
Konečně se ale dostáváme k jízdě, motor se v mrazu zahřívá opravdu dlouho a je nutné
dobré prohřátí nepodceňovat. Mezitím zkouším ergonomii stroje, která je příkladná, vše padne perfektně do ruky. Sedlo je akorát tvrdé a dobře tvarované, takže se na něm dá
dobře pohybovat. Stupačky poskytují vynikající oporu a na testovaném stroji byly navíc nášlapy, takže jsme se nemuseli bát trochu zatáhnout. Trochu nešťastně je vyřešené sundávání sedla, které je třeba odjistit na spodní straně zadního plastu, který po jízdě nebývá úplně čistý. Na druhou stranu pod sedlo budete potřebovat pouze v případě, že musíte vyměnit, nebo vyčistit molitanový vzduchový filtr. Celý podsedlový prostor vyplňuje airbox.


Jednička zaklapne naprosto hladce, přidávám plyn a z hliníkové koncovky výfuku se line klasický zvuk jednoválce uškrceného homologovanou koncovkou. Pět dva pětka má ale síly na rozdávání a na zasněžené trati v bělé je to nakonec možná až moc. Sebemenší přidání plynu znamená smyk a po trati prvních pár kol spíše bruslím. Je to ale neskutečná zábava a ze stroje mě vždy sundají až omrznuté prsty. Přestože je trať pod Bezdězem písková, tuhé mrazy z ní udělali opravdu tvrdé svezení a rolety jsou tvrdé jako beton. Tady se může naplno projevit podvozek, který dokáže výborně filtrovat všechny nerovnosti na trati. Je třeba si připomenout, že model XC je spíše enduro než klasický motokros. Podvozek je nastavený více do měka a dokáže pobrat opravdu velké díry ve zmrzlé trati. Zkoušíme samozřejmě i několik skoků. KTM se ve vzduchu chová vzorně, hodně tomu pomáhá nízká hmotnost, která zaručuje dobrou kontrolu a hladký dopad.

Do driftů jde KTM na silničních gumách a zasněženém povrchu už jen pohledem a je to
opravdu velká zábava. Podvozek poskytuje náležitou odezvu a jezdec má nad strojem vždy
perfektní kontrolu. Na XC 525 jsem jezdil již dříve na klasických krosových gumách a vynikající dojmy se na těžkém zmrzlém terénu jen potvrdily. S KTM se ale rozhodně nesmíte mazlit. Pokud jedete pomalu,
jízdní vlastnosti jsou dost bídné, podvozek nefunguje úplně přesně a jezdec se trochu trápí. Jakmile ale čtyřkolku držíte trochu pod krkem, jízdní vlastnosti se okamžitě změní, nadlehčený předek filtruje nerovnosti a stroj jede tam, kam ho pošlete.
Maximální rychlost jsme vzhledem k podmínkám vyzkoušet nemohli, ale podle zkušeností majitelů by měla hladce
překročit legální hranici v naší zemi. Nasvědčuje tomu silný motor a poměrně dost těžký převod. Na trati jsem si bez problémů vystačil s prvními třemi rychlostními stupni.
Závěr
KTM rozhodně
není strojem pro začátečníky. Neopatrné zacházení s ní může zatraceně bolet. Dokáže naopak uspokojit náročné jezdce a samozřejmě i závodníky.

Díky homologaci navíc může startovat na dálkových soutěžích (což byl pravděpodobně i jeden z cílů inženýrů z Mattinghofenu) a při prodeji vypadá čtyřkolka s doklady podstatně lépe. Výhodou je samozřejmě
perfektní zpracování s kvalitními komponenty. Troufám si tedy napsat, že KTM je v sérii
jednou z nejlepších čtyřkolek na trhu. Bez větších úprav se můžete pustit do závodění a KTM bude s dechem ještě dlouho stačit. Ale abychom jen nechválili, je tu jeden problém a tím je cena tohoto stroje.