Slavná Jawka:
Pavel Suchý se pár dní po návratu z cesty kolem světa vydal ještě na jeden kratší výlet, a přivezl návštěvníkům
Motosalonu ukázat, jak vypadá stroj z roku 1978 po objetí Zeměkoule
. Pavla můžete znát především z reportáží, které pravidelně psal ze svých cest a zveřejňoval je na
www.motorkari.cz. Málem jsem Pavla ani nepoznala, koukala jsem na něj zkoumavým okem a přemýšlela jestli ten hubeňour je nebo není Pavel, který před několika měsíci odpálil s projektem
Jawa kolem světa. A světe div se - on to Pavel opravdu byl, hned jsme s ním prohodili pár slov o expedici,ale hlavně o helmě kterou mu pro expedici poskytl
ASP Group.
LS2 to dala:
Pro hodně odvážnou cestu si Pavel vybral
helmu LS2 - Rocket II, ta absolvovala plných 49 003
km takřka bez úhony. Jediný zásek, který dostala byl po nechtěném pádu na zem, kdy si Pavel rozpačitě položil helmu tam kam neměl a helma se během mžiku kutálela. Naštěstí se jednalo o zásek kosmetický. Budete-li se ptát proč má Pavel přes celou helmu izolepu, jedná se o tejp, který jistil kamerku, se kterou Pavel natočil celou expedici. Helma i po těch kilometrech neztrácí na glancu a co víc vnitřní část stále vypadá jako nová. Po otázce co říká na helmu, Pavel odpověděl: "
Jedná se opravdu o velmi dobrý model, po celou dobu jsem s ní neměl problém a hodně mně překvapilo zpracování vnitřní části, ta je stále komfortní i po těch 49 003 km."
O motocyklu:
Nejbohatší zkušenosti s Jawou mám ze
sedla 350/640, se kterou jsem procestoval celou západní Evropu i kus Afriky. Byl to tehdy nejmodernější „twin“ z Týnce a na okrese jsem byl s její modrou metalízou Frou Frou, kdežto v cizině za podivína, co při každém tankování rituálně kvedlá motorkou u stojanu a občas se rejpe v mechanickém zapalování. Než jsem jí po více než 40 000 km prodal, svezl jsem se na starší 350/632. Možná tam se tehdy zrodil můj vztah k motoru 634, který považuju za nejpovedenější
třistapadesátku Jawy – jednoduchá, spolehlivá a hlavně klidná. A navíc, tohohle modelu je plné Rusko, kde mívaly Jawy příchuť tuzexového zboží. Jenže kupte „čtyřku“ nenapadenou kutilem! Budete mít co dělat. Tahle autoškolácká chuděra má dodnes odřenej lak a chrom nádrže od druhých řídítek, její motor nikdy nezažil pořádnou dálniční vypalovačku, takže byl plnej černýho mazutu, gumy na placáka, spojka po smrti, ložiska řízení zamčená v poloze Vpřed!...
Vzhledem k tomu, že motor je typ 633 (ex Bizon) a nesedí ani číslo typu v techničáku, nebyl to asi rozumnej kup. Ale co je vůbec rozumnýho v projektu
JAWA KOLEM SVĚTA?! Střih. Estetiku jsme příliš neřešili, motorka stejně dostane za uši, tak proč dávat třeba sedmičku za nové chromované laufy, které pak následně budu tahat kamením a blátem? Motor šel na ponk a zbytek motorky se atomizoval do krabic. Kromě čištění a lakování rámu jsou na šasi nová ložiska řízení a lehce
zrepasovaná vidlice, u které kovové krycí trubky nahradily gumové harmoniky. Rám je v zadní části vyztužen kvůli schopnosti unést náklad kufrů. V přední části jsou namísto klasických padacích rámů nosiče dvou bočních schránek....
www.jawakolemsveta.cz/o-motocyklu