Kymco MXU 400 zvídavě obhlížím ještě naloženou na vleku. Říkám si, už aby byla holka dole a předvedla, co v sobě ukrývá. Něco mi napovídá, že by použité
nezávislé zavěšení kol mohlo leccos umět a také díky zvýšené světlé výšce by si měl stroj poradit i s náročnějším terénem.
Co se designu týče, nevybočuje z řady. Hrdě se hlásí mezi své, tedy
pracovní ATV mašiny. Přísným pohledem přední masky podtržené ochranným rámem upozorňuje, že má také kus sportovního srdíčka. Fešně tvarované přední světlomety, stejně jako čiré zadní svítilny jsou příkladem toho, že se i pracanti chtějí líbit. Naopak praktickou stránku MXU 400 vyzdvihují
vyztužené přední a zadní nosiče, kam můžete přikurtovat vše, co ke své práci či zábavě budete potřebovat.
Pod prostorným sedlem najdete menší
úložné schránky, kam se vejde opravdu jen to nejnutnější. Sedlo není uzamykatelné, takže ho jednoduše otevřete pomocí dobře přístupného spínače v jeho zadní části. Zúžením probíhá až na dvacetilitrovou palivovou nádrž, na níž najdete neustále kmitající „analogový“ ukazatel stavu paliva a víčko nádrže. Po pravé straně nádrže si své místečko našla řadící páka rychlostních stupňů. Na vybranou máte mezi režimy High, Low, zpátečkou a neutrálem. Nejvíce ovládacích prvků se pochopitelně nachází na řidítkách. Plynová páčka na pravý palec, nad ním elektronický přepínač pohonu kol
4WD/2WD a páčka brzdy. Levačkou ovládáte páčku brzdy, přepínač směrovek, startér, pojistku parkovací brzdy, klakson, výstražné směrovky nebo přepínač dálkových světel. Zdrojem informací je jednoduchý účelový
digitální displej uprostřed řidítek. Vyčteme z něj zařazený převod (H, L, R, N), aktuální rychlost, zvolený režim náhonu kol (4WD/2WD), denní počítadlo ujetých kilometrů a čas.
Na
279 kilogramů váhy MXU 400 platí čtyřtaktní vzduchem/olejem chlazený SOHC motor od Suzuki. Obsah čtyř ventilového jednoválce není, jak by se podle názvu mohlo zdát 400 ccm, ale pouhých
367 ccm. Při 6500 ot./min si Kymco sáhne na svoje maximum výkonu 20 koníků, o plnění palivem se při tom stará karburátor Mikuni. Přenos výkonu motoru je hnán na dvanáctipalcová kola skrz variátor za asistence kardanů. Rám Kymca MXU 400 je zhotoven z
ocelových trubek. Přední odpružení je vyřešeno A-rameny s jedním tlumičem pro každé kolo. Zadní pak funguje na základě nezávislého zavěšení kol pomocí A-ramen s tlumiči, stejně jako je tomu na předku. Brzdy jsou hydraulické kotoučové, přičemž přední systém využívá dva kotouče a zadní pak jeden kotouč s dvoupístkovým třmenem. Brzdný účinek můžete dávkovat buď pedálem na pravou nohu, nebo brzdovými páčkami na řidítkách.
Něco málo teorie máme za sebou a na řadu přichází praktická stránka věci. Nutné podotknout, že se nám do rukou dostala
užitková čtyřkolka, se kterou by neměl být problém užít také kus legrace, ale očekávat sportovní mega zážitky pochopitelně nemůžeme. Proto se jí podíváme na zoubek v Quad Parku v Lešanech nedaleko Prahy, který nabízí nejrozmanitější terén se širokým
spektrem náročnosti. V první fázi proženeme čtyřkilo na prašnaté trati s lavicemi, klopenými zatáčkami i rozbitými kamenitými rovinkami a pak se vnoříme do lesa zdolat pár přírodních překážek. Tvrdá trať je pro každé ATVéčko drsným soustem. Sedám na Kymco a se sepnutým náhonem 2WD vyrážím lehkým driftem na trať.
Výkon motoru není žádná extra nabroušená břitva, nicméně odpovídající objemu 367 ccm a především třídě ATV.
Po pár seznamovacích okruzích se pokouším zrychlovat, odpružení toho má na ryze sportovní dráze viditelně plný brejle a při skocích se ozývá první klapáním dorazů, ale směr drží pěkně.
Popravdě jsem očekával od rozměrově užší užitkové čtyřkolky s krátkým rozvorem na takto rozbité trati daleko horší jízdní vlastnosti.
Átévéčko od Kymca se ochotně vrhá ze skoků a po dopadu se nechá poměrně dobře udržet ve směru jízdy. Delší rovinky ve mě vzbuzují pocit, jako bych frčel ve speedboatu na rozbouřeným moři…a plavu terénem s plynovou páčkou přišpendlenou palcem k řidítku. V rychlejším tempu se mi na nerovnostech několikrát sám od sebe přepíná klíček do polohy „off“ a to je pak, jako když utne.
Měkčímu podvozku s nezávislým zavěšením kol nedělají překvapivě jak pomalé, tak rychlé zatáčky problém. Stačí vysednout a plynem řídit průjezd zatáčkou driftem. Po prvních zkušenostech mi nezbývá než konstatovat, že si ATVéčko Kymco MXU 400 dokáže s náročnou krosovou tratí poradit a jezdci připravit pěknou porci quadového vyžití.
Přepínám tlačítko volby náhonu na režim
4WD a mířim si to do lesíka s trialovým terénem. Zvýšená světlá výška dovoluje lépe zdolat náročné překážky a pohodlně projet stezkou s vyjetými hlubokými kolejemi. Za zmínku stojí boční náklon, který je MXU 400 schopná ustát. Při pohonu všech čtyř kol a zařazeném režimu „Low“ se dá v klidu prohrábnout přes pořádně kolmý sráz. Pokud jsem zmínil režim „Low“, jsem přesvědčen, že ho zařadíte maximálně zhruba ve 20-ti procentech veškerého času stráveného v sedle MXU 400… V přírodním terénu, především v nižších rychlostech působí Kymco MXU 400 velmi stabilně a její prostupnost je výborná.
Kymco MXU 400 se ukázala jako povedená jednomístná užitková čtyřkolka střední váhy. O jejím využití
na farmách, vinicích nebo při nejrůznějšních lesních pracích není pochyb. Bude spolehlivým pracantem, který se nezalekne zdolat nečekanou překážku a zrovna tak dobře zmákne uspokojit lehčí sportovní ambice. Obsah necelých čtyř set kubických centimetrů však může vzbudit pochybnosti o využití při náročných pracích, kde je potřeba
většího výkonu a kruťáku motoru. Ano, je to tak, všechny atévéčka s jednou takovým obsahem a také počtem válců skousnou mnohem větší pracovní zápřah a udělají o dost větší kus práce. Na druhou stranu si řeknou o daleko větší fyzičku při quadovém řádění ve volném čase, protože každé kilčo váhy je fest znát.
Je to vše tedy o jednom, a tím je objektivně zhodnotit, co od vašeho ATV budete očekávat. V tomto případě se pravdu jedná o
střední váhu a tak umí od každého trošku. Nezávislé zavěšení kol se ukázalo jako skvělá volba, a tím nahnat nějaký ten plusový bod před konkurencí. Pokud dáte na barvy, máte na volbu hned tři, červenou, černou a námi testovanou modrou. Ptáte se na doplňky? Jasně i na to se pamatovalo, asi nejčastěji se bude MXÚčko vybavovat
tažným zařízením nebo ochrannými rámy a možná taky větrnými štítky či hliníkovými koly. V základu budete muset vytasit
154 000 Kč (říjen 2008) a máte ji doma.