Design:
Masai tímto modelem prubnul vzhledovou revoluci, čtyřstovka se vymyká všem předešlým modelům. V zásadě mi nevadí křiklavá podobnost s jistou zámořskou značkou. Mezi prvními dojmy se mísí směsice neotesanosti s praktičnosti.
Pod
hranatějšími křivkami novinky se blyští ostřejší rysy v
čtyřpaprskových hliníkáčích. Zezadu A 433 působí plošším dojmem, uložení zapadlého výfuku nedělá masaiské novince moc sexy zadeček.
Boční křivky se tváří zajímavěji, plasty chránící motor lícují, mají takový ten "správný 4x4 ráz". Z boční linie hned do válečné zony - čumák A 433 se mi v líbí! Decentní charakter silniční výbavy bliken, zrcátek i rošťáckých světel narušuje jen robustní
oplastování řídítek. Z pohledu jezdce jsou řídítka OK, ale z pohledu diváka působí oplastování až zbytečně robustně. Jakoby se ušklíbající stříbrná mřížka pyšně ukazuje velké písmeno
M - kulatá iniciála značky je nepřehlédnutelná. Celkové vyladění č
ernozelené barvy je dost "cool", ale co ty
červené pružiny?! Novince se nevyhnuly ani trochu
absurdní bezpečnostní nálepky a ten, kdo by si nebyl jistý, v kolika lidech se smí na kolce cestovat, nebo by opoměl, že se na 4kolce nesmí jezdit bez helmy se šampáněm v ruce, má tu možnost přečtení si pokynů na pár unikátních zákazových nálepkách...
Tahá nebo netahá čtyřkilo za ruce?
Masai se netají tím, že v jeho útrobách bije
čtyřtakt konstrukce Rotax. Nedá se zastřít, že koncepce stříkačkového
jednoválece vychází z koncepce
Can-am, od rámu přes motor po odpružení, i něco málo z designu se tu najde totožné. V
bezválečkovém variátoru pracují
vahadélka na bázi odstředivé síly, což zaručuje menší opotřebení s následnou prodlouženou životností. Někde jsem sice zaslechla, že tento motor by měl mít schopnost brzdit čtyřkolku motorem při jízdě z prudkých svahů, ale při našem testu se mi nezdálo, že by motor závratně brzdil. V rozjezdech se čtyřkilo chovalo
svižně, sem tam se i chtělo stavět na zadní.
Dávám několik meziplynů,
páčka plynu jde zlehka, síla čtyřsovkového motoru reagovala na každé potahání plynule. Čtyřstovky jsou globálně hodné
mrchy, jedou, ale ruce netrhají, to platí i u této novinky. Jakmile se s
Masaiem rozběsním, necestuje se na něm špatně, ba naopak, po
200 km prolínajícího se terénu nemám ruce
orangutana. I když prodejci tuto
4kolku preferují spíše pro
volný čas a
práci, jen tak bych jí nevháněla do tohoto houfu
nudných pracáků! Na trati si 4kilo proráželo cestu rázně, jen na polety poletavé tlumiče tyhle ještě nemají. Co se týče rozsahu 4 poloh
řazení, vše se řadí v klidovém režimu a kvalty se špetkou důraznosti zapadávají do chlívečků docela
rozumě. Zvolené zařazení se viditelně vyobrazí na hlavním
kulatém displeji, na který je stále vidět.
Pohled pilota: displej, řídítka:
Že by změna v barevném provedení
kruhového displeje? Kruhový displej je zasazen do kapličky na
řídítkách, pozor pozor, ať si nespletete
míle s
kilometry, obří číslice mílí lemují půlkruh displeje. Pod
nimi jsou v menším vyobrazení
km, kilometrovník ukazuje až
110 km/h, a že jsem po nich sahala! Budík funguje přes ukazatel
ručičky - kolik jedete, tolik ukazuje ručička. Uvnitř kulatého displeje jsou integrovány
kontrolky zařazené rychlosti, blinkrů… Pod hlavní kapličkou řídítek najdeme barevný
mini displej, který souvisí jen se stavem paliva.
Štráfečky mě upozorňovaly, kolik ještě mám benálu. Displej stavu benzínu je obložen
zapalováním, z druhé strany
zásuvkou. Jediné, co mi chybělo v celistvosti obou displejů, je vyobrazení hlídání
dobíjení. Ohledně řídítek jde hodně
fám, tady se každý děsí jejich optického vyvýšení. Možná, že jde jen o klam, mně totiž řídítka vyhovovala po všech stránkách. Jak po straně
dostupnosti ovladačů, tak po stránce ovládání 4kolky. Hefty jsou měkkoučké, mozoly jen tak nebudou. Celek je tvořen na bázi co nejjednoduššího
ovládání, v terénu není tolik času na přemýšlení co a jak, což
masajští válečníci vědí.
Sedlo, boxy, plasty, vzduchový filtr:
Změkčené
zúžené sedlo padne jak v terénu, tak i na silničních přesunech. Mně toto sedlo vyhovovalo především v jízdě ve
stoje, při agresivnějším drcení tratě. Jeho zúžený profil napomáhá
hladšímu vysedání, sedlo je změkčené až po samotné lemy
podsedlovky, nikde žádný tvrdý rantl. Ve dvou se na malého válečníka vejdete v pohodě, jízdně se 4kolka zásadně nepozmění. Jen je mrzuté, že se pod sedlem nenachází žádné volné místo. Odkládací plochu dohání zadní
vestavěný box. Pro cestovatele je
A 433 hned v základní verzi osazen předními i zadními
nosiči, které mají kupu volných ploch k uchycení
batožin. K oddechu
variátoru se dostanete stejně rychle, jako ke
vzduchovému filtru, oba jsou umístěny pod předním bočním oplastování levé strany. Žádné šrouby, přístupové plasty jsou uchyceny na gumách za pomoci rychloupínáků.
Plasty jsou zdařilé, i při překulení se jen tak
nepolámou. Jakmile budete chtít sundat plasty, je nutné oddělat oba nosiče. Všechna tepelně
namáhaná místa jsou odcloněna tepelnou
izolací, jedná se o části okolo
výfuku. V drtivé části 4kolek všech značek je zásadní chyba v ochraně spodku. Masai A 433 se netváří jako stroj za půl mega, ale na podplastování a ukrytí všech
namáhaných částí zapracoval, na první pohled to je vidět u krytů prachovek, ty jsou bytelné.
Odlehčený rám, podvozek:
Trup novinky je
ocelový s odlehčeným hliníkovým zadkem, hliníkovým přední parožím a taky u vyztužení stupaček se odlehčovalo
hliníkem. I když naplníte
16 litrovou nádrž po okraj, nevyšplháte se do astronomických těžkých vah, tomu napovídá zajímavá suchá hmotnost
270 kg. Zadní nezávislé zavěšení pracuje na principu vlečných ramen
TTI-S , vpředu osvědčený systémem
McPherson. Chování podvozku na silnici nepřekvapilo, tenhle podvozek všichni známe, není tu nic extra, co by vybočovalo. Seděl
jako přikovaný, jakmile jsem se vydala do terénu, podvozek propůjčil 4kolce
lehčí ovladatelnost, pohodlnou stabilní jízdu i v 60 % náklonech. Podvozek se sladil s jakýmkoli povrchem, jediné, kdy přední pružiny šly na doraz,
bylo při skocích. Odlehčený rám by skákal, ale přední pružiny zatím nestíhají. Fešácky vyhlížející
čtyřpaprsková hliníková lakovaná kola s doladěnými zelenými polepy působí tuning dojmem, jen mně osobně by jich bylo líto v terénu. Zda-li pak se budou paprsky dobře umývat po jílové lázni?
Brzdy:
Čtyřkotoučový výkonný
hydraulický brzdový systém. Uspořádání kotoučů
2+2. Pancéřové brzdové hadice. Jak to ti Masajáci postavili? Není zvykem, aby 4x4 brzdila na povel jen
jednoho prstu. Přední páčky brzd jsou kupodivu měkké, jejich přenos na brzdy nezaznamenal žádné zdržení. U zadní brzdy je to s bržděním horší, tady už se musí zapojit hrubší síla, po sešlápnutí vteřinová prodleva pominula a stroj stál na fleku. Brždění motorem, jsem moc nezaznamenala, je tam, ale že by bylo tak famozní, to mi
nepřipadalo.
Mrštný jako lasička:
Když jsem se řítila do zatáčky, neznamenalo to, že jsem musela ubrat plyn. Masai se zhoupne na
vnitřní stranu, řídítka jsou na dorazech, ale za 4kolkou je akorát
prach od gum, 4kolka stále sedí, jak má. Ve
výjezdech jsem se na Masaiovi cítila jistě. Velký rejd dává možnost otáčení se na malé ploše, o couvání mezi vytyčené body nemusí být ani řeč, díky rozložení váhy je velmi ovladatelná a hravá. Při přepnutí na
4x4 řízení neztěžklo, žádné kulturistické prostocviky.
Standardní výbava:
- Litá čtyřpaprsková hliníková kola
- Přední i zadní nosič zavazadel z odolného plastu
- Stabilizátor zadního pérování
- Tažné zařízení
- Schválení na silnici pro dvě osoby
- Zásuvka na GPS
- Barvy, černá a červená, ULTIMATE
- Výfuk dolu, proti zabránění nasátí vody
- Dvojí startér, buď na levém řídítku přepínačem, nebo otočením klíčku
- Volitelné doplňky, kompletní hliníkový podvozek, radlice, závěsy, vozíky, navijáky, batohy, kufry, sekačky…
Můj pohled v sedle:
Masajští bojovníci mají své charakteristické
rysy, které se přenesly i do Masai 4kolek, jenomže nejmodernějšími technologie u A 433 neni něco, nad čím
ostatní svěsí hlavu, a tak jeho osobitost šla stranou. Všechny drobné detaily dělají z A 430 přiatelnou variantu 4x4, ale určitě mi dáte za pravdu, že by tato 4kolka chtěla designově okořenit špetku
šafránu. V každém terénu jsem našla nové výzvy, elektricky připínatelný
náhon předních kol (2x4/4x4) jsem nemusela zapojovat často - nenašla jsem terén, který by tenhle malý válečník nepokořil, i
samosvorný přední diferenciál fungoval bez zakuckání. Na téhle 4kolce se vyřádí celá rodina, od pokročilého jezdce po začátečníka. Nejlepší na ní je ale její cena, od
109 000 Kč dle výbavy.
Servisní intervaly prodejci uvádějí po prvních 500 km a poté 1000 km.