QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Na kávě v Galaxy4Bike

Text: Ollie Roučková | Foto: Jiří Jevický | Datum: 21.06.2011 | Zobrazeno: 17806×

Na kávě v Galaxy4Bike Jablonec nad Nisou se řadí mezi města korálkářských továrniček a výroben. Tohle malebné městečko však ukrývá i pár dílen mistrů na slovo vzatých, od motorek po 4kolky. S naší redakcí jsme se zastavili právě na prodejně Galaxy4bike, kde jsme nekompromisně šli za svým cílem. A tím byl Pepa Hort a jeho nová přestavba Can Am.


Závodník, který kraluje žebříčkům ITP mistráku i Offoradmaratonům svou závodní kariéru odstartoval teprve před 4 lety. Tehdy se pevně rozhodl pro závodní stroj Can Am. Perličkou je přičichnutí ke 4kolkám: vůbec první 4kolkou, kterou Pepa měl v garáži, byl Access 250. Ten ho chytl za srdce a čistokrevného motorkáře odlákal z jedné stopy. Access 250 šel rychle z domu do půjčovny 4kolek. Malou sportku vyměnil za benzínem vonícího a za plynem jdoucího velikána Can Am Renegade.

Design přestavby:

Bíločerný speciál si Pepa doladil pod zadek od A do Z. Oba jezdce zaštiťuje ASP Group a proto to bílo-černé barevné ladění. Je to ale prozaičtější, v minulém roce byl Pepa vůbec první, kdo jel červené plasty (nyní je jezdí každý). Žlutá barva je přežitá klasika, černé je nuda. A když fabrika vypustila do světa bílé plasty, nebylo proč přemýšlet. Přední maska se od klasického Rene-vzhledu neliší, první zásadní rozdíl, který tahá za oči jsou přední ramena z domácí výroby, laknutá do bílé barvy tak, aby ladily s bílým rámem a bílými HP tlumiči.
Speciál je odlehčen o zbytečná světla, místo nich tu jsou čtyři prázdné průzory, masce to dodává "race" vzhled. I když by decentní černé záslepky určitě přišly vhod. "Švuňk" lehké masky podsekává ledabylý nárazník, zasazený pod přední plasty. Černě opískovaný nárazník nese žluté startovní číslo 497. Zlá maska se přehupuje přes zubaté nášlapy k řídítkům Fasst s kousátkem a luxusně zasazenou Proarmor trhačkou. Ta je umístěna do volného prostoru mezi Fasst uchycením. Na řídítkách je harakiri všech přepínačů, tady si Pepa vyhrál tak, aby si při jízdě co nejvíce ulehčil přepínání 4x4. Na levém řídítku sedí královna všech královen, Magrura brzda, nastavitelná, nekompromisní. Ale co mě zarazilo byla páčka, Pepa je snad jediný závodník jedoucí na špici, co jezdí páčku.
Tvarované kryty rukou Proarmor v bílé barvě na zasazení do řídítek teprve čekají, ale my jsme viděli jak jim to na řídítkách bude slušet. Co se týče sedadla, tady se pan čalouník nestyděl experimentovat. Šedivě neurvalé pojetí s bílými lemy, proti skluznému sedlu sedí. Dynamiku závoďáku dělají i polepy, ty přišly až z Aše, a že Aš umí, umí! Zezadu 4x4 působí autoritářsky, dvojí laufy přikazují "stůj nebo tě přejedu". Přece jenom se v Pepovi nezapře motorkářské srdce, co kus, to šperk. U nárazníků, rozety i kotouče se šetřilo, na druhou stranu není potřeba mít na zadku 3 metry železné bariéry.

Z časové tísně s novinkou Pepa vyjel až v polovině letošní sezony, poslední dva roky závodění se všechny řídily testováním. Stará mašina chroupala novinky a vychytávala nové věci, a až letos vyjel s novou závodní přestavbou, postavenou na míru Can Am riders:
Je to Can Am Renegade 910, celý jinak. Can Am je sama o sobě mašina jako každá jiná, ale co má opravdu geniální, to je motor od Rotaxu. Po dvou letech zkoušení a testování s plynulým navázáním nejrůznějších kontaktů těch nejzodpovědnějších jezdců se tým Galaxybike pustil do kompletní přestavby. Rozborka zborka motoru/rámu/diferencionálu/ramen

Motor:

Zásadní proměna u vyvážení kliky, jiné vrtání (z 800 na 910 mm), kompletní předělání hlavy, vačky, ventily, ventilové pružiny, jiné těsnění motoru i pod válec, změna kabelů, napájení, přestavění palivové soustavy i čerpadlo je tu jiné… Koně nepouštějte z uzdy, 105 koníků v motoru pod prdelí (sérioví Renoušové mají pouze a jen 72 koňů). Motor je příjemný hned od spoda, necukal, netřásl se, ale jakmile jsem zatahala za plyn, připadala jsem si jako ve špatně střižené grotesce. Půl dne v sedle mi dodalo kuráž, ale motor je na mě předimenzován - ani kdybych jedla anabolika, tak tuhle svižnou potvoru neukočíruji! Je to opravdu silná 4kolka, v každé fázi má co nabízet, nemá dost a dostat jí do maxima si už žádá nějakou tu zkušenost.

Rám/Chladič:

Zásadní změnou prošlo i chlazení a právě hodně propíraný G4B rám. Kroutící se rám nezachrání ani sebelepší podvozek, do komplexní stavby rámu se zapojil i americký jezdec Bob Terry, který už nějaký ten pátek rámy na 4kolky staví a nebál se předat své zkušenosti malému českému rybníčku. Laborování nad koncepcí finálního rámu stále vycházelo z originálního výrobního i rozměrového rámu. Samo o sobě nejde o profilový rám tažený za studena, ve zkratce jde o změněnou koncepci příhradového trubkového rámu. Do finále vznikl odolný rám o 4kg lehčí, než-li tomu je u originálu. Tenhle rám Galaxybike nezařazuje jen pro závodníky, je k dodání i pro klasické sériové Renegade, pro pohodovou jízdu.

Pro představu kolik stojí sériový nebo vyztužený rám:

Cena originálního rámu : 51.000 Kč
Příhradový rám G4B     : 85.000 Kč

Chladič – dva chladiče za sebou, už tu nejsou gumové hadice, ale řádné flexibilní nerezové. Plus sem tam nějaký ten přídavný chladič.

STM variátor
Zátěžové testování STM variátoru sežralo hafo času, testovalo se, zkoušelo, a až teprve když si v Galaxybike byli jistí, že bude na 100% fungovat a šlapat tak jak má, teprve ho vsadili do nové mašiny. Tenhle variátor se přibližuje spíš k principům odstředivé mechanické spojky. Michiganská firma od roku 1991 vyrábí tyto komponenty pro závodní sněžné skútry i do 4kolek zvučných značek - Can Am, Kawasaki, Yamahy, i do Polarisu. Tahle variátorová spojka patří do sportovních mašin s ambicemi pro vyladění výkonu, alei pro sériový motor, který dbá na delší životnost, odolnost. Primární spojka má 8 odstředivých ramen , ty současně tlačí na přítlačný talíř a tím pádem přináší dvojnásobek síly na hnací řemen. U STM variátoru nedochází k tak velkému odírání, prokluzování, mizí díry z přenosu síly, zvýší se plynulost…

LTE výfuky:
Americká firma Looney Tuned Exhaust, která se zaměřuje výhradně na výfuky s tradicí 10 let. Pokud hledáte maximální nárůst koní pro vašeho Renouše, Exhaust Dosled LTE výfuk vám nabídne pár zběsilých koníků navíc, koně jdou krok za krokem s libovým zvukem. Konečný efekt těchto dvou laufů je ze 75% na krásu, zbytek pro užitek. Zvuk laufů znám dost dobře, jsou to laufy, které mě starší při každém startu Offroadmaratonu. Jsou nepřeslechnutelné, a to i když řvete do komunikátoru. Jejich zvuk je nezaměnitelný, když se kolka oroštuje, padají tašky ze střech baráků. Když jsem zasedla na přestavbu, ani mi nepřišlo, že ty výfuky tak ječí, jejich zvuk se mi i líbil, netrhal mi uši, ale bylo o mě vědět všude. Nikdo v okolí vás jen tak nepřeslechne.

Nášlapy:
Je jen málo firem, které dodávají originální nášlapy přímo pro Renegade. Aby se nemuselo nic řezat, nastavovat a svařoat, sáhl Pepa po nášlapech RWE portugalské výroby. Ozubené stupačky drží nohu. Nohy my nesklouzly, ani když jsem projížděla kalužemi. Do zatáček se dalo do stupaček opřít a já mohla zkoušet meze stroje. Průplety vypadají bytelně a po nepodařeném dopadu určitě nohy jen tak nepropadnou na zem. V přední části jsou nášlapy propojeny s clonítkem proti bahnu, ničemu to nevadilo, místa k pohybu stavba má dost. Ale že by toho bahna odclonilo tolik, se mi nezdálo.


Tlumič řízení:
Progresivní posilovač řízení od modelových řad Can Am 2010 tak trochu funguje i jako tlumič řízení. Sice jde o náročnější údržbu, jenomže při rychlejší jízdě všechno podrží a zároveň do zatáček pustí. Rotor, Stator, dvoucestná dioda plus počítač, nazdar.

Při jízdě jsem se s řídítky netahala, ač je to 300 kg medvěda s traktořím obutím. Trať, na které jsme testovali, byla rozbitá po motorkách - rolety, díry, schválně jsem novou přestavbu vodila tím nejhorším, co jsem na trati našla, tahala sem na můj vkus svižně a řízení odtlumilo všechno. Ani jednou se mi nestalo, že by mi řídítka vyklouzla z ruky nečekaným lapením kolejí. Ruce mi lítaly ze strany na stranu, ale žádná trága.

První dojmy

Sedám na závoďáka se sklopenýma ušima, vážně ty koně jsou znát už při prvním potahání za páčku plynu. Na sedle se sedí pohodlně, je proti skluzné, a dostatečně měkké. Na stupačkách mi nohy sedí jako přikované, teď už se jen poprat s dávkování plynu. 4x4 se ihned rozmotá do rychla, nečeká na nic, nechytá dech. Nikde nic necvaká, netřese se, tak a je to tu, první rovina. Ač je rozmašírovaná 4x4 sedí, kopíruje nerovnosti, nevykopává mě ani nepřipouští výkyvy. Ve skocích se 4kolka chová jako sportka, dokonale vyvážená. Jízdní vlastnosti se podobají vcelku sportce, jenom je to o „pár“ kilo těžší.
Oproti klasickým 4x4, speciál není gumová houpačka, snad k tomu přispívá propojení torzní tyče v rámu. Náklony - zase sportka, nepřevrací se. Ale co je děsivé, 4x4 přestavba neodpouští chyby s dávkováním plynu, jakmile se rozvášním 4kolka se rozletí jako splašená, vykorčulovat mezi stromy je o infarkt. I s tak předimenzovaným motorem přestavba nebude tak rychlá na průjezdy zatáčkami, jako sportka. Ohledně tvarování ramen, ty jsou tvarovány pro vyšší průchodnost terénem, na trati nebylo co zdolávat, ale ramena chodila pěkně.

V bodech:

Řazení – do všech chlívečků zapadají rychlosti snadno.
Zpátečka – trochu kuckala.
Náklony – chování podobné sportce.
Skoky – zase sportka jen o pár Kg těžší.
Otáčení na místě – lehké.
Plyn – tady pozor na dávkování, jede ďábelsky, na nic nečeká.
Brzdy – zadní je tužší, přední Magura je nedostižná v její dané cenové relaci.
Chvění – žádné, stroj se nekroutí, nevibruje.
Váha - celý stroj je lehčí o 18 kg než originál
Barevné provedení – modní šperk
Sedadlo - protiskluzné tak akorát, ale co ty švy, vydrží?
Ráfky ITP - neodrazitelná pecka, jen neladí barevně!

Mini rozhovor:

Co smrdí po benzínu tak musí jet. Prioritní závody letošní sezony:
„Prioritní závody – ITP mistrák pak Offroadmaraton, letos se vůbec poprvé jede oficiální mistrák Čr 4x4 mašin pod hlavičkou AČR, a pokud bych si měl vybrat v případném překrývání Offka a ITP. Je jasné že zvítězí ITP. V kalendářní skulině se vydám do Polska, kde jsou taky pěkné závody.“



Kde nejčastěji trénuješ?

"Nejčastěji trénuji na Rádle, to je cca 5 km od prodejny. Nebo v Bělé pod Bezdězem."



Na ponku ti leží Fox tlumiče, budeš přezbrojovat?
"Ano budu, nyní tam mám HP tlumiče, ale pro zbytek sezony pojedu Foxi tu nejvyšší řadu."



Na tvé přestavbě máš jiné ramena, v čem jsou výmečné?
"Štelovatelné přední ramena s unibalama. Tady jsme sei inspirovali automobilovým zachycením, tak aby vše bylo natvrdo spojené a vydrželo to co nejvíc. Hlavní je, lepší průchodnost terénem a štelování dle terénu..."


Dakarová přestavba, budete jí někomu stavět?
„Zatím jde o nepotvrzenou objednávku přípravy 4kolky na Dakar. Jedná se o jezdce z Polska, který se zaměřuje na Rallye. Tato přestavba se pohybuje cca okolo 800 000Kč, jde jen o to, zda li to jezdec bude myslet opravdu vážně. Pak stroj připravíme sevším všud, už to tu mám rozkreslené..."


Chytla jsem tě u kreslícího prkna, čím se zabíváš kromě prodeje 4kolek a závodění?
„Závodění neni vše, ze sesbíraných zkušeností navrhujeme a dodáváme vlastní výrobky a tuning věci pro sériové stroje, ale i pro závodní."

Pokračování článku: Pepa Hort - osobní údaje

Profil firmy

Josef Hort - Galaxy4bike

Prodej a servis: Moto: Suzuki a Victory, Derbi, Adiva Čtyřkolky: Can-am,Polaris, Emu výroba zakázkových dílů na soustruhu a frézce, dynamická válcová zkušebna - brzda na moto a čtyřkolky lakování a sváření plastů sváření TIG,MIG hliník, ocel, nerez přestavby motocyklů a čtyřkolek, racingové...



Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.73 Známkováno: 11x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Can-Am Renegade 800 X»

Další články k modelu Renegade 800 X

Výstava Motocykl - Americké a Kanadské čtyřkolky

15.03.2009, Reportáže
Na výstavě samozřejmě nemohou chybět ani prodejci zámořských značek. Letos bylo opravdu na co koukat a k vidění byly i p...

Další články sekce Can-Am

Do Rotaxu na Spyderech

14.05.2010, Reportáže
Tento víkend se v továrně Rotax, dodávající motory do čtyřkolek Can-am, koná celoevropský sraz tříkolek Can-am Spyder. D...

Výstava Motocykl - Americké a Kanadské čtyřkolky

15.03.2009, Reportáže
Na výstavě samozřejmě nemohou chybět ani prodejci zámořských značek. Letos bylo opravdu na co koukat a k vidění byly i p...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.83s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce