Design:
Stříbrno-černá čtyřkolka svými barvami vzbuzuje řadu emocí, a díky své robustnosti se stává nepřehlédnutelným strojem v každé situaci. Již pří letmém pohledu čtyřkolka budí obdiv i respekt. Vysoká stavba kolky, silné trubky, A-ramena se seřiditelným předpětím odpružení, k tomu velká 15palcová kola na paprskových černých ráfcích předesílají, jaké že má
MXU 500 IRS 4X4 DX ambice.
Jednoduchá kapotáž s ostrými rysy, nepřehlédnutelnou přední značkou, dále dvojice světel, utopené blinkry, nádrž, trošku laciné stupačky a dlouhé sedlo s extra sedačkou pro spolujezdce také napovídají, že půjde o stroj na všechny možné typy cest. Maxxisy
Bighorn umocňují dojem z velikosti testované novinky. Jednoduchost a precizní zpracování pomáhají mašině dotvářet její drsný vzhled. Nehledejte žádné velké výstřelky či finesy, vše je podřízeno především
funkčnosti a trendům (nejen německého) trhu.
Zezadu se na nás zubí výfuk, který je umístěn na levé straně, a napravo jako by tu byl druhý výfuk. Jedná se o falešný výfuk s vnitřní kapsou, kam se nacpe například nepromok, či jiné příslušenství, kterému nevadí voda. Boční křivky jsou jednotvárné, neprostříhané a zcela učesané. Jediné co vybočuje, je pravý blatník, do kterého je vsazen box na drobnosti. Z vybavení lze zmínit ještě brzdový systém. Ohledně parametrových nesrovnalostí s vyhláškou v Německu a u nás je tu nezaslepený prolis do palubky. Tento otvor je na Německé verzi doobsazen ovladačem mlhovky, u nás je to například ovladač vyhřívání rukojetí.
Motor, podvozek:
MXU 500 IRS 4X4 DX navazuje na slušnou pověst předcházejících modelů. Mezi hlavní změny, kterých si všímám, patří vstřikování paliva. Novější model má pod kapotáží přímé
vstřikování paliva, a bez problémů splňuje emisní normy. Ihned po nastartování je znát, že motor má kultivovanější běh. Při rozjezdu je variátor velmi příjemný, má plynulý záběr a motor se krásně roztáčí do otáček, až do rychlosti 95 km/h (což však úplně nedoporučuji). Při této rychlosti už je znát, že motor má velké vibrace (samozřejmě velký podíl na tomto chvění mají i gumy). Avšak podvozek je stabilní, dalo by se říct, že by si nechal líbit snad i větší rychlost, pokud by se někdo rozhodl pustit do úprav.
I v terénu je podvozek poddajný, tlumiče si nechávají hodně líbit, ani při větším řádění je jen tak na doraz nedostanete. Tlumiče všechny nerovnosti pojímají velmi použitelně, pětistupňové nastavení je u MXU standardem. Zpátečka nabíhá přesně, při řazení 4kolka necuká, netrhá ani neposkakuje. Pomalejší chod je oproti 450 výrazně živější. Pár záporů k motoru: z průduchů bočního oplastování sálá teplo na jezdcovy nohy, což není úplně příjemné, když zrovna není pod nulou. I spolujezdce se motor snaží ogrilovat. Při rozjezdech doprovází přímý zvuk motoru zvláštní zvuková kulisa.
Sedlo, displej, stupačky:
Při usednutí na MXU 500 IRS 4x4 DX jsem okamžitě kladně hodnotila posez. Prostorné sedlo je pohodlné, i široká řídítka jsou na správném místě. Ale jedno po druhém, nejprve rozebereme sedlo a poté se vrhneme na displej.
Prodloužené sedlo disponuje extra sedačkou pro spolujezdce s pohodlnou opěrkou a dvojicí madel. Toto sedlo i opěrka jsou odnímatelné, (dva šrouby a jedna pojistná závlačka). S pasažérem za zády na vyvýšené sedačce byla trošku svízel. Těžiště spolujezdce se v náklonech projevovalo jako houpačka. Ale to jen když se spolujezdec držel zbrusu nově nakroucených madel. Jakmile se spolujezdec chytl řidiče, 4kolka se chovala o poznání kompaktněji. Jak v terénu tak i na silnici sedadlo spolujezdce fungovalo jako vyhlídkové křeslo. Měkké pojetí celku přispívalo kladnému hodnocení. Ten, komu by bylo vyvýšené sedlo nepříjemné, jej může
odmontovat a nechat doma. Snímání sedla není výrazně složité, během dvou minut je podsedák dole. K této variantě se může připojit i varianta sundání opěrky, ale ničemu nevadí ani nebrání, nemusí se sundávat, pakliže nechcete na 4kolku přivázat kufr.
Kde jdou body dolů, to jsou stupačky a funkčnost displeje. Hned při prvním pohledu jsou stupačky spíchnuté horkou jehlou. Během celotýdenního testu jsme s redakcí měli tu možnost stroj otestovat za sucha i mokra, ale jakmile namoklo, ze stupaček se stalo kluziště. Do deseti minut mě přestalo bavit honění tlap po stupačkách, hned jsem zajela do garáže a vymýšlela, jak naostřit zoubky stupaček.
MXU má velký propracovaný
displej, ve kterém má vše své místo, sekce jsou nezaměnitelné,
osvětlení je prvotřídní a varianty sepnutých
blinkrů,
světel i
varovek jsou adekvátně viditelné. Ale zrada je u ukazatele stavu
paliva. Signalizace
selhávala, při plné nádrži vše šlapalo, ale jakmile benzín v nádrži mizel, signalizace pokulhávala. Jak se signalizace benzínu dostala na poslední
dva štráfky, snímač v nádrži reagoval na náklony, mátl mě i
displej. Při jízdě z kopce jsem najednou měla skoro plnou nádrž, a kdo si myslíte, že by před definitivním vyprázdněním nádrže mělo blikat
hladové oko, jste na omylu. U
MXU 500 toto nefunguje. Poslední dva štráfky naznačují, že je nutný co nejbližší dojezd k benzínové pumpě, jakmile si stav paliva neohlídáte,
stroj
se nekompromisně zastaví a pro šťávu jej budete muset dotlačit.
Odkládací plochy:
Pod sedlem nalezneme pytlík s nářadím, kde nechybí malá ráčna spolu s dalším 4kolkářským nářadíčkem. O volné prostory se starají dvě odložiště, první je u kapsy na pravém blatníku. Tato kapsa není nepromokavá a u zacvakávacího systému doporučuji opatrnější ovládání. O druhou, taktéž zcela promokavou kapsu, se postaral falešný výfuk. Navržený pro nepromok, lano, gumicuky… Nesmím opomenout nosiče, které jsou již v základu na 4kolce.
Jízda:
4kolka má klasický elektrický startér na pravé straně řídítek, ale po dlouhém stání, např. po zimě, jezdec jistě ocení i ruční startování. MXU 500 naskakuje celkem bez problémů, a z kulaté koncovky se line vrčivý zvuk. Jako by se mě 4kolka snažila přesvědčit, že má na víc, než vypadá. OK, jdu to zkusit! Pohodlná dlouhá špageta se mi v utažených zatáčkách snadno přetáčela, docela hravá zábavná 4x4 se svou však hravostí zdaleka nevyrovná předchozí testované novince
MXU 450 4X4.
S těžkotonážním pracantem se na silničním provozu samozřejmě nevyblbnu tolik, už jen díky stabilizátorům. Od silnice k terénu; tam má pracant síly za tři. A když nestačí náhon na zadek, připneme 4x4. I horská koza by mohla závidět, MXU 500 4X4 IRS má
brutální průchodnost a vyšplhá i po skalnatém povrchu. Ve výjezdech se neštorcovala; tady jen podotknu již zmiňované hlídání stavu paliva, ve výjezdech může nastat nepředpokládaná situace s nedostatkem paliva a dál už to známe… V bahně 4x4 makalo a vytáhlo mě i bez použití navijáku, a tam, kde by se zdálo, že nevyhnutelně hrozí zahrabání, tam se MXU teprve zahřívalo. Avšak po vyklouznutí z bahenního sevření řízení ztěžklo na kámen. Při bezstarostné jízdě je holt se 4x4 potíž, tady by se hodil
posilovač řízení. Šikmé svahy však 4kolce nedělají vrásky, ač sedíte poměrně vysoko, tak se stroj nesnaží o převrácení.
Kapotování dobře kryje před větvemi i bahnem, za jízdy jsem necítila žádné nepříjemné turbulence, což přidávalo celkovému
komfortnímu prožitku z jízdy. Podvozek je dostatečně stabilní a čitelný (až na přetáčení v zatáčkách). Kladný dojem ve mně zanechal také
brzdový systém, který se ve své třídě řadí mezi ty lepší. Jízda ve dvou je pro 4x4 čtyřkolku MXU 500 naprostou samozřejmostí. Motor má dostatek síly na jízdu s přítelkyní i nějakým zavazadlem navíc. Co se týče zavazadel a vyvýšeného sedadla spolu s opěrkou pro spolujezdce, tady už se musí počítat s poskromným místem na zadním nosiči, převážnou většinu bagáže budete muset nacpat na přední nosič. Celkově věřím tomu, že MXU 500 verze je pro
společné výlety ve dvou mnohem příjemnější, než MXU 450. Už jen místem na sedadle, kterými se obě 4kolky liší.
Kam bych tuto 4kolku zařadila:
Expedice,
cestování, práce i
výlety. Prostě tam, kde den nekončí nudou. Jízdně je vyrovnaná a žádná velká zrada tu nečíhá, jen pro jezdce s menším silovým fondem bude novinka hůře ovladatelná. Žádná diskotéka. Nejedná se čistě o pracanta, jde o 4kolku s plnohodnotným zařazením na cesty s přihlédnutím na maximální rychlost 90 km/h.
Již vydaná zpráva z testování Kymco v Bavorsku:
"Pohodlný dlouhý jezevčík, při testování se do zatáček snadno přetáčí. Při sepnutí 4x4 doslova a do písmene zbetonovatělo řízení, zatáčení vyžadovalo velký přísun energie. Byl to takový silový trojboj. Oproti starším modelům má novinka pokročilejší/vylepšený podvozek, který pobere všechno do čeho s ním vletíte. To, co mozek zvládl, to 4x4 vyjela, i s delším provedením stroje se neštorcovala ve výjezdech, hladce vše prochroupala. I ve dvou se s MXU 500 IRS dalo spouštět do sjezdů, spolujezdec má na výběr držení se řidiče nebo madel vedle sedla. Mě tato madla nepřišla tak fantastická, raději se držím řidiče. Sedadlo spolujezdce je mírně vyvýšené, změkčené, se zadní opěrkou pro zpříjemnění jízdy.
Jediné co mi u této 4kolky vadilo bylo boční zakrytování motoru, které mi překáželo u pravé nohy. Propracovanější displej dostal hranatější vzhled, zobrazuje - stav paliva, hodiny, motohodiny, kontrolky, zařazení rychlosti, vyobrazení uzávěrky... Po okrajích displeje jsou uložené kontrolky světel dálkových, klopených. Jak varovky tak i blikny mají samostatné vyobrazení v horní části displeje, sepnutím blinkrů se zaktivuje doprovod zvukového upozornění. Pod sedlem je šikovně umístěné nářadí, které je přidělané tak aby se zbytečně nešmrdolilo, vzduchový filtr, baterka, relátka,kabeláž, ale ale není tu žádný volný prostor pro umístění lékárničky. Plasty jsou přizpůsobeny výpravám, při kterých je potřebná rychlá manipulace. U tohoto modelu Kymco vyniklo snadným přístupem ke komponentům, snadným odstrojením a volným místem k přístupu...."