Výfuky se řešily, řeší a budou se řešit. Pro a proti, Jing a Jang. Čeřit nebo nečeřit klidné vody? Mladí jezdci patří k vyznavačům zvučných koncovek, čím víc řevu tím lepší. Rozvážnější jezdci sahají po tlumených výfukových soustavách s gurmánským designem. V zásadě jde zvuk s designem ruku v ruce.
R.P. tuning nabízí neotřelé designové kousky s burácejícím zvukem. Po domluvě s jezdcem vám připraví výfuk spolu se svody a možnou palivovou jednotkou. Na veškerém dění okolo vašich vybraných výfukáren se podílíte od začátku až do konce. Při možném pomuchlání je možné výfuky u R.P. opravit a pozáruční servis je samozřejmostí.
Ještě než jsem se do Ivančic u Brna vydala s redakcí, měla sem tu čest se s výfukovým systémem setkat na své závodní mašině, kde duální výfukový systém byl vyvíjen ve spolupráci s předními českými závodníky a ladiči z dílen R.P. tuning. Český výrobce se na trhu pohybuje bezmála
15 let, a za tuto dobu výfukové systémy procházely nutným vývojem při kterém každý z vyrobených produktů získával a vrýval do sebe poznatky získané zatížením v motocyklových závodech. RP se netají tím, že prvopočáteční výroba začala jen na silniční motocykly, jako vůbec
první oficiální výfuk byl prodán model pro Hondu CBR600.
Výfuky R.P. racing style jsou vyvinuté za účelem maximálního nárůstu výkonu a kroutícího momentu:
V současné době se RP pohybuje i na poli Offroadovém. Mezi bahňáky neodmyslitelně patří i 4kolky, ty pro R.P. testuje dvojice jezdců, jedná se o
Mariána Klíče, který byl úplně první kdo přemluvil RP, aby mu udělali výfuk i pro jeho 4kolku. A tím druhým je
David Tušl, se kterým RP procházelo zásadními změnami a spolu R.P. systémy dotáhli až do špičkové úrovně, kde si jezdci mohou vymyslet jak vlastně chtějí mít palivové mapy nastavené a co od celku očekávají. Výfukové systémy pro
Quadery jsou oproti silničním motocyklům namáhanější, výrobce musel projít zásadními úpravami od zpevněnějšího uchycení po robustnější těla. Marián Klíč je test rider na odolnost, sám výrobce s lehkým poušklíbnutím podotkl „
to co vydrží Mariánovi, tak to vydrží všem“. Ničitel i závodník v jedné osobě sedlá R.P. výfuky hned dvojí, jak na své mašině tak i na synátorově speciálu.
Než se dostane hotový výrobek k zákazníkovi, prochází následujícími procesy:
Ladění a výrobě na míru předchází přistavení motocyklu a následná specifikace, co všechno se bude na 4kolce upravovat. Komunikace mezi R.P. a majitelem stroje se odvíjí od vzájemné spolupráce, ve které se
jezdec i výrobce shodnou na finální verzi, která by se k jezdci hodila nejvíce. Po nejtěžším kroku se jezdci mohou vrhnout na výběr barvy, designu, použitého materiálu i
možného gravitování. Fantazii je popuštěna uzda do maxima až na barevné spektrum, které lze dodat, nemýlím li-se, barevné kombinace jsou připraveny v pětici základních barev.
4kolka se v sérii změří, po základním změření se namontuje výfukový systém a poté zase 4kolka putuje na měření.
Následuje změření výkonu sériového výfuku a porovnání s vyrobenými prototypy. Po montáži výfuku R.P. je vždy nutná úprava palivové mapy nebo případné kompletní nastavení . Poté se zjistí jestli je výfuk plně sladěn s palivovými mapami. V případě nutnosti se upravují palivové mapy v originální řídící jednotce nebo za pomoci
Powercomanderu.
Až poté se 4kolka dostane k jezdci, a ten si 4kolku může rovnou otestovat na nedaleké krosové trati, dle dohody je možný doprovod
pana Franka, který spolupracuje s RP tuningem v konečné fázi, kde je potřeba brzda. Pan
Franěk má dvě brzdy z toho je jedna přizpůsobená přímo 4kolkám a za pomoci počítače se s jezdcem může vydat na trať kde mašinu dotáhnou do konce. Po dokončení jezdci obdrží potřebnou dokumentaci, která obsahuje veškeré informace týkající se výfuků, pro závodníky jsou k dokumentaci dodávány parametry přímo ze stáji
FIM, kde je jasně stanovené jak se správně měří závodní výfuky, aby splnili zadané decibelové hranice.
Ohledně špičkového ladění jsou u R.P. schopni na koleni doladit palivovou mapu pro Suzuki LTR a na Yamahu 450.
Natipované mají 4kolky: Suzuki LTR/LTZ, Yamahu YFZ 450 R nový model i starý, KTM 505/525, CAN AM DS 450/Renegade, Kawasaki KFX 450, Hondu 450, Access 450/300… Dle domluvy je možné přistavit jakýkoli model sportovních i užitkových 4kolek.
Celý proces trvá 3 týdny, u běžných zákazníků, ale nynější uspěchaná doba přináší krácení času zejména u závodníků během sezóny.
- Možnosti a servisní intervaly, servis :
Možnosti R.P. tunigu jsou od opravy stávajících výfuků po výrobu koncovek či celých výfukových systémů s možným dodáním palivových jednotek.
Hobby použití – první servisní kontrola po 10 - 12 MTH, po té určíme další servisní intervaly které se pohybují po cca 15-20 MTH .
Profi použití – první servisní kontrola po 8-10 MTH , po té určíme další servisní intervaly , které se pohybují po cca 10-15 MTH.
Servis tlumící náplně R.P. dělá po předchozí domluvě na počkání nebo je možné výfuk zaslat poštou - do 2 pracovních dnů je zaslán zpět hotový. Případně se zašle poštou
tzv. REPAS KIT (
tlumící náplň, nýty , návod) pro možnost vlastní výměny (neplatí pro první kontrolní servis)
Matroš, máte matroš:
Základním stavebním materiálem je nerezová ocel - žíhané tenkostěnné trubky, které si sami ohýbají. Je zajímavé, že veškeré doplňky jsou dováženy ze zahraničí, tady se jedná
holandský produkt, který dodává jak pro
R.P. Tuning tak i pro všechny špičkové výrobce v Evropě. Další komponenty jsou titanové, duralové, karbonové. Vnitřní vycpávka je dodávána z
Itálie, ti dodávají i pro Akrapa a její výdrž bezpochyby pohltí až 1 000 stupňů Celsia, ale i tady se dbá na stupně zatížení
(závodní použití, běžný provoz, 2T, 4T). Dle druhu zatížení se vybírá ten nejvhodnější tip.
Do dílny nás R.P. nepustili, výrobní tajemství úzkostlivě tají, ale abychom neodešli s prázdnou, bylo nám předhozeno, že se veškeré komponenty svařují
TIGEM. Pomocné komponenty jsou páleny
laserem a příruby jsou připravovány klasicky na CNC frézách. Je škoda, že jsme nemohli nahlédnout pod pokličku výroby, ale co se dá dělat, tohle nám muselo stačit a taky stačilo. Přece jen jsme tu kvůli finální verzi výfuků. Těch se tu v průběhu roku vyrobí zhruba
500 koncovek a 50 kompletů se svody.
Tváří v tvář sérii:
Opomeneme koně, které přináší komplex soustavy. Přímé srovnání série s plně naladěnou 4kolkou se dá shrnout tak, že se změní charakteristika a průběh výkonu. Krouťák jde nahoru, celek se vylepší a zvětší se v celém jeho rozsahu. Celek je rázem košatější.
Kdo z riderů frká na RP výfucích:
Na vývoji se podílí zejména závodní jezdci, R.P. koncovky i se svody říkají pane českému elegánovi s famózně ladnou jízdou za jakýchkoli podmínek, se startovním číslem 55,
Martinovi Liškovi. Již zmiňovaný
David Tušl, se kterým RP spolupracuje pěknou řádku let, a jejich spolupráce vynesla nejedno vytoužené ovoce.
Marián Klíč, testující ničitel a šéfremcal ohledně odolnosti. Produkty RP jsou umístěny i v závodním speciálu z dílny
G4B, se kterými RP spolupracuje ve výrobě duálních výfuků.