Znám ten pocit, který mi pod kůži vpravil zvuk Banshee motoru. Zasáhl mě jako klip, který slyším poprvé, v mozku se prala stravitelnost s harmonií koncertu indukčního bzukotu. Emoce zvedly vzrušení a optimismus, dvoutakt svůj adrenalin čerpá dlouho před tím než sahám po páčce plynu. Je tomu dávno kdy jsem seděla na jedné z nejvzteklejších mašin, ale stále si pamatuji ten pocit, který následoval hned po zasednutí za řídítka. Tentokrát vás nezavedu do testu, ve kterém pojedu na krev, tentokrát nám pár slov o Banshee řekne Matěj Šrajer, kterému Yamaha stojí v garáži a sám jezdec se aktivně zapisuje do tabulek Offroadmaratonu.
"To co parkuju doma v dílně se jmenuje
Yamaha Banshee 350. Je to dvoutaktní dvouválec o výkonu 80 koní. Vyrobena v roce 2007 a já jsem se k ní dostal v roce 2010, protože jsem přestupoval do starší a potřeboval jsem novou 4kolku a tak jsem brouzdal po netu a hledal. A Banshee jsme s tátou vybrali nejen kvůli vzhledu a výkonu, ale i kvůli doporučení
Pepy Macháčka. Najednou jsem našel právě tuhle, tátovi se taky líbila tak jsme se domluvili s prodávajícím a dojeli pro kolku do Hodonína.
Hned jak jsme ji přivezli, tak mě ohromil vzhled - vypadala ještě lépe než na fotkách a já hned naskočil a jezdil. Než jsem si zvykl na dvoutakt, tak to chvíli trvalo,ale zvykl jsem si. Teď už na ní jedu druhým rokem, ale stejně mě občas ujistí, že se tam někde pořád
schovává těch 80 koní. Výhody dvoutaktu jsou hlavně v jednoduchosti a právě toho výkonu, naopak nevýhody v trochu složitější údržbě. Jsou na tom i nějaké
úpravy třeba jako ramena Laeger's, osa Pro Axle, přední tlumiče z YFZ a zadní Techno-Flex, nášlapy, snížená hlava, písty Wiseco, zvýšená řidítka, rychlopal, řetěz D.I.D. Měnit ji rozhodně nehodláme, spíš bychom chtěli koupit ještě jednu banshee na náhradní díly a další věc, kterou bychom chtěli jsou laděné výfuky.
Jezdíme hlavně
Offroadmaratony nejen kvůli tomu, že je táta pořádá, ale i protože se jezdí na vytrvalost a je s kým závodit. Občas zajedeme i na Cross Country a jiné menší závody. Nějakým větším pádům zatím nedávám šanci a doufám,že to tak i zůstane...
Divoká Banshee aneb zpátky do minulosti:
1987: Sportovní a závodní tříkolovou legendu
Tri-Z 250 v roce 1987 definitivně nahradila jiná, podstatně stabilnější sportovní a závodní legenda, čtyřkolová
YFZ350 Banshee s divokým a jedovatým dvoudobým dvouválcem ze silniční
Yamahy RD350LC. Banshee (
Víla věštící smrt) byla královnou sportovních čtyřkolek osmdesátých a devadesátých let, ale byla tak nadčasová, že se bez velkých modifikací v některých zemích včetně ČR prodává ještě letos, v roce 2012. To je neuvěřitelných 25 let!
V roce 1987 Yamaha představuje i další slavný model, čtyřdobou sportovní
YFM350X Warrior s motorem odvozeným z endura
Yamaha XT350 se šestistupňovou převodovkou a zpátečkou. Warrior byla první sportovní čtyřkolka na světě s elektrickým startérem a byl to absolutní úspěch - Warrior se stal jednou z nejprodávanějších sportovních čtyřkolek vůbec. . . Kompletní historii Yamahy se dozvíte v našem
katalogu 4kolek.
ATV Television Test - 2006 Yamaha Banshee: