého ovládání se potýkám s brejkováním po sedle. Nebo bych musela nepohodlně stát vedle stroje. TGB v tomto směru vyhovovalo.

Pro koho je stavebnice Kranman určená:

S nadsázkou řečeno se jedná o hračku pro dospělé, můžu jí směle doporučit běžným uživatelům, kteří mají malý les za barákem. I když to logika popírá, tenhle malý velký pomocník pojme veškerou práci okolo zahrady. Primárně je Kranman určen pro zapřažení do každodenního zatížení v těžkém terénu. Velikost sestavy nahrává méně přístupným zúženým prostorům. Kam si těžká technika prokousává cestu, tam se s Kranmanem hravě prokličkujete.

Orientační cena naší testované soupravy:

Základní cena začíná na 238 250 Kč bez DPH

Pokračování článku: Technické údaje

Kapitoly článku

  1. Kranman
  2. Technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.71 Známkováno: 7x

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Test Linhai Landforce 650L Pro: O pořádný krok vpřed

26.12.2024, Redakční testy
Tak rychle se nemění ani vlády v době politických krizí, s jakým tempem přichází značka Linhai s novými top modely. Zkra...

CFMoto X625-A: Pan Vyladěný

20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...

Linhai 650L EPS Promax 4x4: Nová vlajková loď

29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.45s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce