Chrániče:
Crániče jsou potřebné pro bezpečnost jízdy, jak už v lehčím terénu tak i na silnici nebo při závodech. O chráničích, helmách a protektorech je sepsáno mnoho pravd a mouder, nebudu vám tu předepisovat klasiky, ale pokusím se vám nastínit pár základních variant, týkajících se chráničů. Prohlédněte si kolekce značek, které vám představují kvalitu pro bezpečnější jízdu. Chrániče vynikají zejména kvalitou zpracování, lehkostí a volbou speciálních materiálů pro maximální možnou bezpečnost při jízdě. Právě
bezpečnostním prvkům by se každý jezdec měl věnovat, helma a boty jsou základ. Ale máme tu i pár drobností v podobě chráničů hrudi, chráničů loktů, chrániče krku, páteřáky, ledviňáky, rukavice, kolení chrániče, nebo celé vesty prošpikované chrániči a spoustu dalších vychytávek, spojených s ježděním na 4kolkách. I sebeopatrnější jezdec může spadnout a například takový páteřák či chrániče hrudi přijdou vhod a to mi věřte, že takové lehké sklouznutí umí taky pěkně zabolet.
Chrániče hrudi jsou v současné době vyráběny jak v dětském, pánském tak i dámském provedení, což je hlavně pro nás dámy velký skok, protože ne každé závodnici padne pánský korzet. Na trhu se pohybují plastové, nafukovací i jiné varianty. Zde si jezdec dle svého uvážení může vybrat ten či onen. Každý má své klady i zápory. U klasických plastových je výhodou jejich lehká váha, snadná instalace, optimální údržba. U dofukovacích se jedná o velmi univerzální doplněk, který si dle libosti dofouknete. U chráničů hrudi bych volila osobní odběr, při kterém si jednotlivé chrániče hrudi otestujete tak aby vám padly tak jak mají.
Vedle MX verze chráničů se na trhu pohybují i chrániče páteře z elastických polyamidových vláken ve formě vesty
. V létě se v nich sice jezdci řádně zpotí, ale chrániče nikam nelezou, nepřetáčí se a nekroutí.
Pakliže nepotřebujete celý komplex chráničů, můžete si vybrat z rozsáhlého sortimentu páteřáků. Žádný Kosmodisk vám při pádu na záda jen tak nepomůže, ale pořádný páteřák si už s něčím poradí. Výhodou páteřáku je víceúčelové zařazení, zde jej můžete využít i na lyže, snowboard, motorku…
Chrániče krku jsou stále častěji vyhledávané nežli tomu bylo v minulých letech. Zrychlení které přiběhlo i mezi 4kolkové jezdce je markantní. A právě krk je jednou z důležitých částí těla, které by jezdci neměli opomínat. I naše redakce vám přinesla reportáž o krčním chrániči, tu naleznete
zde. Pakliže na tento druh nemáte dostatečné finance úplně postačí molitanový chránič krku.
Chrániče kolen jsou také potřeba, třeba jen proti profouknutí, či odletujícím větvím... Pakliže nemáme chrániče kolen integrované v kalhotách, můžeme si vybrat z řad koleních chráničů - tady hraje prim padnutí a přizpůsobení se potřebám jezdce. Můžeme si vybrat jen klasické kolen chrániče nebo s kombinací výztuhy nohou. Ty už jsou finančně nákladnější. Absenci chráničů kolen jezdci poznávají spíše po nějakém tom nalítaném roku za řídítky, kolena prochladnou rychle zkřehnou a jezdci až poté bědují. Vyjímky potvrzují pravidla.
Shrnutí:
Celkově bych shrnula chrániče a brnění takto: v podstatě je na každém jak se obrní. Máme tu levnější i dražší varianty chráničů, stále dbejte na to, že na 4kolce oproti autu vás chrání pouze vaše brnění. Tělo je velmi křehké a vždy je lepší polámat plasty nežli sebe. V podstatě i na závodech je minimální výbava povinná, ani freestyle jezdci nemohou lítat bez chráničů.
Pár užitečných odkazů: