Myslím, že vám Martina opravdu nemusím představovat, pojďme k rozhovoru:
Tenhle týpek se snad s řídítky v ruce narodil. Nejen že ho v Quadcrossu Mistrovství ČR stěží dojedete, ale i na Crosscountry Mistrovství ČR se vám jen tak nepovede jeho Yamahu dohnat.
Martin na trati působí klidným vyrovnaným dojmem, kde se nedá předjíždět dokáže, že se to dá, aniž by ohrozil jezdce, kterého předjíždí. Když se mu loni v Sedlčanech těsně před startem nečekaně rozsypala baterka, nezahodil flintu do žita, odmontoval baterku z jiné kolky, namontil na svou a šup zpátky do závodu, kde pak předvedl parádní stíhací jízdu… Nemohli jsme si proto nechat utéc příležitost tohoto borce vyzpovídat.
Ahoj Martine, v Letňanech na výstavě byla k vidění tvoje kolka, tak se k ní ještě vrátím - jak ses k ní dostal?
Tak poprvé jsem to viděl na Evropě u Coupriho, ale ten to neměl úplně doladěný. Pak jsem se dozvěděl, že to staví můj kamarád v Itálii, co vyhrál tamní mistrák. Znám se s ním a tak jsme to začali řešit, on už byl o trochu dál s vývojem. Je to Yamaha YFZ R RAM s motorem YZ 450, který začali dávat do crossu od loňského roku... Je tam fakt hodně změn. Musel se předělat rám, držáky motoru, nakopávačka, elektrika, výfuk, převod na spojkovém koši a další mraky věcí... Ale už to jedu a je to odzkoušené, tak snad to bude v pohodě a hlavně, aby to vydrželo. Výkon by měl jít nahoru a váha dolu, tak uvidíme...
Mám zakázáno koukat na tvou kolku, vždy tam najdu něco, co nutně potřebuju:) Chlape, kde ty komponenty bereš?
Tak většinu doplňků mám od kluků z ASP Groupu, ale zbytek maličkostí si většinou objednávám z USA, protože tady se to sehnat nedá a když už, tak to stojí moc.
Během výstav jsi pendloval mezi Letňany a Holešovicemi. Jak jsi tenhle maratón přežil a která výstava se ti líbila víc?
Je škoda, že už se neudělá jedna pořádná výstava, která by stála za to! Takto jsou dvě a obě se mi zdály tak napůl... Ale víc se mi líbilo v Letňanech, kde jsem trávil i více času. A cestování jsem přežil bez ztráty bodů.
Prý jezdíš trénovat až do Itálie, proč zrovna tam?
V Itálii je výhoda, že v okruhu 50 km je třeba 5 tratí. Byl jsem tam teď 3 dny a kvůli technice jsem se musel vrátit o dva dny dřív, ale zajezdil jsem si docela dobře. Počasí nám taky přálo, bylo jasno okolo 15-18 stupňů.
Je rozdíl trénovat v ČR a v Itálii?
Rozdíl to není. Jezdím tam, protože v Itálii je většinou lepší počasí - kdyby tady bylo sucho a více otevřených tratí, tak zůstanu klidně tady, trať jako trať…
A jak tvoje příprava probíhá?
Snažím se aspoň dvakrát týdne chodit do posilovny a pak na spinning, ale záleží podle času, a pak ve zbylých dnech jdu aspoň běhat občas squash. Trénovat na čtyřkolce jsem začal až teď v Italii. O víkendu mám ITP ESSOX CUP a myslím si, že můj závodní koloběh zase začíná.
S kým trénuješ?
Teď jsem byl v Itálii se Zdeňkem Poláčkem, který pojede tento rok přebor, a přijel tam za námi Lukáš Studený, ten má letos hodně slušnou formu, a s ním přijel ještě i Lukáš Kalous. Jinak v průběhu sezony většinou trénuju sám nebo podle toho, kdo má čas...
Třeba motokrosaři mívají dvě mašiny, jednu starší tréninkovou, druhou zvlášť závodní. Jsi na tom podobně, nebo trénujěš rovnou na na závodní Yamaze?
Kolky mám dvě, jednu co jsem s ní jel minulou sezonu, druhou s tím novým motorem. Hlavně na na nové Yamaze na motokros nejdou jet country bossy, takže mám jednu na ně a na trénink a druhou, tu nadupanější, přímo na motokros.
Jsi známý tím, že dáš do závodů úplně vše a že se nebojíš vyrazit i na pár zahraničních akcí. Co letos, kam budou směřovat tvoje závodní výpravy?
Tento rok se bohužel hodně evropských závodů kryje s mistráky. Chtěl bych jet, tedy pokud bude čas, nějaký německy mistrák a Evropu v Německu, ale uvidím. A taky bych se chtěl zúčastnit evropských závodů družstev v Jaueru.
Na Slovensku jezdíš quadcross - jak se liší závody tam v porovnání se závody u nás?
Jezdí tam docela dost kluků z ČR, aspoň je tam silná konkurence, celkově ale na Slovensku nejezdí tolik lidí. Závody tam mají úroveň, jsou vždy dobře připraveny a jedou se na pěkných tratích. Ale je to daleko…
Vraťme se do ČR. V kom vidíš hrozbu, co se týče quadcrossu nebo ITP Cupu?
No, Lukáš Studený už začíná jezdit i maratony velice dobře, takže asi v něm. Ale uvidíme, pokud se třeba přihlásí i někdo ze zahraniči, byl bych rád - konkurence není nikdy dost!
Co loňské ITP závody? Který byl tím nejhorším a co bys v něm s odstupem změnil?
Nejhorší pro mě byly Božetice, ale jen kvůli tomu, že jsem měl zraněné zápěstí a bolelo to. Musel jsem proto přestat tahat a Lukáš mě pojel. Jinak bych nic neměnil, každý má stejné podmínky a i tratě se mi líbily.
Nejen pro diváky, ale i pro závodníky přineslo letošní ITP zpestření v podobě přidané mistrovské kategorie 4x4. Pojedete spolu tedy v rozjížďce, co ty na to?
Jsem rád, aspoň nás tam bude víc!
Vždy mě zajímá, jestli závodníci dělají ke kolce ještě nějaký další sport, takže co ty?
Dělám ještě dost sportů, ale jen rekreačně, takže na závodní úrovni se už jinému sportu nevěnuju.
Dovol malou odbočku - jako snowboarďčka nevynechám žádný volný den na sněhu a hned sjíždím jedno zábradlí za druhým. Vím, že i ty jezdíš na prkně nebo lyžích, viď? Lákají tě taky parky, nebo spíš freeride?
Jo, jezdím na prkně, pro mě je to nejlepší, když napadne metr prašanu a jezdím na pláních, kde ještě nikdo nejel! Takže freeride mě baví víc než park.
Ostatně co se freestyle týče, tobě není cizí ani na kolkách, vždyť na nich skáčeš jako jeden z prvních u nás. Jakým skokem jsi začínal a jak jsi na tom teď?
Já jsem o tom, že budu skákat, uvažoval dlouho, ale pak najednou můj kamarád Radek Nárovec lítat začal, takže jsem nemohl zůstat pozadu:) Pak se přidal ještě Jirka Stoch, takže teď jsme tři, co skáčeme. První skok byl rovně, ale teď už dám i supermana a letos chci přidat další, ale nesmím se zranit - priorita je cross!
Pomáhají ti zkušenosti z motokrossu a crosscountry při freestyle i na čtyřkolkách?
Trochu ano, hlavně při odhadování rychlosti na nájezdu i při naklápění kolky ve vzduchu.
Nemáš někdy chuť lupnout nějaký ten trik i při závodě?
Teď co jsem začal skákat při tréninku, jsem na to myslel, ale problém je, že kdyby se to náhodou nepovedlo, tak by to asi nebylo dobrý.. Zkrátka zbytečný risk, ale neříkám, že něco někdy pro diváky nedám:)
Na závěr tedy prozraď, jaké máš plány do letošní sezony, závody?
Plány? To je jednoduché - být ve všech závodech nejlepší! Full Gas!!!