Závodník, který kraluje žebříčkům
ITP mistráku i
Offoradmaratonům svou závodní kariéru odstartoval teprve před
4 lety. Tehdy se pevně rozhodl pro závodní stroj Can Am. Perličkou je přičichnutí ke 4kolkám: vůbec první 4kolkou, kterou Pepa měl v garáži, byl Access 250. Ten ho chytl za srdce a čistokrevného motorkáře odlákal z jedné stopy. Access 250 šel rychle z domu do půjčovny 4kolek. Malou sportku vyměnil za benzínem vonícího a za plynem jdoucího velikána
Can Am Renegade.
Design přestavby:
Bíločerný speciál si
Pepa doladil pod zadek od
A do
Z. Oba jezdce zaštiťuje
ASP Group a proto to bílo-černé barevné ladění. Je to ale prozaičtější, v minulém roce byl Pepa vůbec první, kdo jel
červené plasty (nyní je jezdí každý).
Žlutá barva je přežitá klasika,
černé je nuda. A když fabrika vypustila do světa
bílé plasty, nebylo proč přemýšlet. Přední maska se od klasického
Rene-vzhledu neliší, první zásadní rozdíl, který tahá za oči jsou
přední ramena z domácí výroby, laknutá do bílé barvy tak, aby ladily s bílým rámem a bílými
HP tlumiči.
Speciál je
odlehčen o zbytečná
světla, místo nich tu jsou čtyři prázdné průzory, masce to dodává "race" vzhled. I když by decentní černé záslepky určitě přišly vhod. "Švuňk" lehké masky podsekává ledabylý nárazník, zasazený pod přední plasty. Černě opískovaný nárazník nese žluté startovní
číslo 497. Zlá maska se přehupuje přes
zubaté nášlapy k řídítkům
Fasst s kousátkem a luxusně zasazenou
Proarmor trhačkou. Ta je umístěna do volného prostoru mezi
Fasst uchycením. Na řídítkách je harakiri všech přepínačů, tady si Pepa vyhrál tak, aby si při jízdě co nejvíce ulehčil přepínání 4x4. Na levém řídítku sedí královna všech královen,
Magrura brzda, nastavitelná, nekompromisní. Ale co mě zarazilo byla
páčka, Pepa je snad jediný závodník jedoucí na špici, co jezdí páčku.
Tvarované kryty rukou
Proarmor v bílé barvě na zasazení do řídítek teprve čekají, ale my jsme viděli jak jim to na řídítkách bude slušet. Co se týče
sedadla, tady se pan čalouník nestyděl experimentovat. Šedivě neurvalé pojetí s bílými lemy, proti skluznému sedlu sedí.
Dynamiku závoďáku dělají i
polepy, ty přišly až z Aše, a že Aš umí, umí!
Zezadu 4x4 působí autoritářsky, dvojí
laufy přikazují "stůj nebo tě přejedu". Přece jenom se v Pepovi nezapře motorkářské srdce, co kus, to šperk. U
nárazníků, rozety i kotouče se šetřilo, na druhou stranu není potřeba mít na zadku 3 metry železné bariéry.
Z časové tísně s novinkou Pepa vyjel až v polovině letošní sezony, poslední dva roky závodění se všechny řídily testováním. Stará mašina chroupala novinky a vychytávala nové věci, a až letos vyjel s novou závodní přestavbou, postavenou na míru Can Am riders:
Je to
Can Am Renegade 910, celý jinak. Can Am je sama o sobě mašina jako každá jiná, ale co má opravdu geniální, to je motor od
Rotaxu. Po dvou letech zkoušení a testování s plynulým navázáním nejrůznějších kontaktů těch nejzodpovědnějších jezdců se tým
Galaxybike pustil do kompletní přestavby. Rozborka zborka
motoru/
rámu/
diferencionálu/
ramen…
Motor:
Zásadní proměna u vyvážení
kliky, jiné
vrtání (z 800 na 910 mm), kompletní předělání
hlavy,
vačky,
ventily,
ventilové pružiny,
jiné těsnění motoru i pod
válec, změna
kabelů,
napájení, přestavění
palivové soustavy i
čerpadlo je tu jiné… Koně nepouštějte z uzdy,
105 koníků v motoru pod prdelí (sérioví Renoušové mají pouze a jen
72 koňů). Motor je příjemný hned od
spoda, necukal, netřásl se, ale jakmile jsem zatahala za plyn, připadala jsem si jako ve špatně střižené grotesce. Půl dne v sedle mi dodalo kuráž, ale motor je na mě předimenzován - ani kdybych jedla anabolika, tak tuhle svižnou potvoru neukočíruji! Je to opravdu silná 4kolka, v každé fázi má co nabízet, nemá dost a dostat jí do maxima si už žádá nějakou tu zkušenost.
Rám/Chladič:
Zásadní změnou prošlo i
chlazení a právě hodně propíraný
G4B rám. Kroutící se rám nezachrání ani sebelepší podvozek, do komplexní stavby rámu
se zapojil i americký jezdec
Bob Terry, který už nějaký ten pátek rámy na 4kolky staví a nebál se předat své zkušenosti malému českému rybníčku. Laborování nad koncepc
í finálního rámu stále vycházelo z originálního výrobního i rozměrového rámu. Samo o sobě nejde o profilový rám
tažený za studena, ve zkratce jde o změněnou koncepci
příhradového trubkového rámu. Do finále vznikl odolný rám o
4kg lehčí, než-li tomu je u
originálu. Tenhle rám Galaxybike nezařazuje jen pro závodníky, je k dodání i pro klasické sériové Renegade, pro pohodovou jízdu.
Pro představu kolik stojí sériový nebo vyztužený rám:
Cena originálního rámu :
51.000 Kč
Příhradový rám G4B :
85.000 Kč
Chladič – dva chladiče za sebou, už tu nejsou gumové hadice, ale řádné flexibilní nerezové. Plus sem tam nějaký ten přídavný chladič.
STM variátor
Zátěžové testování
STM variátoru sežralo hafo času, testovalo se, zkoušelo, a až teprve když si v Galaxybike byli jistí, že bude na
100% fungovat a šlapat tak jak má, teprve ho vsadili do nové mašiny. Tenhle variátor se přibližuje spíš k principům
odstředivé mechanické spojky. Michiganská firma od roku
1991 vyrábí tyto komponenty pro závodní sněžné skútry i do 4kolek zvučných značek -
Can Am,
Kawasaki,
Yamahy, i do
Polarisu. Tahle variátorová spojka patří do sportovních mašin s ambicemi pro vyladění výkonu, alei pro sériový motor, který dbá na delší životnost, odolnost. Primární spojka má
8 odstředivých ramen , ty současně tlačí na přítlačný talíř a tím pádem přináší dvojnásobek síly na hnací řemen. U
STM variátoru nedochází k tak velkému odírání, prokluzování, mizí díry z přenosu síly, zvýší se plynulost…
LTE výfuky:
Americká firma
Looney Tuned Exhaust, která se zaměřuje výhradně na
výfuky s tradicí 10 let. Pokud hledáte maximální nárůst koní pro vašeho Renouše,
Exhaust Dosled LTE výfuk vám nabídne pár zběsilých koníků navíc, koně jdou krok za krokem s libovým zvukem. Konečný efekt těchto dvou laufů je ze
75% na krásu, zbytek pro užitek.
Zvuk laufů znám dost dobře, jsou to laufy, které mě starší při každém startu Offroadmaratonu. Jsou nepřeslechnutelné, a to i když řvete do komunikátoru. Jejich zvuk je
nezaměnitelný, když se kolka oroštuje, padají tašky ze střech baráků. Když jsem zasedla na přestavbu, ani mi nepřišlo, že ty výfuky tak ječí, jejich zvuk se mi i líbil, netrhal mi uši, ale bylo o mě vědět všude. Nikdo v okolí vás jen tak nepřeslechne.
Nášlapy:
Je jen málo firem, které dodávají originální
nášlapy přímo pro Renegade. Aby se nemuselo nic řezat, nastavovat a svařoat, sáhl Pepa po nášlapech
RWE portugalské výroby. Ozubené stupačky drží nohu. Nohy my
nesklouzly, ani když jsem projížděla kalužemi. Do zatáček se dalo do stupaček opřít a já mohla zkoušet meze stroje.
Průplety vypadají bytelně a po nepodařeném dopadu určitě nohy jen tak nepropadnou na zem. V přední části jsou nášlapy propojeny s
clonítkem proti bahnu, ničemu to nevadilo, místa k pohybu stavba má dost. Ale že by toho bahna odclonilo tolik, se mi nezdálo.
Tlumič řízení:
Progresivní
posilovač řízení od modelových řad
Can Am 2010 tak trochu funguje i jako tlumič řízení. Sice jde o náročnější údržbu, jenomže při rychlejší jízdě všechno podrží a zároveň do zatáček pustí.
Rotor,
Stator, dvoucestná
dioda plus
počítač, nazdar.
Při jízdě jsem se s řídítky netahala, ač je to
300 kg medvěda s traktořím obutím. Trať, na které jsme testovali, byla
rozbitá po motorkách - rolety, díry, schválně jsem novou přestavbu vodila tím nejhorším, co jsem na trati našla, tahala sem na můj vkus svižně a řízení odtlumilo všechno. Ani jednou se mi nestalo, že by mi řídítka vyklouzla z ruky nečekaným
lapením kolejí. Ruce mi lítaly ze strany na stranu, ale žádná trága.
První dojmy
Sedám na závoďáka se sklopenýma ušima, vážně ty koně
jsou znát už při prvním potahání za páčku plynu. Na
sedle se sedí pohodlně, je proti
skluzné, a dostatečně
měkké. Na
stupačkách mi nohy sedí jako přikované, teď už se jen poprat s dávkování plynu.
4x4 se ihned rozmotá do rychla, nečeká na nic, nechytá dech. Nikde nic necvaká, netřese se, tak a je to tu, první rovina. Ač je rozmašírovaná 4x4
sedí, kopíruje nerovnosti, nevykopává mě ani nepřipouští výkyvy. Ve skocích se 4kolka chová jako
sportka, dokonale vyvážená. Jízdní vlastnosti se podobají vcelku
sportce, jenom je to o „pár“
kilo těžší.
Oproti klasickým 4x4, speciál
není gumová houpačka, snad k tomu přispívá propojení torzní tyče v rámu.
Náklony - zase sportka, nepřevrací se. Ale co je
děsivé, 4x4 přestavba neodpouští chyby s dávkováním plynu, jakmile se rozvášním 4kolka se rozletí jako splašená,
vykorčulovat mezi stromy je o infarkt. I s tak předimenzovaným motorem přestavba
nebude tak rychlá na průjezdy zatáčkami, jako sportka. Ohledně
tvarování ramen, ty jsou tvarovány pro vyšší průchodnost terénem, na trati nebylo co zdolávat, ale ramena chodila pěkně.
V bodech:
Řazení – do všech chlívečků zapadají rychlosti snadno.
Zpátečka – trochu kuckala.
Náklony – chování podobné sportce.
Skoky – zase sportka jen o pár Kg těžší.
Otáčení na místě – lehké.
Plyn – tady pozor na dávkování, jede ďábelsky, na nic nečeká.
Brzdy – zadní je tužší, přední Magura je nedostižná v její dané cenové relaci.
Chvění – žádné, stroj se nekroutí, nevibruje.
Váha - celý stroj je lehčí o 18 kg než originál
Barevné provedení – modní šperk
Sedadlo - protiskluzné tak akorát, ale co ty švy, vydrží?
Ráfky ITP - neodrazitelná pecka, jen neladí barevně!
Mini rozhovor:
Co smrdí po benzínu tak musí jet. Prioritní závody letošní sezony:
„Prioritní závody – ITP mistrák pak Offroadmaraton, letos se vůbec poprvé jede oficiální mistrák Čr 4x4 mašin pod hlavičkou AČR, a pokud bych si měl vybrat v případném překrývání Offka a ITP. Je jasné že zvítězí ITP. V kalendářní skulině se vydám do Polska, kde jsou taky pěkné závody.“
Kde nejčastěji trénuješ?
"Nejčastěji trénuji na Rádle, to je cca 5 km od prodejny. Nebo v Bělé pod Bezdězem."
Na ponku ti leží Fox tlumiče, budeš přezbrojovat?
"Ano budu, nyní tam mám HP tlumiče, ale pro zbytek sezony pojedu Foxi tu nejvyšší řadu."
Na tvé přestavbě máš jiné ramena, v čem jsou výmečné?
"Štelovatelné přední ramena s unibalama. Tady jsme sei inspirovali automobilovým zachycením, tak aby vše bylo natvrdo spojené a vydrželo to co nejvíc. Hlavní je, lepší průchodnost terénem a štelování dle terénu..."
Dakarová přestavba, budete jí někomu stavět?
„Zatím jde o nepotvrzenou objednávku přípravy 4kolky na Dakar. Jedná se o jezdce z Polska, který se zaměřuje na Rallye. Tato přestavba se pohybuje cca okolo 800 000Kč, jde jen o to, zda li to jezdec bude myslet opravdu vážně. Pak stroj připravíme sevším všud, už to tu mám rozkreslené..."
Chytla jsem tě u kreslícího prkna, čím se zabíváš kromě prodeje 4kolek a závodění?
„Závodění neni vše, ze sesbíraných zkušeností navrhujeme a dodáváme vlastní výrobky a tuning věci pro sériové stroje, ale i pro závodní."