Když na Roadbook koukáte poprvé:
Roadbook je rozdělen na tři sloupce, kde v prvním nalézáme údaj o celkové kilometráži a pod ním menší číslo, které odpočítává vzdálenost od předešlého údaje. V prostředním sloupci máme vykreslený symbol situace, ke které se vztahuje kilometrový údaj, poslední sloupec je informační, jednotlivé symboly upozorňují například na nebezpečí, stoupání, klesání....
A to všechno se řeší za jízdy, to nemluvě o tom, že si jezdec sám odvíjí jednotlivé situace pomocí tlačítek. Toto mi jako nováčkovi dělalo největší problémy. Koukat na cestu, počítat metry, zároveň vše převíjet (
pomocí tlačítek na ovladači, který je připevněn na levém řídítku) a řešit situace vykreslené na Roadbooku, ze začátku se jednalo o opravdové Harakiri.
Není se čeho bát:
Jiří Vašátko pro nováčky jedoucí na
Hellas Rally připravil dvojici Roadbooků, a postupně nás seznámil se všemi symboly, které jsou jasně dané pro všechny závody (
až na některé, jednotlivé Rally mají své speciální značky). Symbolů a zkratek jsou desítky a musíte je znát, jak když bičem mrská.
Formy, modifikace:
Roadbook se dostává v několika modifikacích, mně se pod ruku zatím dostaly dvě formy a to:
- A. ve formě sepnutého bloku
- B. rulička
První varianta je náročnější na čas tady si musí jezdec poskládat Roadbook pod sebe, pečlivě jej slepit. Druhá varianta je o něco známější, tu jste už jistě viděli u kluků z Dakaru, jak se převíjejí jednotlivými úseky. U obou dvou variant si jezdci procházejí množství údajů a pro snazší orientaci barevně zvýrazňují.
Jirka nás nejdřív seznámil s
variantou A, a tou je forma bloku. Blok sebou nese úskalí špatného slepení, či naopak velmi velkých vrstev lepenky. Nám přišlo nejjednodušší a nejefektivnější podlepit spoje papírů z obou stran (
taková malá výtvarná výchova).
Varianta B, už byla bez lepení, stačilo si jen projít jednotlivé úseky, zvýraznit si je. Po obou dvou operacích, se špulka vsadí do Roadbook zařízení, což napoprvé také neni taková hitparáda. S tím nám pomohl Vojta Vojkůvka, který už s Roadbooky má velké zkušenosti ze zahraničních závodů.
Vojta: "
nic na tom neni, je to jen o tréninku. Podlepit, chytit a navinout. Nezapomeňte si hlídat rovinu a trochu špulky utahovat." Nebudu tu lhát, s Rosťou jsme se oba pěkně vyvztekali, než jsme první Roadbook umístili do zařízení, u druhého pokusu už vše šlo o fous rychleji.
Tripmaster:
Aby toho nebylo málo, je tu další přístroj -
Tripmaster. Skoro za každým navigačním bodem jezdci musí provést drobnou korekci, tak aby další kilometráž seděla s tou v Roadbooku (
U Tripmastru je hodně důležitá kalibrace, ta se obvykle dělá před každým závodem, pořadatelé mají malý polygon na naměření). Odpočet a přepínání dělalo největší problémy Rostislavu Plnému, který se také připravuje na Hellas Rally a nechyběl na tom našem nováčkovském školení. Rosťa jede v Autíčku sám, tudíž si musí odvíjet veškeré informace sám tak jako jezdci na motorkách a čtyřkolkách.
Rosťa: ,,M
usel jsem se hodně často vracet na body, u kterých sem si byl jistý, a odpočítat km.“
Po absolvování 100 km okruhu se těšíme na naší první Rally pod vedením Roadbooku. Z Hellas Raly vám přineseme nové poznatky, spojené s navigací a ovládáním Roadbooku.